Werk (algemeen topic)

Ik heb vorige maand een vervelende aanvaring gehad in een vergadering met manager en twee collega’s.
Daar bleek dat zij het plan hadden mij er uit te werken (wel tijdelijk, tot ik weer nodig ben. :smiling_face_with_tear:) Lang verhaal kort: we komen er samen (lees 2 tegen 1) niet uit. De manager gaat nu een beslissing maken.

Ik heb mij hier heel vervelend over gevoeld, in de vergadering was ik verdrietig en te boos om het gesprek ter plekke aan te gaan. De afgelopen vier weken hebben de twee collega’s geen woord meer over de situatie gesproken met mij. Ze hebben er wel met andere collega’s over gesproken dat ik niet mee wil bewegen en dat ik dus de boeman ben.

Vandaag is het vervolggesprek en ik denk eraan om aan het begin van de vergadering mijn gevoel over deze situatie aan hen te laten weten, want sinds dit voorval ga ik niet meer met plezier naar mijn werk. Maar aan de andere kant denk ik laat ook maar, ik moet er boven staan. Wat zouden jullie doen?

3 likes

Wat een vervelende situatie. Kunnen ze je eruit werken? Heb je een nul uren contract? Heb je al een 1 op 1 gesprek met de manager gehad?

Het is een vrij lang verhaal, probeer het even kort te houden haha.

Ja, alle hebben we inmiddels een 1 op 1 gesprek gehad met onze manager (maar hij is een pannenkoek). Ik heb 36 uur en vast contract en ik sta in het vaste basisrooster, maar omdat er minder kinderen komen mogen we op bepaalde dagen niet meer samen werken en moeten we alleen werken.

Beide collega’s werken 4 dagen op deze groep, en ik twee dagen. Deze situatie van te weinig kinderen speelt op hun dagen. Zij moeten alleen werken.

Zij geven aan niets te voelen om in te vallen op andere locaties binnen de organisatie en vinden dat zij meer recht hebben op werken op eigen locatie, dus zij willen hun uren op mijn dagen gaan werken zodat ik kan invallen.

Het meest vervelende vind ik nog dat beide een jaar ziek zijn geweest (na elkaar) en ik toen alles heb moeten opvangen 5 dagen in de week, twee jaar lang. En nu mag ik vertrekken tot ik weer nodig ben. :joy:

2 likes

Vertrekken als in ontslag of jij moet invallen op de andere locaties?

Dat vind ik wel bizar ja. Inmiddels is dit toch ook jouw groep, als je dit al 2 jaar doet. En als ik het goed begrijp werk jij dus 2 dagen vast in deze groep en 2 dagen val je al elders in? Omdat je al invalt, ben je toch ook al flexibeler dan hun.

1 like

Ik ben op deze locatie vast op de peuters twee dagen (daar gaat het hier om), en BSO doe ik ook vast op deze locatie. En daarnaast ben ik op drie andere locaties leidinggevende i.o. Dus veel ruimte qua schuiven in dagen heb ik al niet.

Maar goed. Ik ben dus in dubio of ik mijn gevoel over deze nare situatie wil bespreken met ze, of dat ik er boven moet gaan staan.

Ik weet niet wat er bij jullie in het contract staat, maar bij de meeste kinderopvang organisaties staat er dat je voor de stichting/organisatie werkt en dat je binnen dat werkgebied inzetbaar bent en dus niet de locatie waar je werkt. In die zin hebben ze dus helemaal nergens recht op.

Als je een goede manager hebt (maar je noemt hem al een pannenkoek, dus vrees het ergste) is de oplossing heel simpel en dat is dat er een verdeling komt over het invallen op andere locaties.

En er is op dit moment zoveel werk in de sector, als de situatie echt niet meer leuk is door hun, zou ik lekker ergens anders gaan solliciteren. (woon je toevallig in regio Den Haag, mag je me in dat geval zeker contacten, dan kan ik je misschien wel helpen, haha)

3 likes

Thanks voor je reactie!

Noord NL hier haha. Het is dat ik aan een bijna 4K boete vast zit als ik nu weg zou gaan i.v.m. studie, anders had ik vorige maand al ontslag genomen. :joy:

Ik ben nu in ieder geval bezig met alles even op papier te zetten, en dan kan ik er straks nog voor kiezen om het wel of niet te zeggen.

Succes!
Mocht je er wat over zeggen, houd het bij jezelf, bij jou gevoel. Daar kunnen ze geen discussie over starten, want dat is iets van jou zelf.

4 likes

Als je binnen de kinderopvang blijft, zou het kunnen dat een nieuwe werkgever deze overneemt.

3 likes

Ja of in overleg met een VSO eruit. Werkgever heeft zich ook aan goed werkgeverschap te houden.

2 likes

Eind december vallen 2 feestdagen op mijn parttime dagen.
Al jaren denk ik: ja dat is pech voor mij.
Maar ik heb online wel artikelen gevonden waarin staat dat mijn werkgever mij eigenijk die verplichte vrije dagen op een ander moment zou moeten geven, of iig zou moeten compenseren naar rato.
Ik zou bij wijze van ook kunnen schuiven met mijn vrije parttime dagen…
Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Er staat niets over in mijn CAO en we hebben geen personeelshandboek.

En in je contract? Op mijn werk werken ze met jaarurensystematiek, dus ze berekenen per jaar hoeveel uren je zou moeten werken op basis van je aanstelling, en hoeveel uren je daadwerkelijk werkt volgens rooster. Daar komen dan plus en minuren uit, als er veel feestdagen in het weekend of op je vaste vrije dag vallen zou er dan dus plusuren uit komen.

Als het niet in CAO of je contract genoemd staat zou ik het bespreekbaar maken op je werk, misschien willen ze je wel tegemoet komen door idd je vrije dag te schuiven

2 likes

Nee contract ook niet.
Ik heb meerdere collega’s met dit geval, dus dan gaan we dit gezamenlijk bespreken.

Thanks!

Als je geen CAO hebt is het meestal gewoon zo dat als een feestdag toevallig op je vaste vrije dag valt, je dat jaar pech hebt. Is ook niet zo gek want die andere jaren krijg je ze wel gewoon (en soms valt het in het weekend en dan krijgt niemand het)

1 like

Nee want dat is discriminatie. Parttimer die vrije feestdagen misloopt heeft recht op compensatie | DAS

3 likes

Je kunt toch niet jarenlang hebben dat kerst en nieuwjaarsdag altijd op jouw vrije dagen vallen?

4 likes

Bij mijn werkgever kregen we tot vorig jaar een halve dag vrij op onze verjaardag. Oneerlijk voor de collegas die op een feestdag jaren zijn. Zeker omdat in de praktijk iedereen het opnam als tijd voor tijd. Dat mag dus ook niet meer.
Feestdagen tellen daarin niet want dat is landelijk voor iedereen gelijk.

Wat hebben we armoedig weinig nationale feestdagen eigenlijk he: 7 ofzo? Pff echt lame

6 likes

Ja een van de minste van Europa