Werk (algemeen topic)

Onze oude website is gemaakt door een een freelance website bouwer die alleen qua onderhoud 100 euro per uur vroeg (en dit is 5 jaar geleden). We hebben recent de website weer vernieuwd (dit keer met een agency) waarbij de kosten per uur veel hoger uitkomen wss al hadden we een all in prijs (ook met alles herschreven, foto’s uitgezocht etc).

Voor het bedrijf moeten ze dit zien als een investering waarbij ze de kosten over meerdere jaren kunnen afschrijven (bij ons doen we dat over 4 jaar - mss 3 in dit geval vanwege de tools die je hebt gemaakt die mss snel verouderen zonder updates).

Gewoon even ter info zodat je een idee hebt. Wil ook best de tarievenlijst delen van de agency die we voor de meest recente versie hebben gehad (moet ik wel even zoeken).

2 likes

Hoeveel uur heb je er precies in zitten?

Want ik zou sowieso gewoon een vergoeding voor mijn uren vragen, maar ik zou het je als ik dat bedrijf was ook niet geven als het boven een bepaald aantal uren zou komen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je voor het al geleverde werk natuurlijk kan vragen wat je denkt dat het waard is, maar dat er best een kans is dat je daar uiteindelijk inderdaad een symbolisch bedrag voor gaat krijgen. Je bent immers begonnen zonder afspraken te maken over wat en voor welk tarief. Gok niet dat zij daarmee ‘verplicht’ zijn je te betalen wat je het nu waard vindt. Maar hoe dat juridisch in elkaar zit durf ik niet te zeggen.

Zou wel wegblijven van een totaalprijs en tot er een afspraak ligt over wat je vanaf nu gaat factureren per uur ook geen werkzaamheden meer verrichten.

Ik vind het enigszinds nog wel vaag.
Ze hebben hier van te voren een bepaald budget voor in gedachten gehad of berekend neem ik aan. (Al dan niet gecommuniceerd met jou) zeker als het bedrijf niet van hemzelf is, werken ze neem ik aan wel met een budgettering of marketingbudget/ automatiseringsbudget of wat dan ook.
Of komt het geld direct uit jouw vriend zijn portemonee als het ware?
En heb jij een kvk inschrijving of wil je dit zwart aan ze doorberekenen? Ivm opgave belasting/ eventuele administratie aan beiden kanten. Plus ben jij van dit soort opdrachten of soortgelijk financieel afhankelijk of niet, alsin had je in die tijd een ander project kunnen doen om daar meer mee te verdienen?
Even heel concreet zou ik denken aan 50 euro p/u in envelop of 75 op factuur. Daar kunnen ze een bedrijf het niet voor laten doen maar heb jij wel een nette freelance vergoeding voor een vriendenprijsje.(projectmanagement of met andere woorden overleg met hem zou ik dan zelf niet rekenen) Maar doe vooral wat goed voelt voor jou, lijkt me een lastige situatie zeker omdat je ineens achteraf zo’n zakelijke afspraken moet maken met een privécontact, altijd akward.

1 like

Notarissen zijn zelf ook bepaald geen beroepsgroep die bekend staan om lage prijzen. Als ze de prijs hadden willen beperken hadden ze die af moeten spreken voordat ze je aan het werk lieten gaan.

1 like

Er hebben nu zo’n 12-13 mensen gezegd dat je gewoon een fatsoenlijk tarief moet factureren voor al je gemaakte uren, dus ik neem aan dat je er nu uit bent?

15 likes

Ja zeker, misschien staat het er wat raar, ik bedoelde van dat dat de reden van mijn vraag was. Het is mij nu duidelijk, ik zal nadenken over een tarief.

1 like

Ik heb even gekeken maar de prijslijst die ik heb is alleen van onze Amerikaanse partner en niet van de Nederlandse tak dus dat is hier helemaal in lijn met wat we hier vragen per uur.

Snap wel dat je dit voor een vriend hebt gedaan maar zou niet te ver hieronder zitten (wat @Tubing aangeeft is heel redelijk denk ik). Van wat je hebt gezegd qua wat je hebt gedaan vind ik het knap dat je dit in minder dan 40 uur voor elkaar heb gekregen, plus jij hebt geïnvesteerd in software/tools waar zij nu profijt van hebben. Don’t sell yourself short!

