Werk (algemeen topic)

Nja vaak krijg je bij zulke dingen alsnog niet heel veel loon. Je ziet dat ook heel veel bij van die klantenservice banen in Portugal, Griekenland, Bulgarije etc.

Die bedrijven zijn heel slim om hun klantenservice in deze landen te vestigen maar als werknemer heb je er niet zoveel aan, tenzij je al een goed gevulde spaarrekening hebt.

3 likes

Ja, dat is gewoon hoe zij het zelf noemen

1 like

Klinkt inderdaad heel verrijkend. Solliciteerde je naar veel uiteenlopende functies? Kan je iets meer vertellen hoe je dit gedaan hebt? Hoeveel sollicitaties heb je gehad? En heb je uiteindelijk gevonden wat je zocht?

@Mrs.Fraser fijn dat je de tijd had en het goed heeft uitgepakt! Was het lastig om een leuke baan te vinden zonder ervaring in je nieuwe werkveld?

Ja ik wist na zo’n 5 jaar bij m’n eerste baan wel wat voor onderdelen ik van werk leuk vond. Dus dingen structureren, klanten willen spreken of niet, met deadlines willen werken of niet, regelmatig of onregelmatige klussen etc. Maar hoe dat binnen een functie zou worden vormgegeven en in wat voor soort bedrijf wist ik totaal niet. Dus ben gewoon gaan solliciteren op functies die me wel interessant leken om gewoon het gesprek aan te gaan met een bedrijf. Wilde echt kennismaken, dus stelde hen ook veel vragen. En na zo’n eerste gesprek heb je echt wel een beter gevoel van wat je wil. Hoe groot moet het bedrijf zijn? Hoe hierarchisch? Hoe zijn je collega’s? Wil je winst maken of dienstverlenen? Wat zijn de doelstellingen binnen een bedrijf en binnen een team?

Ik heb zelf bij zo’n 6 bedrijven zulke gesprekken gehad en vond toen iets wat goed voelde. Best snel eigenlijk. Gun jou ook zo’n fijn uitzoekproces!

6 likes

Ik ben 3 keer van baan gewisseld en twee keer van sector. Al mijn banen waren qua focus heel anders maar hebben wel allemaal raakvlakken. Ik heb een paar jaar in de consultancy gewerkt waardoor ik veel verschillende organisaties van binnen heb gezien in ook verschillende rollen/functies. Dat heeft mij zeker geholpen om te bepalen wat ik leuk vond.

Ik heb obv eerdere werkervaring gekeken naar het type werkzaamheden dat ik leuk vond (bv analyse/advies, projectleiding, echt diep met de inhoud bezig zijn of meer met proces- of relatiemanagement), welke inhoud me aanspreekt, welke werkwijze (constant pieken en dalen of juist wat meer voorspelbaar, agile of meer klassieke programmering, veel zelfstandig werken of juist veel samen beslissen, etc), welke sfeer/cultuur op de werkvloer ik belangrijk vind maar ook flexibiliteit in thuiswerken en reisafstand meegenomen als factor. Toen ik dat scherp had, kwamen er toevallig twee vacatures op mijn pad vanuit m’n netwerk die goed bij m’n hele wensenlijst pasten maar waar ik anders misschien niet eens naar had gekeken want hele andere sector.

Ik zat niet bepaald op de schopstoel om NU iets anders te vinden dus hier is zeker wel een half jaar en veel gesprekken met (oud)collega’s, vrienden en vage relaties overheen gegaan. Als ik dan bv een beeld had ging ik eens praten met iemand die bij die organisatie werkte of in zo’n rol/functie zat. Daardoor vielen er ook weer dingen af of had ik juist een warme ingang. Dus beetje handig gebruik maken van je netwerk helpt ook!

