Ik ben hier voor mijn werk ook erg geïnteresseerd in. Werkte voorheen in een andere branche, en nu ih bedrijfsleven in een expert-rol.
Projectmanagement (en daarmee gepaard gaande verandertrajecten) kwam steeds meer op mijn pad, dus heb me hier meer in verdiept.
Er zijn heel veel cursussen, sommige meer praktisch, op de “harde” kant en technisch. Andere veel “softer” op gedrags- en Org. psychologie gericht. Soms meer focus op communicatiewijzen, of evt HR-rol.
Zoals altijd is de kwaliteit ook wisselend, mede afhankelijk van wat je er zelf precies uit wil halen, wie de docent en ook groepsgenoten zijn. Ik vind het zelf altijd handig om adhv een praktijkcase of hulpvraag goed vooraf te onderzoeken of de opleiding/cursus aansloot bij mijn verwachtingen. Meestal kun je vooraf ook even bellen met een adviseur om dit verder te bespreken.
Dan de opleiding zelf, ik ben kennelijk een nerd want had er altijd wel zin in!
Vooraf goed ingelezen (soms wetenschappelijke lesmateriaal, andere keren vragenlijsten of self-assessments). Belangrijk om vooraf/na ook wel tijd in te stoppen. Het is sowieso fijn om even uit te zoomen. En in een lossere setting - zonder deadlines en volle mailbox - met eigen vraagstukken ad slag te gaan. Zeker als dat ook samen is met (verder onbekende maar ook toegewijde) mensen. Als het met overnachting is, zou ik dat zeker doen!
Dan blijf je nog wat meer in de echte opleidings-bubbel (euh) hangen. En wie weet ontmoet je nog hele chille mensen of levert het interessante gesprekken op. Je zit er immers met hetzelfde doel, soms vanuit hele andere achtergronden.
Na een traject bij De Baak had ik met een aantal nog een paar jaar een intervisie-groepje onderhouden, na corona beetje doodgebloed helaas.
Qua inhoud overall wel heel leerzaam, tuurlijk zijn het soms wat open deuren, maar toch de aantal “kwartjes” dat vallen en dat ik vaak nog terugdenk aan bepaalde modellen of methodieken… of mijn aantekeningen even opzoek, maakt dat ik het wel waard vind. Heb in mijn werk meer tools (hoe cliché dit klinkt), meer begrip voor andermans drijfveren, beter inzicht hoe ik met onverwachte situaties moet omgaan… flexibiliteit in mijn eigen aanpak gevonden…en tegelijk ook berusting dat iedereen ook maar wat doet, en dat ik best mag vertrouwen op mijn eigen kunnen en ideeën.
Qua tips:
wat spreekt jou aan, woon je in de buurt van de Erasmus toevallig?
Zij bieden een paar x per jaar een korte cursus (Leading Change) aan die ik erg nuttig vond, gegeven door een Britse dame (hele scherpe). Misschien ook wel elders bij andere universiteiten gegeven?
Zojuist heeft iemand op werk de opleiding Gedragsveranderaar (bij Behavior Change academy) gevolgd, scheen ook heel leerzaam te zijn.
Een andere collega van mij heeft veel gehad aan een (2 jarige) opleiding bij de TA academie (gericht op transactionele analyse). Ik heb zelf alleen de introductie cursus TA gedaan, vond ik ook wel behulpzaam maar soms iets te vaag voor mij om er echt verder in te willen gaan.
Okay wat lang bericht zo….
Zou je nog meer willen weten, hoor ik het wel.