Werk (algemeen topic)

@Druppels bedankt voor jullie reactie! Ik begrijp dat het zo wat lastig te beoordelen is, ik probeer het bewust wat vager te houden i.v.m. herkenbaarheid en dat het daarom misschien ook wat lastiger in perspectief te plaatsen is. De bewuste opleiding wordt niet standaard voor je betaald door de werkgever en is erg kostbaar, dus ik ben met de kans wel heel blij. Daarbij is er inderdaad krapte op de markt, zeker als het gaat om mensen met werkervaring, maar zijn deze bewuste opleidingsplekken ook wel schaars. Met name in de omgeving waar ik woon. Met het feit dat ik enige ervaring heb in het werkveld wordt overigens ook niks gedaan in de vastgestelde bedragen voor salaris… ik denk er wel aan om wellicht toch nog een mail of telefoontje eraan te wijden om te kijken of er niet toch iets mogelijk is, anderzijds werd ook wel duidelijk aangegeven dat de huidige vastgestelde bedragen echt voor iedereen gelden om geen scheve verhoudingen te krijgen en transparant naar alle medewerkers te zijn.

Over het salaris dat ik ga verdienen: ik kunnen rondkomen, maar zou weinig tot niet kunnen sparen. Ik ga verdienen wat ik tot afgelopen zomer bij mijn huidige baan verdiende, maar dat was op basis van 24 uur per week en dit wordt op basis van 32 uur per week. Een andere optie zou zijn om meer uren te gaan werken als ik mijn rijbewijs heb gehaald.

en hoe waardeer je je vooruitzichten? Wat je zelf al zegt, de opleiding is ook wat waard. En als je nu geen groei meer hebt, is dat ook in het vooruitzicht. Ik snap je wel maar heb dit zelf ook een keer gedaan en dat heeft wel z’n vruchten meervoudig afgeworpen.
Omdat je het hebt over netto en van 24 naar 32 denk ik ook nog aan de volgende zaken

• we hebben in Nederland een soort kloof waarin je meer kan gaan verdienen maar netto minder overhoudt. Soms moet je daar even doorheen (even ongeacht van wat we hier natuurlijk van vinden). ik kan zo niet vinden op welke bedragen die kloof dit jaar zit.
  • Heb je het netto berekend op 24u en 32u? want het is vaak zo dat als je minder uren werkt je andere belastingtarieven e.d. hebt, waardoor minder werken vaak per uur voordeliger is (maar op het totaalplaatje natuurlijk minder is). Wat is het verschil als je je huidige baan zou uitrekenen op 32?
2 likes

Dank voor je reactie en overwegingen! Zeker goed om dat in de gaten te houden. Inmiddels werk ik ook 32 uur in mijn huidige functie en zou dat in de nieuwe functie ook zo zou, alleen verdien ik in de andere functie evenveel als dat ik in mijn huidige functie verdiende op basis van 24 uur. Een beetje verwarrend opgeschreven misschien, sorry!

Ik heb het idee dat het impopulaire mening is maar ik zou zelf echt niet snel willen inleveren op salaris en al helemaal niet als ik er qua secundaire voorwaarden ook op achteruit zou gaan.

Kan je niet gewoon open kaart spelen met je potentiële nieuwe werkgever? Dat je 500 euro netto inlevert, dat je ook je rijbewijs moet halen en dat je secundaire voorwaarden ook minder zijn dus dat je ondanks dat je inhoudelijk enthousiast bent je toch twijfels hebt. En dan afwachten of ze hier nog wat in willen doen.

40 likes

Precies, ik zou dat gewoon doen.

4 likes

Ik zou het ook nog een keer proberen en open kaart spelen. In aanvulling op wat hier boven werd gezegd: ook goed om nog even naar de pensioenafdracht van je nieuwe werkgever te kijken. Toen ik switchte van werkgever ging ik er bruto flink op vooruit, maar omdat bij mijn werkgever de afdracht veel hoger was, zag ik dat maar deels op mijn bankrekening terug. Wie weet is dat bij jou andersom

2 likes

Ik denk niet dat het een impopulaire mening is maar er zit wel een verschil tussen ‘van werk naar werk’ en ‘van werk naar een schaarse en kostbare opleidingsplek’.

