Werk (algemeen topic)

Wat ontzettend kut dat dit gebeurd is :cry: en wat een lul :cry: ik zou het inderdaad vertellen als dat is wat je wil, je hoeft hem in elk geval niet in bescherming te nemen. Alleen moet je er denk ik rekening mee houden dat ze je niet gelooft of het probeert te downplayen en/of “gewoon” vrienden blijft met die persoon. Ik weet niet hoe goed zij met hem bevriend is/hoe jullie relatie is (verre collega’s of workbesties)? Wist ze dat je met hem datete?

Waarom wil je het haar vertellen? Wat hoop/verwacht je van haar? Hoe verwacht je dat het je gevoel als je haar ziet verandert?

6 likes

Ik zou me die vragen eerst stellen inderdaad, het is niet eerlijk om van haar iets te verwachten in deze. En zij kan er, lullig gezegd, niets aan doen dat jij zo op haar reageert dus dat zul je zelf op moeten lossen. Het leest namelijk alsof dat contact op werk gewoon een gegeven is.

Wel echt even een hele dikke digitale knuffel voor je, wat ongekend kut dat dit je is aangedaan :heart:

3 likes

Ja dat kan ik mij goed voorstellen en wat dat betreft lijkt het mij goed om het te vertellen (misschien ook zo insteken, dat je het graag wil vertellen omdat je het nu steeds moeilijk vindt haar te zien). Maar ik zou er wel echt rekening mee houden dat er een kans is dat ze het gaat downplayen, dat ze niet gelooft dat het zo is gegaan, dat ze “zijn kant” kiest, etc. Of dat zij het helemaal niet fijn of belangrijk vindt om dit te “weten” van een vriend van haar (zoals jij dat wel zou willen). Dus zou er wel echt nog over nadenken of je daar mee om zou kunnen gaan, voordat het allemaal nóg vervelender voor je wordt. Misschien kan je het voorkomen door duidelijk te maken dat je niets van haar verwacht en dat je het dus kwijt moest omdat het je (werk)relatie met haar nu in de weg zit. Maarja

Ulgh echt een kutsituatie. Fijn dat hij uiteindelijk wel z’n fout erkent, hopelijk helpt het jou een beetje tegen het gevoel van schaamte. Wat een lul :sob:

1 like

Ik heb vergelijkbare ervaringen maar dan tijdens een relatie (echt trots op ook) en in mijn ervaring blijven mensen het lastig vinden om hun vriendschap of persoonlijke relatie met een dader te herzien in zo’n situatie. Dus ik denk dat het goed is om er iets over te zeggen en niks te verwachten. Want inderdaad, het is niet jouw geheim (ik heb het ook jaren verzwegen en in situaties waarin ik iets moest zeggen om hem via anderen uit mijn buurt te houden voelde het nog steeds beschamend!). En tegelijkertijd kunnen veel mensen er om allerlei redenen weinig gevolg aan geven. Maar het delen zelf kan al heel bevrijdend werken.

Overigens: in mijn geval moest ik het in professionele context een keer delen om hem uit mijn buurt te houden, en toen is dat via via bij een vriendin van zijn huidige partner terecht gekomen die zich al ernstige zorgen maakte over de relatie van haar vriendin. Dus je mond opentrekken kan echt iets doen!

5 likes

Ik vind het aan de ene kant heel fijn dat mijn werk vanuit huis gedaan kan worden, zeker omdat ik al met al toch wel een uur reistijd heb naar kantoor (enkele reis). Maar nu loop ik al een tijdje aan tegen het gevoel dat ik mijn werk misschien niet meer zo leuk vind inhoudelijk gezien, en op thuiswerkdagen als deze vind ik het dan zo moeilijk om productief aan mijn werk te zitten. Het voelt echt een beetje zoals met studieontwijkend gedrag in de aanloop naar tentamens. En daar voel ik me dan ook weer schuldig over. Ben ik de enige die een stuk minder gedaan krijgt tijdens thuiswerken in vergelijking met op kantoor?

