Werk (algemeen topic)

Weet je ook waarom zij het dubbele hebben ontvangen?

Dus als ik het goed begrijp, een jubileum uitkering.
En zijn de regels duidelijk opgeschreven - zo ja waar (cao of handboek etc), of ieder jaar ter discretie van het bedrijf?
Krijg jij nu als enige minder, of ook anderen?

3 likes

Werk je minder uren dan deze collega’s?

1 like

Ik zou dit wel aangeven. Je krijgt een gift voor loyaliteit. Jij bent net zo loyaal geweest als je collega’s. Ik zou als ik jou was even uitzoeken of hier vaste bedragen voor staan. Dacht namelijk zelf van wel, maar begin nu wel een beetje te twijfelen. Zou me niet laten afschepen met een de helft minder iig.

1 like

Of er vaste bedragen voor staan ligt volledig aan je CAO of andere vastgelegde afspraken binnen een organisatie. Het ligt in ieder geval niet wettelijk vast dat je als werknemer recht hebt op een bonus bij X jaar in dienst.

Het is wel erg lullig van de werkgever om niet iedereen hetzelfde te geven. Wat inderdaad ook nog kan is dat je een parttime percentage krijgt, als je niet fulltime werkt.

2 likes

Bij ons veranderen de regels rondom jubileumuitkeringen ook af en toe en soms heb je dan geluk en soms pech. Het is wel goed vastgelegd, dus toen ik een keer pech had heb ik daar niks mee gedaan.

1 like

Wel vreemd als er niks over opgeschreven is. Je kan het altijd even bespreekbaar maken, maar als er nergens iets over is vastgelegd wordt het lastig denk ik

1 like

Hoe ik het lees is het de tweede situatie. Ik heb nooit bij grote bedrijven gewerkt, dus misschien heb ik hier ook een verkeerd beeld van. Het is toch allang leuk dat je een waardering krijgt omdat je een aantal jaar in dienst bent, ik zou nu niet gaan klagen dat je collega’s in het verleden een groter bedrag hebben gekregen @Vloeistof.

Tuurlijk is het balen, maar als het financieel minder gaat met het bedrijf vind ik het ook niet gek dat ze zich nu een minder groot bedrag kunnen permitteren dan voorheen.

17 likes

Zou het ook hoogst ondankbaar vinden om daarover te gaan klagen als er nergens is vastgelegd dat je altijd bedrag x krijgt. Dan wordt er namelijk van niks afgeweken en heb je ook niks te zeuren. Kan je alsnog balen, maar dat aankaarten zou heel bijzonder vinden.

3 likes

Ik ben ook niet anders gewend dan dat dit soort dingen niet vastliggen en dat het alleen maar leuk is als je iets krijgt maar dat je nergens vanuit kunt gaan @Vloeistof
Dat is bij mij wel in MKB, misschien anders bij grote bedrijven / overheid?

2 likes

Ik werk bij een groot bedrijf (geen overheid, corporate wordt het denk ik genoemd), en daar ligt alles tot in detail vast. Zelfs dat er een budget is bij x jaar in dienst voor taart op de afdeling :joy:

5 likes

Op de basisscholen staat het ook vast. Ik was er wel vrij zuur over. Na afstudeerstage (onbetaald 3 maanden volledig de lessen draaien en 1 maand helemaal zelfstandig): 12.50 cadeaubon. Voor een verhuizing: 15 euro cadeaubon. :rofl:

Geen ervaring mee, maar ik ben het ook serieus aan het overwegen. Maar uiteindelijk vind ik het te risicovol (financiële overwegingen; hoelang blijf ik het leuk vinden?; nu heb ik spaargeld, maar wat als dat ook op is?; wat als ik daarna weer terug naar ~kantoorbaan~ wil?) waardoor ik het blijf uitstellen.
Hoever ben jij met de keuze?

2 likes

Ik heb er ook geen ervaring mee maar deed begin dit jaar een cursus waar iemand in zat die dit had gedaan. Altijd een kantoorbaan gehad maar daar werd ze ongelukkig van, toen alles op een rijtje gezet financieel en besloten iets totaal anders te gaan doen. Met een stuk minder salaris. Vond het heel boeiend om te horen hoe zij dat ervaarde, hoeveel gelukkiger en rustiger ze nu was. Ze zei wel eerlijk is eerlijk dat vraagt echt wel even schakelen op financieel vlak, en je kan sommige dingen gewoon niet meer doen of minder vaak doen. Maar zei ook dat ze daar vrij snel aan gewend was. Voor haar geen nieuwe inzichten in de zin van goh ik kijk opeens anders naar de wereld of mijn leven, maar wel iets wat haar een veel gelukkiger mens maakte.

8 likes

Heb hier ook wel eens over nagedacht en ik twijfel om het eerst misschien als weekend bijbaantje te doen. Dus naast mijn kantoorbaan. Om te kijken hoe het bevalt. Misschien is dat nog een optie?

1 like

Ik heb mijn fulltime baan opgezegd om au pair werk te gaan doen in Berlijn en het was wel leuk, maar het heeft me uiteindelijk niks opgeleverd. Ik miste het werk best snel en ben na een half jaar weer naar Nederland gekomen en terug naar kantoor gegaan

1 like

Ik zou eens kijken naar vacatures bij een bibliotheek. Betekenisvol werk en er worden vaak mensen van buiten de branche aangetrokken.

4 likes

Ik ben totaal iets anders gaan doen en heb ook wel wat moeten inleveren qua salaris. Ik ben vooral heel blij dat ik nu geen 9 tot 5 baan op kantoor meer heb, wat ik nu doe past veel beter bij mij. Qua salaris vond ik het wel belangrijk dat ik nog steeds kan leven zoals ik dat wil, dus dat heb ik destijds wel bekeken.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een dag minder werken bij je huidige baan en dan op die dag iets heel anders gaan doen.

2 likes

Klinkt als HEEL veel meer dan bijspringen!!

3 likes

Dit inderdaad @Drawster. Als je nu een vast bedrag gaat afspreken ondanks wat er nog bij gaat komen is sky the limit voor hen, dus dat zou ik zeker niet doen.
Wat een normaal bedrag voor dit is zou ik niet weten, maar ik zou kijken waar jij zelf tevreden mee zou zijn en wellicht dat andere hier wel een richtlijn hebben (anders ff googlen misschien).

1 like