Werk (algemeen topic)

Ik had vorige week echt even een mental breakdown omdat het op werk allemaal boven m’n hoofd uitgroeide. Veel te veel dingen die nu samen vallen maar gewoon niet in 40 uur passen. Daardoor gewoon dingen laten liggen die niet konden blijven liggen etc. Heb ook wel twijfels of deze functie echt mijn ding is of dat ik toch liever richting m’n vorige afdeling zou willen, dat overigens nog niet gedeeld.

Dus ik gister dat met buikpijn en huilend (echt waarom ik dan weer moet huilen…) dat aan m’n manager vertellen. En die heb ik pas net dus vond ik best een ding omdat ik hem gewoon niet zo goed ken. Maar hij reageerde zo fijn, nul verwijt dat ik het eerder had moeten aankaarten alleen dat dat voor m’n eigen mentale gezondheid beter was geweest. Meteen gekeken naar alles, hij collega’s gebeld met het verzoek dingen over te nemen of tijdelijk te helpen. Zó fijn dat hij zo reageerde, voelde me gisteren meteen 50kg lichter.

33 likes

Ik ben deze week begonnen bij mijn nieuwe baan en moet zo erg wennen. Het is heel rustig en gemoedelijk allemaal. Ze geven aan dat iedereen zijn eigen leerproces heeft en het inwerken makkelijk een half jaar of langer kan duren doordat alles best complex is. Ik ben dit echt totaaaal niet gewend want stond normaal altijd direct onder druk. Bij mijn vorige baan werden nieuwe medewerkers na 2 weken proeftijd ook even makkelijk weer ontslagen, terwijl daar hier dus totaal geen sprake van is. Het is echt zo fijn om rustig te landen en niet meer die stress te ervaren. Ik heb gewoon nog energie nu ik thuis kom terwijl het al best intensief is, zo’n groot verschil. Ik mag ook vandaag en maandag voor het eerst mee op huisbezoek en vind het best spannend, maar heb er veel zin in!

19 likes

Met wie ga je praten als je in een soort existentiële crisis zit? Ik heb al een paar maanden een ongezond hoge werkdruk icm steeds meer collega’s die uitvallen/weg gaan en nu ben ik bij mezelf niet zo bang voor een burn-out maar ik heb wel allerlei vragen in mijn hoofd waar ik zelf niet uit kom. Dingen als: wat draagt mijn werk nu eigenlijk bij? Is het vluchtgedrag als ik vacatures bekijk of wil ik écht weg? Wil ik nog onderdeel zijn van de nieuwe strategie die we gaan uitdenken? Ik kom er zelf met gesprekken met vrienden en familie niet uit merk ik, en ik wil dit ook nog niet zo expliciet delen met mijn leidinggevende omdat ik ook niet glazen wil ingooien qua carrièrekansen en leuke projecten als de uitkomst is dat ik toch wil blijven.

1 like

Vertrouwenspersoon of bedrijfsarts?

1 like

Bij ons op werk kan je met een coach aan de slag en die gesprekken blijven vertrouwelijk. Weet niet of zoiets ook bij jullie bestaat.
Loopt dan wel via leidinggevende dat je je opgeeft maar dat kan ook zoiets algemeens zijn als: wil meer mindful zijn of meer balans leren ofzo

1 like

@Mrs.Fraser wij hebben ook loopbaancoaching volgens mij, misschien is dat iets. Bedrijfsmaatschappelijk werk zat ik ook nog aan te denken. Daar had ik wel een goede klik mee toen ik met iets anders zat. Bedrijfsarts voelt gelijk zo zwaar, zijn meer coachingsvragen maar wel met een component van duurzame inzetbaarheid.

1 like

Kun je niet met je leidinggevende bespreken dat je moeite hebt met de werkdruk en vanuit daar graag met iemand in gesprek zou willen daarover? Zou in ieder geval daarover wel open kaart spelen, ook omdat je twijfelt of dat de reden is dat je weg wil. Wellicht dat daar ook lucht kan komen zodat je ook ruimte hebt om over de rest na te denken. Dan kun je ook via die weg op zoek naar de juiste persoon om hierover in gesprek te gaan.

2 likes

Loopbaancoach inschakelen. Die helpt je met dit soort vragen

3 likes

Misschien totaal niet waar je behoefte aan hebt, maar als je met zulke vragen zit kan een detachering soms ook uitkomst bieden. Een detachering kun je vaak ook wel positief framen naar je leidinggevende toe, al zullen ze er misschien niet zo positief tegenover staan als de werkdruk bij jullie al zo hoog is.

1 like

Ben heel benieuwd of hier mensen zijn die na een tijd niet gewerkt te hebben weer zijn begonnen met werken en hoe je dat hebt ervaren?
Ik ben van plan een korte break te nemen, tegelijkertijd best eng om dan na een maand of 2 misschien weer te moeten solliciteren en hoe dat in de praktijk opgevat wordt :frowning:

Lijkt me lastig om van heel veel rust opeens weer te moeten werken maar tegelijkertijd wil ik die rust gebruiken om een nieuwe carrièrepad te kiezen.

