Werk (algemeen topic)

Als je het hoger onderwijs in wilt als school, weet dan dat er momenteel erg veel bezuinigd wordt en weinig vaste contracten worden gegeven. Sommige functies zijn echter essentieel, of er nu 30 of 3000 studenten zijn dus misschien goed om daarnaar te kijken? In ieder geval geen docent worden of in een project voor studentwelzijn stappen want die vliegen er momenteel denk als eerste uit.

Verder vind ik het hoger onderwijs echt heel leuk om in te werken! Zit zelf in een marketing functie en kan redelijk vrij die 10 weken vakantie per jaar opnemen, heerlijk!

2 likes

Ik worstel al een tijdje met iets op werk en ik ben benieuwd wat de situatie bij jullie voor vragen of reacties oproept, omdat ik wel een frisse blik kan gebruiken. Ik zal het zo kort mogelijk proberen te beschrijven.

Samenvatting

Ik geef leiding aan twee teams, A en B. Ik ben oorspronkelijk aangenomen als leidinggevende voor team A en heb daar inhoudelijk de meeste kennis van (ik werk ook mee in dat team). Team B is er gaandeweg bijgekomen: eerst één medewerker met eigen takenpakket die bij mijn team werd geplaatst, daarna is het team gegroeid tot nu drie personen. Op dit moment is de senior medewerker van team B iemand die bij mij gedetacheerd is. Deze persoon (X) wil graag overstappen naar de afdeling waar mijn team onderdeel van is (en dat moedigt diens formele leidinggevende ook aan), maar dan wil X wel graag een andere leidinggevende. Daarbij gaat de voorkeur van X uit naar mijn afdelingshoofd. X en afdelingshoofd kennen elkaar al lang en volgens X heeft afdelingshoofd meer tijd voor haar en meer affiniteit met het werk dat X doet.

Op zich klopt het dat ik weinig tijd heb: twee teams leiden, in één daarvan meewerken in een organisatie die volop in beweging is betekent dat ik altijd tijd tekort kom. Anderzijds heb ik wel affiniteit met het werk van team B (deels uit mezelf en deels doordat zij inmiddels een aantal jaar onder mij vallen) en heb ik binnen de beperkte tijd wel geprobeerd er wat van te maken en X te geven wat zij van mij nodig heeft. Het gaat wel minder vanzelf dan met team A. Daarnaast is de taakomschrijving van team B vrij diffuus en is er altijd te veel werk, maar ook daar heb ik aan gewerkt: meer ondersteuning, meer erkenning en waardering.

Inmiddels moet er een beslissing genomen worden over de plek van X en, door de campagne van X en diens leidinggevende, ook over de plek van team B binnen onze afdeling. Voor mij voelt het verplaatsen van het team op verzoek van X als falen van/wantrouwen naar mij, ook al verzekeren mijn leidinggevenden me dat daar geen sprake van is. Ik blijf het raar vinden dat X zo haast de eigen leidinggevende kan gaan kiezen maar inmiddels ben ik ook een beetje moegestreden.

Ik weet niet goed hoe ik me het beste kan opstellen en wat ik hierin van mijn organisatie kan vragen/verwachten. Hebben jullie zinnige inzichten?

1 like

Als je altijd tijd tekort komt is het toch juist een goede ontwikkeling dat er minder op je bord komt te liggen?

4 likes

Ik zou hier kijken naar wat in het belang is van zowel jouzelf als het team. Het klinkt nu inderdaad alsof je het ziet als een persoonlijke aanval, mensen hebben campagne gevoerd, vanuit dat gevoel is het denk ik geen doen om in gesprek te gaan over hoe dit het beste georganiseerd kan worden. Als de realiteit is dat je onvoldoende tijd hebt, wat je zelf ook laat blijken door dingen te zeggen als dat je er geprobeerd hebt wat van te maken, je werkt zelf mee in team A etc is het volgens mij voor zowel jou (te druk) als het team (een leidinggevende die onvoldoende tijd heeft) helemaal niet raar dat deze persoon aangeeft onder een andere manager terecht te willen komen met het team.

4 likes

Thanks @kika en @Druppels, goed om er ook op deze manier naar te kijken. Fijn dat jullie wilden meedenken.

