Werk (algemeen topic)

Bij ons gaan alle extra’s ook altijd naar rato van het dienstverband, dat lijkt me eigenlijk best logisch en redelijk. Vragen kan altijd natuurlijk, maar vind het van je werkgever niet gek in ieder geval.

4 likes

Werkt iemand hier toevallig als ergotherapeut? :relaxed:

Ik heb me vandaag en gisteren ziek gemeld voor werk, maar ik voel me nu zo schuldig en heb gelijk het gevoel aan het spijbelen te zijn. Ik ben ook echt ziek, ben super verkouden met keelpijn en hoofdpijn, maar ik vind het gewoon zo lastig de grens te bepalen van wanneer het ‘erg genoeg’ is. Ik kan niet zi goed bepalen of ik nog kan werken, want als het moet kan ik mezelf altijd wel door pushen om het alsnog te doen. Waar ligt voor jullie de grens?

5 likes

Duidelijke taal!
Ik vind het ook altijd lastig hoor, maar als je zelf al zegt dat je echt ziek bent is het wel duidelijk. En als je zo streng bent zul je je waarschijnlijk niet zo snel ziek melden als je dat niet bent (en dan nog).

7 likes

Ik denk dat veel mensen dit wel herkennen? Als ik echt ziek ben krijg ik gewoon niets uit mijn vingers. Maar voelt inderdaad toch altijd als spijbelen!

4 likes

Hier hetzelfde! Ben nu al 13 dagen ziek. Niet fit genoeg om te werken en niet ziek genoeg om 13 dagen thuis te blijven.

3 likes

Ik weet niet of dit het juiste topic is. Maar ik moet een bedrijfsuitje organiseren voor zo’n 100 personen. Actviteit + Eten/Drinken. Het moet wel een leuke activitieit zijn, niet iets saais. Maarja wat doe je met zoveel mensen.

Afhankelijk van de de periode en budget: boottocht, dag met meerdere activiteiten (boogschieten, fietstochtje, jeu de boules) inclusief barbeque

3 likes

Wij zijn een keer gaan lasergamen in ons eigen kantoorgebouw. Dat was erg grappig, juist omdat je het gebouw al kent en deelt met elkaar.
Ik ben ook een keer met een grote groep naar een soort escaperoom/fort boyart gevangenis geweest, prison island heet dat. Dat zit volgens mij ook op meerdere plekken in NL.

3 likes

(Deel van) Jeu de boule bar afhuren. Zoals Mooie Boules in Amsterdam. Was bij ons een succes. Lekker eten en drinken erbij.

4 likes

Dit lijkt me echt fantastisch. Vast geen budget voor bij mijn organisatie, maar ons gebouw leent zich hier wel erg goed voor. Zie het helemaal voor me

4 likes

Lijkt me fantastisch

1 like

Ik wil even “sparren”, misschien heeft iemand een idee wat bij mij zou passen.

Ik zit in een tweede spoor traject nadat ik ben uitgevallen tijdens m’n promotieonderzoek. Ik vind onderzoek/wetenschap wel heel erg leuk, maar ik realiseer mij dat ik niet perse zelf als onderzoeker wil werken (ja tenzij echt heel specifiek (wetenschappelijk) onderzoek waarbij het onderwerp en de methoden aansluiten bij mijn interesses, maar dat zie ik zelden). Als ik nu een vacature voor onderzoeker zie bij bijvoorbeeld de gemeente dan merk ik dat ik vooral over het stuk data verzamelen denk bleghhh saai en geen zin in. Ik vind het wel leuk om te denken over de onderzoeksopzet, over onderzoeksmethoden, datakwaliteit, “randzaken” als privacy van deelnemers, open science, FAIR principes, ethische vraagstukken etc. Mijn voornaamste interesse ligt echt bij onderzoeksmethoden, met name kwalitatieve onderzoeksmethoden maar ben ook geschoold in kwantitatieve onderzoeksmethoden. Het lijkt mij bijvoorbeeld heel erg leuk om aanspreekpunt te zijn of hulplijn voor onderzoekers om met hen mee te denken over hun onderzoeksopzet, op zo’n manier kwaliteit te bewaken.

Ik vraag mij af of er functies zijn die hier een beetje bij aansluiten? Iemand die denkt “o ja dat is mijn werk of iemand die ik ken doet ongeveer dat en dat heet dan …”? Ik heb wel eens een functie data steward gezien die redelijk aansloot qua functieomschrijving, maar vaak lijkt data steward mij wat saaier omdat het dan meer echt een administratieve functie lijkt en dat is niets voor mij.

