@dblauw @crazyplantlady bedankt allebei! Ben nu in ieder geval wat beter voorbereid!
Het is niet normaal (ook al proberen sommige slechte werkgevers het wel) en vanaf volgend jaar bovendien wettelijk verboden om te vragen naar loonstroken of wat je bij een vorige werkgever verdiende, omdat het ongelijkheid in stand houdt. Altijd beter om gewoon een bedrag te onderhandelen dat gebaseerd is op jouw waarde in je nieuwe functie, daar heeft je vorige salaris niets mee te maken. Succes @Edin!
@Edin Volgens mij is het ook zo dat je aantal arbeidsjaren in het onderwijs ergens landelijk vastgelegd liggen (en onderwijsinstellingen daar inzage in hebben), zodat ze je ook je toelage kunnen geven als je een jubileum hebt van je arbeidsjaren. Dan zouden ze daarmee ook kunnen uitrekenen in welke trede je zat toen je 4 jaar geleden bij je onderwijs baan uit dienst ging, alleen de schaal weten ze dan denk ik niet?
En terecht. Je hebt altijd het recht naar je waarde en de verantwoordelijkheden van de functie te worden betaald. Het zou echt niet eerlijk zijn als je bijvoorbeeld vertrekt bij een slecht betalende werkgever, je daar in bij je nieuwe toekomstige werk ook nog gevolgen van ondervindt
Onderhandelen inderdaad altijd doen. Ik zit zelf in sollicitatiecommissies (andere sector, niet in de rol van HR) en er is echt wel ruimte voor. Als ik iemand bijvoorbeeld graag wil hebben, krijg je er echt wel een paar treden bij gepraat
Schaal is toch juist het makkelijkste in het onderwijs
Bij een tweedegraads bevoegdheid kan iemand ook lc hebben toch, ipv alleen lb (of werkt dat tegenwoordig anders met die schalen, ik ben al een paar jaar het onderwijs uit)
Pfff, er zijn allemaal veranderingen bezig op mijn werk, een aantal belangrijke mensen zijn/gaan weg, en nu willen ze ineens ons zeer hechte team uit elkaar trekken ipv vervanging zoeken voor de mensen die gaan. Had zo’n goede bui vanochtend, die is helemaal weg nu
Waarom denkt toch altijd iedereen dat het verstandig is om goed werkende teams uitelkaar te halen? Heb het meerdere keren gezien en het wordt er meestal niet beter van.
Klopt inderdaad! Maar dan alsnog is je aantal dienstjaren niet per se de trede waarin je zit. Genoeg mensen die bij het wisselen van baan wat treden (of zelfs een andere schaal) erbij weten te onderhandelen. En genoeg mensen die dit niet weten en daardoor minder verdienen dan had gekund.
Omdat hecht vaak niet hetzelfde is als ‘goed werkend’ vanuit werkgevers oogpunt. En al helemaal niet prettig/gunstig is voor de groepsdynamiek als er nieuwe mensen bij moeten komen. Dus ik snap heel goed waarom werkgevers dat doen.
Ja dit en mijn ervaring is ook dat ‘oh wat zijn we toch een hecht team’ niet gelijk staat aan: 'wat werken we toch professioneel samen en wat durven we elkaar toch van feedback te voorzien als we ons werk helemaal kut uitvoeren en anderen daar de dupe van zijn".
Ja of dat er totaal geen sturing wordt geaccepteerd want ‘wij doen het toch zo goed allemaal’
Vaak klopt dit inderdaad wel, en ik ken het ook van grote bedrijven, waar je echt niet iedereen inspraak kan geven, maar wij zijn maar een kleine organisatie. Het is ook gewoon vooral onpraktisch, want wij zijn het enige team dat onze werkzaamheden doet, en een deel van ons in een ander team onderbrengen heeft geen enkele zin, we moeten nog steeds net zoveel samenwerken, alleen krijgen we nu administratief gezeik omdat we onder verschillende leads gaan vallen. Onze manager is net zo not amused als de rest van het team trouwens (incl. de mensen die er pas een paar maanden bij zijn, zo gesloten zijn we niet ). Maar ja, we gaan het merken, kan er uiteindelijk toch niets aan veranderen
Sinds begin dit jaar werk ik ergens. Nu vertrekt een andere collega en staat er een vacature open voor een soortgelijke functie. Hoewel de taken iets anders zijn is de functienaam hetzelfde. Nu zag ik in de vacature dat deze functie één schaal hoger is ingeschaald dan de mijne, terwijl er niet om meer ervaring wordt gevraagd. De kans is groot dat we straks veel samenwerken aan dezelfde projecten (met dus dezelfde functie) maar dat de nieuwe collega aanzienlijk meer verdient. Is het gepast om te vragen aan HR/manager waarom er voor deze schaal is gekozen of betrek ik het te veel op mezelf?
Vragen kan altijd hoor, helemaal als je het gewoon netjes doet zonder meteen in de aanval te gaan.
Ja, en anders intern solliciteren op deze functie?
Vanwege de taken zie ik dat niet zo zitten, vind mijn eigen takenpakket nu leuker. Anders had ik dat zeker gedaan Ik ga het denk ik maar gewoon vragen, ookal verander ik er verder niets meer aan. Ik kan het toch niet loslaten haha.
Zijn die andere taken niet iets meer verantwoordelijkheid of zijn het gewoon soortgelijke taken?
Dat vind ik lastig zeggen want dat ligt deels aan expertise maar het zijn wel soortgelijke taken en in feite zijn we allebei uitvoerende medewerkers. Bij een adviseursrol had ik een hogere schaal heel logisch gevonden. Maar ik heb net een balletje opgegooid bij andere collega’s met mijn functie en die zitten ook in diezelfde hogere schaal al wel. Dus ik heb gewoon pech gehad dit jaar denk ik het is een rommelige organisatie en ik denk dat de salarissen onderling echt enorm van elkaar verschillen
Pfff kut hoor, zou t wel aan de kaak stellen.