4 likes

Ik ben al een tijdje gevoelsmatig klaar bij mijn huidige baan, maar liep er steeds tegenaan dat ik niet zo goed wist wat ik dan wel wilde. Ben best lang gefrustreerd geweest over dat doelloze gevoel, maar nu heb ik eindelijk een idee van de richting die ik op wil. Begin deze week ben ik koffie gaan drinken met een kennis die in die branche werkt en dat was een hele fijne bevestiging. Ook al ben ik in de praktijk nog geen stap verder, het is zo’n ongelofelijke opluchting dat ik nu weet wat ik wil en ergens naartoe kan werken.

@Desalnietteplus: ik kan net als hierboven dus vooral aanraden om met veel andere mensen te gaan praten en open te zijn. Dat zaadje werd in mijn hoofd geplant door een opmerking van iemand in mijn sportles toen ik het over mijn werk had en zei dat ik niet wist wat ik wilde. Daardoor ben ik die richting verder gaan onderzoeken, telefonisch contact gehad nav een vacature en dus met die kennis afgesproken. Zij had ook heel goede tips over vacatures waar ik naar kan kijken, wat ik het beste kan doen om die branche binnen te komen en kon me ook weer met anderen (oa haar leidinggevende) in contact brengen. Vooral dat uurtje koffie drinken was dus voor mij heel waardevol!

7 likes

Beetje dubbel. Ik heb vrij snel een baan gevonden, had ook als voordeel dat ik tegelijk met de hrm opleiding zou gaan beginnen (inmiddels gestopt overigens). Hierdoor durfde ze het met me aan, haha. Had toen veel tegelijk lopen en ben toen ook wel echt een paar keer afgewezen op gebrek aan ervaring.

1 like

@iedereen thanks allemaal. Jullie berichten geven mij weer wat motivatie en inspiratie om het nu eens goed aan te pakken.

Ik werk toevallig een jaar op mijn nieuwe plek in een nieuwe rol en het bevalt nog steeds heel goed, de sfeer in het team is wel echt dramatisch en zo achterbaks langs alle kanten. Ergens heb ik zin om toch verder te kijken maar ik zit nu ook zo comfortabel op 10 min van mijn werk haha.
Iemand in ons team heeft een tijd geleden ontslag gegeven en jezus wat een drama is het sindsdien, het wederzijdse wantrouwen tussen het ‘gewone’ werkvolk en de teamleiders is zo vervelend om te navigeren. Beiden doen zaken slecht die beter anders aangepakt zouden worden maar er word iedere keer zo een spel van gemaakt. Ondertussen moet ik er wel tussen navigeren want ik heb geen probleem met mijn teamleider en snap dat die nog moet groeien in de rol.
Hopelijk wordt het wat rustiger als die ene persoon eindelijk weg is na volgende week, vermoed wel dat het drama dan weer opnieuw gaat beginnen met een oude collega die het werk echt niet goed doet en het echt te hard begaaid heeft bij het management.
Echt een dagboekpost dit :clown_face:

2 likes

Ik zit via werk op een cursus waarbij ik een speech moet schrijven die mijn manager zou geven als ik nu na 3 jaar afscheid zou nemen.
Best confronterend en lastig. Zeker gezien de situatie ik nu niet heel lekker op mn plek zit, aangezien ik op mn flikker heb gehad.

Vannacht eerste nachtdienst gehad en kan helemaal niet zo goed slapen overdag. Terwijl ik normaal een goede slapen ben. Vannacht nog een nacht, hopelijk trek ik dat een beetje.

Ugh ik voel me zo rot. Ik merk dat ik op mijn werk bepaalde taken moet doen die ik echt helemaal niet leuk vind en ook niet goed kan (naast hele leuke taken), en die stomme taken voeren in deze tijd van het jaar de boventoon. En nu heb ik uit een soort faalangst heel veel voor me uitgeschoven en een beetje weggedrukt, waardoor ik nu in het gedrang kom. En daar is mijn manager nu ook van op de hoogte. Ik werk nu thuis zoveel mogelijk bij, maar ik voel me zó zó ellendig. Juist de reden waarom ik dingen voor me uitschoof (bang om te falen), komt nu uit: ik faal daadwerkelijk. Bah ik wil alleen maar in bed kruipen, de dekens over me heen trekken en over 2 maanden weer opstaan. En nu heb ik vanmiddag een vergadering ook met mijn manager en ik dúrf gewoon niet.