6 likes

Ja ik heb hetzelfde. Snap niet helemaal waarom het op kantoor zoveel beter gaat maar thuis ben ik niet vooruit te branden, heel irritant. Denk wel dat veel mensen dit hebben eigenlijk

4 likes

Ik ben toevallig wetenschappelijk onderzoek aan het doen over dit onderwerp. Uit mijn onderzoek blijkt dat thuiswerken een negatieve impact heeft op de werkprestaties en bevlogenheid van medewerkers

8 likes

Interessant, gaat dat om volledig thuis werken of hybride werken?

2 likes

Weg

3 likes

Interessant! Ook jouw onderzoek @Henrydekat want veel van mijn collega’s werken juist heel graag (en zo veel mogelijk) thuis. Dan vraag ik mij af of zij dan wél hele productieve dagen hebben waar ze zich dan tevreden over voelen, of dat ze dan juist ook minder productief zijn en andere dingen gaan doen zoals bij mij. Mij geeft dat echt totaal geen voldaan gevoel. Ik ga vanaf morgen dan ook gewoon weer naar kantoor :stuck_out_tongue:

2 likes

Er zijn dagen dat ik dingen moet afmaken en dan vind ik thuis echt heerlijk. Geen afleiding van de kantoortuin. Maar er zijn ook dagen thuis dat er niks maar dan ook geheel niks uit mijn vingers komt. Behalve het houshouden dan.

Maar ik heb ook dagen op kantoor dat niks lukt en vooral bij de koffie automaat sta om bij te praten met collega’s.

8 likes

Dat is inderdaad een voordeel van thuiswerken! Dat blijkt ook uit de literatuur: minder sociale onderbrekingen. Nadeel ervan kan zijn sociale isolatie en eenzaamheid.

@MakeFezHappen er is in dit onderzoek geen rekening gehouden met individuele verschillen (persoonlijkheid) die van invloed kunnen zijn. Echter snap ik wel dat veel mensen thuis willen werken: geen reistijd en meer controle over hun werkomgeving. Er zijn veel tegenstrijdige bevindingen over telewerken / thuiswerken (met 1 enquete onderzocht). Vandaar mijn onderzoek dat mensen 2 weken lang een enquete moesten invullen.
Maar het blijkt dus dat mensen niet productiever zijn cq minder positieve werkprestaties behalen

3 likes

Super interessant! Wordt hierin ook de verhouding thuiswerken/kantoor meegenomen? Ik merk zelf bijv. Als ik meer op kantoor werk dan thuis (bijv 3 om 2 dagen) ik meer ‘geniet’ van mijn thuiswerkdagen en ook productief ben thuis, omdat ik dan die week genoeg input heb van kantoor. Zoals nu is het herfstvakantie, en dan ga ik misschien 1 keer, omdat er amper collega’s zijn, en dan merk ik dat ik eind vd week veel minder betrokken en gemotiveerd ben, omdat ik dan al voor mijn gevoel te lang thuiszit.

2 likes

Ik heb ook veel collega’s die liever thuis werken omdat ze dan meer gedaan krijgen, maar ik krijg juist op kantoor meer voor elkaar. Als er echt vandaag iets af moet, dan kan ik dat beter op kantoor doen. Vraag me ook altijd af of dat niet stiekem voor iedereen geldt of dat mensen het gewoon fijn vinden om tussendoor een wasje te draaien, boodschappen te doen etc. Dan is dat je onderbreking ipv collega’s die een praatje maken. Eindstand heb je dan dus niet meer gedaan dan op kantoor. Bij mij heeft het overigens niets te maken met geen uitdaging hebben of mijn werk niet leuk vinden, maar meer met het feit dat ik thuis aan de keukentafel werk en totaal niet in een werkomgeving zit

