Werk (algemeen topic)

Wij kregen de weekenden 200% uitbetaald in uren of geld. En alle onkosten etc werd door het werk betaald.

Bij mij waren de werktripjes altijd super gezellig. Zelfs als ik alleen was ging ik na het werk van alles doen, alleen of met de zakelijke afspraken daar.

1 like

Maar is dat dan een vergoeding voor de kosten die je maakt (eten, drinken, lokale reiskosten, weet ik het) of echt een vergoeding voor de extra werkuren die je maakt, want dat bedoelt @Tubing volgens mij.

3 likes

Ik heb voor een reis van bijna 2 weken (naast vluchten en hotelovernachtingen vergoed door klant en werkgever) ook een onkostenvergoeding gehad van 80€ per dag. Dit heb ik toen gebruikt om daar dagelijks van te leven, uit eten, uitstapjes, boodschappen etc. Ik kwam daar goed mee rond, ik hield misschien daarvan net wat over.

3 likes

Maar dacht je serieus dat je naast 8 uur slaap dan volledig bezig was met werk of?

3 likes

Ik werkte bij een bedrijf waar je zowel een daggeld vergoeding kreeg als soort van een extra uitzend toelage (zelfs bij een eenmalige business trip).

Bij reistijd is werktijd.
Per land is beoaald hoeveel daggeld een mederwerker krijgt. En dat is voor eten en klein extraatje.
Overuren worden gecompenseerd buiten europa, binnen europa blijkbaar niet.
Hotel mag 125 euro per nacht kosten en niet meer. Wat in bijvoorbeeld Los Angeles een uitdaging is.

Werk bij een groot bedrijf waar een zeer groot deel van het personeel altijd in het buitenland verblijft.

Ah alleen een financiële vergoeding voor eten enz. Reis en hotel worden natuurlijk betaald - evt overwerk hoort er een beetje bij, maar als het in het weekend is mogen we die tijd wel compenseren

1 like

Ik had geen idee, vind het gewoon interessant. Dus juist om er een voorstelling bij te krijgen.

Dit verschilt toch ook enorm per functie, reis en organisatie. Een reis naar het buitenland voor werk is voor iedereen anders. Echt geen gekke vragen als je het nooit hebt meegemaakt. Ik heb 1x gehad dat ik wel zowat alle wakkere tijd op eten en pauzes na met werk bezig was. Mja pauzes en eten was ook met klanten… dus echt eigen tijd was het ook niet. Hotel en eten werd verder alleen vergoed @Tubing

1 like

Ik zit echt een soort van vast in mijn werk-mindset, al vanaf het begin van het jaar. Elke ochtend kan ik me echt twee uur afvragen (en in de tussentijd lanterflanten) wat ik nu weer ga doen om de dag te vullen. Terwijl er genoeg werk is en ik echt wel een flinke to do list heb, maar kan opeens niet meer om gaan met de vrijheid van mijn werk ofzo en het helpt niet dat mijn manager gewoon heel blij is met mijn output. Heb soms wel wat weken waarin ik even een peper gegeten lijk te hebben en wel opeens super gemotiveerd ben waardoor ik dan keihard maar. Maar de rest van de tijd vind ik het gewoon ook echt een beetje frustrerend want haal weinig voldoening zo uit mijn werk, heb een poosje naar andere werkgevers gekeken maar weet ook niet of dat de oplossing is. Herkennen mensen met een kantoorbaan dit?

9 likes

Ik heb een contract voor bepaalde tijd met daarin vermeld dat het bij voldoende functioneren over gaat in een contract voor onbepaalde tijd. Er staat geen opzegtermijn in vermeld. In de CAO staat dat als je tussen de zes en twaalf maanden in dienst bent dat de opzegtermijn dan twee maanden is. Betekent dit dat als mijn contract door de werkgever niet binnen twee maanden voor de einddatum wordt opgezegd dat ik automatisch een vast contract krijg? Of eindigt het van rechtswege als het voor bepaalde tijd is en moet ik zelf achter de verlenging aan?

Ja heel erg. Bij mij heeft het deels met verveling te maken in mijn huidige functie, ik vind mijn werkgebied momenteel niet zo interessant nadat ik geswitched ben eind vorig jaar.
Ik had het echter in mijn vorige baan ook, moeilijk omgaan met vrijheid, maar ook gewoon geen zin hebben in bepaalde taken.

Leidinggevenden zijn altijd erg tevreden dat werkt ook niet mee. Terwijl ik echt zoiets heb van “maar ik doe geen fuck”. Als er echt een deadline op iets zit kan ik me meestal wel motiveren en ben ik ook wel een snelle werker en is mijn output wel goed.

