Werk (algemeen topic)

Mijn manager heeft volledig onverwacht (voor ons als afdeling) haar baan opgezegd. Merk dat ik gewoon een beetje in paniek ben, zij is zo fijn om mee te werken en heeft zoveel kennis. Er is voor haar echt niet zomaar een vervanger gevonden met dezelfde expertise. Het klinkt heel dramatisch maar ik heb echt het gevoel dat ik niet zonder haar kan, ben ook een beetje van slag nu.

Oh dat snap ik. Bepaalt toch ook veel voor hoe jouw werk is! Hopelijk kunnen ze een fijne vervanging vinden.

1 like

Dat zijn toch ook gewoon 2 heel aparte dingen? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Huh nee dat kan niet. Je hebt wettelijk gezien recht op 8% vakantiegeld én minimaal 20 vakantiedagen (of 4 weken naar rato als je parttime werkt).

Oeh dat durf ik niet te zeggen hoe die rekensom eruitziet eigenlijk. Ik bouwde met een oproepcontract wel idd gewoon per gewerkt uur een bepaalde hoeveelheid verloftijd op

Ik heb hem in durf te vragen ook gesteld maar past hier misschien beter. Weet iemand of er een verschil zit tussen ouderschapsverlof (onbrtaald) en onbetaald verlof?

Bij de appie kreeg ik met een 0-uren contract 9,23% vakantieuren, en 8 procent vakantiegeld. Is echt niet beide samen 8% hoor! Maar misschien krijg je je urenbedrag niet maandelijks uitbetaald maar spaar je die toch op zodat je 2 weken bijvoorbeeld vakantie kan nemen maar wel betaald krijgt dan omdat je uren inzet?

Met een nulurencontract kun je gewoon vakantie nemen, je krijgt dan alleen niet uitbetaald want je werkt niet. Vakantiegeld staat daar los van. Bij een nulurencontract zit het soms ook al bij je uurloon in (dat zou er dan bij moeten staan).

Als je x vakantiedagen hebt bij je contract van een bepaald aantal uren kun je die vakantiedagen opnemen en krijg je doorbetaald terwijl je niet werkt.

Ik krijg inderdaad 8,iets % vakantiedagentoeslag met een 0 uren contract. Staat los van het vakantiegeld!

1 like

Ik heb binnenkort een evaluatiegesprek, nog nooit gehad en ik zit bij deze werkgever ondertussen 3 jaar. Ik zou graag opslag vragen, maar ik weet niet hoe ik daarover moet beginnen. Hebben jullie ervaring daarmee?
Ik zie mezelf echt als een harde werker en een meerwaarde voor het bedrijf, en dat laten collega’s en mensen die boven mij staan ook vaak uitschijnen dat ik goed mijn best doe en veel weet (soms meer dan mensen die hier langer werken) van mijn job.

Ik wacht meestal af hoe het gesprek gaat, dat was tot nu toe vaak goed, en zeg dan op het einde: met deze mooie woorden, zou ik graag ook nog even mijn salaris willen bespreken. Na “bepaalde tijd” denk ik dat het een goed moment is voor een salarisverhoging, ook op basis van wat jullie net gezegd hebben :slight_smile:

2 likes

Mijn stagiaire heeft in haar onderzoeksplan enorm veel spelfouten gemaakt en
Ze heeft aan het begin van haar stage al aangegeven dat ze niet zo goed is in Nederlands, omdat ze geloof ik ook in een andere taal is opgevoed (weet ik niet meer zeker).
Ik kan dit natuurlijk als feedback geven, maar wat is hierin de beste manier? Het is in het laatste jaar van het MBO (niveau 4) Kan ik vragen of ze het nog eens doorneemt en eventueel door iemand laat checken voor het inlevermoment, want om zelf alles te gaan verbeteren vind ik niet leerzaam en ook te ‘makkelijk’ voor haar.
Inhoudelijk begrijp ik ook haar keuzes en omschrijvingen over het bedrijf niet, en gezien ze nog niet zo lang begonnen is, vind ik het vervelend om te zeggen dat het eigenlijk onder de maat is.

Ze is er om te leren, dus haar vertellen/aangegeven waar verbeteringen kunnen zijn lijkt mij persoonlijk niet verkeerd. Ze leert ervan, dus altijd goed.

Over haar spelfouten, ik zou aangeven, goh er staan wel erg veel spelfouten in, lees het nog eens heel goed door. Of laat het door vrienden bekijken.

Eerlijkheid is het beste.

