Werk (algemeen topic)

Ik doe op mijn werk veel redactie/schrijfwerk en dat vind ik altijd al leuk, mensen helpen met hun teksten/verhaal. Maar sinds kort kloppen er steeds vaker jonge collega’s bij me aan die zelf stukjes willen gaan schrijven of redigeren en me te vragen of ik ze wil helpen door met ze mee te kijken, en ik vind dat zo leuk :pleading_face:. Ik vergeet soms echt dat ik zelf niet meer die jonge hond ben op de werkvloer die niks kan, maar zelf ook mensen kan ondersteunen bij nieuwe dingen leren. Ik vond dit ook al heel leuk toen ik doceerde aan de universiteit, maar nu voelt het helemaal als een nieuwe fase in mijn loopbaan haha.

42 likes

Zitten hier toevallig uitkeringsdeskundigen/uitkeringsconsulenten die bij een gemeente of het UWV werken?

Ik kijk naar zulke vacatures en heb wat vragen:

• Wat is je opleidingsachtergrond?
  • Hoe ziet een werkdag eruit?
  • Hoe routinematig is het werk?
  • Moet je goed zijn met cijfers/rekenen?
  • Wat vind je het leukst aan je baan?
  • Wat vind je vervelend aan je baan?
  • Welke doorgroeimogelijkheden zijn er vanuit zulke functies?
  • Hoe word je ingewerkt?

Zijn best wat vragen, maar ik ken echt niemand persoonlijk of via via aan wie ik het anders zou kunnen vragen. Je mag ook gewoon een beetje opschrijven wat je wil/kan vertellen, zonder vraag na vraag af te gaan.

Duizendmaal dank :pray:.

3 likes

Krijgen jullie (vaak) anonieme feedback via je manager?

Ik had vandaag een tussentijds beoordelingsgesprek (mid year review) en daarin gaf mijn manager feedback van haarzelf en wat ze verzamelt had van anderen. Naast goede punten, gaf ze ook 2 verbeterpunten die anderen hadden aangegeven over mij (maar zijzelf herkende de punten niet). Ik kon de feedback niet helemaal plaatsen dus ik had vragen, maar ze kon me geen verdere details geven en de feedback was anoniem, dus kan het ook niet navragen. Nu zijn de verbeterpunten geen big deal ofzo maar ik vind het toch een beetje een gek proces? Daarom benieuwd of dit een gangbaar proces is bij anderen?

Vind het vooral heel raar dat zij het niet herkende, maar dan wel klakkeloos doorgeeft zonder er blijkbaar zelf verder op doorgevraagd te hebben. Neem toch aan dat zij of weet van wie de feedback komt, of als dat voor haar ook anoniem is er in het feedbacksysteem iets ingebouwd zit waarin de manager/degene die de feedback ontvangt om extra uitleg kan vragen indien nodig. Zo ken ik dat iig wel van voormalige werkgevers waar we met zulke systemen werkten

15 likes

Heel random dit maar ik ben echt blij dat ik geen werk meer doe met kpi’s. Als iets wat minder ging reflecteer je daar op en doe je het de volgende keer anders. :woman_shrugging:t4:

1 like

Ja ze heeft het zelf uitgevraagd dus ze weet wie wat gezegd heeft. Gaat niet via een heel proces. Maar ze herkende het gedrag wat omschreven werd niet want dat deed ik niet bij haar… tja, maar even kijken wat ik er mee doe want is wel lastig op te volgen zo.

Wat dat niet 't geval toen je wel met KPI’s werkte dan? Hoe ging het dan? Volledig afgerekend worden erop en verder niets? Ik heb zoveel vragen (vooral omdat ik nu enorm een gebrek aan sturing op resultaten ervaar in mijn huidige organisatie)

Nou ja volledig op afgerekend worden misschien ook weer niet maar het draait uiteindelijk wel om productie en cijfers daaraan verbonden (klantcontact werk + backoffice). Ik doe nu heel ander werk waarbij je veel meer reflecteert en vind dat veel fijner!

Wat mis je qua sturing dan?

1 like

Het zal (zoals met alles) wel om de balans gaan. Bij ons wordt nul op resultaten gestuurd. Op 1 team na (ICT servicedesk) worden er geen cijfers bijgehouden over ook maar iets, dus ambities terugbrengen tot een cijfer en daarnaartoe werken is helemaal een sprookje. Maar ook kwalitatief worden er geen verwachtingen vastgelegd of gemanaged. “Plannen” worden eenzijdig omgegooid, volledig genegeerd en niet nader gecommuniceerd of afgestemd met betrokkenen. Wat tot een hoop frustratie bij onze (interne) klanten (en personeel) leidt. En non stop paniekvoetbal en brandjes blussen die echt heel makkelijk te voorkomen waren geweest. Sorry, I’ll move additional rants naar het werkergernissen topic. :sweat_smile:

1 like