Zit zelf sinds 1.5 jaar bij de OR. Ik weet niet of ik het nog een keer zou doen. Denk dat veel ook afhankelijk is van het volwassenheid niveau van de OR is. Ik werk zelf bij een groot bedrijf met verschillende locaties. Heb zelf een staffunctie en de meeste anderen in de OR niet. Dat maakt het ook moeilijker. Daarnaast vind ik het veeeeel vergaderen en veeeeel lezen. En er komen ook dingen bij die ik heel saai vind. Zoals een informeel overleg met directieteam. Een etentje met de RvT. Het is wel waardevol om uit mijn eigen bubbel te komen.
Ik doe het sinds een jaar en vind het wel leuk! Ik werk bij een kleine organisatie (minder dan 100 mensen) dus het voelt ook wel echt alsof we een schakel zijn tussen medewerkers en bestuur. We krijgen vragen en punten van collega’s binnen en bevragen bestuurlijke stukken en notulen. Wij hebben best een welwillende directie dus op basis van onze adviezen en commentaren verandert er ook weleens wat. Ik ben ook a nosy bitch en vind het leuk om alle roddels te horen via deze weg.
Verder vind ik het qua werkdruk prima: een keer in de 6 weken wat stukken lezen en vergaderen. Neemt niet weg dat ik een financiële vergoeding niet onterecht zou vinden. Want formeel mag je x uren per jaar inzetten voor dit werk maar ja in de praktijk doe je het natuurlijk bovenop je werk.
Ja ik ook! Ik zit soms echt met mn oren te klapperen over wat ik hoor. Ik werk zelf op ‘de werkvloer’ zeg maar, een van de laagste lagen in het bedrijf en dan krijg je dus veel dingen die hogerop gebeuren niet mee, maar in de OR wel
en er zit ook een collega van mijn afdeling in de OR waar ik goed mee ben, dus kan ook nog eens met diegene bespreken wat we hebben gehoord.
Ik ben er vooral in gegaan omdat ik toe was aan iets nieuws leren en vind het mega interessant. Bij ons zijn ook veel veranderingen gaande, dus het is ook druk. Veel lezen idd wat iemand al zei.
Ik werk niet bij een commercieel bedrijf, dat maakt wel verschil denk ik. Mijn man heeft ook een tijdje in de OR gezeten toen hij bij wel een commercieel bedrijf werkte en vond dat echt niks aan, want die directeur bewoog niks mee. Bij ons verschilt het denk ik hoeveel wij als OR in beweging krijgen, maar we hebben iig altijd wel een goed gesprek.
Ik vind de OR wel een aanrader, maar het hangt denk ik ook wel van je bedrijf/bedrijfscultuur af.
Ja, ik vind het vaak wel leuk om te vergaderen, mits het ergens heen gaat uiteraard.
Merk wel dat de OR bij ons (ondanks commercieel bedrijf) best wat invloed kan hebben en ze er niet voor saus zitten. Wij hebben bijvoorbeeld ook geen CAO, dus de OR heeft daardoor een grote rol in de organisatie.
En I loveee juice hahah @grace en @Luipaard.
Ik ben in mijn baan een beetje aan het einde qua ontwikkeling en er komen mogelijk wel nieuwe stappen aan, maar het lijkt mij gewoon goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling en netwerk.
Ik voel me echt Icarus vandaag. Tijdens de zomer heb ik voor een organisatie wedstrijddocumenten op poten gezet voor een nieuw project op te starten, daardoor vroegen ze mij om ook te jureren wat natuurlijk een eer is.
Alleen zijn er nu zoveel inschrijvingen dat ik hier dagen mee bezig ga zijn terwijl ik al enkele drukke weken tegemoet ga ![]()
Is het normaal als je werkgever een VOG aanvraag doet, dat de werknemer dit zelf betaald?
Nee, het bedrag zou je normaliter kunnen declareren
Ja ik ben gewend dat je het zelf voorschiet en dan kan declareren of automatisch terugkrijgt.
