Werk (algemeen topic)

Ik werk in een organisatie waar de gemiddelde leeftijd wat hoger ligt, zeker bij het kantoorpersoneel en we werken met teams. Op het moment dat we we volledig over zijn gegaan naar teams hebben we ook training gehad over teams, alleen merk je echt dat de oudere collega’s hier nog veel moeite mee hebben. Nu ligt dat niet alleen teams, maar ook aan hun zelf. Ze willen het niet begrijpen en liggen dwars, want volgens hun in What’s app genoeg.

Persoonlijk vind ik teams wel prettig, zeker voor snelle vragen waar ik niet perse direct op antwoord op hoef te hebben. En ik vind het een plus dat het compatibel is met andere 365 programma’s. Wij gebruiken als team nu bijvoorbeeld planner in teams voor ons jaarplan, waar we voorheen een excel bestand voor hadden en dat werkte eigenlijk voor geen meter en nu met planner in teams hebben we veel beter overzicht en kun je ook veel makkelijker zien wie wat doet bijvoorbeeld.

4 likes

Regels voor mail maken. Nieuwsbrieven komen bij mij in een aparte map, alles met het woord “factuur” in het onderwerp ook etc etc.

4 likes

Dat is een goede, mijn cc-mails laat ik ook naar een aparte map gaan.

1 like

Ik ben deze week begonnen met een nieuwe baan en ik vind sfeer binnen een team heel belangrijk, kom ik er gelijk achter dat er binnen mijn nieuwe team allemaal onderlinge conflicten zijn :+1: had niet verwacht dat ik zo hecht team zou krijgen als mijn vorige werk, maar wel een beetje jammer. Ga natuurlijk wel proberen er een beetje open en positief in te staan.

1 like

Of gewoon genieten van de juice, haha. Het eerste jaar voel ik me altijd nog heel erg buitenstaander bij dit soort dingen, anderen zien je vaak ook nog zo dus dan kan je nog alle kanten aanhoren zonder partijdigheid of eigen ergernissen.

10 likes

Ja zou ik ook vinden als dat buiten het team waarin ik werk is. Doe ik ook na een aantal jaar nog, ín het team zelf heb ik dit meegemaakt en dat vond ik echt de hel op aarde.

3 likes

Een aantal weken geleden werd ik gebeld door een heel team van een andere afdeling (inclusief hun manager) met de melding dat een collega van hun uit dienst zou treden: of ik asjeblieft wou solliciteren (ik werk 1 dag per week met hun).

Dat heeft nog een eigen leven gekregen want het is niet de bedoeling mensen weg te halen bij andere afdelingen - zijn gesprekken met management over geweest etc want dat moet allemaal officieel via interne sollicitatie. Nou, de functie zou wel een grote stap zijn en ik ben vervolgens op sollicitatiegesprek geweest.

Nu krijg ik te horen dat ze een 2e kandidaat hadden en voor diegene gekozen hebben. dat is natuurlijk altijd een mogelijkheid dat er meer gegadigden zijn maar nu vind ik het echt heel irritant dat ze mij (met het hele team) gebeld hebben om me erbij te vragen.

17 likes

Rot dat je het zo ervaart. Zit je nog in je proeftijd? In dat geval heb je misschien een einde proeftijd gesprek waarin je dit kunt aankaarten.

Maar als je dat niet hebt zou ik zelf wel even aan een leidinggevende vragen naar dat project dat aan jou was toegewezen. Dan kun je in ieder geval aangeven dat je wel wat extra werk wil oppakken en daar ook ruimte voor hebt.

2 likes

Ze hebben dan echt belabberd aan verwachtingsmanagement gedaan. Ze hadden het vanuit zorgvuldigheid en goed werkgeverschap best wat meer in kunnen kleden. Door (op informele wijze is mijn aanname) je met het hele team te bellen of je alsjeblieft wil solliciteren wekt wel een indruk en is niet bepaald netjes. Ik snap dat je over de zeik bent, en ik vind dat je dat ook wel terug mag geven.

