Werk (algemeen topic)

Ik ben hier voor mijn werk ook erg geïnteresseerd in. Werkte voorheen in een andere branche, en nu ih bedrijfsleven in een expert-rol.
Projectmanagement (en daarmee gepaard gaande verandertrajecten) kwam steeds meer op mijn pad, dus heb me hier meer in verdiept.

Er zijn heel veel cursussen, sommige meer praktisch, op de “harde” kant en technisch. Andere veel “softer” op gedrags- en Org. psychologie gericht. Soms meer focus op communicatiewijzen, of evt HR-rol.

Zoals altijd is de kwaliteit ook wisselend, mede afhankelijk van wat je er zelf precies uit wil halen, wie de docent en ook groepsgenoten zijn. Ik vind het zelf altijd handig om adhv een praktijkcase of hulpvraag goed vooraf te onderzoeken of de opleiding/cursus aansloot bij mijn verwachtingen. Meestal kun je vooraf ook even bellen met een adviseur om dit verder te bespreken.

Dan de opleiding zelf, ik ben kennelijk een nerd want had er altijd wel zin in!
Vooraf goed ingelezen (soms wetenschappelijke lesmateriaal, andere keren vragenlijsten of self-assessments). Belangrijk om vooraf/na ook wel tijd in te stoppen. Het is sowieso fijn om even uit te zoomen. En in een lossere setting - zonder deadlines en volle mailbox - met eigen vraagstukken ad slag te gaan. Zeker als dat ook samen is met (verder onbekende maar ook toegewijde) mensen. Als het met overnachting is, zou ik dat zeker doen!
Dan blijf je nog wat meer in de echte opleidings-bubbel (euh) hangen. En wie weet ontmoet je nog hele chille mensen of levert het interessante gesprekken op. Je zit er immers met hetzelfde doel, soms vanuit hele andere achtergronden.

Na een traject bij De Baak had ik met een aantal nog een paar jaar een intervisie-groepje onderhouden, na corona beetje doodgebloed helaas.

Qua inhoud overall wel heel leerzaam, tuurlijk zijn het soms wat open deuren, maar toch de aantal “kwartjes” dat vallen en dat ik vaak nog terugdenk aan bepaalde modellen of methodieken… of mijn aantekeningen even opzoek, maakt dat ik het wel waard vind. Heb in mijn werk meer tools (hoe cliché dit klinkt), meer begrip voor andermans drijfveren, beter inzicht hoe ik met onverwachte situaties moet omgaan… flexibiliteit in mijn eigen aanpak gevonden…en tegelijk ook berusting dat iedereen ook maar wat doet, en dat ik best mag vertrouwen op mijn eigen kunnen en ideeën.

Qua tips:
wat spreekt jou aan, woon je in de buurt van de Erasmus toevallig?
Zij bieden een paar x per jaar een korte cursus (Leading Change) aan die ik erg nuttig vond, gegeven door een Britse dame (hele scherpe). Misschien ook wel elders bij andere universiteiten gegeven?

Zojuist heeft iemand op werk de opleiding Gedragsveranderaar (bij Behavior Change academy) gevolgd, scheen ook heel leerzaam te zijn.

Een andere collega van mij heeft veel gehad aan een (2 jarige) opleiding bij de TA academie (gericht op transactionele analyse). Ik heb zelf alleen de introductie cursus TA gedaan, vond ik ook wel behulpzaam maar soms iets te vaag voor mij om er echt verder in te willen gaan.

Okay wat lang bericht zo….
Zou je nog meer willen weten, hoor ik het wel.

3 likes

Thanks voor je uitgebreide reactie! Ik ga naar je tips kijken

2 likes

Graag gedaan!

Wat mij betreft zit er juist een meerwaarde in (missch ben ik wat biased) als je zelf al echt inhoudelijke expertise op een bepaald gebied hebt (wat). Maar in de praktijk soms nog niet alles eruit haalt of resultaat bereikt. Oa omdat je mensen nou eenmaal mee moet krijgen, vaak binnen x tijd of binnen een systeem (en intern wat andere randvoorwaarden/blokkades tegen komt).

