Hm ok. Maar zij weten niet in welke trede ik nu zit.
Je kunt denk ik gewoon zeggen: ik verwacht ingeschaald te worden op trede X. En dan vragen ze naar je vorige loonstrook, dan zeg je, ik denk dat mijn vorige salaris niet relevant is, ik heb deze en deze ervaring en die vaardigheden, en mijns inziens is dat passend bij trede X. Dit kun je ook via de mail doen als je het te spannend vindt face to face.
Wij hebben dus een kerstborrel op het werk in december. Er zijn twee opties (locaties). Een in het midden van het land en een in het zuiden. Ik kan dus niet naar de eerste optie vanwege een verbouwing/verhuizing. Kan gewoon echt niet want van alles gepland en moet daar zijn. Dus dan wordt het dus optie 2. Wat voor mij dus bijna 3 uur reizen is (enkele reis).
Nu komt de grap: de borrel is verplicht?! Ik werk landelijk en reis veel, dus zo gek is het reizen op zich niet. Wat vinden jullie daarvan? Ga ik er een punt van maken of niet? 7 uur reizen op een dag… voor een borrel, even tussen de verbouwing door.
Ik vind het belachelijk dat zoiets verplicht is. Ik weet niet of ik er een ding van zou maken, maar ik zou iig aangeven dat je er niet bij kunt zijn, zonder er al te veel over uit te wijden. Zou er echt geen 3u reizen voor over hebben.
Als het buiten werktijd is vind ik een verplichting raar. Binnen werktijd een andere discussie.
Als jij voor de verbouwingen vrij hebt genomen dan zeker niet gaan.
Inderdaad. Ik vind niet dat je een borrel kan verplichten?!
Lol ja doei. Zijn ze delusional ofzo
Mwehhh jaa oke… nu al zin in scheve gezichten 🫠
Als het verplicht is zou ik uit principe al niet gaan. Niks ergens dan verplichte gezelligheid
Door wat veranderingen op mijn nieuwe werk heb ik binnen een maand een betere functie aangeboden gekregen, nu moet ik nog gaan zitten over salaris etc. Dit is de eerste keer dat ik met schalen werk, voor mijn gevoel is het veel makkelijker om te onder handelen zonder schalen (maar misschien omdat ik dat gewend ben), hoeveel schalen hoger vorstellen is een beetje reëel met onderhandelingen?
Hoort er geen beschrijving bij de schalen? Dan zou ik daar in kijken, en ook ineens gebruiken bij je argumenten (waarom je nieuwe functie eerder in de volgende schaal hoort).
Ja deze kan je vinden in het functieboek @oversized
Vaak staat dat dus al semi vast, maar kan je over tredes wel onderhandelen.
Ik heb even een beetje advies nodig. Voordat ik naar Berlijn vertrokken werkte ik vijf dagen op kantoor bij een groot bedrijf als copywriter, ik was daar niet gelukkig en daarom ben ik weggegaan. Op dit moment werk ik twee dagen per week voor hun vanuit huis en dat vind ik eigenlijk wel prima. Ik zoek eigenlijk nog iets ernaast en wil graag een LinkedIn berichtje posten om mijn netwerk te laten weten dat ik werk zoek. Maar ik ben bang dat mijn huidige werk daar iets van vindt. Ik heb niks met hun besproken over de toekomst en wat als ik weer in Nederland ben maar ik wil ook niet dat ze denken dat ik daar weg wil ofzo. Wat zouden jullie doen?
Werk je als zzp of loondienst bij het bedrijf nu?
Sowieso moeten ze je minimaal in dezelfde trede inschalen bij een overgang en ik zou als ik jou was er gewoon over onderhandelen hoor. Nee je kan waarschijnlijk niet naar schaal 7, maar een trede extra in schaal 6 is echt niet ongebruikelijk hoor.
