Werk (algemeen topic)

Wat stom. En vind dat van dat kattenvrouwtje ook ongepast/seksistisch.
Moet zeggen dat ik het wel herken. Vooral kennismakingsgesprek met een bepaald type man. Alsof ik zit te luisteren naar een biografie die ik niet kan afzetten. En eentje waarvan de spreker denkt dat het heel interessant is (en oja in 2009 heeft hij ook zijn dak vernieuwd, ja deed hij gewoon ff, helemaal zelf, had wat achter de hand natuurlijk). En het gaat nooit over samenwerken of over de inhoud want dat komt sowieso goed, want in 1980 bij die en die organisatie heeft hij al dat en dat gepresteerd.

Even een rant maar ik snap en herken je gevoel. Ik hoop dat je niet teveel met hem hoeft samen te werken of dat het in latere gesprekken meer over de inhoud gaat.

2 likes

Toen ik opstond om pauze te houden zag ik niemand mee, ik liep naar het koffiezetapparaat en daar zei iemand dat de hele groep in een zaaltje zat voor iemands verjaardag, of ik niet was uitgenodigd. Daarna nog even gecheckt en het was inderdaad een ‘besloten’ uitnodiging.

Ik weet dan ook niet precies wat ik achteraf moet zeggen zonder het heel ongemakkelijk te maken. Als het gewoon in de kantine was geweest had ik wel aangesloten, maar dit voelde echt heel raar.

Ik probeer ook echt om meer in de groep te passen, ik ben ook helemaal geen raar persoon met gekke hobby’s. Ik kan gewoon meepraten over de dingen waarover ze het hebben en dat is altijd gezellig, maar ik moet dus wel elke keer actief zorgen dat ik erbij ben.

Normaal gesproken vermaak ik me ook prima zonder dit contact, maar het voelt echt heel vervelend dat ik blijkbaar toch door iedereen regelmatig word vergeten. En daar heb ik vast een aandeel in, maar wat er dan ‘mis’ is weet ik ook niet. Ik heb het wel eens gevraagd en dan geven die mensen zelf ook aan dat ze gewoon niet aan me hebben gedacht :smiling_face_with_tear:

5 likes

Wat is dit voor triest iets op kantoor of andere werksetting?

28 likes

Ik vind dit echt mega mega raar. Kijk je kan een keertje iemand vergeten uit te nodigen, maar als je dan ziet dat die persoon er niet bij is denk je toch ‘kut, ik ga der nu even ophalen.’.
Maar dat dit vaker is gebeurd echt bizar. Zit jouw leidinggevende daar dan ook bij?

3 likes

Ja precies dit! Ook steeds wat hij bij zijn vorige organisaties heeft gedaan en dat werkte. Tuurlijk is ervaring heel belangrijk maar we zijn geen kopie van je vorige organisatie. We moeten wel veel samenwerken (hij is mijn functie en dan 1 stap hoger) maar uiteindelijk heeft hij niets over mijn werk te zeggen, daar heb ik een teamleider voor. En misschien was het toeval, had met haar een kennismakingsgesprek en dat was zo’n opluchting. Wat ik inhoudelijk nodig had, waar we aandacht aan moesten besteden etc. Dus heel fijn om die herkenning te lezen.

1 like

Ik zou dit eigenlijk ook gewoon aangeven bij je leidinggevende inderdaad… ik vind het ook echt bízar en heel rot voor jou zeg!

1 like

Ja precies, ik ook. Tenzij die persoon er ook gewoon bij zit, dan zou ik het hoger opzoeken geloof ik. Of gewoon een andere baan zoeken afhankelijk van welke sector je zit (qua mogelijkheden).

Naja, dat laatste zou ik sowieso doen denk ik😅

1 like

Jaaa ik snap dat dat niet zo gemakkelijk is hoor @Spencer maar bewust een collega zo buitensluiten spreekt wel boekdelen over dit team. Ik zou als je de mogelijkheid hebt misschien echt langzaam gaan zoeken naar iets anders. Een fijn team is zo belangrijk!

Oh en toevoeging, ik vind dat je ook echt niet je best hoeft te doen om het niet ‘awkward’ te maken door hen te confronteren hiermee hoor, zij maken het toch al zoo ongemakkelijk voor jou/henzelf door jou zo buiten te sluiten?

