Sioo heeft ook interessante opleidingen/cursussen voor je, denk ik! http://www.sioo.nl
Ik ben twee weken geleden begonnen met een nieuwe baan en hoewel dat heel leuk is en bovenverwachting goed gaat, had ik het van het weekend toch wat zwaar. Vanmorgen de beslissing genomen om vandaag thuis te werken en dat was de beste keuze ooit! Lig heerlijk de hele dag op de bank met m’n hond en katten artikelen te lezen, wat gewoon super nuttig en goed is om te doen op dit moment dus hoef mij niet schuldig te voelen en ik rust voor m’n gevoel ook lekker uit ![]()
Ik zit in een lastige situatie. Ik overweeg te solliciteren op een interne vacature (binnen mijn team) maar ik weet van een naaste collega uit mijn team dat hij ook gesolliciteerd heeft. We hebben het hier eerder over gehad en toen hadden we beide geen interesse maar nu is de vacature wat aangepast en ook de salarisindicatie een stukje hoger waardoor het voor mij ineens wél interessant is. Ik weet niet of ik dit nu aan hem moet melden en of ik dit überhaupt moet willen want als één van ons het zou worden, ben ik bang dat da de sfeer in het team niet ten goede komt. Aan de andere kant wil ik wil voor mezelf kiezen en is dit op zich een mooie stap. Iemand eerder in een soortgelijke situatie gezeten?
Misschien mis ik context, maar waarom heeft hij meer ‘recht’ op deze functie en is het aan jou om de lieve vrede te bewaren? In een ideale wereld gun je collega’s toch een nieuwe functie en accepteer je het als een ander beter bij de baan past?
Je zou het wel aan hem kunnen vertellen zodat het geen verrassing is, net zoals hij dat blijkbaar aan jou heeft verteld.
Ik lees ook niks in je bericht waarom je er niet op zou solliciteren. Jullie hebben beiden interesse in de functie, dat kan en mag toch gewoon? Dus daar zou ik me niet door laten tegenhouden.
Als jij het fijner vindt om hem van tevoren in te lichten zou ik dat doen maar ik kan me ook goed voorstellen dat je het nog even voor je wilt houden aangezien er ook nog geen gesprekken zijn geweest.
In een ideale wereld, zeker. Maar dank voor jullie reacties ook @Takkie, het is denk ik gewoon een stuk onzekerheid en teveel loyaliteitsgevoel vanuit mij.
Dat is ook wel begrijpelijk denk ik, maar je collega heeft er ook geen last van zo te zien dus zeker voor jezelf kiezen!
Ik heb ook ooit op dezelfde interne vacature gesolliciteerd. Ik werd uitgenodigd voor een gesprek en heb het toen gedeeld met een directe collega. Ik had al het vermoeden dat zij ook had gesolliciteerd. En dat bleek uiteindelijk ook zo. Uiteindelijk zijn we het allebei niet geworden, maar ik vond het wel fijn om er open over te kunnen zijn.
Ik heb ook wel eens in zo een situatie gezeten. Ik was gevraagd om op de vacature te solliciteren en mijn directe collega had erna ook gesolliciteerd. Het ging om de management rol die ons team zou gaan aansturen. Mijn collega (man van middelbare leeftijd) was ervan overtuigd dat hij de rol zou krijgen. Uiteindelijk heb ik de rol gekregen (vrouw van destijds 25). Daar kon hij niet mee leven want hij wilde niet onder mijn aansturing werken en heeft hij gelijk ontslag genomen
Was dus snel opgelost zo haha. Gewoon voor jezelf kiezen dus!
Zeker gaan solliciteren. Hij zou het ook niet laten voor jou, toch? Op basis van eigen ervaring: ik zou persoonlijk wel zeggen tegen diegene dat jij ook gaat solliciteren en zou dat omgekeerd ook fijn vinden.
Ik zou ook zeker solliciteren, maar het ook bij hem noemen als je dat gedaan hebt. Het klinkt alsof jullie goed contact hebben en hij heeft het jou ook verteld.
Ik heb dit 2 keer gehad met dezelfde collega, waarbij ik beide keren de functie heb gekregen en zij niet. Het is op dat moment de sfeer niet ten goede gekomen, en ik merk dat zij nu nog steeds moeite met mij heeft. In haar geval zou ik er zelf ook ontzettend van balen dus ik snap het wel, maarja het waren functies die ik zelf ook graag wilde. Wat dat betreft gaat mijn eigen loopbaan toch voor.
Zijn er mensen die hier in de OR zitten op hun werk? Wat is jullie ervaring?
Is het leerzaam, kost het veel tijd etc.?
Bij ons komt een nieuw termijn en twijfel om mezelf verkiesbaar te stellen.
Bem ook intern aan het rondvragen, maar ben even benieuwd naar andere meningen.
Ik vond het een heel leuke periode maar ook heel intens maar dat kwam omdat we door een hele grote organisatieverandering heen gingen die heel veel personele consequenties had. Heb er wel heel veel van geleerd. Onderhandelen maar ook dat mensen echt verwachten dat jij dingen gaat oplossen, wat gewoon niet lukt. En soms ook heel veel frustratie omdat als een werkgever echt iets wil je als OR ook niet veel verder komt. (Ja, je kan uiteindelijk een rechtszaak o.id. gaan starten maar dat wil je niet.) En samenwerking met sommige collega’s in de OR zelf was even zoeken. Zij zaten er al echt lang in en waren echt van de harde ‘wij tegen de werkgever’ types terwijl ik er wat pragmatischer in zat. Dus dat vond ik soms wel lastig. Qua tijd kreeg ik er uren voor en daar had ik dan ook wel genoeg aan. (Ene keer had ik wat meer tijd nodig en de andere keer minder dus dat middelde wel uit.)
