Werk (algemeen topic)

Als er echt een schaal verschil in zit dan scheelt dat nogal, zeker voor je doorgroei in salaris maakt dat nogal uit. Dus ik zou het zeker aankaarten!

3 likes

Ik heb daar vandaag deze podcast over geluisterd, misschien heb je er wat aan. Unsupported browser

2 likes

Volgende week moet ik een presentatie geven aan wat nieuwe collega’s over mijn afdeling. Er ligt een standaard presentatie die prima is, maar ik wil graag iets doen om hen er actief bij te betrekken.
Ze hebben nog geen idee van mijn afdeling en wat wij doen.
Hebben jullie suggesties? Heb 1 uur de tijd in totaal.

(Het is gewoon een basic kantoor functie dus er is echt weinig spannends aan)

Is er überhaupt voor de mensen die luisteren iets waar zij iets vanuit hun werk aan hebben mbt jouw afdeling? Eerlijk als je gewoon komt vertellen wat jullie doen en het verder 0 impact heeft op mijn werk zit ik niet te wachten op de ludieke ‘oke wie heeft een idee van wat wij doen’-vragen. Dan mag je het gewoon vertellen en luister ik. Is het een afdeling die iets gaat betekenen in mijn dagelijks werk dan kun je kijken of je daar iets mee kan. Zijn er nog dingen die afgestemd moeten worden mbt samenwerking, waar zit de grootste winst voor beide partijen.

Hahah ik snap je. Het is hun 1e dag en het is een bepaald programma wat zij gaan doen om met meerdere afdelingen in aanraking te komen. Zij zijn nu nog helemaal nieuw in de branche. Dus het is mogelijk dat ze ook op mijn afdeling komen een tijd, maar die kans is heel klein.
Het is ook nog niet 100% duidelijk wat zij gaan doen, dus echt zaken m.b.t. de samenwerking etc. zijn nog niet aan de orde.

Het hoeft ook geen super spannend iets te zijn. Alleen aangezien ze de hele dag al naar geouwehoer moeten luisteren dacht ik dat iets van afwisseling misschien fijn is.

Ik had laatst een presentatie op mijn werk van een andere afdeling, en die hadden op een paar slides van die interactieve vragen met een QR code. In het begin konden we onze eerste associaties met het onderwerp invullen, tussendoor een paar keer konden raden welk getal het goede was en aan het einde nog eens onze associaties zo na de presentatie en ook nog extra feedback. Vond dat best leuk, maakte het allemaal wat minder droog. Volgens mij was dat allemaal via Microsoft Forms, maar er zijn natuurlijk meerdere aanbieders voor dat soort dingen

2 likes

Ik weet niet hoe basic je kantoorfunctie is maar wellicht een paar keer korte situatieschetsen voorleggen waar jouw afdeling mee te maken krijgt en telkens het dilemma aan hen voorleggen en vragen hoe zij dit zouden oplossen. Dan vertel je niet alleen wat je doet, maar maak je ook hopelijk interessante dilemma’s concreet.

Dit kan bijvoorbeeld via mentimeter.

3 likes

Ik ben benieuwd naar jullie mening over een werkdilemma. Ik kwam erachter dat een collega van mij aanzienlijk meer verdiend dan ik, terwijl we exact hetzelfde werk doen en dezelfde verantwoordelijkheden hebben.

Nog wat extra context: Ik weet dat diegene heeft onderhandeld dus enig verschil vind ik logisch en ook niet erg maar er is ook iets misgegaan met mijn contract waardoor ik bepaalde stappen nog niet heb gezet. Ik heb ongeveer 4,5jr werkervaring, mijn collega 3 en werkt hier ongeveer een jaar korter dan ik. We hebben hetzelfde opleidingsniveau incl master afgerond (ongeveer even goed financieel gewaardeerd in de arbeidsmarkt).