Ik wil graag werken bij een organisatie die iets van een maatschappelijk doel dient, dus een universiteit, overheidsorganisatie, gezondheidszorgorganisatie - maar ook de vogelbescherming of staatsbosbeheer ofzoiets lijkt mij leuk. Als het maar niet bol.com ofzoiets is.

Ik vind analyse trouwens ook leuk, en schrijven ook. Alleen het stuk dataverzamelen en eventueel toegang regelen en dat soort gezeik vind ik echt een vervelend stuk haha.

1 like

Boottocht tijdens Sail Amsterdam?

1 like

Je zou naar de kleine/grotere particuliere onderzoeks- en adviesbureaus kunnen kijken (zoals Verwey-Jonker, Bureau Beke), maar ik denk wel dat je al snel stuk loopt op een gebrek aan ervaring. Zeker als je die ervaring niet eerst wil gaan opdoen. Bij de bureaus waar ik gewerkt heb waren er wel eens juniors die ook data steward waren of aanspreekpunt op één specifieke onderzoeksmethode, maar dan heb je al wat ervaring binnen de organisatie en sta je onder begeleiding. Jouw kennis is denk ik vooral relevant voor startende onderzoekers en die hebben vaak al een aanspreekpunt en staan onder supervisie. Als je gaat kijken naar meer ervaren junior/medior onderzoekers hebben die al snel meer ervaring dan jij hebt. Wat nog wel zou kunnen is afstudeerders begeleiden (ik vind dat zelf fantastisch), maar ik vraag me af of je daarin je ei kwijt kan en het komt vaak met extra onderwijstaken.

4 likes

Heb je al aan beleidsmedewerker gedacht, bijvoorbeeld bij een universiteit (kampen helaas wel met bezuinigingen natuurlijk)op het gebied van onderzoek, met raakvlakken als open science, erkennen en waarderen of ethische vraagstukken, misschien ook kennisveiligheid? Soms overlapt dit een beetje met functies die programmamanager of iets dergelijks heten.
Misschien dat het Nationaal Expertisecentrum Wetenschap en Samenleving ook een interessant aanknopingspunt is?
En je zou ook kunnen kijken naar iets als grant advisor of projectmanager van grootschalige onderzoeksprojecten. Dan komt je kennis van onderzoek ook van pas!

2 likes

Als je analyses op zich wel leuk vindt, maar dataverzameling niet, dan is misschien CBS wel een optie? Alle data is daar al in huis hahaha.
En andere organisaties waar ik aan denk: NZa, RIVM, Vektis. Daar wordt ook veel onderzoek gedaan met bestaande datastromen. Vaak een mix van wetenschappelijk onderzoek en op andere manieren inzichten uit data halen.

1 like

Niet precies wat je omschrijft maar is business analist misschien iets? Weet niet of de precieze invulling daarvan verschilt per bedrijf maar ik werk zelf bij een groot maatschappelijk relevant bedrijf (stuur maar dm als je wil weten welke) en bij ons is dat vaak een aparte functie in 1 of meerdere teams, waarbij de teamleden meer technisch/ITers/data engineers etc zijn en de business analist op de grens staat tussen de gebruikers en hun wensen en de vertaling naar een oplossing die het team gaat bouwen. En diegene doet soms ook data-analyse of bedenkt met wat voor methodes je tot de gewenste resultaten kan komen, dus echt een inhoudelijke rol en niet bijv het ontwerpen van een applicatie, en toegang tot data regelen etc hoeft meestel niet omdat er meer technische mensen in het team zitten die dat kunnen fixen

2 likes

Zou vooral ergens gaan starten waar je redelijk/ok geïnteresseerd bent en je eisen van wat je allemaal graag zou willen wat naar beneden gaan stellen. Meeste eerste banen zijn niet direct waar je naar op zoek bent, maar daar kom je gaandeweg steeds meer achter en dan heb je meer ervaring om te onderbouwen ook bij nieuwe werkgevers waarom je iets wilt en dit bij je past. Over het algemeen zou ik zeggen dat de meeste beginnende werknemers niet in een adviserende positie terechtkomen, dat dat iets is dat je opbouwt met ervaring.

6 likes

Veel genoemde opties zijn ook best senior. Ik ben adviseur in de wetenschap en heb dat idd opgebouwd met werkervaring, maar bij ons zijn eigenlijk bijna alle coördinerende, adviserende en programmamanagement achtige functies voor mensen die gepromoveerd zijn (behalve als ze heel duidelijke andere relevante ervaring hebben). Ik denk dat er bij universiteiten wel meer ruimte is!

3 likes