6 likes

Ik zit al een tijdje met hetzelfde gevoel en je verwoord het precies zoals ik me voel! Ik kon er niet echt m’n vinger op leggen maar precies dit is het. Reistijd is echt te lang als ik niet op tijd wegga (=6u). Waardoor het me ook tegenstaat om vaker te doen. Dus ik ga 1x per week en dat is totally fine. En ik heb continu idee dat thuis werken helemaal top is. Want het geeft me ‘s ochtends minder stress, boven op tijd thuis etc. Maar ik merk dat het me meer stress geeft. Ik voel me namelijk schuldig als ik amper want aan huishouden doe, want ik werk toch thuis? Ik voel me ook schuldig als ik wel wat aan huishouden doe, want ik werk toch? En kan totaal de balans niet vinden. Heb echt uren waarin ik denk wat heb ik nou eigenlijk gedaan??? Dus zit tegenwoordig vaak in de bieb. Maar daar zitten ook weer zoveel nadelen aan :rofl:
Neig af en toe echt naar gewoon baan opzeggen en ‘opnieuw’ beginnen. Maar ik vind het verder wel leuk en krijg juist ook veel vrijheid…

4 likes

Nee, nog niet! Ben nog aan het nadenken of ik dit wil toevoegen aan m’n onderzoek gezien ik alle data wel heb. Uit literatuur blijkt wel dat hoe meer je thuis werkt qua dagen in een week, je minder productiever bent. Ook kan ik qua dagen van de week nog ‘spelen’. Op vrijdagen werken heel veel mensen thuis en daar kan ik een analyse op los gooien wat dit doet met de bevlogenheid en prestaties vergeleken met de overige dagen. Maar goed, ik wil ook in december kunnen afstuderen dus kan niet alles onderzoeken :yum:

1 like

Ik vind die balans pas echt lekker werken sinds ik dichtbij huis werk en 2 dagen op kantoor zit en 2 dagen thuis. Ik wissel eigenlijk elke week ook nog weleens halverwege de dag tussen thuis/kantoor. Zo doe ik op kantoor wat daar handig is (mensen ontmoeten, elkaar fysiek spreken) en thuis de inhoudelijke concentratiedingen of lange online meetings. Heb m’n werkweek daar ook voor 80% op ingericht: maandag is m.n. voor digitaal vergaderen, dinsdag voor fysiek vergaderen, woensdag voor thuis inhoudelijk werk en donderdag op kantoor inhoudelijk (afstem)werk. En waar je op kantoor tijd inefficient besteedt met bijpraten bij de koffieautomaat, doe ik dat thuis met even de was ophangen tussendoor.

Hiervoor werkte ik met name thuis en had ook net wat te weinig inhoudelijke uitdaging en ervaarde weinig druk, herken daarvan helemaal dat onbevredigde gevoel aan het eind van de dag.

6 likes

Ik sprak net een collega (die ik verder niet ken) over de telefoon. Ze belde mij nadat ze een online afspraak eerst al een keer heel laat (5 min na de starttijd) afgezegd had en de volgende keer zonder bericht niet op was komen dagen. Ze bood wel haar excuses aan maar wel een beetje nonchalant zonder een reden ofzo. Vervolgens zei ze aan het eind nog een keer sorry en dan flap ik er meteen uit ‘geeft niks!’. Maar ja eigenlijk geeft het natuurlijk wel dat ze zo met mijn tijd omgaat. Alleen wat kan je dan in plaats daarvan zeggen zonder dat je meteen heel zuur overkomt? Excuses geaccepteerd ofzo?

2 likes

Ja maar hallo, straks wordt het thuiswerk beleid bij ons aangescherpt nav jouw onderzoek :grimacing::pleading_face:

5 likes

Ik zeg meestal zoiets van “er kan altijd wat tussenkomen, maar laat het de volgende keer eerder weten, dan kan ik die tijd ook nuttig besteden”.

6 likes