-
Probeer de ander te laten beginnen/openen
Als er tijdens een sollicitatieproces wordt gevraagd wat je wilt verdienen, kun je zeggen:
O, daar verras je me een beetje mee. Ik heb uiteraard nagedacht over wat ik zou willen verdienen, net zoals jullie een budget hebben voor deze rol. Ik zou liever van jullie horen waar jullie aan zitten te denken en daarop reageren.
-
Zeg niet wat je nu verdient
Sommige werkgevers vragen tijdens een sollicitatieprocedure om inzage van huidige loonstrook, dit mag je weigeren. Daarop kun je zeggen:
Ik vind het belangrijk om eerlijk betaald te krijgen voor het werk dat ik doe, ten opzichte van collega’s. Na onze gesprekken ga ik ervan uit dat jullie een goed beeld hebben van mijn kennis en ervaring, wat genoeg moet zijn om mij een passend voorstel te doen. Daar kijk ik dan ook naar uit, omdat ik erg veel zin heb om hier aan de slag te gaan.
Als het je face-to-face wordt gevraagd tijdens een sollicitatiegesprek, kun je zeggen:
Wat ik nu verdien, is in mijn ogen niet zo relevant. Dit is een nieuwe baan, in een heel andere context, met een ander pakket aan taken en verantwoordelijkheden. Daar hoort een salarisplaatje bij, dat jullie bepalen en dat moet kloppen in verhouding tot mijn nieuwe collega’s. Dat is altijd een totaalplaatje, waarbij elementen als pensioen en andere voorwaarden komen kijken. Dat plaatje wil ik eerst compleet hebben voordat ik er iets zinnigs over kan zeggen. Mijn oude salaris is daarbij irrelevant.
Mocht dit niet werken, dan kun je ook nog proberen:
Op dit punt denk ik dat het belangrijk is dat jullie een eerste voorstel doen, omdat ik alleen maar kan verliezen. Als ik te hoog zit, wijs je me misschien af, terwijl ik bereid ben om concessies te doen. Als ik te laag zit, betaal je me minder dan wat ik zou horen te verdienen, omdat het kan. Voor mij is het belangrijk dat het klopt en ik vertrouw op jullie kennis, kunde en integriteit om mij een passend voorstel te doen.
Met zelfvertrouwen kunnen praten over je salaris zegt wat over je kennis, kunde en senioriteit.
-
Zet altijd hoog in
Als je hoog inzet, kun je daarna altijd nog naar beneden. Als je een range in je hoofd hebt, ga je aan de bovenkant van die range zitten. Let erop dat je dit bedrag kunt onderbouwen. Bijvoorbeeld:
Ik heb een benchmark uitgevoerd voor deze rol en kom op een salaris tussen de 50.000 en 75.000 euro. Dat komt neer op zo’n 5000 tot 6000 euro bruto per maand, afhankelijk van hoe het is opgebouwd. Ik heb gesolliciteerd met deze bedragen in mijn achterhoofd. Als ik er compleet naast zit, hoor ik het graag.
-
Deel je data, wees transparant
In tegenstelling tot je baas heb je niks te verbergen, dus deel je onderzoek. Het is het beste, objectiefste argument voor meer salaris. Het is eigenlijk geen onderhandelen, het is de feiten uiteenzetten en je baas vragen die mee te nemen in haar beslissing.
Ik wil graag eerlijk betaald krijgen voor het werk dat ik doe. Daarom heb ik onderzoek gedaan naar wat mijn salaris zou moeten zijn. Als ik kijk naar vergelijkbare functies bij andere bedrijven [geef hier gerust voorbeelden], dan zie ik een bandbreedte van 3000 tot 3500 euro bruto. Vergelijkers zoals loonwijzer.nl en het Salariskompas zitten hoger, met een gemiddelde van 3750 euro. Als ik collega’s spreek die hetzelfde werk doen, hoor ik dat dat aardig in de buurt komt, al verdient Henk een stuk meer. Als ik dan kijk naar mijn cv, mijn unieke kennis over [een onderwerp] en naar hoe hard ik werk, denk ik dat 3600 euro bruto redelijk is.
-
Stel altijd vragen, probeer je baas te begrijpen
- Kun je me uitleggen op basis van welke variabelen jullie bepalen wat iemand zou moeten verdienen? En kun je me ook vertellen waarom werkervaring en opleidingsniveau zo belangrijk zijn voor deze rol en bepalend voor het salaris?
- Hoe ziet de salarisgroei er normaliter in de loop der jaren uit? Hoe werkt dat?
- Met welke bedrijven vergelijken jullie jezelf in een benchmark? Waarom die?
