Ik had het heel anders voor me gezien, veel meer druk op iets moeten vinden. Dus het is wel fijn dat je vertelt hoe het bij jou ging, want zo klinkt het best laagdrempelig!
Ze heet Annika de Koning, misschien heb je er nog wat aan. Succes
In mijn huidige arbeidscontract staat dat ik X duizend euro moet terugbetalen als ik binnen X jaar mijn contract opzeg. Omdat ze in me investeren blabla etc.
Heeft iemand ervaring met het voortijdig opzeggen van een vergelijkbaar arbeidscontract? Gingen ze die kosten echt op je verhalen, of staat het alleen in het contract vanwege de afschrikkende werking? Iedereen zegt dat dit uiteindelijk nooit standhoudt maar ik vind het toch spannend.
(Ze hebben sowieso ook vrijwel niets in me geinvesteerd en ik heb ook sowieso alles al dubbel en dwars terugverdiend, dus ben er niet super bang voor. Maar hoop gewoon niet dat dit tot een conflict gaat leiden. )
Naar mijn weten is het dan wel altijd zo dat je dat bedrag ook daadwerkelijk moet betalen. Misschien dat dat eventueel anders zou zijn als je het via een VSO doet?
Wellicht dat ze eerst moeten aantonen dat ze die kosten daadwerkelijk hebben gemaakt en dat het echt kosten zijn die een andere werkgever niet maakt om iemand goed in te werken? Ik zou het navragen bij een jurist arbeidsrecht, zo’n eerste gesprek is vaak gratis
Het zou kunnen dat ze die kosten echt op je (mogen) verhalen, maar in de gevallen die ik ken, nam de nieuwe werkgever die kosten over.
Volgens mij moet er heel duidelijk gespecificeerd zijn welke kosten terugbetaald moeten worden (diegene die daadwerkelijke gemaakt zijn) en wil het stand houden moet er ook een afbouwregeling in staan. Bijv. na 3 jaar na investering volledig afgebouwd en na 1 jaar 1/3e van de kosten afgebouwd etc.
Ik ken dit alleen als er daadwerkelijk opleidingen zijn gevolgd die de werkgever heeft betaald. Heb ik zelf ook, in mijn branche neemt de nieuwe werkgever dat altijd over.
Als er geen aantoonbare kosten zijn gemaakt vraag ik me af of dit gewoon zomaar mag. Misschien iets voor juridisch loket?
@Branko ja ik denk ook niet dat dit zomaar kan, zeker als er geen investeringen hebben plaatsgevonden, wat is de daadwerkelijke “schade” vd werkgever dan?
En zelfs al zou het wel als een “studiekosten beding” kunnen worden gezien, ivm bepaalde opleidingen/cursussen of ondersteuning, dan nog gelden hier bepaalde voorwaarden:
- was het een verplichte of nodige opleiding? Dan moet het kosteloos, is sinds vorig jaar: Betere arbeidsvoorwaarden vanaf 1 augustus 2022 | Het Juridisch Loket
- als terugbetaling is afgesproken; via percentuele afbouw regeling, gekoppeld aan een bepaalde periode etc
Denk handig om idd met juridisch loket te bellen als dit echt gaat spelen
Ben bijna door m’n werk heen is nog nooit voorgekomen (het compleet tegenovergestelde is in mijn werkveld gebruikelijker) en ik word er teringonrustig van 🥹
Ik kreeg de rekening gewoon hoor. Ging wel om een opleiding die ik zelf wilde, die was wel handig voor mijn functie maar niet nodig. Ik had de opleiding nog niet afgerond toen ik wegging dus kreeg netjes een factuur toegestuurd toen ik wegging. Wel een deel teruggekregen bij onderhandeling met nieuwe werkgever en daar zit ik nu nog.
Ik weet niet of dit het juiste topic is hiervoor maar ik zit er over te denken me om te laten acholen naar zorgmedewerker. Ik zit nu in een totaal andere sector met totaal ander werk maar ik zit hier al heel lang over na te denken. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik verwachten en hoe gaat dit in z’n werk?
Hier ging het laatst ergens over maar kan het nu niet meer terug vinden!
Heel leuk, weet je al in welke functie je voorkeur heeft en wel of niet in het ziekenhuis?
“Gewoon” verpleging, dus echt aan het bed en in het zielenhuis lijkt mij heel mooi werk maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog niet echt verdiept heb in welke functies waar voor staan. Dit werkgebied is helemaal nieuw voor mij. Ik doe al heel lang administratief werk, dat zou ik nu echt even niet meer willen.
Ik heb het een tijdje gedaan, nu inmiddels omgeschoold naar iets anders. Ik vond het zelf fijn, mooi werk maar ik vond wel dat het ziekenhuis slecht betaalde voor leerlingen. Ik dacht zelfs te menen dat de ouderenzorg een veel betere CAO had dan het ziekenhuis. Gaaf dat je je wilt omscholen en er is veel vraag naar.
Veel verzorgingshuizen bieden opleidingen aan tot helpende of verzorgende terwijl je daar dan kan werken en 1 dag in de week naar school gaat. Mijn vriend kwam vanuit de horeca en heeft binnen 1.5 jaar zijn verzorgende 3 diploma kunnen halen op deze manier.
Ik weet niet in welke regio je woont, maar in Den Haag weet ik meerdere tehuizen die dit aanbieden en vaak staan te springen om leerlingen!
Bedankt allemaal! Ik zit in Drenthe/grens Overijssel dus Den Haag is geen optie, maar ik ga hier eens rondkijken!
De Hanze Hogeschool heeft ook een ‘fastswitch’ traject met stagelocaties in Drenthe. Dat is voor mensen die een ander hbo (of wo) diploma hebben en voor hbo-v willen gaan. Je hoeft niet (in een keer) voor hbo-v te gaan maar misschien past dit bij je.
Oh en je zou ook nog aan anesthesiemedewerker kunnen denken. Mooie functie, goed salaris, veel technische kennis, je kunt mensen begeleiden rond een operatie en echt een verschil maken in hoe zij de operatie beleven en vaak tijdens de opleiding al een goede vergoeding. Instromen kan met mbo 4 of havo diploma
Ik weet dat 'shl (gehandicaptenzorg) laatst een filmpje/campagne iets had dat je ook zonder diploma aan de slag kan. Dat ze breder kijken etc en dat je dan daarnaast kan scholen.