Nou ja niet echt helpend dit, maar wellicht wel de herkenbaarheid. Voor mezelf geef ik het nog een paar maanden er komt ook wat verandering in mijn functie aan) en daarnaast wil ik een keer voor mezelf helder krijgen waar ik wel gemotiveerd van raak en waar ik energie van krijg. Ik hoef geen ‘passie’ te hebben voor mn werk, die hoop heb ik al opgegeven. Maar een beetje een bevredigend gevoel en wat energie zou fijn zijn.

3 likes

Zoals ik het altijd begrepen heb, heb je als werkgever een aanzegtermijn van een maand, dus een maand voor afloop moeten ze je uitsluitsel geven. Opzegtermijn is volgens mij vooral voor het tussentijds opzeggen en niet voor het aflopen.

Wat staat er in het contract over het einde? Bij mij staat er bijvoorbeeld in dat mijn contract eindigt van rechtswege op x datum

Het is volgens mij ook niet gezegd dat je standaard vast krijgt, genoeg werkgevers die nog wat bedenken waarom ze je nog geen vast contract geven.

5 likes

Ik herken dit wel, een kantoorbaan is ook gewoon saai. Ik heb me daarom ingeschreven voor een paar cursussen, en ik ga ook wat vaker naar werkgerelateerde bijeenkomsten om wat vaker het kantoor uit te komen. Ik weet niet of dat bij jou mogelijk is, maar misschien zijn er andere mogelijkheden voor afspraken buiten de deur? Of dingen waar jij voldoening uit haalt? Voor iets meer afwisseling.

Ik heb een ergernis m.b.t. een collega die mij steeds gaat chatten voor (kleine) verzoeken. Het is een drukke periode, andere verzoeken krijgen ik en mijn collega binnen op onze mail. We kunnen niet altijd alles a la minute oppakken, dus de chat vind ik irritant. Tenzij het een korte vraag is waar je snel antwoord op wil ofzo. Heb hem al vaker gevraagd of hij het op de mail kan zetten voor het overzicht. Snap ook niet waarom hij mij specifiek steeds opzoekt. Opnieuw gevraagd zet het op de mail, maar hierna ga ik hem op de chat ghosten hoor. Ben niet zijn persoonlijke assistent.

1 like

Dit probeer ik ook te doen. Naar bijeenkomsten gaan of naar een andere locatie dat soort dingen. Daar krijg ik meestal wel energie van.

Verder ben ik serieus aan het nadenken om een baan in een meer taakgerichte omgeving te zoeken. Iki weet niet of dat de juiste omschrijving is. maar als arts, docent, politieagent of bijvoorbeeld verzorgende moet je gewoon van 8.00-16.30 ergens zijn en heb je afspraken of lessen of vaste taken op een afdeling in het ziekenhuis die je gewoon moet doen. Dat lijkt me best fijn. Ik heb altijd gedacht dat ik vrijheid heel fijn vind, maar ik denk eigenlijk dat ik dat helemaal niet goed kan handelen. Bovendien ben ik best pragmatisch en vind ik het fijn iets te kunnen doen en oplossen. Nu nog iets vinden dat ik echt leuk zou vinden en ook zou kunnen.

6 likes

Hier herken ik mij 100% in. Ik ben ook heel serieus aan het overwegen om mij te laten omscholen.
Gewoon dat ik ergens moet zijn, dat het duidelijk is wat ik moet doen en dat het nuttig is waar ik mee bezig ben. Ik overweeg het basisonderwijs, maar je hoort daar zoveel verhalen van hoe zwaar het is, dat ik het nog niet helemaal aandurf.

3 likes

Normaal is het zo dat als je blijft doorwerken/ingepland bent terwijl je contract is verlopen dat hij automatisch wordt verlengd voor dezelfde periode onder dezelfde voorwaarden. Dus in jouw geval voor bepaalde tijd. In jouw huidige contract staat dat het bij bepaalde voorwaarden over gaat naar onbepaald, maar ik ben er niet mee bekend of het mogelijk is dat een contract automatisch overgaat naar vast. Dus ik weet niet zeker of het dan anders is, maar ‘bij goed functioneren…’ lijkt me sowieso niet specifiek genoeg omschreven om te beargumenteren dat het automatisch over gaat naar vast zonder tegenbericht.

