Dank! Dat leek mij ook het meest logisch, maar ik twijfelde omdat ik dan nog heel wat weken vakantie op kan nemen.
Als heel goed dat je dit duidelijk hebt. Laat management maar kiezen wat jullie nog wel doen de rest laten vallen. Ook niet overwerken e.d.
Vind het wel bijzonder dat dit kan, dacht dat bij zwaarwegend bedrijfsbelang hier een uitzondering op gemaakt mag worden. Snap die collega’s wel maar volgens mij stond jullie afdeling al praktisch op instorten.
Ik vind het ook bijzonder. Bij ons heb je 3 maanden opzegtermijn met een vast contract en zelfs dan krijgen mensen vaak lang niet al hun vrije dagen nog op en wordt er een deel uitbetaald.
@Barbamama Dat klinkt heel pittig, maar onthoud: dit is niet jouw verantwoordelijkheid! Bespreek met je collega’s en jullie leidinggevende welke taken prioriteit krijgen in deze periode en ga vooral niet meer werken omdat het werk niet af is.
Heeft iemand advies over hoe ik inzichtelijk maak waar ik mijn uren aan besteed?
Context: mijn (nieuwe) teamlead weet niet zo goed wat ik doe qua werk en is ook niet zo actief in daar naar te vragen of onderzoek naar te doen. Maar ze vraagt nu van mij extra taken op mij te nemen die ik er niet bij kan doen qua tijd. Zij vind dat die extra taken sowieso bij mijn functie horen - terwijl ze niet weet wat mijn functie inhoudt. Ik vind dat die taken niet logischerwijs bij mijn functie horen (dit is een andere discussie).
Om het gesprek beter te helpen wil ik voor haar inzichtelijk maken waar ik mijn tijd aan besteed. Maar het lastige is dat het per week en per maand verschilt waar het zwaartepunt op ligt. Bijv in december was ik bijna volledig bezig met project A, in januari met B, C en D, de eerste helft van feb weer enorm zwaartepunt op A, daarbij ook veel van C. Maar dan nog wat ingewikkelder dan hier beschreven, want er is naast A,B,C, ook D, E, F, G, K). Het aard van het werk maakt ook dat sommige taken onvoorspelbaar zijn, en ineens heel urgent kunnen zijn dus ineens alle aandacht opvragen, waardoor andere taken die tijd blijven liggen. Ik bepaal zelf mijn prioriteiten, maar nu zij vind dat ik die extra taken erbij moet doen, denk ik dat we een gesprek moeten voeren waarin we het eens worden over de prioriteiten, en daarvoor is het handig dat zij inzichtelijk heeft waar ik mijn tijd nu aan besteed.
Ik ben even op zoek naar hoe ik dit inzichtelijk maak voor haar, en ik denk dat ik niet de eerste ben die hierover nadenkt. Misschien zijn hier al sjablonen voor ofzo? Of andere tips?
Geen idee of dit gratis bestaat voor individuen. Maar ik zou even kijken naar een urenregistratie /tijdschrijven systeem. Dan kun je het voor jezelf per dag/week bijhouden.
Jawel! Ik gebruik de app Keeping, is eigenlijk bedoeld voor zzp’ers maar ik gebruik het om stage uren in te registeren.
Je kan zelf verschillende projecten en taken aanmaken.
In documenten staat vaak de totale bewerkingstijd, mocht je veel met excel of word werken. Daarmee zou je kunnen laten zien dat je in de periode dat je met project A bezig was x aantal uren hebt besteed aan het bewerken/opstellen van documenten daarvoor.
Edit: je zou ook kunnen zeggen dat je door de aard van je functie een aantal uur per week standaard vrij moet plannen voor onverwachte en urgente dingen en daardoor die extra taken er niet bij kan nemen.
Ik heb vanmiddag gesprek met mijn teammanager en manager voor de functie Senior. Begin het nu toch wel beetje spannend te vinden haha
@Solee @Mexi , thanks voor jullie adviezen!
En wat jij zegt @Riley in je edit, dat is inderdaad een goede om te benoemen. Of dat ik de extra taken erbij kan nemen, mits er dan een andere taak vanaf gaat, of anders op basis van ‘best effort, mits de andere werkzaamheden het toelaten’.
We hebben zelf al een urenregistratiesysteem, maar die vul ik doorgaans achteraf in en het is niet zo gedetaileerd dat tot op taakniveau te zien is waar ik mee bezig ben geweest. Al ga ik zeker wat ik daarin registreer gebruiken als naslagwerk, naast mijn eigen documentatie. Keeping ben ik naar aan het kijken!
Ik ben op zoek naar een manier waarop ik ook de verwachting van mijn bezigheden in de toekomstige weken/maanden kan laten zien. Grote kans dat het in een simpel document kan, wat ik nu alleen niet kan bedenken - ben nooit zo goed in het from scratch bedenken van hoe ik iets wat in mijn hoofd zit, concreet op papier ga krijgen.
En hoe ging het gesprek?
Ja dit is het probleem, ik heb 2 hele lieve collega’s maar zij fixen liever dan ze het uitspreken en anders is het allemaal te ‘negatief’…
@Solee ja, of het zo zwart-wit is hoor ik morgen wel want dan ben ik op werk. Dus dan zal de manager alles bespreken. Maar aangezien ze beiden stoppen en alle vrije dagen opnemen, ben ik benieuwd die paar dagen dat ze nog misschien moeten werken of dat wel zo soepel gaat. Ze zijn gewoon beide van dit zinkende schip afgesprongen (wat ik ze niet eens kwalijk kan nemen).