Wat zie je in deze situatie als een ‘eerlijk’ (voor zover je daarover kan oordelen) loonsverschil, ten opzichte van een salaris van 4600eu voor fulltime?
Ik weet dat het lastig is hierover te oordelen maar ik sprak iemand en die zei dat een dusdanig verschil in salaris op dit punt in onze carrière vrij fors en onlogisch is dus ik wil het even toetsen.

Edit: ook goed om te weten, we werken bij een overheidsdienst dus inschaling is tot op zekere hoogte gereguleerd, niet zoals bij commerciële partijen waar soms wellicht meer vrijheid is veel meer te geven wanneer nodig + wordt hier ook wat meer verantwoording verwacht

• Max 3 procent (+138 bruto)
  • Max 5 procent (+230 bruto)
  • Max 6 procent (+322 bruto)
  • Max 10 procent (+460 bruto)
  • Max 12 procent (+552 bruto)
  • Meer dan 12 procent (>552 bruto)

0 stemmers

Ik vind tot 2 tredes als gevolg van een goede onderhandeling begrijpelijk als de rest van jullie context gelijk is. Meer eigenlijk niet. Dit was de ruimte die wij (ook overheid) ongeveer hadden bij salarisonderhandeling met nieuwe mensen. Volgens mij komt dat in deze berekening ongeveer overeen met 5%?

5 likes

Je zou even kunnen googlen op ijsbrekers en dan iets met beweging tussendoor kunnen doen. Kan wel snel te veel en te knullig worden! Ik had pas een presentatie waar we aan het begin moesten reageren op stellingen die met het onderwerp te maken hadden door links of rechts te gaan staan. Dus bijvoorbeeld links als je denkt dat TikTok meer gebruikers in NL heeft, rechts als je denkt dat Insta meer heeft. De presentatie ging over strategische communicatie. En na iedere stelling vroeg de organisator één persoon om zich kort voor te stellen. Dat was wel leuk en niet melig of truttig.

7 likes

Bedankt allemaal voor de suggesties! Hier kan ik wel wat mee :relaxed: ik ga morgen even knutselen haha

1 like

Een trede verschil is al snel 200 bruto, dus 400 bruto verschil zou ik niet heel gek vinden.

Is het ook zo dat er bij jouw werk gekeken is naar het salaris wat je collega hiervoor kreeg en dat ze op basis daarvan hem/haar hebben ingeschaald?

Ik vind daar van alles van, maar ik denk dat je daar weinig aan kan doen. Misschien zou je zelf nog een aantal tredes erbij kunnen onderhandelen, maar of het dan wel een redelijk verschil is…

Ik heb een collega met dezelfde functie als ik, die zonder ervaring de organisatie binnenkwam. Ik heb zelf 4 jaar ervaring in deze functie en 10 jaar in deze branche. Omdat deze collega bij zijn vorige werk zoveel verdiende en ze hem op basis daarvan hebben ingeschaald, zit hij nu in trede 12 en ik in 5.

Ik ben dan wel benieuwd wat jij dus een aanzienlijk verschil vindt, of is dat de cliffhanger voor nu :grimacing:

3 likes

Haha, ik denk dat ik in deze situatie 8 procent al best fors vind! Maar het is dus 10 procent.

Wow dat is craaaaazy. Wat een verschil joh!! Daar zou ik wel echt mega zuur over zijn, heb je daar ooit iets over gezegd?

2 likes

Is je collega een man?

3 likes

Nee, een vrouw!

Ik denk dat het eerder te maken heeft met de arbeidsmarkt en het maken van een switch nu. Dan kan je echt heel veel eisen (qua tredes).

2 likes

Jeetje wat een verschil, dat is nog een stuk groter dan mijn situatie vermoed ik. Is dat verschil openbaar of hebben jullie dit met elkaar uitgewisseld? Heb je het wel eens over dat grote verschil gehad met je leidinggevende/degene die over jullie salarissen gaat?

2 likes