2 likes

Ik voel me momenteel echt in een tweespalt betreffende mijn nieuwe baan haha. Enerzijds had ik de eerste dag direct het gevoel van ‘ja dit was echt de goede keus, hier ga ik me kunnen verdiepen en verder ontplooien’ maar het is ook ZO VEEL informatie en dingen die ik nu zelf onder handen dien te nemen zonder enige ervaring zoals al direct grote ruimtelijke analyses maken voor projecten of meewerken aan het opstellen van het meerjarenplan. Het is ook echt wennen aan werken in een veel grotere organisatie waar iedere dienst op zijn eigen ‘eiland’ werkt met te weinig communicatie.
Ik ga er wel vanuit dat het over een half jaar minder chaotisch en stresvol gaat voelen maar ik ga hier zo slecht op.

Vanmorgen ben ik ontslagen terwijl ik gewoon een vast contract heb. In de 6 jaar tijd die ik daar heb gewerkt heb ik nooit geen commentaar op mijn functioneren gehad. binnen dit bedrijf worden ook nooit geen functioneringsgesprekken gevoerd. Vanochtend gaven ze ineens aan dat ik mijn werk niet goed genoeg uitvoer en dat ze per direct van me af willen.

Om 10.00 uur had ik ineens een gesprek en om 10.30 stond ik ineens buiten zonder werk. Ik snap echt helemaal niks van deze situatie en ben helemaal overdonderd.

7 likes

Dit mag toch niet zomaar? Voor ontslag op staande voet moeten wel zwaarwegende redenen zijn, bij ontslag door “gewoon” niet functioneren moet er bij mijn weten eerst een heel dossier opgebouwd worden. Ik zou morgen even contact opnemen met de vakbond, rechtsbijstand, een arbeidsjurist oid en iig niks tekenen voor je juridisch advies hebt ingewonnen.

Wat ellendig. Sterkte!

38 likes

Huh wat kut? Maar dit mag toch helemaal niet? Dan moet er toch al eerder waarschuwingen zijn gegeven of een dossier zijn opgebouwd? Zou hier misschien wel even kijken wat je rechten zijn, want zomaar ontslaan terwijl je een vast contract hebt kan volgens mij helemaal niet.

Dit inderdaad, dat mogen ze niet zomaar doen. Dus nergens mee akkoord gaan of iets tekenen, aangeven dat je bereid en beschikbaar bent om gewoon je werk te doen en contact opnemen met wat hier genoemd wordt. Dan kan het ook niet gegooid worden op werkweigering.

3 likes

Ik ben verzekerd voor dit soort fratsen. Inderdaad niks tekenen en contact zoeken met een advocaat o.i.d. Wanneer ze nooit iets hebben aangekaart over je functioneren mogen ze niet ineens je contract opzeggen. Echt werk van maken hoor! Als werknemer ben je ook beschermd met wet en regelgeving.

Bedankt voor de adviezen allemaal! Ik heb inderdaad een jurist ingeschakeld en die gaf aan niks te ondertekenen. Nu kreeg ik vandaag bericht van mijn werkgever dat ik aanstaande dinsdag naar kantoor MOET komen om een overeenkomst te tekenen. Pfff ik denk dat dit zo’n lange lastige situatie wordt.

3 likes

Maar op basis van wat willen ze je op staande voet ontslaan dan wtf? Daar moeten vooraf meerere gesprekken en vaak een verbetertraject aan vooraf gaan. Ik zou dinsdag naar dat gesprek gaan, maar je hoeft zeker niks te ondertekenen. Laat je niet onder druk zetten dinsdag!

2 likes

Zal wel een vaststellingsovereenkomst zijn en geen ontslag op staande voet.

Ja maar ook een VSO zal ik nooit zomaar ondertekenen, altijd na laten kijken door een jurist.

8 likes

Ik denk dat ze je een vaststellingsovereenkomst willen laten ondertekenen. NIET doen voordat je iemand hierover hebt gesproken die er verstand van heeft. Opzich kan je er met een vso nog best een financieel voordeel uit halen, maar je werkgever komt over alsof zij voor hun eigen gewin gaan.

3 likes

Ja natuurlijk. Ik zeg alleen dat de aanname dat het ontslag op staande voet is, waarschijnlijk niet juist is.

3 likes