8 likes

Ik ga het nog een keer aankaarten inderdaad! Het is jammer dat ik op het moment dat ze mij een kopie overhandigden van het salarishuis ik niet de tegenwoordigheid van geest had om daar meteen op te reageren. Het stond op papier wat het brutoloon obv 40 uur per week zou zijn en dat moest ik nog omrekenen en naast mijn vaste lasten leggen. Dat kon niet tijdens het gesprek natuurlijk, maar ik dacht naïef dat het wel mee zou vallen. Dat blijkt nu tegen te vallen. Omdat de rest van het gesprek en de andere voorwaarden goed waren heb ik verder wel enthousiast gereageerd met het voornemen om in dienst te komen. Ergens ben ik ook wel bang dat ik er daarom nu niet meer op terug kan komen, ook omdat ik in het gesprek wel al gevraagd had of er onderhandelingsruimte was en zij zeiden van niet… ik hoop dat er nog een mouw aan te passen is

Eventueel een duidelijk plan qua salaris vragen. Dus x bedrag erbij als je je rijbewijs hebt (mocht her handig zijn voor he werkgever).
Na 1 jaar in dienst bedrag x.
Dat je zwart op wit je voortgang hebt staan.

3 likes

Er wordt vaak vooraf gezegd dat er geen onderhandelingsruimte is, maar dat valt in de praktijk nogal eens mee. Ik zou het echt proberen, dit is je enige kans! En anders wat @Nox zegt idd, laat toekomstige stappen vastleggen.

2 likes

Dank voor al jullie reacties! Ik heb zelf een berekening gemaakt op basis waarvan ik wel verwacht uit te kunnen komen iedere maand dus denk dat ik dat gewoon meestuur. Hopelijk is er wat mogelijk. Bah, heb er helemaal buikpijn van omdat ik het niet handig heb aangepakt :sweat_smile:

Dit en ik denk ook niet dat we hiermee willen zeggen dat je überhaupt geen poging meer moet doen om tot een hoger salaris te komen, maar ik zou wel het grotere plaatje meenemen in de overweging ipv alleen salaris.

2 likes

Bij al mijn sollicitaties werd er altijd als eerst gezegd dat er geen ruimte is en daarna was er opeens toch wat mogelijk. Zo lang je er maar naar vraagt en zelf met een hoger bedrag komt vanwege reden x, y, z. Ik zou het sowieso aankaarten en jezelf niet het gevoel aanpraten dat je er niet meer op terug mag komen. Dat mag altijd en is helemaa niet raar.

6 likes

Wat je ook nog kunt doen is vragen om een loonstrook pro forma, dan zie je precies wat je netto overhoudt.

En als een rijbewijs noodzakelijk is voor de functie zou ik in ieder geval proberen die erbij te onderhandelen, dat ze die voor je bekostigen.

4 likes

Goedzo! En denk dat je het prima hebt aangepakt. Logisch dat je even op een rustig moment wilt narekenen wat het in praktijk voor je betekent. Ik zou dat ook gewoon zo noemen en het gesprek aangaan.

3 likes

Een beetje random en kneuterige vraag. Zetten jullie fulltime/vaste werkdagen in je privé telefoon agenda? Ik ga voor het eerst vaste ma tot vrij werkdagen hebben en weet nu niet of ik die in mijn telefoon agenda moet zetten. Ben gewend aan gevarieerde tijden en dagen dus dan moet je wel, maar voelt gek om het nu leeg te laten. Al is het natuurlijk wat overbodig om het in mijn agenda te zetten.

1 like

Nee doe ik niet. Als ik werkafspraken daar buitenom heb zet ik ze wel in m’n agenda.

6 likes

Doe ik zelf niet. Tenzij ik afspraken buiten werkuren heb (denk aan een etentje, borrel, late vergadering etc.)

3 likes

In een agenda zet ik afspraken die belangrijk zijn om te onthouden. Heb altijd ma-vr gewerkt en echt nog nooit in mijn loopbaan vergeten naar m’n werk te gaan :grin:
(Dus nee)

26 likes

Ik doe het naast dingen buiten werktijd om ook voor dagen waarop ik bijv. naar een beurs ga, een evenement heb in de middag etc. Vind het dan wel fijn om de reminder te hebben dat ik niet vanuit huis of kantoor werk die dag.

3 likes