Werk (algemeen topic)

Jawel hoor, doen!!

3 likes

Gewoon doen, kan prima

3 likes

Natuurlijk wel, voor hetzelfde geld komen jullie er niet uit met de arbeidsvoorwaarden en dan heb je spijt dat je andere dingen hebt afgekapt.

4 likes

Kan prima maar ik zou het wel vertellen bij het voorwaardengesprek.

1 like

Zouden jullie het er ook vanaf laten hangen dat deze functie in principe voor 5/6 maanden is met kans op verlenging en die ander een jaarcontract met daarna de optie voor vast contract?

2 likes

Ja, dit soort dingen boeien mij persoonlijk niet. Ook dat vaste contract is maar een optie. Ook een vaste baan kan je kwijt raken. Maar dat ligt natuurlijk aan je persoonlijke situatie, leeftijd, ontwikkelperspectief etc. Je moet gewoon gaan voor de baan waarbij je het gesprek/meeloopdag het fijnst vind

8 likes

Volgens mij werk jij in een sector waar ze om goeie krachten staan te springen, dus zou t gewoon doen.

2 likes

Oké! Ik denk dat ik gewoon op gesprek ga, snap niet dat ik nog steeds zo nerveus ben daarvoor terwijl ik gewoon al ergens aangenomen ben, maar goed.

Ik ga even vooruitlopen op de zaken: zodra je een arbeidsvoorwaardengesprek hebt, onderteken je dus niet direct het contract omdat je eerst nog dat gesprek bij de ander moet voeren? Of hoe moet ik dat voor me zien? Ik heb nog nooit zo’n gesprek gehad, hoe lang daarna moet je het contract tekenen?

1 like

Dan zul je iets van bedenktijd moeten bespreken als je geen open kaart wil spelen over een mogelijk ander aanbod waar je op wacht. Een werkgever wil wel iets weten van wanneer je een besluit neemt of gaat tekenen. Of als je nog in onderhandeling bent teken je logischerwijs nog niet.

4 likes

Ik zou het arbeidsvoorwaardengesprek zo dicht mogelijk op het gesprek met die ander laten plaatsvinden, en bij je voorwaardengesprek aangeven dat je bedenktijd wilt ivm de andere functie en meteen een termijn aangeven van bedenktijd. BIj een voorwaardengesprek ligt meestal niet direct het contract klaar om te tekenen.

2 likes

Dat is dus lastig! Mijn sollicitatie is dan precies over een week, maar dat arbeidsvoorwaardengesprek bij de locatie waar ik al ben aangenomen over een paar weken ivm vakantie van diegene die daarover gaat.

1 like

Maar dat is toch perfect? Dan heb je dus het gesprek voor de andere functie al voordat er uberhaupt over arbeidsvoorwaarden bij de (mindere?) baan wordt gesproken?
Dan hoef je niks te zeggen tegen het bedrijf waar je nu al bent aangenomen en kan je tot dat gesprek kijken of die andere functie misschien kans heeft.

11 likes

Ja dat is waar, maar kan dus niet echt arbeidsvoorwaarden vergelijken oid.

Ik maak me vast weer veel te druk. Ik ga even kijken of ik morgen nog steeds de moed voel om dat sollicitatiegesprek te voeren met drie personen! Ik heb een hekel aan sollicitatiegesprekken :rofl:

3 likes

Je kan het ook juist zo zien dat je nu minder zenuwen hoeft te voelen, omdat je al een baan hebt. Er ligt voor jou dus niet zoveel druk op dit gesprek, maar ik snap dat solliciteren altijd spannend is!

3 likes

Vaak kan je arbeidsvoorwaarden of een cao toch al online vinden? Alleen het salarisaanbod vertellen ze vast niet vantevoren helaas. Succes met het gesprek als je gaat!

1 like

Ik ben hier voor mijn werk ook erg geïnteresseerd in. Werkte voorheen in een andere branche, en nu ih bedrijfsleven in een expert-rol.
Projectmanagement (en daarmee gepaard gaande verandertrajecten) kwam steeds meer op mijn pad, dus heb me hier meer in verdiept.

Er zijn heel veel cursussen, sommige meer praktisch, op de “harde” kant en technisch. Andere veel “softer” op gedrags- en Org. psychologie gericht. Soms meer focus op communicatiewijzen, of evt HR-rol.

Zoals altijd is de kwaliteit ook wisselend, mede afhankelijk van wat je er zelf precies uit wil halen, wie de docent en ook groepsgenoten zijn. Ik vind het zelf altijd handig om adhv een praktijkcase of hulpvraag goed vooraf te onderzoeken of de opleiding/cursus aansloot bij mijn verwachtingen. Meestal kun je vooraf ook even bellen met een adviseur om dit verder te bespreken.