4 likes

Ugh wat een naar gevoel is dat zeg.
Ik hoop dat het hier uittypen je een klein beetje verlicht en dat de vergadering met maanger vanmiddag meevalt, zodat je je aan het einde van de dag nog ietsje lichter voelt

1 like

Ugh ze was heel lief. Maar zei ook dat ze meer signalen opving dat het niet lekker liep. Dat dat vooral komt door mijn ziekte ook, maar goed dat we wel een oplossing moeten vinden. Dat is fijn, maar tegelijkertijd voel ik me zo gezien en naakt. Zo van: iedereen heeft gezien/ziet wat ik niet kan, en niet wat ik wel kan. Voel me zo gefaald en slecht. Ik wil gewoon naar huis en bij mijn kind zijn en niemand onder ogen komen :smiling_face_with_tear:. Denk nu bij iedere collega: oh die heeft vast ook geen vertrouwen meer in mij, oh die ook niet. Terwijl ik heus wel íéts kan, ik heb het alleen in deze taken en deze periode totaal niet kunnen laten zien.

Voel me er zo rot over dat ik überhaupt twijfel of ik niet moet solliciteren, naar het vakgebied waar ik meer passie over voel (taal/cultuur/educatie). Maar zou totaal niet weten bij wat voor bedrijf ik dan aan de slag kan. Onderwijs valt af, want door chronische ziekte kan ik vaak onverwacht niet werken.

1 like

Nu zullen er bij werk altijd taken zijn die je leuk vindt en taken die je minder leukt vindt en kan je daar soms niet aan ontkomen natuurlijk, maar kan je niet met je manager/team naar de taakverdeling kijken. Wellicht is er een collega die de taken die jij niet leuk vindt, juist weer wel leuk vindt en goed kan en andersom.

1 like

Ik overweeg om te solliciteren op een Raad van Toezicht functie (met het faken van het zelfvertrouwen van de gemiddelde witte man). Ik heb veel ervaring die past bij wat er in de vacature staat maar niet met daadwerkelijk toezichthouden. Heeft iemand een idee welke concrete werkzaamheden bij zo’n functie horen?

3 likes

Staat dat niet in de vacature zelf?

Ik denk dat het heel erg afhangt van de raad zelf (aantal personen, samenstelling, gevraagde uren) maar ook branche waarin de raad actief is, type organisatie (stichting, klein bedrijf, mkb of groot etc), hoe groot de (financiele, juridische of maatschappelijke) belangen zijn.

Wie zijn de leden nu, misschien hebben ze wat meer info over hun taken op hun LinkedIn pagina gezet?

Ik ben secretaris bij de RvT op mijn werk, dat is een vrij serieuze raad (samenstelling uit 2 landen) met allerlei sub-commissies die elk weer eigen specifieke bevoegdheden hebben, en allemaal volgens de governance vh bedrijf (in aparte reglementen vastgelegd). Zou kijken of je kunt achterhalen wat de kaders van deze functie zijn.

Inhoud is vrij droge stof, lijkt me niet per se leuk om dit te doen maar het zijn allemaal (oudere) mannen/vrouwen die meerdere toezicht-functies doen dus de vergoeding is vrij fors voor wat je daadwerkelijk doet.

De raadsleden bij ons vergaderen periodiek en afhankelijk van de bevoegdheden van de commissie komen er jaarlijks vaste onderwerpen voorbij, maar ook ad hoc zaken. Het is heel bestuurlijk/adviserend maar je toetst in feite steeds of bepaalde (voorgenomen) besluiten juist of logisch zijn. Soms moet de raad zelf bepaalde besluiten voorbereiden, gaat oordeelsvorming aan vooraf. Uiteindelijk bereiden ze bij ons niet veel zelf voor, ze delen hun gedachten en dan werken wij het uit in voorstellen.
En afhankelijk van de specifieke samenstelling rouleert het voorzitterschap en ook de aandachtsgebieden.