1 like

Ik werk vandaag op kantoor omdat ik vanmiddag een overleg heb. Maar ik heb echt niets te doen. En omdat er allemaal collega’s om mee heen zitten die het wel heel druk lijken te hebben kan ik ook niet echt een beetje doelloos op internet scrollen ofzo. Dit gaat een lange dag worden.

2 likes

Die hebben waarschijnlijk de rest van de week (thuis?) minder gedaan, zodat ze op kantoor genoeg te doen hebben.
Dat is altijd mijn tactiek in ieder geval :sweat_smile: in rustige periodes

4 likes

Ja dat is ook mijn tactiek dus ik heb al de hele week thuis gewerkt. Nou ja nog een paar uurtjes en dan kan ik naar huis.

1 like

Ja, ik laat dan gedurende de week zaken liggen zodat ik die kan oppakken als ik op kantoor ben.
Moet natuurlijk maar wel net mogelijk zijn.

Daar ben ik nu ook mee bezig, want zo’n beetje iedereen is op vakantie gegaan en anders verveel ik me dood op kantoor volgende week

1 like

Doet me echt hieraan denken

Heb echt te veel ellenlange verhalen aangehoord van mannelijke collega’s op werk. Vooral als ze iets ouder zijn. Wat een treurnis ook dat ze nooit een wedervraag stellen óf er wel één stellen en vervolgens op basis daarvan een heel plaatje over je vormen

Sterkte🥲

26 likes

Dacht even dat ik in het B&B Vol Liefde topic zat :sweat_smile:

5 likes

Haha oh ik kijk geen B&B maar klinkt wel als goede irritainment

1 like

Zijn hier mensen die een loopbaantraject hebben gevolgd? Het werkveld waar ik nu in zit heeft me altijd getrokken en vind ik in basis ook leuk, maar ik mis een stuk praktisch bezig zijn en impact maken denk ik. Al langere tijd kriebelt het om iets heel anders te gaan doen. Ik heb echter alleen geen idee waar mijn kracht ligt, wat ik écht leuk vind en hoe ik die toekomst verder voor me zie. Hierdoor loop ik heel erg vast en voel ik me vaak somber (want: geen zin om te werken of als ik op het werk ben geen energie/motivatie om hard aan de slag te gaan). Ik ben vooral benieuwd hoe anderen zo’n traject ervaren hebben en wat je eraan hebt gehad.

1 like

Ik heb een loopbaantraject gehad bij mijn omscholing van een paar jaar terug en mijn man heeft er nu gedwongen eentje in het kader van 2e spoor. Wat mij in beide gevallen heel erg opviel is dat er vooral heel erg wordt meegepraat met jou. Dus als je ook maar blijk geeft dat je iets een klein beetje interessant vindt dat het dan gelijk die richting op gaat.

Ik had zelf denk ik gewoon meer gehoopt op wat originele ideeën. Wat dingen waar ik zelf nog niet aan gedacht had. En misschien ook dat er wat kritischer naar mijn ideeën werd gekeken ipv. meteen meegaan. Maar zij beschikken gewoon over dezelfde vacatures en opleidingen die je zelf ook kunt vinden. Ik zit er bij mijn man ook altijd bij en dan denk ik ook: nou, dit had ik zelf ook wel kunnen bedenken/opzoeken.

Nu denk ik ook wel dat je echt net een goede persoon moet treffen, die ook kritisch durft te zijn of wat dingen durft uit te proberen. Of misschien had ik zelf duidelijker moeten zijn over mijn verwachtingen.

5 likes

Op mijn werk hangt je jaarlijkse salarisverhoging af van je beoordeling. Maar in principe krijgt iedereen altijd een voldoende, wat iets van 3% salarisgroei betekent. Alleen als je echt iets super uitmuntends doet krijg je een hogere beoordeling, met een hogere opslag. Volgens mij krijgt maar iets van 1 of 2% die hogere beoordeling dus dat is niet iets dat ik verwacht.

Ik weet dat meer bedrijven met een soortgelijk systeem werken. Nu vraag ik me af of je dan tijdens je eindejaarsgesprek alsnog kunt of moet onderhandelen over salaris. Of hoor je dat niet te doen omdat er al een jaarlijkse salarisverhoging in het cao is verwerkt?

Waarom niet?

Gewoon doen.

2 likes