- Ik zie dat jullie het pensioen goed regelen, maar dat jullie inleg minder is dan wat ik zou moeten afdragen. Hoe zijn jullie tot die constructie gekomen?
- Jullie stellen een bonus voor die afhangt van je prestaties. Hoe werkt dat in de praktijk? Is dat gekoppeld aan doelen of targets? Wie bepaalt die?
- Stel, ik zou meer verantwoordelijkheid krijgen of veel geld verdienen en impact maken met een project, heeft dat invloed op wat ik ga verdienen?
- Wat heeft de persoon met de grootste salarisverhoging het afgelopen jaar goed gedaan, waar is hij of zij voor beloond?
-
Onderhandel over de inhoud, niet over geld
Een werkgever zal waarschijnlijk je werkervaring en opleiding aanhalen aan het begin van je carrière voor de hoogte van je salaris. Als je er wat langer werkt, komen daar andere factoren bij, zoals expertise, marktwaarde, zwaarte van de functie en kennis van een bepaald gebied. Zodra je weet wat voor je baas waarde vertegenwoordigt, kun je beargumenteren waarom je meer zou moeten verdienen. Probeer daarom het kader waarin zij denkt te begrijpen, praat over de variabelen die zij gebruikt en kom met inhoudelijke argumenten. Zo blijf je weg bij een handjeklap-onderhandeling en geef je argumenten die meer geld kunnen verantwoorden.
-
Gebruik wisselgeld
Wanneer je er niet uit komt wat het salaris betreft, kun je andere elementen gebruiken om het aanbod alsnog aantrekkelijk te maken. Extra studiebudget, vrije dagen, pensioen, een tankpas of een extra dikke laptop.
Oké, het lijkt erop dat dit het maximale is wat jullie aan salaris kunnen bieden. Dat is op basis van een 40-urige werkweek, als ik het goed begrijp. Ik stel voor dat we het salaris gelijk houden en er een 36-urige week van maken, waarbij ik om de week op vrijdag vrij ben.
-
Wees bereid om weg te lopen
Je kunt alleen onderhandelen wanneer je een ondergrens hebt. Neem je eigen benchmark en wensen daarbij serieus.
-
Don’t write checks you can’t cash
Ga niet bluffen, liegen, draaien (dat je bijvoorbeeld andere aanbiedingen hebt voor 1000 euro meer per maand). Niemand houdt ervan om gemanipuleerd te worden.
-
Blijf duidelijk maken dat je er graag wilt werken
Ik ben inhoudelijk gezien ontzettend enthousiast en kan niet wachten tot ik kan starten. De details en randvoorwaarden moeten daarbij kloppen, en dit is wel het moment om daar goed over na te denken, vandaar mijn vragen.
Ik heb er het volste vertrouwen in dat we hieruit gaan komen en hoop dat jullie begrijpen waar ik vandaan kom. Het moet op alle fronten passen en haalbaar zijn.
Ik zou mezelf natuurlijk totaal ongeloofwaardig maken als toekomstige collega wanneer ik hier zonder kritische vragen mijn handtekening onder zet. Daarnaast wil ik het graag goed begrijpen en misverstanden voorkomen.
-
Oefen je pokerface en gebruik de stilte
Go-to move: “oke” zeggen, en daarna even een stilte laten vallen. Je zult zien dat de ander altijd gaat praten. Zorg dat je je comfortabel voelt met stilte op zo’n moment. De stilte is je vriend.
-
Onderhandel niet face to face, het is geen koehandel
Mocht je in een gesprek terechtkomen waarin je een salarisvoorstel krijgt, gebruik dan een neutrale reactie en vraag of ze het naar je willen mailen. Als ze om een directe reactie vragen, kun je aangeven dat je blij bent dat er een aanbod ligt, maar dat je het graag eerst goed wilt bekijken en er goed over na wilt denken voordat je reageert.
-
Zeg nooit, maar dan ook nooit meteen ja
Teken niets direct en laat je niet onder druk zetten. Wanneer je gedwongen wordt om een contract van acht kantjes direct te tekenen, klopt er iets niet. Vraag netjes of ze alles voor je op de mail willen zetten en spreek af wanneer je erop terugkomt. Een week bedenktijd is lang, maar het kan. Vaak nemen mensen alleen zo lang de tijd wanneer ze op een ander aanbod wachten. 24 uur is kort, dus doe iets daartussenin.
-
If it sounds too good to be true, it probably is.
Zorg dat je alles op papier zet. Als jou tijdens de onderhandeling wordt beloofd dat je een verhoging van 10 procent krijgt bij een verlenging, zet het op papier. Wanneer je gloednieuwe werkgever het niet op papier wil zetten, weet je genoeg dankzij je kennis van haar trukendoos: het is een loze belofte.