Werk (algemeen topic)

Ben ik een zeikerd als ik om een nieuw bureau en bureaustoel op mn werk ga vragen?
Ik krijg een houten reet en rug van mijn huidige bureau. De vorige keer duurde het ook al zo lang voordat ik een nieuwe pc kreeg.
Ik neem aan dat daar vergoedingen voor zijn voor mijn baas?

het lijkt me niet meer dan logisch dat je werkgever moet zorgen voor een degelijke uitrusting, veel sterkte in je proces er naar toe

1 like

Nou ik denk niet dat je baas daar een vergoeding voor krijgt, maar dat moet een bedrijf gewoon zelf regelen en betalen.

7 likes

Ff met de Arbowet zwaaien.

6 likes

Nou, ik vroeg gisteren dus naar een nieuw bureau (indien mogelijk een sta/zit bureau) en een nieuwe stoel (want die ik nu heb is versleten en de rugleuning is kapot).
Zijn suggestie? Ga maar de computer gebruiken waar ons drank wordt gemaakt, want dat is een sta-bureau. Dat is aan de andere kant van het pand waar hij een plank heeft omgetoverd tot bureau :smiling_face_with_tear:

1 like

Helaas vandaag inderdaad gehoord dat ik niet door mag.

Helaas wel gehuild, vind het ook echt zo jammer.

even een depri rant sorry

Weet momenteel echt niet waar ik de motivatie voor werk vandaan moet halen.

Ik vind eigenlijk niks leuk om te doen of ik kan het dus niet. In heb geen opleiding of skills in iets specifieks. Word echt onzeker van dit soort dingen. Het is lastig om de toekomst positief in te zien op deze manier.

5 likes

Ooooh dit is zo klote. Vind het super rot voor je! En huilen is toch niet per se iets ergs? Denk dat het vooral laat zien dat je niet onverschillig bent en het wat met je doet. Heel veel sterkte de komende periode!

voor als je toe bent aan ongevraagd advies

6 maanden geleden ben ik ook niet m’n proeftijd doorgekomen en zag het allemaal niet meer zitten. Ben in een depressie geraakt en kwam moeilijk, of soms niet uit bed. Ook geen idee wat ik wilde. Wat mij heeft geholpen is naar de huisarts gaan. Gesprekken met de praktijkondersteuner opgestart. Veel over de situatie zelf gehad maar ook over m’n loopbaan. Heb ww aangevraagd en ook via het uwv kan je hulp krijgen bij loopbaan vraagstukken (in de stad waar ik woon vond ik dat super goed geregeld). Verder heb ik het maar gewoon “doorstaan”. Ik heb me klote gevoeld, boos, verdrietig, verward. Maar ik kon pas verder toen ik met die emoties ben gaan dealen (met hulp van de poh dus). En daarnaast veel gesolliciteerd, netwerk gesprekken gevoerd en gaandeweg kwam ik erachter wat ik belangrijk vind en waar (dit zijn de woorden van een recruiter, maar vind het een mooie uitdrukking) m’n staart van gaat kwispelen.

2 likes

Dankjewel hiervoor! Dit geeft wat hoop

Ik had mij direct aangemeld voor ww bij UVW. Ik heb afgelopen jaren meerdere keren mijn baan verloren en dit nooit eerder gedaan, helaas is mijn potje nu op. Ik hoop oprecht dat ik recht heb op iets.

Vrouw aan de telefoon was niet erg behulpzaam mbt mijn vragen, maar moet vast goed komen.

1 like

De keuze is gemaakt door de je werkgever dus je hebt wel recht op ww, het uwv wil alleen wel graag een schriftelijke bevestiging van hun opzegging. Zelf tijdens corona ook mijn proeftijd niet doorgekomen en toen kreeg ook ww aangevraagd.

2 likes

Fijn!

Is dit altijd hetzelfde bedrag? Ik zie bij uwv dat het zo’n 70/75% is Afgelopen maand bij deze werkgever heb ik helaas maar een 22uurs contract gewerkt. Ik was bezig met werk ernaast zoeken, dit was nog niet gelukt.

Als ik over dit maar de 70% krijg dan is dat zo’n 700 euro. Is uiteraard beter dan niks, maar daar red ik net mn huur mee en red ik het verder niet mee.

De mevrouw van uwv wilde mij niet echt helpen met uitleg hoe dit allemaal werkt.

Uiteraard wil ik liever werken dan een uitkering, maar aangezien het mentaal ff niet top met mij gaat wil ik op alles voorbereid zijn.

1 like

Ze berekenen de hoogte van je WW op basis van wat je het jaar voor je werkloos was verdiende. Dus als je voor deze baan in loondienst werkte en meer verdiende pakt het hoger uit. Het is ook natuurlijk niet netto 75% van wat je netto verdiende maar wordt wat omslachtiger berekend. Hier staat een rekentool waar je met je loonstroken erbij een schatting van het bedrag kan maken:

2 likes

Mocht je onder het sociaal minimum komen vult het UWV dit aan! @PaulieBleeker

Ik heb dit jaar ook deze toeslag ontvangen van het UWV.

5 likes

Alleen als je inkomen uit werk wel boven sociaal minimum lag. Als dat niet het geval is kan je aanvullend bijstand aanvragen bij je gemeente

Ik werk sinds kort samen met een collega van een andere afdeling, en hoewel ik ‘m alleen nog maar online heb gezien werken we echt zo goed en efficiënt samen. Zo chill als je merkt dat je helemaal op 1 lijn zit met elkaar.

9 likes

Ik heb mijn eerste werkdagen gehad en ik laveer constant tussen “komt goed” en “omg hoe moet ik dit OOIT allemaal snappen”.

