Met dikke salarisverhoging kun je worst case bij grafweer nog altijd eens die 5 euro parkeergeld slikken . Maar dit klinkt goed hoor, hopelijk blijf je enthousiast en wordt het wat!
@mikselke @Xiomara Ja ik zou dat sowieso overwegen hoor, puur omdat ik het chiller vind klinken maar moet denk ik even ervaren hoe druk het daar s ochtends zou zijn, vandaar dat ik de andere optie meeneem in de overweging! (En inderdaad, ik lig niet echt wakker van 10 euro parkeerkosten per week + insert allerlei argumenten waarom ik dit wel kan betalen).
Je werkgever heeft plichten en die zijn ze niet nagekomen. Dat kan ze gezeik met het UWV opleveren en terecht. Heb je een jurist die je kan raadplegen? Ik zou het sowieso niet zo maar ondertekenen. Wat voor datum staat erop, klopt die wel of willen ze doen alsof ze die destijds hebben geschreven?
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, met een datum die voor de werkgever beter uitkwam. Op o.a. advies van het UWV zelf en juridisch adviseur heb ik hem kunnen tekenen, maar wel met de echte datum waarop ik deze ontvangen had. Dat laatste was gewoon veel later dan wat de werkgever had moeten doen, maar dat is hun probleem verder niet de mijne. Je kan al snel iets over het hoofd zien zonder dat je het door hebt dat het in je nadeel kan werken dus goed om het idd even aan de vakbond voor te leggen! Ik ben heel fijn begeleid door mijn adviseur gedurende het gehele proces en dat gaf echt zoveel rust.
Mocht je de baan krijgen en je moet er naartoe voor arbeidsvoorwaardengesprek zou ik lekker met het OV gaan, dan weet je meteen hoe het is. Of sowieso die reis een keer los maken.
Is er hier iemand die mij kan helpen met een juridische vraag mbt mijn contract? Ik heb twee banen en voor mijn tweede baan werk ik 10 uur. Er staat o.a. het volgende in mijn contract:
“1. Werknemer ontvangt een salaris van € X bruto per maand op basis van een werkweek van 36 uur.
2. Werknemer kan, bij een goede eindejaar beoordeling, een jaarlijkse bonus van maximaal 5% worden toebedeeld over de nettogroei van het product.
3. Werkgever zal Werknemer maandelijks een pensioencompensatie vergoeden van 2% van het brutoloon.”
Nu heb ik (conform punt 2) een bonus gekregen die lager is dan ik zou verwachten. Als ik per mail navraag, krijg ik als antwoord:
“Het bedrag van je bonus is 5% van de nettogroei van het product. Dit bedrag is gebaseerd op 10 uur werk per week.”
Maar in het contract staat er dus niets over dat die 5% naar rato zou moeten zijn van het aantal uur dat ik werk per week – iets dat wel staat bij punt 1 en 3. Kan ik niet gewoon verwachten dat ik die gehele 5% betaald krijg i.p.v. de 5% x mijn aantal uur per week?
Ik heb ontslag genomen vandaag! Ik heb nog niks anders. Veel emoties nu
Echt ontslag genomen zelf? Of (hopelijk) wel via een vso ivm ww?
Ik heb nog niks getekend, ik weet nog niet hoe en wat
Dan zou ik aansturen op een vaststellingsovereenkomst. Ze wilden al van je af, dan krijg je nog een transitievergoeding en ww. Klinkt alsof je het een beetje uit een opwelling gedaan hebt, dus zou je even goed laten adviseren op waar je recht op zou hebben als je contract normaal zou aflopen voordat je zaken tekent.
Nee hoor, was absoluut niet in een opwelling maar lief dat je meedenkt, dankjewel en ga ik zeker doen. De mondelinge afspraak is nu dat ik per 1 maart stop, dus ik heb nog alle tijd.
Het staat er misschien niet letterlijk maar meestal zijn bonussen die in procenten van je loon worden uitgekeerd over je deeltijdloon berekend en niet over je fictieve fulltimeloon, dus ik denk niet dat je dat in alle redelijkheid kan verwachten. Maar ik weet niet wat ze bedoelen met netto groei van het product? Wat voor bonus is dit?
Thanks voor je reactie! Pech voor mij dan, dat had ik niet zo begrepen haha.
We verkopen een product en het bedrijf groeit enorm, dus de nettogroei per jaar, daarover gaat mijn bonus. Ik weet niet zo goed of het zo duidelijker is haha.
Dat is wel iets anders dan de meeste bonussen, want als het niet een percentage van jouw loon maar van een ander bedrag is, is dat wel anders. In dat geval zou ik wel zeggen tegen ze dat er nergens staat dat het naar rato moet en dan toch voorzichtig vragen om het geheel. Misschien hebben ze een goede uitleg hierover?
Ik ben sinds augustus met zwangerschapsverlof en ga in januari weer beginnen met werken. Nu zag ik in onze maandelijkse nieuwsbrief ineens dat ze iemand anders voor mijn functie hebben aangenomen. Ik heb gelijk een gesprek aangevraagd toen ik dit zag. Vorige week hebben we dit gesprek gehad en nu moet ik zonder overleg ineens een totaal andere functie doen waar ik eigenlijk helemaal niet blij mee ben.
Wat kut! Maar dit mag wettelijk gezien niet zomaar, dus ik zou er wel wat mee gaan doen.
Klopt, het is een percentage van een ander bedrag! Hmmm dan ga ik toch eens kijken hoe ik dit kan navragen. Heb qua geldzaken een beetje een ingewikkelde relatie met mn baas dus ik vind het wel weer bijzonder dat we hierbij dan weer van idee verschillen. Thanks iig voor je reactie!
Maar het is toch ook wel logisch dat je niet hetzelfde bedrag ontvangt als iemand die 40 uur werkt? Een bonus is geen vast gegeven. Er staat ‘kan’ en ‘maximaal’. Sure, het zou beter zijn als er in elke zin vermeld wordt dat het naar je rato van je dienstverband is maar kan me ook voorstellen dat er ergens anders een algemene zin in je contract staat dat alle arbeidsvoorwaarden naar rato van je dienstverband zijn. Of de bonusregeling kan nog ergens in een reglement vermeld staan - een bonus is je arbeidsvoorwaarde, maar de exacte uitwerking daarvan staat misschien waar ook regels over (bijzonder) verlof etc staan?
Het is een redelijk nieuw en snelgroeiend bedrijf dat amper nog iets op papier heeft, dus er is geen personeelsgids hierover en er staat verder ook niets over “naar rato” in mn contract. Ik werk er inderdaad maar 10 uur per week, maar ben in mijn rol wel eindverantwoordelijk voor het product. Volgens mij ben ik ook de enige met zo’n soort bonusstructuur in mn contract - maar dat weet ik niet 100% zeker!
Dit mag niet en al helemaal niet zonder overleg.