2 likes

Ik zou gewoon zeggen waar het op staat. Dat ze in het laatste jaar zit en dat je mag verwachten dat ze dan niet meer zo veel spelfouten maken. Ik geef mijn studenten altijd enkele tips mee:

• Lees alles hardop voordat je iets inlevert.
  • Print desnoods alles uit en ga er even goed voor zitten met een pen of potlood. Desnoods lees je alles een dag later nog een keer door.
  • Laat iemand anders het even nakijken en bespreek vervolgens de gemaakte fouten samen.
    En met de zoekfunctie in Word kan je vaak veelgemaakte woorden snel aanpassen.
  • Soms kan je gratis bijles krijgen op een mbo. Ze zou daar ook hulp voor kunnen krijgen.
1 like

Dit slaat bijvoorbeeld op de situatie dat je eerst in dienst bent bij een uitzendbureau en vervolgens direct bij het bedrijf waar je naar uitgezonden was in dienst gaat. Ik weet niet wat er in lid 1 staat dus kan er geen verdere uitleg aan geven…

Ik ben vorige week begonnen bij mijn nieuwe werkgever en denk dat ik een beetje last hebt van impostor syndroom. Ben eigenlijk te lang blijven hangen in mijn vorige baan (op safe gespeeld) en voor mijn nieuwe baan ben ik gevraagd zonder te hoeven solliciteren. Nu vraag ik me af hoe dat eigenlijk mogelijk is en ben ik bang om door de mand te vallen. Ik had er super veel zin in maar er moet wel veel gebeuren. Door die stomme gedachten (kan ik dit wel? Hebben ze me niet te hoog ingeschat?) komt er niks uit mijn vingers en heb ik geen idee waar te beginnen. Echt balen dat ik mezelf zo in de weg zit want een nieuw begin had gewoon leuk moeten zijn.

Heeft iemand tips voor hoe met dit soort gedachten om te gaan? Of algemeen als je ineens veel taken/verantwoordelijkheden krijgt hoe dit te stroomlijnen?

Ik kan voor het eerst een werkplek gaan inrichten in een andere kamer dan de woon- of slaapkamer. Ik wil dat graag doen, om alle adviezen op te volgen wat betreft het loslaten van je werk na werktijd en het associëren van woonkamer/slaapkamer met ontspannen/slapen, ipv werken.
Alleen ik ben zo bang dat ik die extra kamer ga haten? Dan ik dan die hele kamer ga associëren met werken? En het is mijn enige extra kamer, dus dat zou ik echt vervelend vinden.
Is dit herkenbaar voor mensen, of zijn er mensen die hun ervaringen kunnen delen (liefst mensen die ook niet per se blij worden van hun werk)?

Aangezien je net nieuw bent :

• goed om je te realiseren : je zit in een nieuwe omgeving, nieuwe indrukken, nieuwe systemen en manier. Dat heeft ook tijd nodig om in perspectief te plaatsen, te leren kennen.
  • je bent benadert, maar ze zullen je wel gesproken hebben voor het aannemen lijkt me. Op basis van die contact momenten en je ervaring elders hebben zij de inschatting gemaakt dat je dit kunt. Je zal niet de eerste zijn die ze aannemen, dus ze weten heus wat ze wel/niet zoeken in een profiel.
  • het is een stap “vooruit”, maar geen stap in een hele andere richting. Je hebt een stabiele basis, door je opgedane kennis en kunde bij je vorige werk. Daar kun je gewoon op vertrouwen.
  • oh en als je dingen echt echt niet weet (ga er vanuit dat dit niet merendeel van alles is), geef dat gewoon (bij de juiste persoon) aan?
  • oh en je wilt jezelf nu wss gewoon enorm bewijzen en daardoor leg je er vast extra druk op voor jezelf. Probeer duidelijk, concreet te krijgen wat er van je verwacht wordt (ook gedurende het inwerken). Dat je voor jezelf de vraag kan beantwoorden: voldoe ik aan de verwachtingen.
Als het aanhoudt ; Heel eerlijk - meer zelfbeeld

ik heb er nog met vlagen last van terwijl het eigenlijk nergens (naast eigen zelfbeeld dan) op slaat : (de gedachte je schat me te hoog in, je hebt te veel vertrouwen in me - ik heb veel geluk gehad en zit daardoor hier niet omdat ik t echt verdien. Dat is gewoon gebrek ergens in eigen zelfbeeld oid)

4 likes

Wat lief deze uitgebreide reactie, hier kan ik wel wat mee. Ik weet eigenlijk ook wel dat het met laag zelfbeeld heeft te maken, maar het is heel lastig om dat gevoel weg te stoppen. Wat je schrijft over het gevoel hebben geluk te hebben gehad dat heb ik ook. Vandaag wel wat actie ondernomen en een gesprek met mijn leidinggevende ingepland om het over de verwachtingen en invulling van mijn functie te hebben. Hopelijk voel ik me daarna wat beter.

Edit: als ik het goed begrijp heb jij hier dus ook last van? Wil je delen wat jou het meest geholpen heeft?

Ik herken dit ook heel erg. Wat mij hielp is om hier veel met vriendinnen over te praten, toen bleek eigenlijk dat bijna iedereen hier in meer of mindere mate last van had. Dat vond ik in elk geval fijn om te horen. En verder denk ik dat het ook normaal is dat je dit gevoel aan het begin van een nieuwe baan wat sterker hebt. Alles is nieuw, je moet je plek nog vinden en het is logisch dat je dat wat onzeker maakt. Bij mij zakte dit gevoel snel weer naar de achtergrond toen ik gewoon begon mee te draaien en merkte dat het eigenlijk gewoon lukte allemaal. Allerfijnste is natuurlijk als je nieuwe collega’s dat kunnen bevestigen, dus als dit langer aanhoudt bij jou zou ik ook gewoon een keertje om feedback vragen. Als je dan hoort dat je goed bezig bent, kun je het misschien van je af zetten.

1 like