Werk (algemeen topic)

Ik was net weer naar IT. Ik heb nogmaals de final fix gekregen die meteen een foutcode gaf. Ze mogen niet meer terug naar de temp fix dus ik heb voorlopig pech. Love it.

Ik zou er lekker van genieten, hun probleem toch😅

1 like

Er speelt best wel een rotsituatie op werk. Maar ik ben onwijs blij dat mijn collega’s en ik er allemaal hetzelfde instaan. En ook dat iedereen voor zichzelf en elkaar is opgekomen. Je bent natuurlijk een team maar nu voelt het ook écht dat we een team zijn.

11 likes

Zijn er mensen die geen idee hadden wat ze leuk vonden qua werk en alles stom vonden er toch achtergekomen wat ze wel leuk vinden?

Ik merk dat ik bij mijn nieuwe baan het toch weer niet naar mijn zin heb, maar ik vind bijna niks leuk. Ik snap dat werk niet altijd leuk is, maar ik wil gewoon iets doen wat ik wel leuk vind en wat ik goed kan.
Studeren is helaas ook niet gelukt, dus daar kan ik ook niet op bouwen.

7 likes

Zelfde probleem. Ik weet wel wat ik niet meer wil. Dat scheelt al een paar beroepen. Wil volgend jaar naar de banenmarkt om te kijken of er ook beroepen/sectoren zijn waar ik nog niet aan heb gedacht.

2 likes

Ik ben best wel toevallig mijn werkveld (digital marketing) ingerold. Had mijn baan opgezegd en was heel erg zoekende, paar tijdelijke baantjes gehad maar niks wat me echt aansprak. Toen kwam er in het bedrijf waar een vriendin werkte een traineeship vrij, wat me op zich wel leuk leek, dus daar heb ik toen op gesolliciteerd en het bleek heel goed bij me te passen (veel data-analyse en strategiën opzetten). Traineejaar was wel hard, want wist echt helemaal niks over dit veld dus moest ect vanaf nl beginnen (op mijn 37e) en moest ook op een traineesalarisje overleven, maar heb in korte tijd wel echt heel veel geleerd. En inmiddels werk ik voor een ngo, waar ik mijn skills en mijn idealen kan combineren.
Het blijft uiteindelijk natuurlijk gewoon werk, het is niet mijn passie of zo, en ik sta heus niet elke dag te springen om mijn laptop open te klappen, maar ik hoef mezelf niet meer met volledige tegenzin naar mijn werk te slepen en haal er oprecht voldoening uit. Was een (vrij wanhopige) sprong in het diepe, maar heeft goed uitgepakt :smile:

6 likes

Bij mij is het toevallig gelukt doordat een recruiter mij benaderde. Totaal ander vakgebied, nooit aan gedacht. Snapte ook niet waarom ze mij daar voor moesten hebben, maar ik bleek er goed in te zijn en het leuk te vinden (al blijft het werk, dat wordt nooit mijn hobby).
Er is een hoop aan te merken op recruiters, maar ze kunnen wel verder kijken dan en je een nieuwe richting op helpen.

2 likes

Wellicht dat ik eens naar de banenmarkt moet ook!
@kika @Huismus fijn dat het is gelukt, vind dat sooet stappen wel spannend. Ben bij deze baan ook iets redelijk nieuws begonnen, toch misschien geen match.

Ik vind het ook lastig dat ik dan steeds zulke korte periodes ergens werk, dat kan niet goed zijn voor je CV. Ik zit nu op max ergens 2 jaar blijven, meeste plekken korter

Volgens mij is dit tegenwoordig niet zo’n ding meer hoor. Beter baanhoppen tot je datgene vindt dat je wel leuk vindt dan ergens veel te lang blijven hangen waar je (diep) ongelukkig bent. Dat was mijn strategie en die kan ik je ten zeerste afraden :sweat_smile:

En ja, zo’n stap is megaspannend, en het zal niet altijd zo uitpakken las je denkt/hoopt/verwacht, zoals nu bij jou, maar je besteed zoveel tijd van je leven aan werken, dan moet het toch op zijn minst een beetje leuk zijn. Weet overigens niet hoe actief je op LinkedIn bent, maar toen ik daar dat Open To Work filter aan had gezet werd ik ook echt volgespamd door recruiters, misschien komt daar ook wel wat uit? En wellicht een loopbaancoach (een van de weinige nuttige coaches :smile:) als je daar budget voor hebt? Heb ik weliswaar geen persoonlijke ervaring mee, maar ken best wat mensen die dat hebben gedaan en die daar echt veel aan hebben gehad.

2 likes

Ik ben tot hiervoor ook nooit ergens langer dan 2 jaar geweest, maar met al die tijdelijke contracten die je maar 2 jaar mag krijgen is dat echt niet gek meer hoor.

