Staat dat niet in de vacature zelf?
Ik denk dat het heel erg afhangt van de raad zelf (aantal personen, samenstelling, gevraagde uren) maar ook branche waarin de raad actief is, type organisatie (stichting, klein bedrijf, mkb of groot etc), hoe groot de (financiele, juridische of maatschappelijke) belangen zijn.
Wie zijn de leden nu, misschien hebben ze wat meer info over hun taken op hun LinkedIn pagina gezet?
Ik ben secretaris bij de RvT op mijn werk, dat is een vrij serieuze raad (samenstelling uit 2 landen) met allerlei sub-commissies die elk weer eigen specifieke bevoegdheden hebben, en allemaal volgens de governance vh bedrijf (in aparte reglementen vastgelegd). Zou kijken of je kunt achterhalen wat de kaders van deze functie zijn.
Inhoud is vrij droge stof, lijkt me niet per se leuk om dit te doen maar het zijn allemaal (oudere) mannen/vrouwen die meerdere toezicht-functies doen dus de vergoeding is vrij fors voor wat je daadwerkelijk doet.
De raadsleden bij ons vergaderen periodiek en afhankelijk van de bevoegdheden van de commissie komen er jaarlijks vaste onderwerpen voorbij, maar ook ad hoc zaken. Het is heel bestuurlijk/adviserend maar je toetst in feite steeds of bepaalde (voorgenomen) besluiten juist of logisch zijn. Soms moet de raad zelf bepaalde besluiten voorbereiden, gaat oordeelsvorming aan vooraf. Uiteindelijk bereiden ze bij ons niet veel zelf voor, ze delen hun gedachten en dan werken wij het uit in voorstellen.
En afhankelijk van de specifieke samenstelling rouleert het voorzitterschap en ook de aandachtsgebieden.
Een vriendin van mij is ook actief bij een regionale bank in een toezichthoudende rol, een kennis bij een scholengemeenschap. Maar in de kern komt het werk overal overeen. Plat gezegd; je bent gewoon veel ah vergaderen en je mening ah geven, alleen heel wisselend afhankelijk van omvang/type organisatie.
Missh kun je contact opnemen met de organisatie om meer te weten te komen?
En fake it till you make it, waarom niet!? Vlg mij zijn veel raden op zoek naar (jonger) talent en wat andere mensen ipv old boys network.