En juist vanuit dit soort cursussen meer handvaten mee krijgt op de vorm (hoe). Juist de combinatie maakt dat je echt een super expert wordt die breder inzetbaar is, nog meer kunt schakelen (in taal of interventies).

Ik heb zelf minder met consultants of coaches die alleen over de hoe beschikken. Omdat het dan erg instrumenteel wordt en meer doelmatig, ipv vanuit de inhoud.
Maar goed consultants kunnen ook effectief zijn soms. Al is het maar omdat ze vaak buiten de eigen politieke verhoudingen/veld staan en heel snel moeten werken.

Als ik je 1e reactie lees (ik vermoed dat dit over je eigen onderzoek gaat?) doet het me ook wat denken aan de SOM aanpak, zie hier een korte uitleg: Hoe issues en stakeholders tot meerwaarde leiden | MER-Nieuws

Tijdens een cursus bij de Baak zijn we hier verder mee ad slag gegaan, eerst eigen plan geschreven nav een case en ook met acteurs geoefend etc.

Wellicht al eerder besproken, maar: iemand waardevolle lessen hoe een niet Nederlandstalige collega/stagiair goed mee te nemen in een team?

Ik begeleid aankomende maanden een stagiair die geen Nederlands spreekt. Geeft zelf aan (en geloof het ook wel) dat ze het niet erg vindt als er naar het Nederlands geschakeld wordt en doet ook echt wel haar best om zoveel mogelijk op te vangen en aan te haken.

Vorige week eerste week en toen ging het prima, teamgenoten bleven redelijk consistent in het Engels spreken. Maar week later en het is op. Vind het schrijnend omdat ik weet dat er meerdere teamgenoten zichzelf snel buitengesloten voelen en dat dat ze ook pijn doet, maar in iemand anders kunnen ze zich niet verplaatsen (lijkt).

Het gaat echt om enkele momentjes in de week waarop we even in het Engels zouden moeten communiceren, niet hele dagen. Beheersing is het probleem niet - ze hebben bijna allemaal in buitenland gestudeerd/gewerkt.

Ik zou dat op die momenten gewoon benoemen, het hoeft niet moeilijker te zijn dan een hé, persoon x is erbij dus laten we even naar het Engels overschakelen. Ik zou zoiets zelf ook best kunnen vergeten, en daar zit dan niks expres mensen buitensluiten oid bij. Spreek elkaar gewoon even aan.

6 likes

Ik ga binnenkort verhuizen naar een andere afdeling en wilde iets leuks cadeau geven, ipv een taart kopen wat in een keer op is. Hebben jullie ideeen? Ik dacht aan verschillende koffiecupjes of een plant?

Waar zouden jullie blij van worden?

Een snoeppot misschien? Kunnen ze later ook nog bijvullen. Een plant zou bij ons gewoon dood gaan, voelt niemand zich verantwoordelijk voor waarschijnlijk haha.

3 likes

Is er niet iets wat jullie altijd missen? Wij hebben vaak taart, maar zaten dan altijd met plastic messen van een servetje te eten, dus toen we een mooi taartmes en een stapel bordjes/vorkjes kregen was iedereen superblij.

2 likes

Tostiijzer of airfryer oid zou ook een goeie kunnen zijn

3 likes

Ik wil gewoon taart

7 likes

Ook eten maar van die uitdeel chipszakjes doen het bij ons altijd goed!

4 likes

Bij ons zijn ze heel streng met apparaten helaas. Bedankt voor jullie ideeen!

1 like

Ik heb vandaag ontslag genomen en mijn werkgever doet erg moeilijk over het opnemen van al mijn vakantiedagen.

Ik werk 3,5 dag en heb nog 49,12 uur (6,5 dag) van 2024 en ook nog 1 dag extra omdat ik tijd voor tijd kreeg. In 2025 heb ik alleen recht op de 3 maanden die ik heb opgebouwd.