Is er iemand die ik een pb mag sturen met een advies vraag over de situatie omtrent werk waar ik nu in zit? Wil het niet zo hier neerzetten eigenlijk en zou wel willen horen wat een buitenstaander zou doen want ik zie het ff niet meer helder volgens mij.
Ja hoor mij wel!
Mij ook wel. Ik ben werkgever, veel ervaring qua wat normaal is en wat ‘mag’ denk ik.
Het enige dat ik mis aan mijn vorige baan is dat ze standaard dicht zijn met de feestdagen. Vind het niet heeel erg maar vrij zijn is natuurlijk wel chiller!
Ik ben in behandeling bij een psycholoog voor een angststoornis. Nu wil m’n arbo arts graag het behandelplan ontvangen. M’n psycholoog zei dat ik dit niet verplicht ben te delen, of ook stukjes kan delen of weglaten juist.
Maar zijn er nadelen aan het delen van m’n hele behandelplan? Is er iets dat hij tegen me kan gebruiken? Ter info ik heb een goede verstandhouding met zowel arbo arts als werkgever en ontvang ook in 2e jaar ziekte 100% salaris ivm paww verzekering van werk.
Ik heb wel in januari dat gesprek over 2e spoor enzo.
Waar heeft hij dat plan voor nodig? Wat wil hij er mee? Dat zou ik wel interessant vinden. Ik heb zelf niets gedeeld, maar dat is mij ook niet gevraagd, terwijl mijn arboarts starten bij de psycholoog heel erg zag als de aanloop naar beter melden.
Ik weet niet ik vond het zelf niet zo relevant om bepaalde dingen te delen (zoals dsm classificatie) en was ook bang dat het uit verband zou worden gehaald door de arboarts of dat de arboarts er een mening over zou hebben. Mijn psycholoog heeft globaal mn klachten beschreven, dat we schematherapie doen en dat het goed aanslaat maar nog lang gaat duren en dat ik voorlopig nog rust nodig had. Dat vond ik chill en was voor de arboarts voldoende informatie om een idee te hebben en zij wilde dat dan ook gewoon volgen.
Je hoeft er niet spastisch over te doen maar ik zou mij inderdaad afvragen wat relevant is/waarvoor het nodig is.
Ja ik had het idee dat het standaard procedure is, hij vroeg het in september al en heb toen niet doorgevraagd waarom die dat wil. Het voelde als een formaliteit aan.
Mijn psycholoog gaat geen informatie geven dus tis wel echt aan mij @boonie
@Huismus herkenbaar, mijn arts wilde ook dat therapie en reïntegratie tegelijk ging. Maar dat ging echt hopeloos mis. Nu heb ik 7 sessies gehad en eindelijk het gevoel dat ik weer meer aan kan.
Oké ik heb m’n behandelplan nogmaals doorgelezen en er staan best veel privé dingen in die niet nodig zijn te delen vind ik. Dus ik heb de context geblurd en dan mag die de hulpvraag, diagnose en behandelplan hebben.
Goed!
Goed opgelost! UWV vraagt na 1 jaar ziekte ook medische stukken (voor de eerstejaarsevaluatie) dus daarvoor zou je dit tzt ook kunnen gebruiken.
Voor een eventueel vervolg, weet dat het ook heel gebruikelijk is dat arbo-artsen vragen sturen aan je behandelaars ipv hele stukken opvragen. Dan stellen ze een paar vragen op (bijvoorbeeld wat is de diagnose, behandeling, prognose etc) en moet jij dat ondertekenen dat je akkoord bent dat je behandelaar die vragen beantwoordt. Dat kan ook een goede en voor jou makkelijke manier zijn om de benodigde info bij de arbo-arts (en uiteindelijk evt UWV) te krijgen.
En het is idd heel normaal dat ze dit soort informatie willen als je iets langer ziek bent, ter onderbouwing van hun advies en als bevestiging dat het klopt wat jij hun vertelt. Als je relatie met de arbo-arts goed is en jullie het eens zijn over het advies is het dus eigenlijk alleen dossieropbouw.