Een vriendin van mij is ook actief bij een regionale bank in een toezichthoudende rol, een kennis bij een scholengemeenschap. Maar in de kern komt het werk overal overeen. Plat gezegd; je bent gewoon veel ah vergaderen en je mening ah geven, alleen heel wisselend afhankelijk van omvang/type organisatie.

Missh kun je contact opnemen met de organisatie om meer te weten te komen?
En fake it till you make it, waarom niet!? Vlg mij zijn veel raden op zoek naar (jonger) talent en wat andere mensen ipv old boys network.

3 likes

Wow, thanks voor dit super uitgebreide antwoord. Heb ik veel aan. De vacature is heel open. Juist denk ik inderdaad omdat ze jonge mensen aan willen trekken (vandaar dat ik solliciteren ook wel aan durf haha).

En contact met de organisatie zit ik inderdaad over na te denken alleen wilde dat niet doen zonder enige beeldvorming te hebben… En als ik google kom ik toch het meest vage algemene informatie tegen in de zin van ‘je bent verantwoordelijk voor a,b,c’

Zat even naar de andere leden te kijken op LinkedIn, maar vind het dan toch enigszins intimiderend qua kennis/posities.

1 like

Snap ik.

En je hebt wel affiniteit met de inhoud/branche?
Dan zou ik zeker reageren! Nee heb je… in ieder geval een ervaring rijker en missh doe je wat interessante contacten op, en leidt het tot meer!

Het kan zijn dat er nu “zwaardere” mensen zitten, omdat het toevallig zo is dat ze steeds uit dezelfde vijver vissen, en in sommige branches best een hoog “ons kent ons” gehalte leeft. Maar dat zijn gewoontes waar ze zelf missh mee willen breken.

Er zijn ook (korte) opleidingen of leergangen voor toezichthouders, misschien helpt dat om een beter beeld te krijgen?

Wanneer ze bij ons nieuwe toezichthouders zoeken, wordt altijd eerst een voorkeurs profiel opgesteld. Ze hebben een overzicht gemaakt waarin wordt bijgehouden welk lid welke vaardigheden heeft of expertise meebrengt (vlg mij is dat sinds vorig jaar verplicht bij grote bedrijven). En via een extern bureau zoeken ze dan naar geschikte personen, maar dat zijn meestal wel iets verschillende types maar ook weer niet heel divers wat ik wel jammer vind.
Maar bij ons is het internationaal gezien een vrij klein domein denk ik waaruit ze kunnen kiezen, dus beperkt de keuze weer.

Ik zag vorig jaar op LinkedIn eens voorbij komen dat je bij een RvT een soort van traineeship kon lopen, om te kijken of het echt wat voor je was. Ze benoemden ook expliciet op zoek te zijn naar jongere mensen, missh is dat nog een optie als je het eens wil ervaren ergens anders?

3 likes

Ja absoluut sluit het qua inhoud/branche aan bij m’n cv en ervaring etc. maar qua leiderschapsrollen/bestuursrollen heb ik nog geen kans gehad om dat te gaan doen.

Goede tip van die opleidingen/leergangen - zit al een beetje te kijken of dat een optie is. Ik denk dat in dit geval het domein wel breder is en het een grotere poule is waar ze uit kunnen kiezen. Ook is er niet echt een profiel omschreven in de vacature, er staat vrij algemeen dat je strategisch en scherp bent.

Ik ga er eens goed over nadenken of ik het nu ga doen of wat later. Blijf de vacatures die ik af en toe zie interessant vinden maar twijfel erg omdat het voelt als iets wat misschien op dit moment in m’n carriere/cv-technisch een stap te ver is.

2 likes