Weet iemand hoe ik kan uitrekenen hoeveel dagen ik in totaal heb? En wat mijn rechten en plichten zijn want ik wil daar natuurlijk zsm weg en wil het niet uitbetaald krijgen. En wanneer mogen ze die vakantiedagen weigeren? Haar reden was dat ze niet alles weer wilde verzetten. Ik vind dat zelf geen goede reden.

2 likes

Hoeveel vakantiedagen heb je per jaar? Want dan is de rekensom: totaal vakantiedagen or uren / 12 x 3. En daar tel je dan nog die 6.5 dagen bij op.

Ze mogen vakantiedagen weigeren als daar een zwaarwegende reden voor is, bijv dat de bedrijfsvoering niet door kan gaan. Dat kan bijvoorbeeld zijn als je collega’s al verlof gepland hebben en jij daardoor niet vrij kunt zijn (omdat er iemand aanwezig moet zijn) of als het een super drukke periode is (wat verklaarbaar is). Geen vrij geven omdat ze dan opnieuw een planning moeten maken is daar geen van, maar ik weet niet precies wat je bedoelt met “dat ze alles moet verzetten”.

2 likes

25 vakantiedagen op basis van fulltime = 38 uur bij ons en ik werk zelf 31,5 uur. In 2024 heb ik dus nog 6,5 dag en nog 1 dag tvt.

Wij werken met patiënten maar de patiënten kunnen prima verzet worden alleen wilt ze dat niet doen. Zelf heb ik geen belangrijke functie in dit team en is het dus niet uit dringend.

Nu heeft ze dus voor mij bepaald op welke dagen ik vrij kan zijn. En dat is verspreid over 2 weken ipv dat volgende week mijn laatste week zou zijn.

Ik voel mij een beetje machteloos hierin en ben ontzettend kwaad.

4 likes

Ik denk dat je dan nog op 5.1 vakantiedag erbij kan rekenen (als je contract tot eind maart loopt). Berekening:
(31.5/38)*25 =20.724 20.72 vakantiedagen voor een heel jaar
20.72/12x3=5.18

Dus dan zou je op een totaal uitkomen van 5.18 + 6.5 + 1 =12.68 dagen. Dus dan zou je misschien zelfs nog wel recht hebben op 3 weken?

Als je wel al je vakantiedagen kunt nemen maar niet met de planning die je zelf zou willen, dan betwijfel ik of je daar echt een zaak hebt. Je zou je natuurlijk online even kunnen verdiepen wat mag (gewoon googlen op weigeren vakantiedagen). Als ze je niet alle dagen laat nemen, dan zou je kunnen proberen je wat harder op te stellen. Als het echt super belangrijk voor je is en ze geeft niet mee, kan je overwegen om je ziek te melden of gewoon niet meer op te komen dagen, maar persoonlijk zou ik dat niet snel doen (tenzij ze me echt met stront behandelen). Je bent er bijna vanaf, dus ik denk dat je jezelf moet afvragen hoe hard je het wil spelen voor die laatste paar weken.

2 likes

Heel eerlijk gezegd snap ik je werkgever wel een klein beetje, als je vandaag opzegt en van plan was er volgende week niet meer te zijn dan is dat wel kort dag. Ik snap ook wel dat ze cliënten liever niet verplaatsen als die al zijn ingepland.

Even los van waar je recht op hebt etc (hangt ook heel erg af van het bedrijf waar je werkt trouwens) zou ik er in volgende keren niet automatisch van uit gaan dat je die dagen allemaal ineens kan opnemen. In mijn ervaring is dat altijd wel een ding. Als je al weet dat je weggaat kun je beter je dagen al opsnoepen of inplannen voor je hebt opgezegd, dat scheelt veel gedoe

7 likes

Misschien het juridisch loket even bellen? Of je rechtsbijstand? Succes iig!

2 likes

Ben je serieus?

3 likes

Ik zou ook vooral nadenken hoe je daar weg wilt. Als je op goede voet weg wilt zou ik er niet al te strak in gaan zitten.

1 like