Er is zoals @Mrs.Fraser zegt inderdaad een verplichting voor de werkgever om aan te zeggen, maar dit houdt alleen in dat ze minstens een maand van tevoren moeten aangeven of je contact wel of niet wordt verlengd. Wanneer ze dit niet op tijd doen, dan kan je een aanzegvergoeding eisen van max. 1 maand salaris (afhankelijk van hoeveel ze te laat zijn). Maar de meeste mensen eisen deze vergoeding uiteraard niet als je contract wel wordt verlengd (maar dus niet is aangezegd). Opzegtermijn is inderdaad alleen voor het tussentijds opzeggen, dat is niet nodig als je contract van rechtswege op een bepaalde datum afloopt. De opzegtermijn heeft dus niks te maken met het verlengen van het contract.

2 likes

Ja ik herken dat wel, ik krijg veel goede beoordelingen, lever in principe ook op wat moet en soms ook wel meer dan nodig, maar ik doe ook rustige halve dagen niets. Maar ik denk ook dat het probleem is dat ik denk “Is dit het nou? Wil ik dit echt doen elke dag? Wat voeg ik nu toe?”

@Kastanjeboom Opzich ga ik wel naar bijenkomsten, volg elk jaar ook wel een paar trainingen dus daar ligt het niet aan, wissel thuiswerken met kantoor af (en op kantoor heb ik hier dus 0 last van want dan heb ik het gevoel: ik moet druk zijn nu). Mijn baan is ook best afwisselend, ik werk als product owner (al heet de rol anders bij ons) bij een bank en zit bij veel verschillende projecten aan tafel, van klantonderzoek, tot UX design, en natuurlijk ook IT, maar ook rondklikken in onze apps of alles wel werkt zoals verwacht, en meetings op senior management niveau. Daarnaast heb ik ook andere initiatieven waar ik aan werk qua craftmanship ontwikkeling van mensen met dezelfde rol. Dus op papier zou ik echt dat gevoel niet moeten hebben en heb ik echt veel leuke “to do’s”, maar toch voel ik mij matig enthousiast.

Misschien is het ook wel dat ik mentaal moe ben en daardoor denk dat ik een taakgerichte omgeving fijn zou vinden (wel echt een treffende omschrijving van mijn moedeloze gedoe). Soms denk ik echt “wat zou ik nu graag een developer zijn die alleen maar de werktaken op hoeft te pakken” (terwijl ik dus juist de werktaken schrijf voor developers). Het voelt alsof ik ook geen skills heb ofzo, en denk dat dit dan voor dat gevoel zorgt. Terwijl, natuurlijk heb ik skills, maar het zijn veel soft skills met wat specifieke hard skills (waar ik misschien 20-30% van mijn tijd mee bezig ben).

@Tessje2 ja ik heb hier dus ook wel eens over nagedacht, met misschien is een kantoorbaan niks voor mij, maar ik zie mezelf ook niet iets anders doen (en heel eerlijk gezegd ben ik ook gehecht aan mijn salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden van een bank).

1 like

Toevallig heb ik dezelfde rol als jij (al ben ik dan weer geen echte product owner) zal het hem daarin zitten? :sweat_smile:
Maar hiervoor heb ik ook andere functies gehad, wel altijd in een meer management of consultant achtige rol, en toen had ik dezelfde ervaring, alleen dan vond ik mijn werkomgeving in ieder geval nog leuk, dat mis ik nu.
Ik heb ook heel erg het “wat is mijn toegevoegde waarde” gevoel. Ik heb soms echt een beetje een bullshitjob en veel overleggen en weinig praktische zaken waar ik me mee bezig houd.

Aan de andere kant is het wellicht ook gewoon accepteren dat je een redelijk leuke baan hebt met een goed salaris en dergelijke, maar dat het niet je ultieme passie is.

Wat jij beschrijft dat je geen skills hebt kan ermee te maken hebben dat je in een vrij hardskill gerichte omgeving werkt wellicht. Dat herken ik wel. Ik heb ooit bij een loopbaancoach gelopen en daar kwam dat ook steeds terug. Ook naar aanleiding daarvan heb ik inmiddels geaccepteerd dat ik meer een generalist ben, die zich heel snel dingen eigen maakt en over best veel kennis en kunde beschik die niet iedereen heeft en dat dat me waardevol maakt. Maar ik krijg soms nog wel heel erg het gevoel van ‘maar dit kan iedereen’ en andere imposter syndrom achtige dingen.

Nou ja ik kijk het nog een paar maanden aan zoals ik zei, want er staan wat veranderingen op het spel, misschien help dat.

3 likes

Ja precies! Om mij heen heeft iedereen echt hard skills en werkt soms echt uren geconcentreerd terwijl ik dan bijvoorbeeld bezig met vragen van mensen beantwoorden of powerpoints maak of mensen random ga aanspreken/chatten of alles lukt (en vaak komen daar weer meetings uit) en dan denk ik “Wat heb ik nu gedaan vandaag???”. Deze herkennig is in ieder geval wel fijn.

2 likes