Werk (algemeen topic)

Het is me niet helemaal duidelijk of je al heel actief aan het solliciteren bent? In mijn ervaring lukt het vaak wel om te solliciteren onder werktijd door bijv. helemaal aan het begin of einde van de werkdag ergens op gesprek te gaan. Dan was ik soms een half uurtje later of juist iets eerder weg, maar volgens mij had mijn oud-werkgever dat nooit door. Ik heb daar zelf nooit veel problemen mee ondervonden, maar dat is denk ik ook wel afhankelijk van je functie, reistijd, etc.

Ik zit hier al een tijdje over te denken en ben van plan om op korte termijn aan te geven dat ik wil stoppen nadat m’n huidige project afloopt, dat is ergens na mei. Een beetje om dezelfde redenen als jij. Ik kan ook wel even vooruit zonder inkomen maar ideaal is het natuurlijk niet. Ik wil zelf wel iets tijdelijks voor 2 max 3 dagen in de week zoeken zodat ik m’n vaste lasten (deels) kan betalen.

@Takkie ja in theorie hoeft solliciteren natuurlijk niet veel tijd te kosten maar het kost mij wel veel mentale energie. Ik merk dat actief solliciteren me echt niet lukt nu, het staat op een heel laag pitje. Als je ontslag neemt kun je je iig wel volledig op solliciteren richten en ik kan me voorstellen dat je dan ook sneller een baan hebt.

3 likes

Als je echt weet dat je weg wilt/gaat, is het wellicht een optie om bij het indienen van je ontslag een datum iets verder in de toekomst aan te geven en tot die tijd minder te werken zodat je ruimte hebt om te solliciteren? Dus niet per eerstvolgende maand maar plak er bijvoorbeeld 2 maanden aan vast en lever een x aantal uren in tot die tijd, misschien door vakantie uren als je die nog hebt
Dit heb ik een keer gedaan, had dus nog geen nieuwe baan maar ook echt de mogelijkheid niet om ernaast te solliciteren. Met zon besluit hangt er een datum aan en ook al was die iets verder in de toekomst, het gaf mij zo veel rust in mn hoofd en daarmee ook meer energie om te solliciteren
Dit moet natuurlijk wel passen bij je werk en een enigszins goed uit elkaar gaan maar in het kader van een langere overdrachtstijd vind je werkgever het misschien ook wel handig

6 likes

Ja ik heb dit de vorige keer wel gedaan. Het werk kostte me zoveel energie, want ik werd er echt niet gelukkig van. Ik merkte ook aan mezelf dat ik helemaal niet meer lekker in mijn vel zat. Wel had ik dit afgestemd met mijn vriend en was hij bereid om de gezamenlijke lasten een bepaalde periode op zich te nemen. Dus ik had wel spaargeld, maar ook een back up voor als het langer zou duren. Ben uiteindelijk wel echt heel blij dat ik het heb gedaan

4 likes

@takkie Ik ben al actief aan het solliciteren! Heb ook al ergens een tweede gesprek gepland staan. Maar mijn huidige werkgever is helaas extreem in-flexibel :smiling_face_with_tear: een van de redenen dat ik weg wil. Hier moet ik echt uren aanvragen enzo, heel irritant.

@monkeyslut Ja dit heb ik ook. Ik kom niet verder dan 2x door Linkedin scrollen en je hebt de gesprekstijden ook niet echt voor het uitzoeken. Dan moet je op dinsdagochtend om 10.00 uur komen, zit je zo 1,5 uur, dus dan ben je echt een halve ochtend zoet.

@Brum Ik had hier niet over nagedacht, maar snap dit wel! Helaas is het in mijn geval wel zo dat ik hier eigenlijk zo snel mogelijk weg wil en het ongemakkelijk zou vinden om minder te werken en dan ook nog iets anders te zoeken. Wel goed dat ze er bij jou daar goed mee om gingen! Ik kan gelukkig even op mijn vriend’s zak teren (dit klinkt heel fout).

@Sensatie Ik heb dit ook. Voel me helemaal ‘depressief’ worden, heb vrijwel niks te doen, moet wel elke dag stipt op tijd zijn, pfff echt ik zit helemaal af te sterven gewoon haha.

Dit gevoel herken ik helemaal. Ik wou het eerst niet zo neerzetten want een depressie is natuurlijk wel heel heftig, maar het ging wel echt de verkeerde kant op. Dus besloten dat het niet langer kon zo en gewoon lekker ontslag ingediend zonder nieuwe schoenen :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Hier speelt ook mee dat aan het eind van deze week de maand ook eindigt, en als ik dan niet opgezegd heb het automatisch einde mei wordt. En ik word echt niet goed als ik daaraan denk :sob:

Nou als je echt met zo’n tegenzin naar je werk gaat zou ik zeker stoppen, uit eigen ervaring weet ik hoe slopend dat kan zijn (maar die indruk kreeg ik niet echt uit je eerste bericht). Je kunt het ook bespreekbaar maken en wellicht krijg je dan meer ruimte om te solliciteren onder werktijd, maar dat zal per werkgever verschillen.

