Ik ben in gemeenteland begonnen via een detacheerder in de publieke sector. Zo heb ik op verschillende afdelingen een kijkje in de keuken kunnen nemen en ontdekt wat ik het leukst vind. En inmiddels ben ik in vaste dienst bij een gemeente. Dus dat zou ook nog kunnen als je er niet meteen tussen komt.
Ik werk ook bij een gemeente en merk de laatste 1-2 jaar echt dat veel meer mensen met een andere arbeidsachtergrond worden aangenomen! In deze tijd ligt het personeel niet voor het oprapen en zeker niet voor gemeentebanen. Veel extern personeel wordt ingehuurd en die zijn zelfs moeilijk te vinden. Die hebben het nu ook voor het uitkiezen.
@Oprah in wat voor vacature had je interesse?
Ik heb een nieuwe baan, tijdens de eerste dag natuurlijk een rondleiding en veel handjes schudden. En deze keer had ik 'm écht niet verwacht, maar was er toch 1 persoon die “ben jij de stagiaire?” vroeg Ja Gerda, ik ben de 35 jarige stagiare. Ik vat het maar op als een compliment voor m’n blijkbaar nooit aflatende jonge looks
Nachtmerrie: ik moet volgende week een presentatie geven aan allemaal managers uit mijn branche. Wil bij voorkeur het kort houden en er iets interactiefs aan toevoegen zodat de aandacht niet zo op mij ligt.
Heeft iemand tips of ervaringen? Misschien een brainstormsessie van 10 min of quiz of spelelement ofzo?
Ik heb niet het idee dat deze vraag ooit voortkomt uit een oprecht idee dat je stagiair bent
Vind dit super afhankelijk van de doelgroep, doel dat je hebt, wat is de inhoud en is daar een haakje in te vinden etc.
Waar komt het dan vandaan? Waarom vraagt zo iemand dan niet gewoon “in welk team ga je werken?” Of “welke functie ga je doen?” of iets in die richting?
Bij mijn laatste baan is het geüpgrade naar: ‘Is dit je eerste baan na je studie?’ Ik ben 13 jaar geleden afgestudeerd en ik zie de vraag maar als compliment.
Ik weet niet of ik in het goede topic zit, maar heb niet echt een passendere kunnen vinden. Ik vind mijn huidige baan echt niet leuk, maar ik weet ook totaal niet wat ik wel leuk zou vinden. Tijdens en na mijn studie heb ik weer iets heel anders gedaan dan ik nu doe, maar ook dat was echt niet mijn droombaan.
Heeft iemand tips hoe je er achter kunt komen wat echt bij je zou passen? Ik wil ook niet overal solliciteren en steeds weer stoppen. In mijn huidige baan zit ik ook nog geen 2 jaar
Heel afgezaagd maar gesprekken aangaan met hr/recruiters bij een groot bedrijf. Op een rijtje zetten wat je wel en niet aanspreekt bij je huidige baan, en welke vaardigheden je hebt.
Ik heb ooit een traject bij een loopbaancoach gedaan, las laatst de map door met alle opdrachten en verslagen en dat was wel heel waardevol. Er kwam niet 1 concrete droombaan uit maar wel mijn eigenschappen en vaardigheden helemaal in kaart gebracht en wat voor soort banen daarbij kunnen passen.
Ik kon via mijn werk gratis gesprekken met een loopbaancoach krijgen en dat was heel waardevol. Misschien kan jij ook zoiets doen?
Wat ik ben gaan doen toen ik niet meer wist wat ik wilde is gewoon vacatures gaan lezen waarvan ik dacht dat ik het leuk zou vinden. Zo kwam ik er steeds meer achter wat me wel en niet aansprak.
Kijk eens in je netwerk of iemand werk doet waarvan je denkt dat je het leuk vindt en ga eens met diegene een kop koffie drinken om het over zijn/haar werk te hebben.
Die twee dingen hebben mij enorm geholpen.
Ik verveel mij elke dag echt zoooo erg op werk. Nog 3 weken tot ik uit dienst ga en ik ben alles aan het afronden, maar ik heb alles al af. Ik zit echt elke dag vanaf 14.00 de uren af te tellen en heb geen verlof uren meer om in te zetten. Er komt weinig werk binnen door de vakantie periode + ik vraag elke dag aan collega’s of ik extra werk kan doen. Dat doe ik en nog steeds verveel ik mij =’) Ik snap gewoon echt niet hoe collega’s dit werk als zo stressvol en veel kunnen ervaren en hoop echt vanaf volgende maand meer uitdaging te krijgen bij mijn nieuwe baan.
Kun je thuiswerken? Dan zou ik dat doen en als je dan al je werk afhebt thuis iets anders gaan doen verder.
Dat mocht eerst wel altijd, maar hebben ze sinds 3 maanden aangepast en nu mag niemand meer thuis werken
Ah wat jammer (en flauw).
Is iets in de consultancy niks voor jou ? Dan ben je vaak de hort op. Al kan reizen wel lastig met je dochter zijn.
Voor consultants heb je ook vaak korte omscholingstrajecten.
Dit is wel een hele goede tip eigenlijk! Ik heb het gevoel dat ik me blind loop te staren op allerlei vacatures en beroepen, maar misschien moet ik beginnen met wat ik eigenlijk kan en wat ik leuk vind. Vind het wel lastig om daar dan een baan aan te koppelen, maar misschien kan ik daar wat begeleiding in vinden.
Ik vind het heel lastig om dit soort gesprekken aan te gaan. Ik heb wel een gesprek gehad met een soort recruiter/consultant van het bedrijf, maar ik vind hem een beetje passief en hij is ook redelijk nieuw in zijn functie. En ik merk dat ik zelf gewoon niet echt weet hoe ik dit soort gesprekken aan moet gaan, omdat ik echt gewoon niet weet wat ik wil.
Dit doe ik wel, maar vind vooral functies interessant waarvoor wat meer ervaring is vereist. Ik ben heel erg zoekende naar wat voor soort functies ik moet doen om die ervaring op te doen en dat is me ook niet helemaal duidelijk.
Ik zit op dit moment ook een beetje in de knoop met mezelf, omdat ik het echt gewoon niet weet. Sommige mensen om me heen gaan echt met plezier naar het werk en dat zou ik ook heel graag willen. Thanks voor de tips allemaal!
Ik zou dan gewoon eens een recruiter bellen uit zo een vacature, gewoon vragen. Dan kom je er snel genoeg achter.
Ik kan wel een beetje uitleggen hoe dat gesprek met mij ging, want ik vond het van tevoren ook heel vaag. Maar die vrouw had iets van 200 kaartjes meegenomen met beroepen erop, heel uiteenlopend, echt van ICT’er tot elektricien tot model. Ik moest enkel sorteren op wat ik leuk vond, helemaal los van vaardigheden. Ik heb bijvoorbeeld het kaartje bloemist op de leuk stapel gelegd, ik wil niet per se bloemist worden, maar ik vind het hebben van een eigen winkel misschien wel leuk, de vrijheid, contact met klanten, creativiteit in het bloemschikken. Zo heb je toch wel een soort van overlap in de meeste kaartjes en dat gaf mij echt heel erg veel inzicht. Bij mij kwam er echt wel een baan met mensen uit en dienstverlenend. En of dat dan in de zorg is of achter de balie van een hotel dat moet je helaas wel zelf uitzoeken. Het was echt een heel basic gesprek, maar door zoiets te doen heb je misschien wel iets meer een open blik?