1 like

Ik denk inderdaad dat je de situatie los moet koppelen van je eigen presteren, want dat lijkt hier helemaal niet ter discussie te staan. Ik zou proberen te kijken naar de doelen van die functie: wie is het best gepositioneerd om het halen van die doelen te faciliteren? Wie heeft daar de meeste kennis over, heeft de beste connecties in de organisatie of heeft andere capaciteiten die die functie nodig heeft? Als het antwoord is dat jij niet diegene bent, dan is dat geen falen, jij hebt simpelweg andere kennis en kwaliteiten waar jouw eigen team het meest aan heeft. Je hebt in de afgelopen tijd goede dingen gedaan op de zachte kant (erkenning, tijd maken) maar de medewerker lijkt nu behoefte te hebben aan support op de harde kant (kennis) die een ander meer heeft - dat is helemaal niks ten nadele van jou en ik denk dat je die twee kanten niet door elkaar moet halen. Ik heb zelf een leidinggevende gehad die niet zoveel wist van mijn expertise maar top was in al het andere, desondanks was het frustrerend omdat ik gewoon meer vakinhoudelijke begeleiding nodig had.

4 likes

Thanks, dit is heel behulpzaam! De beoogde leidinggevende heeft trouwens ook geen inhoudelijke expertise (dat heeft niemand binnen onze afdeling) maar verder klopt het wel wat je zegt.

Ik wacht op een document van een externe maatschappij wat nu geleverd had moeten zijn. Als ik dit vandaag niet wordt omtvangen heeft dat impact op de operatie.
Maar ik ben niet fit en wilde vroeg slapen.

Ik zit in m’n proeftijd en kom er nu achter dat m’n leidinggevende echt een mega rood persoon is. En dan zo een met het zelfinzicht van een deur. Heb ook een aanvaring met ‘m gehad, waarin hij niet kan/wil inzien dat zijn manier van communiceren niet prettig is. En nu weet ik gewoon echt ff niet wat ik moet doen. Ik vind het een superleuk bedrijf met veel mogelijkheden, maar vind het ook wel echt een ingewikkelde uitdaging om met zo iemand samen te werken. Heeft er iemand ervaring met en tips over hoe je omgaat met een zeer dominante leidinggevende?

Ik heb ook een vrij dominante leidinggevende. Wat mij geholpen heeft is wel blijven aangeven wat je onprettig vindt, maar het heel erg bij jezelf houden. Dus mij viel X op, dit kwam op mij zo over. Of: dat heeft bij mij effect Y. Toen kwam mijn boodschap veel beter binnen. Het is een paar keer nodig geweest, maar nu is de relatie best goed eigenlijk en begrijpen we elkaar beter.

Maar ik zou vooral ook niet jezelf te klein maken of te veel aanpassen, als je ondanks het bespreekbaar maken geen verbetering merkt zou ik wat anders zoeken want op eieren lopen op je werk is op de lange termijn niet duurzaam en ook gewoon helemaal niet fijn

4 likes

Ik zat 4 jaar geleden in exact dezelfde situatie en heb doorgezet. Mijn collega’s zijn fijn, de jobinhoud is interessant en de verloning is prima. Maar achteraf zou ik tegen mijzelf zeggen: RUN. Ik ben vrij perfectionistisch en kritisch naar mijn werk, een tikkeltje onzeker misschien zelfs. Dat is echt geen goede combinatie met zo’n leidinggevende. Zeker het gebrek aan zelfinzicht is mega frustrerend.
Ik ben uiteindelijk psychologische hulp gaan zoeken. Uiteindelijk ben ik er ook wel sterker door geworden. Als je in staat bent om te accepteren dat hij niet zal veranderen en je niet teveel te laten raken, dan is het misschien toch het doorzetten waard. Heb je een fijn netwerk van vrienden of familie waar je af en toe kunt ventileren? En hoe voelen jouw collega’s zich tegenover hem?

Edit: mijn forumnaam is eigenlijk ook wel toepasselijk. Mijn leidinggevende heeft op bepaalde momenten wel iets weg van Michael haha

4 likes

Ik heb dat dus geprobeerd, aangeven wat het effect is op mij op zijn manier van communiceren en dat viel bij hem zo slecht. Mijn gevoel werd totaal niet erkend. Ik begon spontaan aan mezelf te twijfelen.