4 likes

4 dagen is ook wel echt heel erg kort toch? Ik kan mij voorstellen dat je baalt als het niet overeenkomt met je verwachtingen maar dan zit er niets anders op dan dat uitspreken. En ook bij jezelf nagaan waarom het tegenvalt. Vind je het werk niet leuk en is dit een kerntaak? Denk je dat je het te rustig krijgt? Of had je te hoge verwachtingen? In de eerste weken is het toch vooral nog even zoeken naar je rol en in de samenwerking. Maar ik weet natuurlijk niet wat voor werk je doet dus wellicht is het allemaal juist heel gekaderd en vind je de hoofdtaak gewoon niet leuk. Maar in elk geval moet je er dan toch wat mee als je het jezelf niet kan geven om te wennen.

1 like

Nou dat denk ik niet eigenlijk hoor. Ik vond mijn eerste werkweek vreselijk en zat op vrijdag gestrest te janken waar ik terecht was gekomen. Vijf jaar later zit ik er nog steeds en is het een hele leuke werkplek gebleken.

Volgens mij voelt iedereen zich zo in het begin, geef het minimaal een maand of 3 om een beetje te wennen en landen.

10 likes

In dat geval denk ik dat het goed is om zelf een overleg te initiëren met de leidinggevende in het kader van de eerste week/weken evalueren. Dan kun je aangeven wat je graag anders wil zien. Eens met @Babka dat het handig is om dan voor jezelf duidelijk te hebben wat er tegenvalt, zodat je dit goed kunt verwoorden en wellicht ook al wat ideeën hebt voor mogelijke verbetering.

Op dag 4 heb ik het nog nooit leuk gevonden ergens, ik zou het echt wat langer geven en wel in gesprek blijven met je manager over taken etc. Maar om op dag 4 de conclusie te trekken dat het niks is zou ik zelf zo’n 2 maanden te snel vinden.

3 likes

Ik neem aan dat je die regelmatig spreekt in zo’n eerste periode en als je denkt goh ik dacht dat ik taak x zou doen maar nu doet ook persoon y dit is dat toch een normale vraag om gewoon meteen te stellen tijdens zo’n gesprek? Zou niet verongelijkt gaan zitten doen, zou het allemaal niet zo zwaar maken. Je vraagt het je af, dus dan stel je een vraag daarover.

Bij mij klopte het gevoel wat ik de eerste week kreeg eigenlijk wel, met name het gevoel over de organisatie. En heb achteraf spijt dat ik er niet meteen naar geluisterd heb.
Bij jou gaat het nu concreet over verwachtingen en taken toch? Daar kan je heel open een gesprek over aangaan. Sowieso lijkt het mij goed om je leidinggevende in je proefperiode wat vaker 1 op 1 te spreken.

5 likes

Zeker niet gek. Ik ben ook gewend dat er in de proefperiode vaak een tussenevaluatie is. Zonde als je het gesprek niet aangaat en je proeftijd straks opzegt terwijl ze gewoon met je mee willen denken.

Maar kan het ook niet gewoon zo zijn dat dit beroep/opleiding niks voor je is? Ik heb zo op de kunstacademie gezeten, wilde het zo graag maar kreeg alleen maar negatieve feedback en haalde dingen niet of met een 6je ofzo. Dat vond ik mentaal echt heel zwaar en slecht voor mijn zelfvertrouwen.

7 likes

Vind dat altijd zo vaag. Er moet dan wel groei inzitten. Vertel me gewoon wat je anders wilt/verwacht. En dan vertel ik wel of ik het daarmee eens ben en waar kan maken. Pfff…

Als iemand zijn opleiding moet verlengen denk ik wel dat je vrij concreet weet wat er anders moet omdat je dan gewoon beoordelingscriteria hebt. Het tussen neus en lippen door slaat volgens mij op het kwijtraken van de baan als dat niet snel gebeurd.

Als je in die positie zit, is afwachten of verwachten dat zij jou vertellen wat ze willen meestal geen goed idee.

@Ohappyday als dit echt iets is wat je wil, zou ik assertief zijn en actief vragen naar wat nodig is, een plan opstellen van hoe je denkt dat te kunnen behalen (zeg 3/4 maanden oid) en tussendoor veel inchecken en controleren of je nog steeds op het juiste pad zit.

2 likes