Werk (algemeen topic)

Voor mij is de context nog een hele belangrijke factor dus ik zou je aanraden daar ook over na te denken. Ik denk dat je ambitie en privé-leven goed te combineren zijn in de juiste condities.

personal story

Ik ben 2 jaar geleden doorgegroeid tot een functie waar ik eigenlijk te onervaren/te jong (29, 2 jaar werkervaring in dit bedrijf) voor was, onder de voorwaarde dat ik opgeleid zou worden. Dat is niet gebeurd en wij hebben ook geen ontwikkelingsbudget dus extern kan ik het ook niet zoeken (heb ik zelf de financiële situatie niet voor op dit moment). Nu vraag ik me wel eens af of ik een ‘‘stapje lager’’ niet leuker vind, maar nee; de functie, het richting geven, het strategische ligt me enorm, mijn team vindt me top. Ik kan zoveel beter op de grote lijnen leidinggeven dan inhoudelijk en gedetailleerd zijn.

Wat me niet ligt is dat er in mijn huidige bedrijf 4 60+ mannen soort van boven mij staan (directeur+MT), waarvan de 3-MT leden officieel een functie op mijn level hebben naast MT-lid. Deze personen pullen continue hun zogenaamde hogere status en ervaring, zijn belerend, en daar kom je dus niet mee vooruit. Verder staat er op mijn level 1 vrouw van in de 50 en zij voelt zich net zo ongemakkelijk als ik. De teams van de mannen zijn zeer ontevreden over hen… Zaken als onveilig, vrouwonvriendelijk, discriminerend, voortreksituaties, grilligheid afhankelijk van humeur van de directie, feedback geven als ‘‘je kan wat meer lachen’’, zijn bij ons vrij aanwezig. Grote rode vlaggen natuurlijk - dat is wel duidelijk.

Deze situatie heeft invloed op mijn dagelijkse welzijn. Maar ik ben wel zeker dat dat niet van de ambitieuze baan is. Ik solliciteer dan ook naar functies op hetzelfde level of MT/directie, want dat kan ik best wel. Wel let ik op de samenstelling bij het bedrijf, ontwikkelingsaanbod e.d. en vind ik het ook niet erg om op iets lagers te solliciteren als dat een fijne ingang is.

6 likes

Ik ben ambitieus in de zin van dat ik graag heel erg goed wil worden in de baan die ik nu heb. Wellicht bij deze organisatie maar waarschijnlijk binnen een jaar of vijf bij een andere. Verder dan dat denk ik nog niet…

Edit: Ik ambieer ook totaal geen managementfunctie en verder zit de rek hier in mijn baan alleen ‘opzij’, met andere taken etc, niet ‘omhoog’. Maar ook die andere taken opzij trekken me niet erg. Ik zie mezelf hier nog wel lang rondlopen in deze functie (al dan niet bij een andere organisatie)

1 like

Dit is ook echt zo stom gecreëerd. Je krijgt het meeste betaald als je leidinggevende/manager bent. Maar daardoor gaan goede sociaal werkers, leerkrachten, zorgpersoneel etc allemaal leidinggeven. Waar ze helemaal niet zo goed in zijn, niet zo gelukkig van worden en waarna ze niet terug kunnen want gewend aan meer inkomen.
(ik bedenk me nu dat ik dit zeg terwijl ik zelf de stap van sociaal werker naar leidinggevende aan het maken ben)

3 likes

Sorry maar ik moet hier wel een beetje om lachen :joy:

Heel toevallig volg ik nu een opleiding in deze richting maar leidinggeven is niet iets wat ik ambieer. :grimacing:

6 likes

Ik ben wel ambitieus en wil altijd graag nieuwe dingen leren en uitdaging hebben in mijn werk. Ik zit nu ook in een opleidingstraject voor een hogere functie. Verder heb ik ook ideeën voor wat ik in de toekomst graag zou willen en mijn huidige functie is daar een hele goede voorbereiding op. Dat is ook een grote reden dat ik ben gaan doen wat ik nu doe. Ik zou mezelf ook echt niet tot aan mijn pensioen in dezelfde functie met dezelfde taken zien.

1 like

Ik wil uiteindelijk nog wel een paar mooie stappen maken, maar die zitten voor mij niet per se in naar boven doorgroeien maar meer horizontaal. Ik weet heel zeker dat ik absoluut geen mensen wil aansturen, op inhoud prima maar ik ga zielsongelukkig worden als ik moet gaan dealen met HR topics, mensen moet coachen op persoonlijke ontwikkeling etc.

