Werk (algemeen topic)

Ik werk op detacheerbasis en bij de opdracht waar ik nu werk zit ik eigenlijk al tijden niet meer op mijn plek. Er was al maanden sprake van dat ik niet verlengd zou worden, dus ik was al aan het aftellen. Nu ben ik toch met een half jaar verlengd en uit een soort loyaliteit heb ik daar ja op gezegd (er is geen vervanging voor mij, ook al hebben ze daar een half jaar de tijd voor gehad).

Nu valt het me toch zwaarder dan ik verwacht had. Verklaar mezelf echt even gek dat ik hier akkoord mee ben gegaan.

Ik vind dat wel een leuk en heel attent cadeau als de band ernaar is en dat kun jij het beste beoordelen, niet je vriendinnen. Misschien leuk om wat pagina’s leeg te laten voor nieuwe foto’s en herinneringen als je graag het contact wil onderhouden. Fles wijn is altijd goed denk ik hoor maar snap het als je liever iets persoonlijkers wil geven en een fotoboekje zou mij veel meer bij blijven dan een fles wijn

9 likes

Heeft iemand verstand van Uwv (50% ziektewet) uitkering? (Rondom zwangerschap).
Ik krijg een brief met goedkeuring en op basis van dagloon, en vervolgens nog een brief dat het door totale inkomsten in mindering wordt gebracht en zou ik 0 euro krijgen.
Vind het zo raar, helemaal stress ervan.

1 like

Ja ik ga het ook aankaarten bij mijn manager, die er in principe al vanaf weet. Zou in ieder geval fijn zijn om niet meer fulltime op deze opdracht te zitten!

1 like

Ik dat hij zich juist heel gewaardeerd voelt als hij een fotoboek krijgt.
Het laat zien dat je waardering voor hem hebt als baas en dat je fijn met hem hebt samengewerkt denk ik! En zo kan hij zich ook de leuke tijden/collegas tijdens zijn werk herinneren ondanks zijn ontslag.

Ook sowieso leuk omdat je de tijd hebt genomen om het samen te stellen dus heel persoonlijk!

5 likes

Voor de mensen die ook IKB hebben, hoe vrij zijn jullie in het kopen van verlof? Moet er vooraf het kopen van verlof toestemming zijn van je manager om het extra verlof op te nemen? Of kunnen jullie onbeperkt (tot de max) verlof kopen en dan net zoals regulier verlof opnemen?

Ik kan met mijn IKB wel extra verlof kopen wanneer ik dit wil zonder overleg maar als ik het wil opnemen moet dit wel in overleg met mijn leidinggevende. Dit lijkt mij ook redelijk want anders is het risico dat er mensen zijn die altijd heel veel verlof hebben waardoor werk blijft liggen wat collega’s moeten gaan oppakken en/of het reguliere verlof van collega’s komt in de knel omdat sommige collega’s langdurig afwezig zijn vanwege dat extra verlof.

Is het bij jullie anders?

4 likes

Ik heb het idee dat het bij ons heel erg afhangt van je leidinggevende. Ik heb een hele makkelijke teamleider en die heeft zoiets van: ‘je koopt zoveel je zin hebt en plant het in’. We maken elk jaar een werkplan voor het hele jaar en daarin houden we rekening met hoeveel uur iedereen werkt en wat er dus gedaan kan worden. En de rest van het werk blijft liggen. (Nu scheelt wel daarin dat de organisatie ons werk niet zo ‘belangrijk’ vind. En dat je het ook niet direct merkt als we niet alle projecten doen. Tot dat het mis gaat…)

5 likes

Wij kunnen maximaal 116,5 uur bij kopen geloof ik, dit gaat zonder toestemming. Het verlof opnemen gaat hetzelfde als regulier verlof opnemen, gewoon in afstemming met collega’a, maar is bijna nooit een probleem. Maar wellicht is dit anders per manager, mijn manager is heel chill en vind het allemaal goed zo lang het in overleg gaat met directe collega’s.

1 like

Thanks voor alle antwoorden!

Bij ons is er niet echt eenduidig beleid omtrent ikb uren, en ons hele team incl. Teamleider is vrij nieuw. Dus ik was benieuwd hoe andere organisaties hiermee omgaan.

2 likes

Ik had al eerder gedeeld dat ik een baan aangeboden heb gekregen bij m’n afstudeerplek. Al verschillende gesprekken voor kerst gehad met seniors en die waren allemaal positief, waardoor het een en ander bij HR in gang is gezet. Zo had ik deze week een arbeidsvoorwaarden gesprek, waarbij ik op voorhand al een voorstel had gekregen. Het is zooo fijn om een voorstel te krijgen waaruit blijkt dat ze mij serieus graag willen hebben. Desondanks wilde ik toch kijken hoe ver ik kon gaan met onderhandelen. In het gesprek zelf kwam ik heel zelfverzekerd over maar diep van binnen stierf ik :skull_and_crossbones: Maaaaaar ik hoor net dat ze mijn voorstel hebben goedgekeurd!! :smiley::smiley::smiley: Het is echt een heel mooi start salaris en het voelt nog een beetje onwerkelijk dat ik dit zelf voor elkaar gekregen heb.