1 like

Ik was benieuwd hoe het met je ging, hoop dat je jurist je goed heeft kunnen helpen

1 like

Ik zit ook nog steeds in deze fase, dus ik ben heel benieuwd! Vraag me ook echt af of er een baan is waar ik dat ooit ga vinden of dat ik gewoon altijd zoiets blijf hebben van werken is kut haha

1 like

Ja ik ben best wal bang dat ik mijn passie nooit ga vinden, voor mijn gevoel ben ik ook goed in vrij weinig dingen. Ja is was goed in de horeca, maar daar stond ik afgelopen jaar alleen nog maar chagrijnig te werken, omdat ik het niet leuk meer vond. Ik ben ook erg slecht in nieuwe dingen leren en daar niet gedemotiveerd van raken.

Ik ga in ieder geval momenteel alvast verder kijken. Wilde eerst mijn contract afmaken (tot het najaar), maar ik merk dat ik zo gedemotiveerd ben. Kan wel janken nu, maar wellicht zijn dat hormonen kan ook!

Succes met alles op een rijtje krijgen en iets vinden! :heart:

1 like

Als jullie iets organiseren waarbij een key note of dagvoorzitter nodig is. Hebben jullie dan orienterende gesprekken bij meerdere kandidaten? En zo ja, benoemen jullie dat vooraf aan die persoon of tijdens het gesprek?

Ja en ja! Eerlijk over geweest dat ik meerdere mensen spreek. Vooraf dus meetings gepland om te checken of de Keynote goed paste bij of aan te passen was aan het thema van de bijeenkomst. Ook fijn om vooraf te kijken of iemand een beetje een leuk persoon is😅

Ok thnx! Maar heb je dan ook vooraf gemeld dat je meerdere spreekt of pas tijdens het gesprek?

Vooraf. Gezegd dat ik me aan het oriënteren ben en meerdere mensen spreek. Nog niemand meegemaakt die dat gek vond

2 likes

Mijn jurist had een tegenvoorstel gestuurd naar mijn werkgever. Daarop hebben wij weer eind voorstel op terug ontvangen. Hier zat echter een zo een persoonlijk aanvallende brief bij. Collega’s zouden over mij hebben geklaagd dat ze niet meer met mij wilden samen werken, dat ze zich niet veilig voelden op de werkvloer als ik aanwezig was. Het was een team van ongeveer 10 personen waar ik allemaal leuk contact mee had op 1 persoon na.

Ik heb echt heel veel last gehad van de brief en nog steeds omdat hij zo buiten proportioneel persoonlijk aangevallen is. Uiteindelijk heb ik het laatste voorstel van de werkgever wel ondertekend omdat ik het mentaal eigenlijk ook niet meer zo goed aan kon om er nog langer een strijd van te maken en mezelf nog dieper in de put te laten duwen. Dusja hopen op betere tijden dan maar.

7 likes

Het heeft me 4 studies gekost om erachter te komen wat ik leuk vind. Ben nu ‘al’ meer dan 10 jaar aan het werk en heb allerlei banen gehad in dat gebied, heb vorig jaar een nog een studie gedaan wat aansluiting heeft en ga nu weer switchen van baan. Geen idee waar ik naartoe werk, maar in mijn geval is de huid en alles wat ermee te maken heeft hetgeen wat ik al zeker 14 jaar interessant vind en hopelijk nog heel lang interessant blijf vinden.

2 likes

Ik heb de leuke baan nog niet gevonden :joy: maar ik denk wel dat ik beter weet wat ik wil in een baan sinds ik voor een goede prijs mee kon doen aan een weekendworkshop van een kennis die een bedrijf heeft rondom Clifton Strengths. Ik heb echt enorme allergie voor “persoonlijkheidstests”, don’t get me wrong haha, maar dit was voor mij wel anders (het is pretendeert ook geen persoonlijkheidstest te zijn trouwens). Ik ben geneigd om dat uit te leggen en verdedigen maar dat ga ik ff laten :joy:

Ik heb nu (na goede begeleiding en veel reflecteren etc) een beter beeld van mn sterke kanten/talenten, waar ik ook energie van krijg als ik die kan inzetten, en van de dingen die ik minder goed kan en waar ik geen energie van krijg. Daardoor heb ik wel een beter beeld van wat ik wel en echt niet zoek in werk, en wat dingen/type taken of verantwoordelijkheden zijn die ik niet perse geweldig vind maar die ik prima kan doen als het onderdeel is van een functie, omdat ze ook niet perse alle energie uit mij zuigen.

Maar goed de juiste baan vinden is nog steeds fucking moeilijk, 1) doordat ik nergens word uitgenodigd maar 2) ook gewoon doordat ik natuurlijk niet precies weet wat elk mogelijke functie inhoud en wat dan goed zou passen :frowning:

2 likes