Zou er bij mijn huidige werk ook wel in willen maar weet dat daar een paar hele fanatieke collega’s de sfeer bepalen en dat zou voor mij gedonder opleveren dus ik doe het nu nog niet maar zou me in de toekomst zeker weer leuk lijken.
Ik zit zelf in het medezeggenschap orgaan. Niet direct OR maar stuk lager. Meer op unit niveau. Daarvan ben ik de voorzitter. Ven pas sinds juni bezig hiermee.
Ja het kost tijd en daar krijg je ook de tijd voor vanuit het bedrijf. Cursussen zijn erg leerzaam en kun je ook op andere manieren gebruiken, zoals je dagelijkse werk.
Zoals hierboven beschreven. Ik heb ook een paar collega’s in de groep die zeiken om het zeiken en daar ga ik zelf heel slecht op. Maar moet dit als voorzitter wel in goede banen laten lopen. Wat dus alweer een uitdaging en leerpunt op zich is.
Als je vragen hebt stuur me gerust een dm.
Als je enthousiast bent over de functie, zeker solliciteren want niet geschoten is altijd mis.
Ik heb zelf een tijd terug gesolliciteerd op de positie van mijn manager. De functie is uiteindelijk gegaan naar iemand intern die niet uit het team kwam, maar wel al bekend was bij het team. Ik heb toen tegen die persoon (de nieuwe manager) verteld dat ik ook had gesolliciteerd. Dat was voor ons beiden prettig en gaf mij direct de ruimte om open te zijn over mijn ambities en wensen. De persoon die het geworden was, vond ik persoonlijk ook geschikt voor de rol, en de redenering was ook plausibel, waardoor ik het goed kon accepteren. Als ik het had afgelegd tegen iemand waarvan ik dacht dat die het minder goed zou doen, dan had ik er waarschijnlijk meer moeite mee gehad.
Zelf ben ik relatief snel daarna vertrokken, omdat ik elders aan de slag kon als manager. Persoonlijk denk ik dat er, als je het niet wordt na een interne sollicitatie, twee mogelijkheden zijn: accepteren, maar dan moet je huidige baan nog wel leuk genoeg zijn of zelf verder kijken, omdat er meestal een reden is dat je in eerste instantie hebt gesolliciteerd. In mijn geval was dat laatste van toepassing, want de rol die ik had paste niet meer en gaf onvoldoende energie.
Ik heb 4 jaar in de OR gezeten als voorzitter bij mijn vorige werkgever. Ik vond het heel leerzaam, zowel inhoudeljjk als op een “andere” manier met de organisatie bezig zijn en samenwerken met collega’s waatbjj ik niet zo snel zou kunnen samenwerken vanuit de reguliere.functie die ik had.
Daarbij vond ik het soms ook lastig, want je hebt niet alle kenns en dat kan ook niet. En daarbij koste.het veel tijd. De tijd werd goed gecompenseerd, maar toch voelde het voor mij altijd als iets naast mijn huidige functie. Wat natuurlijk ook zo was, maar het was wel gewoon m’n baan.
Maar bij een eventuele nieuwe werkgever zou ik het wel weer willen doen…
@Swelgje , @Nox en @lian bedankt voor jullie uitgebreide reacties.
Over het algemeen wel positieve ervaringen dus, met hier en daar wat haken en ogen haha.
Bij ons is het zo dat iedere 3 jaar een geheel nieuwe OR gekozen wordt. Over het algemeen zijn er meer aanmeldingen dan plekken, dus valt er ook wat te kiezen. Hierdoor zitten bepaalde mensen niet al 50jr op hun plekje in de OR.
Daarnaast is, op dit moment, mijn werkdruk vrij laag. Dus ik zou het er prima naast kunnen doen en denk wel echt heel goed voor mijn ontwikkeling in het algemeen.
Heb ook een tijdje in de or gezeten maar zou het niet snel weer doen. Ligt ook erg aan je werkgever denk ik. Ik werkte bij een organisatie met een paar duizend werknemers waar de man aan het hoofd een soort Mussolini was. Enige eigenaar, multimiljonair en een geldwolf met weinig oog voor de mensen en klanten. De andere in de or had ik vaak het gevoel was dat ze zich daar gewoon omhoog probeerde te likken ipv echt voor andere opkomen, want de eigenaar was erg bepalend voor je carrière in de organisatie. Mijn directe leidinggevende en collega’s reageerde ook niet positief dat ik er vaak wel wat uren in de week mee bezig was. Terwijl ik ook dacht hallo, ik zat daar ook voor jullie belang. Toen ik een hogere functie op een andere afdeling wilde krijgen, kreeg ik ook te horen dat ik niet werd aangenomen omdat ze mij te kritisch vonden… Al met al vond ik het een wassen neus, had ik niet het gevoel dat het verschil ging maken en werd het ook door niemand gewaardeerd. Wel van dichtbij gezien dat het een boevenbende is en toch maar weggegaan om door te studeren, met het gevoel van dit nooit meer. Dus wel van geleerd ![]()
Oe dat klinkt niet heel positief haha, wel leerzaam inderdaad ![]()
Maar die organisatie klinkt wel heel anders dan hoe mijn organisatie in elkaar steekt, maar je weet het nooit natuurlijk.