Ik heb dat gedaan. Ik kwam eind 2021 thuis te zitten na een niet verlengd contract, wat voor mij uiteindelijk de schop onder mn kont was om het roer om te gooien.

Ik heb het al prettig ervaren. Ik wilde al een tijdje wat anders maar durfde mn zekerheid niet op te geven, dus in dat opzicht was het dus die schop onder mn kont. Ook waren de jaren (en vooral de maanden) ervoor best roerig geweest en was er veel onverwerkte shit waar ik nog mee moest dealen en daar had ik nu ook de tijd en rust voor.
Ik heb echt goed de tijd kunnen nemen om uit te zoeken wat ik nou wil. Veel gesprekken gevoerd met mensen, veel gelezen en de rust gepakt waar nodig. Ik heb uiteindelijk 5 maanden thuis gezeten waarvan ik eerst 2 maanden gebruikt heb om bij te komen en daarna ben ik gaan onderzoeken. Uiteindelijk heb ik werk gevonden waar ik heel blij van word, wat iets heel anders is dan wat ik hiervoor deed, en heb zelfs besloten weer naar school te gaan. Ik ben echt heel blij dat ik de ruimte had om de tijd te pakken om dit uit te zoeken ipv dat ik echt snel weer aan het werk moest.

Ik vond de overgang van weer gaan werken niet eens zo gek groot, maar dat kwam meer omdat ik ook echt zin had om weer aan de bak te gaan. Ik heb in die periode wel geprobeerd zoveel mogelijk ritme te behouden, zodat de overgang naar weer werken op dat gebied ook niet mega groot zou zijn.

Ik merkte dat het in de praktijk niet eens zo gek gevonden werd dat ik in between jobs zat. Ik heb bij gesprekken wel achterwege gelaten dat ik mijn contract niet verlengd werd, maar heb wel gewoon gezegd dat ik wat anders wilde en mezelf de tijd wilde gunnen om die switch te onderzoeken en dat vonden ze eigenlijk alleen maar heel tof.

Als je meer wil weten, stel gerust je vragen!

8 likes

@Mrs.Fraser Wat een positieve ervaring! Fijn om te lezen dat het je goed gedaan heeft. Ik zit in een vergelijkbare situatie en overweeg om zelf mijn contract niet te verlengen.
Wil zelf ook weer verder studeren en zou het liefst ergens willen werken en dat combineren. Merk alleen dat ik eerst heel goed wil nadenken en rust wil nemen. Dan is het perfect om even tijdje niets te doen voordat ik verdere stappen neem.

2 likes

Je mag mij wel wat vragen hoor! Naar mijn weten is het normaal zo dat je voor een medische ingreep ziekte uren krijgt tenzij het cosmetisch is. Voor cosmetisch gelden vaak verlof uren. Dit is wel afhankelijk van je cao en of je misschien aangepast werk kan doen.

2 likes

Heeft iemand enig idee hoe het werkt als je ziek bent, je contract afloopt en je te maken hebt met een verzuimbureau? Bij het uwv lees ik dat mijn werkgever me aan moet melden bij het uwv. Maar neemt die het dan over en heb ik niets meer te maken met verzuimbureau? Of blijft die in beeld.

Heb dit uiteraard aan mn uitzendbureau gevraagd maar die geeft nog geen antwoord en heb nu even stress dus als iemand hier uit ervaring of misschien op werkgebied iets zinnigs te zeggen heeft?

Het UWV neemt het dan volledig over. Dus je hebt dan niets meer met het verzuim bureau te maken.

1 like

Ik loop een beetje vast mbt juridisch advies, kan het juridisch loket niet bellen want inkomen te hoog. En heb eigenlijk een paar vragen mbt aanzegvergoeding en transitievergoeding.

Wellicht iemand hier die ervaring/kennis heeft en mij kan DM’en?
Of alle tips waar ik het beste informatie kan inwinnen is ook welkom!

Voel me een beetje een noob zo als ik kijk naar alle reclame op google als ik zoek op juridisch advies :smiling_face_with_tear:

2 likes

Dankje, heb even gechat met uwv en ligt eraan of uitzendbureau eigenrisicodrager is of niet. En de chat van uitzendbureau weet dit niet. Weet niet waar ik op hoop. Uwv lijkt me betrouwbaarder qua uitbetaling en lijkt me dat je daar daadwerkelijk iemand te spreken krijgt als je belt. Maar heb net een hele fijne reïntegratiecoach. Maar dat verzuimbureau en bijbehorende arboarts zijn zo ontzettend kut.

2 likes

Ik zou het bij een vakbond proberen, die hebben hier veel kennis over. Volgens mij kun je bijv. FNV ook bellen als je geen lid bent

2 likes

Je mag me wel dm’en

3 likes

Oh dat wist ik niet! Wellicht toch tijd om lid te worden ook. Dankjewel! :grinning:

3 likes