Dan de opleiding zelf, ik ben kennelijk een nerd want had er altijd wel zin in!
Vooraf goed ingelezen (soms wetenschappelijke lesmateriaal, andere keren vragenlijsten of self-assessments). Belangrijk om vooraf/na ook wel tijd in te stoppen. Het is sowieso fijn om even uit te zoomen. En in een lossere setting - zonder deadlines en volle mailbox - met eigen vraagstukken ad slag te gaan. Zeker als dat ook samen is met (verder onbekende maar ook toegewijde) mensen. Als het met overnachting is, zou ik dat zeker doen!
Dan blijf je nog wat meer in de echte opleidings-bubbel (euh) hangen. En wie weet ontmoet je nog hele chille mensen of levert het interessante gesprekken op. Je zit er immers met hetzelfde doel, soms vanuit hele andere achtergronden.

Na een traject bij De Baak had ik met een aantal nog een paar jaar een intervisie-groepje onderhouden, na corona beetje doodgebloed helaas.

Qua inhoud overall wel heel leerzaam, tuurlijk zijn het soms wat open deuren, maar toch de aantal “kwartjes” dat vallen en dat ik vaak nog terugdenk aan bepaalde modellen of methodieken… of mijn aantekeningen even opzoek, maakt dat ik het wel waard vind. Heb in mijn werk meer tools (hoe cliché dit klinkt), meer begrip voor andermans drijfveren, beter inzicht hoe ik met onverwachte situaties moet omgaan… flexibiliteit in mijn eigen aanpak gevonden…en tegelijk ook berusting dat iedereen ook maar wat doet, en dat ik best mag vertrouwen op mijn eigen kunnen en ideeën.

Qua tips:
wat spreekt jou aan, woon je in de buurt van de Erasmus toevallig?
Zij bieden een paar x per jaar een korte cursus (Leading Change) aan die ik erg nuttig vond, gegeven door een Britse dame (hele scherpe). Misschien ook wel elders bij andere universiteiten gegeven?

Zojuist heeft iemand op werk de opleiding Gedragsveranderaar (bij Behavior Change academy) gevolgd, scheen ook heel leerzaam te zijn.

Een andere collega van mij heeft veel gehad aan een (2 jarige) opleiding bij de TA academie (gericht op transactionele analyse). Ik heb zelf alleen de introductie cursus TA gedaan, vond ik ook wel behulpzaam maar soms iets te vaag voor mij om er echt verder in te willen gaan.

Okay wat lang bericht zo….
Zou je nog meer willen weten, hoor ik het wel.

3 likes

Thanks voor je uitgebreide reactie! Ik ga naar je tips kijken

2 likes

Graag gedaan!

Wat mij betreft zit er juist een meerwaarde in (missch ben ik wat biased) als je zelf al echt inhoudelijke expertise op een bepaald gebied hebt (wat). Maar in de praktijk soms nog niet alles eruit haalt of resultaat bereikt. Oa omdat je mensen nou eenmaal mee moet krijgen, vaak binnen x tijd of binnen een systeem (en intern wat andere randvoorwaarden/blokkades tegen komt).

En juist vanuit dit soort cursussen meer handvaten mee krijgt op de vorm (hoe). Juist de combinatie maakt dat je echt een super expert wordt die breder inzetbaar is, nog meer kunt schakelen (in taal of interventies).

Ik heb zelf minder met consultants of coaches die alleen over de hoe beschikken. Omdat het dan erg instrumenteel wordt en meer doelmatig, ipv vanuit de inhoud.
Maar goed consultants kunnen ook effectief zijn soms. Al is het maar omdat ze vaak buiten de eigen politieke verhoudingen/veld staan en heel snel moeten werken.

Als ik je 1e reactie lees (ik vermoed dat dit over je eigen onderzoek gaat?) doet het me ook wat denken aan de SOM aanpak, zie hier een korte uitleg: Hoe issues en stakeholders tot meerwaarde leiden | MER-Nieuws

Tijdens een cursus bij de Baak zijn we hier verder mee ad slag gegaan, eerst eigen plan geschreven nav een case en ook met acteurs geoefend etc.

Wellicht al eerder besproken, maar: iemand waardevolle lessen hoe een niet Nederlandstalige collega/stagiair goed mee te nemen in een team?

Ik begeleid aankomende maanden een stagiair die geen Nederlands spreekt. Geeft zelf aan (en geloof het ook wel) dat ze het niet erg vindt als er naar het Nederlands geschakeld wordt en doet ook echt wel haar best om zoveel mogelijk op te vangen en aan te haken.

Vorige week eerste week en toen ging het prima, teamgenoten bleven redelijk consistent in het Engels spreken. Maar week later en het is op. Vind het schrijnend omdat ik weet dat er meerdere teamgenoten zichzelf snel buitengesloten voelen en dat dat ze ook pijn doet, maar in iemand anders kunnen ze zich niet verplaatsen (lijkt).

Het gaat echt om enkele momentjes in de week waarop we even in het Engels zouden moeten communiceren, niet hele dagen. Beheersing is het probleem niet - ze hebben bijna allemaal in buitenland gestudeerd/gewerkt.

Ik zou dat op die momenten gewoon benoemen, het hoeft niet moeilijker te zijn dan een hé, persoon x is erbij dus laten we even naar het Engels overschakelen. Ik zou zoiets zelf ook best kunnen vergeten, en daar zit dan niks expres mensen buitensluiten oid bij. Spreek elkaar gewoon even aan.

6 likes