Graag gedaan!
Wat mij betreft zit er juist een meerwaarde in (missch ben ik wat biased) als je zelf al echt inhoudelijke expertise op een bepaald gebied hebt (wat). Maar in de praktijk soms nog niet alles eruit haalt of resultaat bereikt. Oa omdat je mensen nou eenmaal mee moet krijgen, vaak binnen x tijd of binnen een systeem (en intern wat andere randvoorwaarden/blokkades tegen komt).
En juist vanuit dit soort cursussen meer handvaten mee krijgt op de vorm (hoe). Juist de combinatie maakt dat je echt een super expert wordt die breder inzetbaar is, nog meer kunt schakelen (in taal of interventies).
Ik heb zelf minder met consultants of coaches die alleen over de hoe beschikken. Omdat het dan erg instrumenteel wordt en meer doelmatig, ipv vanuit de inhoud.
Maar goed consultants kunnen ook effectief zijn soms. Al is het maar omdat ze vaak buiten de eigen politieke verhoudingen/veld staan en heel snel moeten werken.
Als ik je 1e reactie lees (ik vermoed dat dit over je eigen onderzoek gaat?) doet het me ook wat denken aan de SOM aanpak, zie hier een korte uitleg: Hoe issues en stakeholders tot meerwaarde leiden | MER-Nieuws
Tijdens een cursus bij de Baak zijn we hier verder mee ad slag gegaan, eerst eigen plan geschreven nav een case en ook met acteurs geoefend etc.