Werk (algemeen topic)

Jaa bij bijvoorbeeld brand new day is dit redelijk eenvoudig. Doet mijn partner ook. Krijgt van werkgever iets bovenop salaris om dit zelf te regelen.

2 likes

Zeker nu met dat nieuwe stelsel dat eraan komt gaat dit misschien wel gebruikelijker worden. Maar je kunt relatief eenvoudig zelf een voorziening treffen. Ik heb zo’n speciale pensioenbeleggingsrekening bij Meesman (want geen doorlopende kosten). Belangrijk is dat je wel consequent spaart/belegt want alles rendeert én kijk eens wat je huidige werkgever voor je in pensioen investeert. Ik ben dus ergens weggegaan omdat het pensioen daar een lachertje was, het onderwerp niet bespreekbaar was en het salaris onvoldoende om het gat zelf te dichten.

Dus stel nu wordt er door jouw werkgever + stukje eigen bijdrage 10k in een fonds of product gestoken elk jaar dan heb je dat geld in principe als salaris nodig om dat zelf te doen. Wat je officieel in een pensioenproduct stopt is aftrekpost voor de belasting. Ook rekening houden met je jaarruimte. Je kan er idd dan niet aan tot je met pensioen gaat. Anders is het niet aftrekbaar en telt het mee voor je vermogenstoets.

Bij de meeste van die partijen kun je best eenvoudige uitleg vinden van wat er mogelijk is. Mits je daar enige affiniteit mee hebt. Anders biedt de nieuwe werkgever mss wel voorlichting aan?

1 like

Ik merk al langere tijd dat ik m’n huidige job niet graag doe. Ik moet mezelf elke keer sleuren naar het werk, ik zoek continu afleiding, heb weinig voldoening, tel de uren af, om dan in het weekend een mega dip te hebben omdat ik opgebrand ben. Op papier is het geen slechte job. Het loon is goed, dichtbij huis, kan ook sporadisch thuiswerk doen. Maar qua gevoel is het er echt niet. Collega’s zijn ook niet de meest sociale en ik mis echt contact en afwisseling. Zijn er nog die dit herkennen?

3 likes

Ja tuurlijk, denk dat dit voor veel mensen een reden is om iets anders te gaan zoeken. Is dat een optie voor jou?

Dit is een optie, ik ben naar deze job overgestapt van een medisch administratieve functie aan de inschrijvingsbalie van het ziekenhuis, vanwege het woon werkverkeer (dit was 2u per dag). Maar ik mis de interactie met patiënten, afwisseling en prikkels rondom mij. Het lijkt alsof ik nu qua werk onderprikkeld ben, maar door de hele dag naar een scherm te staren ook overprikkeld ben, geen idee of dit logisch klinkt :joy:
Ik ben nu aan het kijken of er in de buurt jobs zijn in de medische sector waarbij ik weer rechtstreeks contact heb met mensen

1 like

Tijdens sollicitatie (heel luchtig) “We zijn altijd ongeveer 5 a 10 minuten voor tijd aanwezig”

Op contract: “Stipte aanwezigheid voor genoemde werktijden vereist. Minimaal 10 minuten voor aanvang werktijd.”

:roll_eyes:

Ergens wil ik hier iets van zeggen maar ik durf het ook niet. Ik WIL wel 10 minuten voor aanvang aanwezig zijn maar ik ga niet eerder beginnen met werken. Ik wil eigenlijk alleen weten of ze heel moeilijk doen als het bijvoorbeeld 8 tot 5 minuten vooraf is. Mijn nieuwe functie vereist niet eens voorbereidingstijd. De computer aanmelden doe je toch gewoon in je werktijd? In de praktijk zal ik waarschijnlijk wel gewoon altijd ruim 10 minuten voor tijd aanwezig zijn omdat de treintijden zo uitkomen, maar toch.

En wat is gebruikelijk qua reiskostenvergoeding? Ik heb nu een bedrag-voorstel gekregen maar ik had eigenlijk verwacht dat ze gewoon een zakelijk NS abonnement voor het traject zouden afsluiten en mij een kaart zouden geven. Nu staat er een bedrag wat ruim meer is dan een traject-abonnement. Ik twijfel wat nou slim is omdat een vriend van mij erop hamerde dat ze gewoon een NS kaart voor mij moeten aanschaffen want dat is voordeliger voor hun en als het abonnement duurder wordt dat dit ook gedekt is. Nu stellen ze zelf een bedrag voor waarmee ik de kosten er meer dan genoeg uit haal en het bijna als een 100 euro bonus op mijn salaris voelt. (Ik verdien niet extreem veel dus het is wel aanzienlijk). Gewoon akkoord mee gaan of niet?

1 like

Sinds 1 januari 2024 mag de werkgever niet meer dan de werkelijke ov kosten vergoeden. Als ze meer vergoeden moet de werkgever loonbelasting inhouden daarover:

Wat is de maximale reiskostenvergoeding die ik van mijn werkgever kan ontvangen? | Rijksoverheid.nl.

