Ik wil over een paar maanden 4 dagen per week werken ipv 5.
Maar ik twijfel heel erg over maandag of vrijdag.
Ik nijg nu naar maandag thuis blijven, maar ik heb het gevoel dat ik dan de start van de week mis.
Wat verkiezen jullie?
Maandag of vrijdag vrij?
Ik vond vrijdag vrij echt heerlijk maar heb nooit standaard maandag vrij gehad. Wat jij zegt over het begin van de week missen kan ik me wel voorstellen, vrijdag is vaak al zo’n dag waarop mensen met weekend in hun hoofd zitten dus dan mis je naar mijn gevoel minder
Op maandag zijn veel voorzieningen dicht, mocht je graag naar musea willen bijv dan zou ik daar rekening mee houden.
Ik had zelf vroeger de vrijdag, dan waren er ook wat vrienden vrij. En de maandag is zo’n echte overlegdag die onhandig is om te missen (maar misschien is dit juist een extra argument om huist wel voor de maandag te kiezen, die overleggen zijn nu niet echt een feest)
Ik vond de maandag vrij heel fijn want er was dan echt niets te doen waardoor ik ook echt niks deed. Op vrijdag ging ik toch snel al weekenden weg en afspreken. Maar ik heb best wat collega’s gehad die zeiden van met de maandag vrij begin ik de week met 1-0 achter.
Ik ben nu al lange tijd op vrijdag vrij en dan komt er echt geen mail binnen. Maar omdat het dan zo rustig is is het wel een ideale dag veel weg te werken en dat mis ik wel.
Ik werk ook fulltime/40 u en dit gaat ook weleens door mn hoofd ja.
M’n ervaring is dat dinsdag en donderdag echt van die drukke dagen zijn. De meeste mensen werken dan, bij ons zijn dan de meeste overleg momenten/vergaderingen etc. Die zou ik zelf nooit vrij pakken.
Ik vind vrijdag het minst erg om te werken om de “bijna weekend” vibe. En het is rustiger, ook qua reis. ik kijk altijd zooo op tegen de maandag.
Ik kijk ook het meest op tegen maandag, zoals zovelen waarschijnlijk.
Daarom zou ik maandag vrij willen.
De week is al gestart op dinsdag, dus de collega’s zijn weer in routine, maar gaat het geen gemis zijn dat ik net dat collectieve startpunt mis.
Vrijdag is meestal een chillere werkdag, voordeel is dat ik minder mis.
Maar dan haal ik misschien minder voordeel uit een dag minder werken.
Dat maandag vaak een sluitingsdag is weet ik, maar ik denk niet dat dat storend is voor mij.
Nu denk ik ook dat ik na een paar maanden wel van dag mag wisselen, moest mijn gekozen dag 'tegen vallen '.
Maar ik hoop toch wel onmiddellijk de juiste keuze te hebben.
Ik heb het geluk dat ik de enige in mijn team ben die niet meer 100% wil werken, dus hoef voorlopig niet met de collega’s rekening te houden.
Moet het perse maandag of vrijdag zijn? Ik ben beide dagen vrij geweest en vond het beide niks. Ik vind zelf de woensdag de meeste chille dag om vrij te zijn, voor mijn gevoel haal ik met die dag het meeste uit mijn 4daagse werkweek en de dag vrij. Doordat ik nooit meer dan 2 dagen achter elkaar werk, is dat goed mn energieniveau, ik mis weinig, want woensdag is rustig en begin en eindig de week niet met een 1-0 achterstand, wat ik ook een fijn gevoel vind.
Ik zou afhankelijk van de dag zelf ook nog wel een andere mindset hebben in hoe ik mijn tijd zou besteden. Vrijdag zou voor mij gewoon echt een extra weekenddag zijn: chillen, iets leuks doen, met iemand afspreken. Maandag zou ik mijn tijd veel eerder nuttig willen besteden: de rest van de week voorbereiden, zowel op werk- als thuisgebied, afspraken zoals de tandarts plannen. Dus mijn keuze zou ook nog wel afhankelijk zijn van wat ik met die dag zou willen.
Ik weet niet of je kids hebt, maar ik vond woensdag met kinderen totaal niet handig. Ik had de een altijd op woensdag thuis. Kon echt niet opladen. En op de woensdagavond zat ik al in te lezen wat ik donderdag allemaal op m’n werk moest doen. Daarna overgegaan op vrijdag, dat gaf altijd lang weekend gevoel. Nu met nieuwe baan op de donderdag en dat is wel oké.
Ik was jarenlang de vrijdag vrij en dat was HEERLIJK. Donderdag heel vroeg starten en vroeg klaar zijn en dan had ik bijna 3,5 dag weekend voor mijn gevoel. Maandag is zoals iemand hier al zei veel dicht. En ik denk dat je op dinsdag net datzelfde gevoel gaat krijgen wat je nu op maandag hebt qua ‘geen zin’.