94 likes

Ik heb een tijdelijke functie waar ik heel lang de uren heb weg zitten kijken (ook regelmatig aangegeven bij leidinggevende), en nu in de laatste maand besluiten ze me nog allemaal dingen aan te leren en gooit iedereen ineens projecten op me? Maar ik ben intussen mentaal allang afgehaakt hahaha

1 like

Ik zit even heel erg te twijfelen hoe ik iets aan moet pakken en ik ben op zoek naar een beetje advies.

Ik werk dus nu bij 3 bedrijven waarvan 1 in loondienst (sinds 5 maanden) en 2 freelance (bijna 2 jaar). Het is een krankzinnige constructie eigenlijk. Ik werk 24 uur in loondienst waarvan 18 op kantoor verspreid over 3 dagen en 6 uur verspreid over de rest van de week ivm klachtenafhandeling en social media. Freelance zit ik 1 dag op kantoor en loopt verder verspreid over de week.

Ik zit überhaupt niet zo meer op m’n plek in copywriting/marketing/social media, maar met name de combinatie van die 3 werkt gewoon niet. Alles loopt de hele week door en ik heb het gevoel dat ik nooit klaar ben en dat werk en vrije tijd compleet door elkaar heen lopen.

Bij m’n loondienstbaan loopt m’n tijdelijke contract tot eind maart. Ik heb geen idee of zij dat willen verlengen, maar dat betekent natuurlijk wel dat er een gesprek daarover komt in februari.

Ik zie het eigenlijk niet zitten om te blijven en wil het liefst eind maart weg. Ik vind het bedrijf en de collega’s onwijs leuk, maar ik vind het werk echt niet leuk meer en de reisafstand is gewoon te lang. Ik wil het liefst óf even tijdelijk een baan in de horeca hier vlakbij (als ik aangenomen wordt bij KLM tot ik naar de training kan) óf iets vinden wat beter past en wat wat dichterbij is.

Nu twijfel ik dus of ik het nu alvast op ga gooien bij m’n directe collega/leidinggevende en daarna bij HR en de eigenaar (is een klein bedrijf). Zodat zij de vacature al uit kunnen gaan zetten en rustig iemand anders kunnen vinden en weten dat ik niet blijf en dat mijn directe collega niet tijdelijk al mijn werk erbij krijgt als ze niet op tijd iemand vinden. Tegelijkertijd ben ik bang dat het me niet in dank afgenomen wordt (klein team wat ze nu aan het uitbouwen zijn) en dat de komende 2,5 maand dan heel kut worden ofzo.

Ik vind zelf het op tijd aangeven sympathieker naar het bedrijf toe en het geeft mij denk ik meer rust in m’n hoofd. Maar ik weet het even niet zo meer.

1 like

Zie je geen andere kansen binnen het bedrijf? Bijv andere werkzaamheden erbij of andere functie?

Het is een lastige keuze, omdat je pas weet hoe t uitpakt als je het gezegd hebt.

4 likes

Nee ook niet. Er staan twee andere functies open, maar beide vind ik niet leuk en heb ik ook niet de ervaring in die ze willen. Daarnaast gaan alle andere mogelijkheden ook samen met meer op kantoor werken en dat wil ik niet ivm. de reisafstand.

2 likes

Dan zou ik doen wat je hart je ingeeft. Als je het fijner vindt om nu al te vertellen, dat doen.
Als je bang bent dat de reactie stom is, wachten.

1 like

Ik heb twee keer gehad dat ik niet (meer) op m’n plek zat en beide keren heb ik dat al heel vroeg en open aangegeven. Mijn ervaring daarmee is dat ze dit alleen maar waarderen. Tuurlijk is het balen maar niemand wil dat je blijft als je niet meer op je plek zit. Het bespreken geeft jou waarschijnlijk lucht en je werkplek de tijd om het goed op te lossen.
Het enige nadeel vond ik dat je vervolgens die periode nog wel door moet en als het hoge woord er eenmaal uit is, wordt het steeds lastiger om nog gemotiveerd te blijven. Dus dat is een afweging die je voor jezelf moet maken. Maar bespreken opent soms ook deuren waarvan je misschien niet wist dat ze er waren.

7 likes

Ik heb ook goede ervaringen met op tijd vertellen (3 maanden van tevoren). Ik vergat in die periode erna soms ook dat ik wegging en collega’s helemaal dus was niet slecht voor de sfeer. Ben er heel positief vertrokken uiteindelijk, gaf rust voor beide partijen. Succes!

4 likes

Ik heb inmiddels een gesprekje gehad. Directe collega vond het jammer maar wel begrijpelijk. HR en de eigenaar zelfde, maar die gooiden ineens een heleboel deuren open qua mogelijkheden en andere functie (+hoger salaris en meer thuiswerken). Dus ik heb ineens heel veel keuzestress :sweat_smile:

11 likes

Maar wel typisch dat het nu opeens wel mogelijk zou zijn, zegt ook wel wat vind ik.

6 likes