En ik weet waar ik voor sta, wat ik kan en dat ik daar goed in ben, maar bij zo’n dominant iemand maak ik mezelf automatisch kleiner. Echt zo stom. Weet dat ik dat niet moet doen, maar bij uitgesproken mensen laat ik soms wel een beetje over me heen lopen. Het is echt een stuk beter dan het ooit was, heb er met een coach aan gewerkt, maar zo’n man die van 0 naar 100 in een split second gaat is dat een next level uitdaging.

Hij is maar 1 persoon binnen een groot bedrijf, alleen zo kut dat uitgerekend hij m’n leidinggevende is.

1 like

Ergens denk ik ook inderdaad girl, run! Maar ik kan me niet echt veroorloven om zelf m’n proeftijd te beëindigen en in mijn werk is nou niet bepaald een tekort aan personeel, helaas.
Het ene moment voel ik me strijdvaardig en het andere moment denk ik echt ‘please ontsla me, dan heb ik tenminste nog een uitkering’🫤

1 like

Wat doe je als je een slecht weekend hebt gehad en je je maandag je collega’s weer spreekt. Op werk hebben we elke maandag bij de meeting dat je jouw “highlight” van het weekend moet vertellen.

Heb nogal een depressief weekend met stress en verdiet. Ik heb sinds uit werk gaan niemand meer gezien. Ik denk dat ik mij morgen voor een verjaardag ook ziek ga melden. Dit soort momenten heb ik helaas nog soms. Maar dat was altijd prima, tot ik nu op mijn nieuwe werk moet vertellen wat ik heb gedaan en wat leuk was. Sommige collega’s zeggen alleen klussen of in de tuin gewerkt. Ook niet mega speciaal, maar ik kan niks zeggen. Behalve hopelijk opgeruimd en (morgen).

Moet ik gewoon liegen en iets bedenken?

5 likes

Nee joh, waarom zou je? Het is niet illegaal om twee verdrietige dagen te hebben hoor, ook al is het op werk gebruikelijk om een hoogtepunt uit je weekend te delen. Als je je er ongemakkelijk over voelt kun je iets kleins benoemen zoals, weet ik veel, het eten van iets lekkers, maar ik kan me niet voorstellen dat je collega’s het raar vinden als je zegt dat je een stom weekend hebt gehad. Soms is dat gewoon zo.

Liefs trouwens, ik hoop dat je aankomende week fijner wordt :mending_heart:

12 likes

Pff wat een stom concept zeg. Alsof je weer de weekendkring van de basisschool hebt (daar verzinde ik altijd al van alles, omdat wij niet veel geld hadden in een vrije welvarende wijk). En wat stom dat je zo’n rot weekend hebt :frowning:

Heb je misschien wat lekkers gegeten? Dan zou ik dat als highlight benoemen. Of gewoon zeggen dat je er niet zo lekker in zat dit weekend (als je je vrij genoeg voelt om dat te delen).

17 likes

Jeeeetje dat lijkt me echt irritant, dat dat “moet” en je niet gewoon met “prima, hoe was jouw weekend” kan antwoorden. En ook vervelend dat je op dit moment zo’n weekend hebt, het klinkt alles behalve fijn.

Kan je niet iets bedenken wat niet liegen is, maar ook niet perse je hele mentale staat blootleggen is? Iets van “het fijnste was de tijd die ik voor mezelf heb genomen” oid? Of de zon, leuke aflevering, goede muziek gehoord oid? Sterkte voor nu, iig!

1 like

Pff alsof elk weekend een highlight heeft… Ik zou iets zeggen als dat je je niet zo goed voelde en daarom hebt uitgerust. Hoeven ze verder niet te weten of het fysiek of mentaal was toch. En je liegt niet.

4 likes

Als je je bold voelt zou ik er wel met een gestrekt been ingaan (‘dit weekend was er geen highlight, integendeel, dat heb je nu eenmaal soms en is ook prima’). Ik vind highlight ook een beetje dwingend alsof het dus altijd maar leuk moet zijn. De vraag ‘wat wil je delen over je weekend’ vind ik dan passender eerlijk gezegd.

Maar snap ook wel dat je daar helemaal geen zin in hebt, dus als je het op safe wil spelen zou ik iets verzinnen waar niemand vragen over gaat stellen, zoals huis schoongemaakt of kast opgeruimd

8 likes

Ik zou dan gewoon zeggen dat je lekker me-time hebt gehad en een serie hebt gebinged ofzo. Maar wat een stom idee joh, alsof je elk weekend iets leuks móet doen. Soms is mijn highlight van de week gewoon rotten in bed hoor.

7 likes