Heb nu woensdag vrij en vind het hélemaal niks. Al 9 maanden lang. Heb gevoelsmatig veel minder tijd dan met die vrijdag vrij. Het is dat ik niet kan wisselen maar nee vind het verschrikkelijk eigenlijk (maar first world problem).
Ik had de afgelopen 2 jaar de woensdag vrij en ga vanaf komende week naar de maandag. Ik kijk er echt naar uit, ik vond woensdag echt zo’n rare hap uit mijn werkweek en was dan ook toch vaak wel even bezig. Nu ben ik gewoon dinsdag-vrijdag bezig en dan drie dagen niet. Op vrijdag werken vind ik ook helemaal prima want het is vrij rustig met vergaderingen en mensen taaien vroeg af, dus ik kan genoeg gedaan krijgen zonder afleiding.
Ik ga op maandag wat anders doen trouwens (voor mezelf) dus dat speelt ook mee: ik heb dan nog genoeg energie voor de week. Op vrijdag zou ik veeeeel eerder gaan slacken en dan minder aan mijn eigen project doen.
Er gaat niets boven op donderdagmiddag fijn weekend zeggen
Ik vond maandag vrij echt fucking chill. Echt een dag hélemaal voor mijzelf en zou dat ook weer kiezen als ik de kans had. Juist omdat vrienden/partner eerder op vrijdag vrij zijn haha. Maar hoor van vrienden wel dat veel vergaderingen etc op maandag zijn en dat je dan dus met een achterstand begint, kan mij wel voorstellen dat het dan niet ideaal is. Hangt wat dat betreft misschien een beetje af van je functie en in welke mate je met anderen te maken hebt.
Niet maandag/vrijdag maar ik ben zelf al 8 jaar lang elke dinsdag vrij, en ik vind dat echt zooo chill. Maandag is de weekstart met het hele team (en voor mij bijkomen van het weekend en dan dinsdag lekker vrij). Woensdag is het ‘midden van de week’ en donderdag is bij ons de laatste werkdag van bijna de hele afdeling. Vrijdag werkt vrijwel niemand behalve ik, en daardoor ook een hele chille dag!
Woensdag heb ik nog genoeg energie om leuke dingen te doen na 2 dagen werken. En in het weekend weer. Op vrijdag lig ik er af na vier dagen werken en ga ik minstens een hele dag op apengapen liggen.
Ik ben om de week op maandag vrij en vind het heel fijn want kijk altijd zo op tegen maandag. En wij hebben elke dag een dagstart dus mis niks. Ik vind vrijdag chill op werk want leuke collegas zijn er dan en altijd zon melige bijna weekendsfeer. Woensdag hebben veel collegas vrij want breekt idd lekker de week dus dat lijkt me ook fijn
Ik was altijd de maandag vrij en nu op de vrijdag. Ik vind dit echt verschrikkelijk.
Op maandag deed ik altijd mijn boodschappen en maakte m’n huis schoon, een soort van afschakelen van het weekend.
Nu moet ik op vrijdag de boodschappen doen, in het weekend is het me veel te druk, en op zondag is voor mijn gevoel het weekend al weer over.
Ik was 5 jaar lang op maandag vrij, en nu sinds een half jaar de ene week vrijdag, de andere week maandag vrij, dus heb om de week een lang weekend van 4 dagen. Bevalt echt prima
Leuk al die verschillende ervaringen. Ik denk dat het ook wel afhankelijk van je werk is. Ik vind vrijdag wel een fijne dag om te werken, is altijd wat rustiger en daardoor ben ik meestal mega productief. Krijg op vrijdag altijd het meeste gedaan!
Ik ben ook een tijd op maandag vrij geweest en nu op woensdag en de woensdag heeft wel mijn voorkeur. Maandag is er veel dicht, zijn er nooit andere mensen vrij om iets mee te doen (op woensdag meer).
Ik werk nu wel op maandag thuis en mn boodschappen worden dan bezorgd, is ook een heel fijn begin van de werkweek! Rustig opstarten, geen week boodschappen hoeven doen in het weekend, ideaal.
Dank jullie wel voor alle antwoorden ivm maandag of vrijdag.
Ik blijf precies twijfelen maar ik denk dat ik met maandag ga proberen. Ik denk dat als ik niet te wispelturig doe, ik het later wel kan aanpassen als het mij echt niet bevalt.
Woensdag vind ik zelf minder leuk, ik heb toch graag een verlengd weekend.
Ook ivm de werkorganisatie is dat voor de collega’s en mezelf minder makkelijk. Het is voor iedereen leuker om aansluitend dezelfde werkpost te doen ipv een dagje te switchen.