4 likes

Ah ik zie nu dat het bedrag precies overeenkomt met een kilometervergoeding van 0,23ct per km en de afstand die berekend is, is de snelste route met de auto (maar meer km dan de kortste route). Het OV is goedkoper en ze weten dat ik geen auto heb.

3 likes

Bij ons moeten we aangeven of we met ov of auto komen ivm de co2 uitstoot, weet niet of het dus mag dat jij voor autorijden vergoed krijgt en wel met ov gaat. Zou denken kei chill voor jou maar niet dat je er gezeik mee krijgt achteraf…

1 like

Dit inventariseren hoeft alleen bij bedrijven met meer dan 100 werknemers.

1 like

Ik ben geen fiscalist, maar ik denk wel dat je moet zorgen dat de werkgever dus al belasting heeft afgedragen over het bedrag dat je afspreekt. Anders wordt je volgens mij achteraf alsnog belast via de inkomstenbelasting. En als er een maximum aan je schaal zit dan kan dit nadelig zijn, omdat dit bedrag dan misschien meetelt voor wat je ‘verdient’?

2 likes

Heerlijk de hele dag cursus in Amersfoort met mijn leidinggevende die mij vorige week tijdens mijn F&O gesprek nog vroeg: “Wat zou je doen als je niet in de kinderopvang zou werken” waarop ik antwoordde “vliegen bij de KLM”. Wellllll that escalated quickly, afgelopen maandag dus gesolliciteerd en heb net twee uren in de trein mezelf voorbereid op de testen. :joy:

Alleen het idee dat ik ergens anders gesolliciteerd voelt als een opluchting. Wat de uitkomst ook zal zijn, het is prima.

Fuck diagrammen trouwens, hoe ik dat onder de knie ga krijgen is nog een raadsel.

14 likes

Succes!

1 like

Vorige week een hele positieve sollicitatie gehad, maar ze wil een salarisvoorstel vanuit mij (liefst Incl vorig loonstrookje).

Nu ben ik veel te vroeg wakker en aan het nadenken over hoe ik dit moet gaan inzetten. Ik wil er sowieso niet op achteruit, maar ga ik hoog inzetten met het risico dat ze zegt; goed geprobeerd Purple, maar hier gaan we niet in mee…?

Mag je überhaupt om een vorige loonstrook vragen als nieuwe werkgever?

1 like

Waarom zou je niet hoger inzetten? Ik zie niet wat het risico is. Stel ze gaan er niet in mee doen ze een lager voorstel en beslis jij vervolgens zelf of je dat voldoende vindt ja of nee. Ik zou zeker ruim hoger inzetten dan je eigenlijk wil zodat er ruimte is voor hun om te zakken en je er dan alsnog op vooruit gaat. En met een beetje geluk (en een goede voorbereiding op de onderhandeling) krijg je gewoon waar je om vraagt. En zeker niet je loonstrook geven, dat hoef je niet te doen.

5 likes

Misschien is 05:20 ook niet het tijdstip om hierover na te denken… :stuck_out_tongue:Omdat de sollicitatie zo goed ging, zou ik er graag willen werken. Ik ben dan bang dat wanneer ik te hoog inzet, ik de baan verspeel,

Ik ben een slechte onderhandelaar, dus in mijn hoofd spelen meteen de negatieve scenario’s af. In het verleden daardoor misschien te weinig gekregen, vandaar dat ik het nu goed wil doen. Vind dit altijd zo lastig, blijft altijd een gok… Bedankt in ieder geval voor je reactie, ik laat het even bezinken en na het weekend ga ik een reactie terugsturen.

3 likes

Zeker hoog inzetten en niet je salarisstrookje sturen.
Misschien kan je ChatGTP vragen om je te helpen met de onderhandeling?

Hou goed in je hoofd dat personeel schaars is nu en werven ook geld kost. Als er in eerste instantie een groot gat zit tussen wat jij vraagt en hun eerste bod betekent dat echt niet dat je de baan verspeelt.

2 likes

Natuurlijk ga je hoog inzetten! Beeld je eens in dat je een middelmatige witte man van middelbare leeftijd bent. Wat denk je dat hij zou doen?

3 likes

Loonstrook mogen ze vragen maar je mag het ook weigeren. Als je dat beleefd wil doen kun je iets zeggen in de trant van; mijn huidige loonstrook is niet relevant want dit is een andere functie/cao/verantwoordelijkheid .

2 likes

Geen salarisstrook geven! Ik heb me daar ook ooit in laten kletsen. Nadat ik zei dat ik niet zag waarom het relevant zou zijn, was hun reactie dat ze dan pas in konden schatten of ik in het salarishuis zou passen oid. Echt onzin maar goed ik was 25 ofzo en wilde die baan heel graag.
Natuurlijk willen zij graag inzicht in wat je nu exact krijgt, andersom zou jij ook wel willen weten wat toekomstige collega’s verdienen voor je een salariswens neerlegt. Die info gaan zij ook niet blootleggen dus voet bij stuk houden. Succes!

5 likes