Ik heb te dealen met een totaal andere werkomgeving, werk 50/50 voor twee organisaties die allebei anders functioneren en de werkzaamheden zijn voor mij ook helemaal nieuw. Gelukkig word ik wel ingewerkt door degene die deze functie tot nu toe had, maar verder heb ik ook geen team om op terug te vallen. Dat maakt het ook wel eng, want ik moet het uiteindelijk echt in mijn uppie doen.

En ik weet: dit zijn hele normale gevoelens de eerste periode. Maar mijn hemel wat wil ik graag een jaar vooruitspoelen :smiling_face_with_tear:

7 likes

Ik ben normaal gezien erg enthousiast over mijn werk, maar ik merk dat ik me er al een maand of 2 niet echt meer voor kan opladen.

Ik heb het idee dat de initiatieven die ik neem de laatste tijd vaak nergens naar toe leiden, en doordat we in een onzekere situatie zitten, merk ik dat ik me moeilijk kan opladen voor dingen die misschien toch niet nodig gaan zijn (oké heel cryptisch omschreven). Ik voel vaak weerstand om mijn werk te doen, wat ik de 4 jaar hiervoor nooit heb ervaren.

Omdat de situatie op mijn werk zo onzeker is ben ik ook aan het solliciteren maar dat loopt ook stroef. Daardoor ik het gevoel heb dat ik op twee vlakken tekort schiet. Ik zit best vaak door vacatures te scrollen en ben deze week bvb mega afgeleid omdat ik aan het wachten ben op info over een sollicitatie (al vrees ik dat het eerder een positie was die al aan iemand was toegekend), maar daar heb ik niets meer van gehoord. Gevolg, mijn werk lijdt hieronder. maar ik heb ook al sollicitatie gesprekken gehad ondertekend waar ik me onvoldoende op kon voorbereiden, of waar ik snel na een zware meeting naar toe reed, waardoor ik er daar ook niets van bakte.

Resultaat: ik twijfel enorm aan mezelf en mijn professionele capaciteiten. En op dit moment zie ik echt niet goed hoe ik hieruit kan geraken. Als ik met collega’s praat, zeggen ze er niets van en lijken ze me nog steeds een betrouwbare collega te vinden, maar zelf vind ik dat ik echt veel steken laat vallen. Ik neem me ook telkens voor om weer gefocust er en productiever te werken, maar dat mislukt vaak, waardoor ik me weer gefaald voel…

Gelukkig heb ik een fijn leven, leuke partner, toffe vrienden en veel hobby’s, waardoor ik ook wel een aantal delen in mijn leven heb waarop het wel goed loopt, maar dit vreet toch harder aan mij dan ik zou hebben verwacht.

1 like

Dit is echt een klote situatie. Ik zat een jaar geleden in iets vergelijkbaars en vond het heel zwaar. Solliciteren an sich is al een dagtaak, en ernaast werken is echt een topsport, dus zou jezelf iets meer credits geven. Logisch dat je voor je gevoel minder presteert als je en solliciteert en ook nog goed werk wil afleveren. (En ook, waarom een 10 willen halen als een 6 of 8 ook voldoende is.)
Heb je de situatie in de eerste alinea al met je leidinggevende besproken? Is er überhaupt iemand op werk met wie je het kan bespreken of ventileren?
Hopelijk heb je gauw iets nieuws!

4 likes

Bedankt voor je reactie.

Een aantal collega’s weten dat ik zoekende ben en zitten ik een gelijkaardige situatie. Ik weet ook dat een aantal mensen me wel graag aan boord willen houden. Wat enerzijds heel fijn is, want dat geeft wel erkenning, maar op dit moment triggert dat ook wel mijn imposter syndrome. En jammer genoeg kan niemand van hen mij werkzekerheid garanderen.

Wel opvallend: de dag na mijn berichtje had ik plots twee relatief belangrijke succesjes. Ik had verwacht dat die succeservaringen mij een boost of zelfvertrouwen zouden geven, maar dat valt toch tegen. Of me misschien zouden overtuigen om me toch gewoon 100 procent op mijn werk te focussen

De afwijzing op een sollicitatie blijft ondertussen best wel hard doorwegen, zelfs al had ik die verwacht. Ik weet dat het niet persoonlijk is, maar ik begin steeds meer te twijfelen over mijn profiel.

Heb jij uiteindelijk werk gevonden terwijl je aan de slag was? En gewoon beslist om daar sterk op in te zetten?

4 likes

Ik ben op zoek naar een training of cursus om via mijn werk te doen die me een beetje helpt bij leiding geven aan projectteams. De inhoud van mijn functie schuift steeds meer op van adviseur naar een programmamanager-achtige rol en inhoudelijk ligt dat me goed maar ik moet nu ook ineens andere mensen aansturen. Ik ben geen leidinggevende van een vast team oid maar moet allerlei verschillende mensen begeleiden en vooral ook in beweging krijgen voor projecten, binnen en buiten mijn organisatie. Het schrijven van plannen, deadlines bewaken, resultaten boeken etc etc snap ik allemaal wel, maar ik voel me echt ongemakkelijk in de rol van mensen aansturen en ik vind delegeren op een manier die echt tijd oplevert ook lastig. Ik zit nu best vaak in vergaderingen waar iedereen me zit aan te kijken van ‘wat gaan we doen’ en dan denk ik idk, dat weten jullie toch wel??

Heeft iemand enig idee wat hiervoor een nuttige cursus zou zijn? Als ik kijk naar project management cursussen lijkt dat niet helemaal wat ik zoek.

2 likes

Misschien als je zoekt op functioneel leidinggeven? Dit lijkt wel aan te sluiten: