Werk (algemeen topic)

Ik heb afgelopen maanden in een kantoor gewerkt, maar dit is helaas mis gegaan. Blijkt niet de juiste sector en ik wil hier asap weg. Ik dacht zelf aan winkelmedewerker, omdat ik denk dat dat wat ruimte kan geven in een stressvolle werkperiode die slecht was voor mijn zelfvertrouwen en kunnen. Dus iets “simpelers” lijkt mij handig. Ik zou alleen niet weten welke sector, vandaar dat ik ervaringen zoek.

@Eline_A het lijkt mij niet handig om weer fulltime terug te gaan naar horeca, ik had er geen plezier meer in en trek de late uren niet goed meer. Ik zit nu wel te denken om weer voor 1 of twee dagen iets van horeca te doen. Alleen moet ik daarnaast dan iets anders.

3 likes

Ik heb in een kledingwinkel gewerkt en vond dat leuk. Kassa vond ik ook prima. Bij de Hema had ik ook veel lol

3 likes

Er is ook wel horeca zonder late uren. Inderdaad bedrijfsrestaurant of bij een zorginstelling, broodjeszaak.

Verder gewoon kijken wat je leuk zou vinden qua winkel en wat qua product en sfeer bij je past. Ervaringen met bepaalde sectoren lijken me niet zo bruikbaar in dit geval.

2 likes

Ja ik heb regelmatig in een bedrijfsrestaurant gewerkt en vond dat heel leuk! Werkte toen vaak s zomers van 7 tot 15 dus dan kun je daarna ook nog leuke dingen doen en het werk was heel afwisselend en de tijd ging altijd snel
Daarnaast heb ik een paar jaar in een schoenenwinkel gewerkt, in principe naast mn studie maar stond er soms ook 24/28 uur per week en vond dat toch moeilijker. Omdat het ook zo stil kan zijn (afhankelijk van waar je werkt natuurlijk maar een doordeweekse dag in een middelgrote stad en er gebeurt niet zo veel) en dan duren de dagen wel lang. Ik kreeg daar ook sneller last van mn rug en benen omdat je dan eerder stil staat
In het weekend was het altijd rennen en dat was super leuk, maar niet alle dagen zijn zo.
Daarbij heb je meer een afhankelijkheid dan in zo’n bedrijfsrestaurant maar dat zal vast ook aan het type winkel liggen

4 likes

Ik heb een paar jaar in de parfumerie gewerkt en dat vond ik heel leuk. Wel vooral de weekenden als het wat drukker was. Doordeweeks was het ook veel opruimen/inruimen, maar over het algemeen heel leuk als je een beetje van make up en skincare houdt. Vond het ook heerlijk om cadeaus in te pakken en ik kreeg ook veel gratis producten.

2 likes

Ik heb ook in een lingeriezaak gewerkt en vond dat heel leuk omdat elke klant heel anders is en je veel persoonlijk contact hebt. Je hebt er ook niet per se ervaring voor nodig want je kunt alles leren on the job. Dit soort speciaalzaken zijn er natuurlijk best veel, dus je moet vooral even bedenken waar je affiniteit mee hebt!

1 like

Ik heb in een boekwinkel gewerkt, ook na een lastige baan om weer een beetje op adem te komen. Vond dat heel chill.

6 likes

Ja deze ervaring herken ik helemaal. Ik heb vorig jaar op heel veel ‘maatschappelijk relevante’ banen (o.a. gemeentes, instellingen, landelijke overheid) gesolliciteerd, en heb meerdere keren gehoord dat ze 70+ sollicitaties hadden ontvangen. In mijn ervaring echt heel lastig om tussen te komen. Er zat voor mij spoed achter het vinden van een nieuwe baan, en nu werk ik alsnog bij een commerciële instelling waar ik niet achtersta, maar waar ik wel makkelijk binnenkwam op een flink salaris.

Dus ja, volgens mij is het niet alleen dat mensen meer geld willen verdienen. Ik zou best een interessante baan voor minder geld willen doen, maar dan moet ik daar wel worden uitgenodigd.

3 likes

Ik ben wel benieuwd naar je functiegebied dan, aangezien je zegt ‘lastig tussen te komen’?

2 likes

Communicatie(-beleid), content, redactie, maar ook breder project- of beleidsadvies over media/cultuur. Ik snap het ook wel, dat is een wereld waarin over het algemeen de arbeidsvoorwaarden matig zijn, en veel commerciële functies zijn. Dus als er dan een steady functie mét maatschappelijke meerwaarde komt, zijn er veel geïnteresseerden.

2 likes

Ik ben manager drogist. Je mag me altijd een pb sturen!

1 like

Ik vond het werken in een supermarkt altijd heel leuk. Altijd wel gezellig, maar vind dat de mensen met wie je moet werken vaak een baan kunnen maken en breken. Extra voordeel vond ik wel dat wij toen bij de ah een persoonlijke bonuskaart kregen, waar je de bonus bij kreeg uitbetaald. Weet niet of dat nu nog zo is. Het is nu ook ruim 15 jaar geleden dat ik daar heb gewerkt. :older_woman:

1 like

Je kreeg niet de bonuskorting uitbetaald maar 10% personeelskorting uitgekeerd. Is voor veel grote retailers onderdeel van je secundaire arbeidsvoorwaarden.

Vond overigens brood, vleeswaren en kaas in de supermarkt heel leuk als bijbaantje. Lekker afwisselend en je had ik de supermarkt waar ik werkte echt je eigen eiland/club op zo’n afdeling. Maar uiteindelijk maken of breken collega’s het inderdaad wel.

3 likes

Ik heb in april een gesprek met mijn baas gehad omdat ik veel minder (minimaal € 200) verdien dan mijn directe collega’s met veel minder ervaring, die ik zelfs inwerk. Hij heeft toen gezegd dat hij het begreep, maar dat hij er niks aan kon doen. Ik wilde dit toen even laten rusten, maar ik ben het er gewoon nog steeds niet mee eens en wil het gesprek weer aangaan. Hebben jullie misschien tips hoe dit moet aanpakken? Ter informatie, ik heb een contract tot mei, dus wachten tot mei vind ik veel te lang.

Ik zou een lijst maken met je werkzaamheden en wat daar dan gemiddeld aan loon bijhoort. Werkervaring erbij vermelden en dat je ondertussen dus ook al mensen inwerkt blijkbaar. Je kan misschien ook nog in gesprek hierover met p&o. Maar zou ook vragen waarom hij/zij hierin niks voor je kan betekenen. Komt op mij een beetje gemakzuchtig over. Zou ook niet wachten tot mei. Dat is nog hardstikke ver weg.

4 likes

Ik heb dus best wat gehad aan dit boek;
Het boek waarvan je baas niet wil dat je het leest | Roland Grootenboer
Super cringy titel maar er staan wel echt goede tips in.
Staat ook in kobo plus mocht je dat hebben

3 likes

Wat is dit nou weer voor onzin om jou af te poeieren. Als híj er niks over te zeggen heeft, dan is er iemand anders die dat wél heeft en moet je die te spreken krijgen.

18 likes

Wat ongelooflijk kut zeg.

Is er misschien een vertrouwenspersoon met wie je kunt praten? Of HR? Misschien kun je info inwinnen voordat je weer rond de tafel gaat.

Ik heb ooit ook in gelijke situatie gezeten en het heeft de sfeer met mijn toenmalige manager flink verziekt. Meerdere malen gevraagd om mijn salaris te bespreken maar werd gewoon geweigerd. Aan HR had ik niets. Je zou denken dat als het fair game is, er geen bezwaar is om de boel nog eens door te nemen.

Vanaf juni 2026 zijn werkgevers verplicht salarissen te delen als werknemers daarom vragen. Daar heb je nu niet zoveel aan, maar hoop dat zulke bedrijven daardoor echt flink beboet worden.

1 like

Ik snap wel dat 't krom voelt als jij die mensen moet inwerken, maar waarschijnlijk hebben zij gewoon goed onderhandeld. In principe hoeft natuurlijk niet iedereen met dezelfde functie hetzelfde te verdienen en 200 euro is ook weer niet zó veel meer dat het niet te verklaren valt. Ik zou het gesprek aangaan en het vooral bij jezelf houden, dus waarom jij vindt dat je meer verdient op basis van je verantwoordelijkheden en niet zozeer omdat zij dat ook verdienen en jij hen inwerkt

@Nestley_Toulhouse oh joh dat wist ik niet, maar ik zie dat het om een gemiddelde gaat dus ik vraag ik me af hoeveel je daar in de praktijk aan hebt

1 like

Ja, het probleem is een beetje dat ik nooit de kans heb gekregen om te onderhandelen.

Sorry beetje ingekort. Ik ben van locatie en functie gewisseld, maar bij hetzelfde bedrijf. Ik zou nog gebeld worden door een recruiter om te praten over de voorwaarden, maar voordat ik het wist had ik het contract met hetzelfde salaris al gewoon in mijn mail. Maar ik doe hier compleet andere werkzaamheden, het salaris wat ik op de andere locatie verdiende is helemaal niet in lijn/representatief met de werkzaamheden die ik hier doe. Toen ik dat heb aangegeven met de opmerking dat ik dat niet eerliik vond, werd dat een beetje van tafel geveegd. Dat vind ik niet fair.

1 like