Zie mezelf prima nog een tijd bij mijn huidige werkgever werken, nu middenin een training waarmee ik een mooie stap hoop te kunnen maken in functie en salaris op m’n huidige plek. Maar ook genoeg andere functies intern die me interessant lijken en anders ook best geïnteresseerd in de stap naar buiten. Maar belangrijkste is dat ik iets doe wat ik leuk vind, plezier uit haal en niet me blindstaren op een stap naar boven als dat niet past bij wat ik wil.

1 like

ja heel erg mee eens! ik leg mijn functie vaak uit als dat ik er voor zorg dat mijn projectleiders hun werk kunnen doen, ik help hen en zij mij. dat maakt hen niet ‘‘lager’’ of mij ‘‘hoger’’ in de rangorde, het is een systeem waarin je samenwerkt tot een goed resultaat. Leiding kunnen geven is wmbt ook echt geen resultaat van een lange carrière of veel ervaring, het ligt je of niet.

1 like

Ik ben daar wel mee bezig. Ik zit binnen mijn vakgebied nu echt aan het begin en ik ben ook een deeltijd studie gaan doen om mezelf verder te ontwikkelen en de kans te geven door te groeien. Ik ambieer geen leidinggevende of management functie, maar gelukkig zijn er binnen HR nog heel veel andere mogelijkheden om door te groeien zonder direct leidinggevende te worden.

1 like

Leuke, interessante vraag. Ik denk hier ook regelmatig over na en toevallig had ik vorige week mijn ontwikkel gesprek waarin dit ook ter sprake kwam.

Ontwikkelen en nieuwe taken, verdiepen of verbreden vind ik erg leuk, maar ambitieus om hogerop te komen heb ik niet. Vorig jaar ben ik wel een functie omhoog gegaan, werd ook wel tijd gezien de taken die hier bij horen). Ik ambieer verder totaal geen manager of leidinggevende functie, wat een rot job (in ieder geval in mijn werkgebied) vind ik dat. Wel vind ik het leuk om coördinerende taken te hebben, die heb ik dan ook nu deels en dat zou ik ook best in nog grotere rol kunnen of willen hebben.

Maar ik merk ook wel dat, na 10 jaar fulltime werken, werken echt niet alles is (wat ik vroeger misschien wel dacht) Dit jaar ben ik een dag minder gaan werken en dat is echt de beste beslissing ooit geweest.

Gisteren had ik een inzetbaarheidsgesprek. Ze willen mijn tijdelijke contract eerder stoppen. Bij mij barste de bom wel toen ik mijn verhaal vertelde, was ook enorm emotioneel. Ik had ook niet verwacht dat ze me gelijk zouden ontslaan. Maar ze doen het vooral voor mijn gezondheid. Het lag echt niet aan het werk dat ik leverde, iedereen was enorm blij met me en mijn teamleider gaf me ook altijd veel complimenten. Maar het gaat niet goed met me. Ben te snel na studie fulltime gaan werken zonder rust, terwijl ik mentaal nog veel problemen heb (onzekerheid vooral) maar ook dat ik zo alleen ben. Heb geen vrienden, sluit mezelf steeds meer op. Daardoor werd de drempel steeds hoger. Uiteindelijk ben ik wel opgelucht. Ik krijg nog een aantal maanden salaris dus hoef me daarover geen zorgen te maken op dit moment (en ben vrijgesteld van werk). Ik was gewoon zo lang alles aan het opkroppen. Ik had totaal geen motivatie voor het werk. Als dit gesprek niet was geweest, dan had ik het zelf ook niet meer kunnen volhouden. Ik was voor dit gesprek zelfs al aan het kijken wat ik wel wil doen als werk, wat ik nou echt leuk vind. Dit werk vond ik namelijk echt niet leuk maar ik had continu het gevoel dat ik gewoon door moest gaan. Ik was eigenlijk echt ongelukkig, als ik wakker werd had ik gewoon niets om naar uit te kijken, ik keek zo enorm tegen mijn werk op. Maar ook omdat ik dus verder niks in mijn leven heb.

