Werk (algemeen topic)

:joy:

1 like

En had je nog gesolliciteerd?

Volgens mij sta ik op het punt maandag te solliciteren bij KLM als CA. Dit heb ik gisteravond bedacht. Ik werk momenteel 50% op de groep in de kinderopvang en ben 50% manager i.o. En dit gaan ze zo niet waarderen. Maar ik ben het gezeik, vooral op de groep, zooooooo zat. En ik ben er al uit dat ik nooit zelfstandig manager wil worden.

Heb alleen kans 3K boete bij ontslag nemen omdat ik (verplicht) een studie heb moeten doen en ik heb een scholingsovereenkomst getekend en dan evt. te vroeg de organisatie ga verlaten.
Ik weet dat dit officieel niet meer mag, maar geldt dit ook als ik er wel voor getekend heb? (Sukkel dat ik ben…)

Ben op dit moment 80% zeker van dit plan.

12 likes

Ik zou het juridisch loket vragen. Als het door je werkgever wordt verplicht vraag ik me af of dit zomaar mag. Maar weten doe ik het niet.

4 likes

Als een toekomstig werkgever je graag wilt hebben dan nemen ze een boete ook vaak wel over.

4 likes

Dat is meestal wel als die volgende werkgever er echt daadwerkelijk iets aan heeft volgens mij. Vraag me af of dat nu het geval is gezien de carrière switch. En volgens mij zijn er ook altijd veel sollicitaties bij KLM voor CA.

3 likes

Leuk idee! Ik zou eerst kijken of je wordt aangenomen en vervolgens wachten op een startdatum. Daar gaat soms best wel wat tijd overheen. Tot wanneer zou je in dienst moeten blijven om die opleiding niet terug te hoeven betalen? Succes met je sollicitatie!

1 like

Ja van de startdatum wist ik inderdaad! Dus daar heb ik wel speling gelukkig.

Mijn contract voor leidinggevende loopt tot eind september 2025, daarna verval ik weer in 36 uur op de groep. In de overeenkomst die ik heb getekend staat dat ik 2 jaar na behalen van diploma moet blijven, en dat zou maart 2026 zijn.

Maar ik heb ook al een constructie bedacht, geen idee of het haalbaar is, om dan mijn contact om te laten zetten in een 0-uren contact, dus dan neem ik geen ontslag. En dan zou ik zo nu en dan wat korte BSO-diensten kunnen werken nog tot dat ik op maart 2026 zit. :sweat_smile:

Maar goed, dit zijn dus allemaal weer wilde plannen. Ik kan altijd solliciteren, zien we dan wel verder.

Ik zal ook even juridisch loket vragen! Thanks.

2 likes

Superleuk dat je gaat solliciteren! Heel veel succes!!!

Wachttijd kan inderdaad (helaas) héél erg oplopen. Ik zit nu op bijna 10 maanden en still counting. Wel bij de kleine en niet de grote alleen in mijn geval. Maar tot 2026 is inderdaad wel héél lang nog bij jou.

1 like

Ah leuk dat je reageert! Had in de zoekfunctie al gezien dat jij ook gesolliciteerd had en ik was al nieuwsgierig naar jouw uitkomst. Spannend hoor het wachten! Hoop dat je snel mag starten.

Ik denk dat ik voor de grote zou willen gaan, ook omdat ik 2 uur reizen van Schiphol woon momenteel.

Moet natuurlijk nog cv update en motivatiebrief schrijven, maar staat hij één dag open of een paar dagen? Weet jij dat toevallig?

2 likes

Oei dat weet ik niet helemaal zeker. KLC stond toen ik solliciteerde al een hele tijd open, KLM durf ik niet te zeggen hoelang die open blijft staan.

Tijdens de vorige sollicitatieronde in maart heeft hij sowieso een aantal dagen open gestaan. Mocht je meer willen lezen zou ik hier ff door heen bladeren; https://stewardess.startpagina.nl/forum/topic/2617250/klm-2024/

Zijn wel heel veel berichten haha

3 likes

Haha toevallig was ik al bezig in het topic, heel wat bladzijdes ja! Thanks voor je info!

Ik ga morgen even bezig aan mijn motivatiebrief. :muscle:t3:

5 likes

Motivatiebrief is niet nodig dacht ik, alleen cv. Je moet verder in het proces natuurlijk wel je motivatie toelichten dus wel goed om er over na te denken.

4 likes

Gezien de roosters van een CA lojkt me het niet logisch dat je ernaast nog onder een 0 uren contract kan werken. En 2e werk moet je werkgever officeel weten.

Succes met je sollicitatie!

2 likes

@Bergson succes met je sollicitatie! Ik hoop dat je niet hoeft terug te betalen maar ik zou me er ook niet door tegen laten houden en het zien als een investering. Mijn indirecte ervaring is dat er meestal wel een betaalregeling mogelijk is ook.

1 like

@Nox Ah, dat scheelt al een hoop werk voor nu. Dat had mijn vriend inderdaad ook bij zijn nieuwe baan.

Nou ja stel dat ik in een doordeweekse week 3 of 4 dagen rust heb, kan ik best 4 uurtjes BSO draaien. Anders is onbetaald verlof opnemen altijd nog een optie denk ik om het ontslag tot maart ‘26 uit te stellen. Maar goed dit zijn dingen die ik even moet uitzoeken, en anders is het maar een boete betaleninderdaad. :sweat_smile:

2 likes

KLC staat opzich wel open dat je een baan ernaast hebt maar kunnen geen garanties geven dat je elke donderdag bv vrij bent. Dat rooster moet echt leidend zijn bij je andere werk, maar met een 0-uren contract mort dat wel mogelijk zijn denk ik.

Een oud vriendin van mij wilde toen voor 2 dagen een kantoorbaan ernaast maar dat ging echt niet helaas.

3 likes

Klm en klc zijn beetje anders.

5 likes

Ik ben op zoek naar een nieuwe baan (werk nog maar 2 maanden bij m’n huidige werkgever maar het is geen match…) en ik ben nu uitgenodigd voor een kennismaking bij een bedrijf die geen pensioen regelt, dit moet je dus zelf regelen. Heeft iemand hier ervaring mee? Het schrikt mij een beetje af eigenlijk

2 likes

Krijg ook geen pensioen, maar wel extra salaris ter compensatie wat ik iedere maand beleg. Je kan ooit zelf voor je pensioen beleggen en dan heb je fiscale voordelen. Kan je alleen niet meer bij het geld tot je pensioen. Heb er voor nu voor gekozen om dat niet te doen.

1 like