Het is mij al eens gelukt en ik maak nu zelf mee dat mensen het gewoon proberen. Als jij kan aantonen dat jij het waard bent en als jij minder uur gaat werken vind ik het echt wel een goed argument dat je daarom een trede extra wil, gezien alle kosten.
Nee heb je, ja kan je krijgen!
Loondienst 0 uren
Ah oke. Dan zou ik (als je dat wil) kijken of je bij deze opdrachtgever meer uren kan krijgen. Als je dat niet wil, zou ik je contactpersoon laagdrempelig laten weten dat je een extra klus erbij gaat nemen, ter info. Dan ben je transparant en communiceer je actief, kunnen ze niet (als ze dat al zouden denken…) verrast worden door je LinkedIn bericht. Zelf kleed ik het hebben van meerdere klussen (als zzp) altijd aan met het argument dat het elkaar versterkt. Dat is ook echt zo in de praktijk (bij klus 1 kan ik weer refereren naar een fijne fotograaf bij klus 2 en de kennis die ik opdoe is weer zinvol bij beide klussen), maar werkt ook altijd goed om een opdrachtgever vertrouwen te geven dat ik weet wat ik doe en dus alles prima kan combineren. Succes met het vinden van nieuwe klussen!
Als zzper zou ik het ook snappen en vind ik de situatie ook net wat anders want je moet meerdere opdrachtgevers hebben, maar ik wil gewoon in loondienst, alleen niet bij hun. Dus ik vraag me ook af hoe ik dat dan communiceer zonder dat ze me ontslaan, haha
Gewoon over hebben! Ik heb dat ook wel gedaan hoor, een klein dienstverband (8 uur per week) naast mijn gewone werk. Ben het later als ZZP gaan doen omdat ik dan meer kreeg en ik voor de zekerheid mijn hoofdbaan toch al had.
Was in mijn geval omdat ik bij de ‘bijbaan’ veel kennis/ervaring kon opdoen, de extra uren kon ik van mijn hoofdbaan ook wel krijgen toen ik dit aangaf.
Dag forummers, ik heb sinds 1,5 jaar mijn droombaan bij een organisatie met een klein team. Hoewel ik mijn takenpakket echt helemaal fantastisch vind en heel veel van mijn eigen werk geniet merk ik dat ik de sfeer/cultuur in de organisatie totaal niet trek. Ik ben niet eindverantwoordelijk voor de organisatie maar zit 1 stapje onder de (onervaren en naar mijn mening conflictvermijdende) directeur. Ten eerste ligt het niveau van de medewerkers veel lager dan ik uit mijn vorige baan gewend ben, waardoor ik het gevoel heb de hele tijd grip op -alles- te moeten houden omdat er anders veel blijft liggen, niet gebeurt of niet goed gaat. Maar erger nog: er is een hele negatieve sfeer op het kantoor met veel geroddel en vals gedoe, specifiek bij één oudere dame in het team die dit telkens op gang brengt. Ik heb van alles geprobeerd (dingen bespreekbaar maken, haar individueel aanspreken, me wat meer terugtrekken, selectief omgaan met wat ik wel en niet deel). Ik heb steeds meer het gevoel dat ik niet tegen het “gedoe” opgewassen ben en merk dat het beter gaat als ik veel thuis werk en me wat meer afzijdig hou van de kantoorcultuur. Omdat ik formeel niet leidinggevend ben kan ik niets doen dat consequenties heeft. Ik heb nu wel een afspraak met de vertrouwenspersoon gemaakt om eens mijn hart te luchten. En ik heb al een coachingstraject gehad het afgelopen jaar en daar veel van geleerd, en breng dat ook in de praktijk. Maar toch blijft het me raken. Overigens zijn er bij de organisatie in de afgelopen jaren heel veel mensen overspannen of boos weggegaan.
Zijn er mensen die vergelijkbare ervaringen hebben gehad met dit soort ‘sfeerdingen’ en hoe zijn jullie ermee omgegaan? DM’s zijn zeer welkom. Veel dank bij voorbaat <3