Wel goed dus dat dit is gebeurd, want ik krijg nu de vrijheid om aan mezelf te werken en te vinden wat ik nou echt wil. Maar ik vond het team en de andere collega’s die er werken zo leuk en je mag daar zo erg jezelf zijn, heb dan het gevoel dat ik dat niet meer zal krijgen in ander werk. En wat ik vaak hoor is dat zo lang de collega’s leuk zijn, het werk niet per se leuk hoeft te zijn. Dit was bij mij helaas niet genoeg. Hoe leuk de mensen ook waren, ik vond het werk gewoon echt niet leuk, waardoor ik het gevoel had is dit het nou? Hoe de hell moet ik dit werk volhouden? Het neemt zo veel tijd van je leven in. Was ook jaloers op anderen dat zij dat zo makkelijk konden (maar zij vinden het werk wel leuk dan natuurlijk).

Voel me nog steeds een beetje in shock, maar het had gewoon zo moeten lopen. Hopelijk vind ik iets dat ik wel echt leuk vind en kan ik goed aan mezelf werken in deze tijd.

10 likes

Ik zit aan een bezwaarschrift over mijn fucntie // verhoudingen binnen de afdeling. Maar het is partij lastig, ik heb eigenlijk geen goede argumenten, maar ik wil vooral laten zien dat ik het er niet mee eens ben.
Morgen is de deadline.

Dit klinkt alsof je het er gewoon niet mee eens bent en niet alsof er reden tot het schrijven van een bezwaarschrift is? Misschien voor jezelf ontrafelen wat er onder het er niet mee eens zijn ligt en kijken of je daar iets mee kan?

2 likes

Ik ben daar inderdaad mee bezig met collega’s. Er zijn er vele die bezwaar maken. Het lastige is dat we het wel eens zijn met onze eigen functie maar niet meer met de verhoudingen. Die onderbouwing zijn we samen aan het opstellen.

Vanuit de unit zijn er al vele bezwaarschriften gemaakt, men heeft het herijken niet zo heel slim aangepakt.

Vervelend!
Gaat het dan niet meer om dat je het oneens bent met het functiehuis, en de opbouw?
En evt ontevreden met hoe het proces is gegaan, en/of dat jullie daar niet goed in zijn meegenomen? Dan zou ik het proberen kort te houden, en missh aangeven dat je het tijdens een gesprek mondeling wil toelichten

2 likes

Ik ben vandaag eindelijk voor mezelf opgekomen op werk. Ik zeg altijd overal ja en amen op, terwijl ik het er eigenlijk niet mee eens ben. Vandaag heb ik gezegd hoe ik over bepaalde veranderingen die zij willen doorvoeren denk en heb ik daar in mijn ‘‘zin’’ gekregen. Ben daar stiekem best wel trots op aangezien ik al 32 jaar over me heen laat lopen door alles en iedereen.

44 likes

Ik heb binnenkort mijn laatste dag op werk. Ik heb er maar een paar maanden gewerkt, maar wel een leuke band met collega’s. Niet bijzonder hoor, maar wel gewoon altijd vriendelijk enzo. Ik wil nu eigenlijk niet zomaar verdwijnen, wat op mijn vorige tijdelijke functies altijd een beetje was. Is trakteren gangbaar? Of is er een andere manier om afscheid te nemen?

2 likes

Je kan misschien wel iets van taart of gebak meenemen om er toch even bij stil te staan met je collega’s? ik denk dat je dan wel een goede handgreep hebt om eventueel ook woorden aan te koppelen en het mooi af te sluiten.

2 likes

Ik heb veel als interimmer gewerkt en ik nam dan eigenlijk altijd wel afscheid met taart oid als ik ergens langer had gezeten of een grote pot snoepjes/dropjes met kaartje bij de koffie automaat als het me allemaal wat minder boeide.

2 likes

Ah goed idee inderdaad, ik heb vegan brownies besteld nu, hoop dat dat in de smaak valt.

1 like

Ik ben bij m’n huidige baan altijd vrij ambitieus geweest, waarbij ik vanaf m’n ‘afstudeerders’baan waarmee ik binnen kwam een halfjaar 3 schalen hoger was gegroeid naar een adviseursfunctie. En ik probeer sindsdien elk jaar wel iets nieuws te doen qua verantwoordelijkheid, dus bijv eindverantwoordelijk voor een groot project, meer schakelen met directie, een opleiding, etc. Bij mij gaat het me eerlijk gezegd redelijk makkelijk af zonder dat ik er heel veel in m’n privé leven voor moet opofferen, maar ik heb ook wel echt een fijne werkgever

4 likes