Ik worstel al een tijdje met iets op werk en ik ben benieuwd wat de situatie bij jullie voor vragen of reacties oproept, omdat ik wel een frisse blik kan gebruiken. Ik zal het zo kort mogelijk proberen te beschrijven.
Samenvatting
Ik geef leiding aan twee teams, A en B. Ik ben oorspronkelijk aangenomen als leidinggevende voor team A en heb daar inhoudelijk de meeste kennis van (ik werk ook mee in dat team). Team B is er gaandeweg bijgekomen: eerst één medewerker met eigen takenpakket die bij mijn team werd geplaatst, daarna is het team gegroeid tot nu drie personen. Op dit moment is de senior medewerker van team B iemand die bij mij gedetacheerd is. Deze persoon (X) wil graag overstappen naar de afdeling waar mijn team onderdeel van is (en dat moedigt diens formele leidinggevende ook aan), maar dan wil X wel graag een andere leidinggevende. Daarbij gaat de voorkeur van X uit naar mijn afdelingshoofd. X en afdelingshoofd kennen elkaar al lang en volgens X heeft afdelingshoofd meer tijd voor haar en meer affiniteit met het werk dat X doet.
Op zich klopt het dat ik weinig tijd heb: twee teams leiden, in één daarvan meewerken in een organisatie die volop in beweging is betekent dat ik altijd tijd tekort kom. Anderzijds heb ik wel affiniteit met het werk van team B (deels uit mezelf en deels doordat zij inmiddels een aantal jaar onder mij vallen) en heb ik binnen de beperkte tijd wel geprobeerd er wat van te maken en X te geven wat zij van mij nodig heeft. Het gaat wel minder vanzelf dan met team A. Daarnaast is de taakomschrijving van team B vrij diffuus en is er altijd te veel werk, maar ook daar heb ik aan gewerkt: meer ondersteuning, meer erkenning en waardering.
Inmiddels moet er een beslissing genomen worden over de plek van X en, door de campagne van X en diens leidinggevende, ook over de plek van team B binnen onze afdeling. Voor mij voelt het verplaatsen van het team op verzoek van X als falen van/wantrouwen naar mij, ook al verzekeren mijn leidinggevenden me dat daar geen sprake van is. Ik blijf het raar vinden dat X zo haast de eigen leidinggevende kan gaan kiezen maar inmiddels ben ik ook een beetje moegestreden.
Ik weet niet goed hoe ik me het beste kan opstellen en wat ik hierin van mijn organisatie kan vragen/verwachten. Hebben jullie zinnige inzichten?