Ik heb een A4 met mijn zorgen en dingen die ik wil zeggen uitgetypt. Wij hebben elke dinsdag een meeting, dus ga daarin verwoorden wat mijn zorgen zijn en de vragen die ik voor mijn bedrijf heb. En ik gebruik het zinkende schip als metafoor om aan te geven dat ze nu echt geen zak met 10 kilo zand in mijn schip hoeven te gooien. Want dan ben ik er ook wel een beetje klaar mee. Daarnaast ga ik vragen aan mijn manager wat ik nu moet gaan antwoorden als de sollicitant (die deze week mee loopt met mij) vragen gaat hebben over stress en werkdruk. Want ik weiger om met droge ogen te zeggen dat dit niet aan de orde is.
Wel lastig!
Bij ons maken ze onderscheid in projecten en dagelijkse taken. En dan heb je ook omschakel tijd en overleg/vergaderingen. Dus dan kun je al per week best snel aan je uren zitten ook al ben je nog niet eens voor je gevoel echt “volgeboekt” want dit kost al veel tijd.
Zou het missh handiger zijn om je werk in dit soort categorieën te stoppen.
Ik heb dit gesprek ook weleens gevoerd door uit te schrijven welke rol ik in welk project had:
Ben je in de lead, of meer meewerken aan iets? Ook nog eens contactpersoon richting een afdeling? Of bepaalde mensen? Dat als jij niet in actie komt, iets bij je blijft liggen
Komt er periodiek een taak terug?
Is het steeds iets (relatief) nieuws of anders waardoor je je ook weer moet inlezen
Is het zoveel dat je ook tussendoor veel moet schakelen?
Zitten er “denk” opdrachten tussen of meer doe dingen, en zijn die doe-dingen automatische piloot of alsnog wel (semi intelligent) kop erbij houden?
Vervelende situatie! Misschien helpt het ook nog om wat meer inbreng te geven in oplossingen? Dat je bijvoorbeeld een lijstje maakt van werkzaamheden waarvan jij denkt wat haalbaar is om te doen, en wat allemaal niet? Zodat ze achteraf niet kunnen zeuren dat iets niet af is.
Of dat je bijvoorbeeld alvast een opzetje maakt voor een vacature tekst zodat dit het proces versnelt om nieuwe mensen aan te nemen? Ik noem maar even wat, maar misschien zorgt zoiets er wel voor dat je zelf meer inbreng hebt in hoe het verder moet nu en geeft dat wellicht wat meer rust en uitzicht?
Wellicht al aan gedacht hoor maar ik zou ook zelf komen met een voorstel over wat er nu allemaal door kan blijven gaan maar ook wat er nu niet door kan gaan. Neem aan dat jullie dat zelf het beste kunnen inschatten en mijn ervaring is toch vaak dat er dan taken worden genoemd die je kunt laten die of gewoon echt moeten of dusdanig klein zijn dat je er niets mee opschiet.
Wauw thanks, deze vragen zijn heel behulpzaam!
Vooral ook dat categoriseren en de categorie ‘omschakeltijd’: dat is door al die verschillende type taken vaak wat veel van me vraagt, maar waar ik altijd een gevoel bij heb dat het verloren tijd is en dat het aan mij ligt (dat anderen sneller kunnen schakelen dan ik).
En ook idd inzichtelijk maken wat mijn rol is in verschillende dingen om daarmee zwaarte en last aan te geven, top idee!
Graag gedaan!
Hopelijk heb je er wat aan. Bij ons is het ook al jaren heel druk/rommelig waardoor we best veel van dit soort gesprekken voeren, dus dan ga je ook anders naar je werk kijken. Ipv project A, B en C zie je steeds andere rubrieken; bijv 2x coördinator en 1x deelnemer. Dan heb je gelijk al meer beeld vaak wat het qua werk inhoudt.
Schiet me nog iets te binnen; ook aandacht besteden aan hoe urgent het is voor anderen. Dus een tijd lang ondersteunde ik een directeur, het ging niet eens om iets heel complex maar het moest echt altijd de volgende dag al klaar zijn, dat gaf extra druk. Of ik hielp een collega met communicatie stukken. Maar zij hebben hele andere tijdslijnen en moest ook vertaald worden bijv, dus dan ben je ook nog eens afhankelijk van andere deadlines etc
Wauw thanks weer! Allemaal dingen die echt meewegen inderdaad, waar ik niet aan zou denken om te benoemen maar die echt wel druk of stress verklaren!
Ik heb ook veel werk waarbij het een klein klusje is, maar ik moet dan informatievraag van x ophalen bij y en z. Dan zet je dus lijntjes uit en komt er een heen-en-weer-gemail uit die over een paar dagen of soms weken verspreid gaat. Qua netto actief werk gezien niet veel werk, maar moet er wel aan blijven denken en wel elke dag weer wat mee, waardoor het qua energie gauw het dubbele vraagt. Hoe zou ik dit kunnen noemen? Versnipperd projectje?
Ja dus je moet ook beetje “trekken” aan de informatie en najagen?
Klinkt toch als coördinerende werkzaamheden
Mijn gesprek ging wel echt heel goed, alleen heb ik vandaag al de “uitslag” gekregen. Ik ben het niet geworden, jammer maar helaas. Volgende keer beter.
Het loopt nu ook niet allemaal even lekker in ons team, en er zijn blijkbaar een aantal collega’s die problemen met mij hebben en dan ipv naar mij te komen meteen naar het management gaan. Heel vervelend, ben er ook wel een beetje van slag van erdoor. Allemaal vriendelijk doen maar ondertussen.