1 like

Ik heb het een keer gedaan, maar had het geluk dat HR van mijn werkgever het zo wilde insteken dat mijn contract niet verlengd werd (jaarcontract liep 2 maanden later af). Dus ik kon ww aanvragen. Maar anders had ik het ook gedaan, was echt een last van mijn schouders. Was zo blij met de beslissing. Uiteindelijk ook snel nieuwe baan gevonden.

4 likes

Ja ik heb dit recent gedaan omdat ik in een hele nare omgeving werkte en ik eerder heb meegemaakt wat voor gevolgen dat kan hebben als dat te lang duurt (heb een paar jaar geleden een burn-out gehad). Trok het op een gegeven moment echt niet meer en voelde aan alles dat ik daar weg moest omdat het zo ellendig was dat ik geen ruimte had in mijn hoofd (onzekerheid, neerslachtig door werk etc) om verder te kijken en te solliciteren. Was wel echt een lastige beslissing want gaat in tegen alles wat ik heb “geleerd” en wat “hoort”, maar het heeft heel goed uitgepakt. Ik denk wel dat 1 of 2 maanden een beetje te optimistisch is voor een baan in je werkveld/een baan op je niveau. Het kan zeker (heb zelf ook binnen een maand iets nieuws gevonden), maar ik zou zelf wel van een ruimere periode uitgaan en ook nadenken over een backup plan (voor mij was dat als het niet zou lukken binnen 4 maanden een goede/leuke baan te vinden op zoek gaan naar een baan buiten mijn werkveld zodat ik mijn vaste lasten kon betalen en niet al mijn spaargeld hoefde op te maken). Dus zou er zeker goed over nadenken, maar snap helemaal dat het soms echt de enige optie is.

7 likes

Dat klinkt echt heel naar, snap dat je daar weg bent gegaan. Bedankt voor je advies! Moet inderdaad wel realistisch zijn dat het ook zomaar wat langer kan duren.

1 like

We gaan ook de zomer in. Misschien kan je voor minder uren een seizoensbaan nemen. Als je nog niks anders hebt maar wel wat inkomen wilt hebben.

2 likes

Is het een optie om met een vaststellingsovereenkomst uit elkaar te gaan? Dan houd je recht op een uitkering

Daar hoop ik wel op, maar ik denk dat ze echt in shock en niet blij gaan zijn dus ik weet het niet! Ze zijn wel goed voor hun werknemers over het algemeen, maar in dit geval is het zó eenzijdig dat ik er niet op durf te hopen haha

1 like

Weet wel dat je ook in de ww vakantiedagen hebt. Dus ik weet niet of je een langere zomervakantie gepland hebt staan, maar dat kan dan nog wel eens irritant worden.

2 likes

Heeft iemand hier een Yellow Belt training gevolgd? Hoeveel tijd was je hier aan kwijt en wat kan ik zoal verwachten? Mijn werk biedt dit nu aan, maar zij kunnen er niet zoveel over vertellen omdat ze het uitbesteden.

Yellow Belt was 2 middagen voor mij met wat “huiswerk”.

1 like

Dat is heel afhankelijk per aanbieder. Voor mij 1 dag en thuis tien minuten een examen maken. Vond het in ieder geval niet veel voorstellen maar eigenlijk ook weinig meerwaarde hebben in mijn dagelijks werk maar voor de moeite die je ervoor moest doen prima. Je leert echt de ultieme basis principes en wat termen maar niet hoe je dit zelf uitvoert bijv.

Heb nu onlangs mn green belt gehaald en dat was een stuk intensiever (5 volle dagen training, zelfstudie, theorie examen dat me 1,5 uur kostte en een praktijkopdracht incl eindpresentatie) maar ook 100x waardevoller.

3 likes

@Druppels goed om te weten, dankje! Is goed te overzien dus.
Je kan daarna ook je Green Belt halen dus wellicht dat dat dan een goede optie is gezien de lage meerwaarde van Yellow Belt.

Bij ons stelde het ook niet echt iets voor. Het was één dag en daarna kreeg je een ‘opdracht’ mee die je in je huidige team kon gaan uitvoeren. Dat laatste deed niemand, want het was geen voorwaarde om je certificaat te halen

2 likes