Ik denk dat dat ook bijna niet in te schatten is voor anderen die jouw precieze situatie niet kennen. Wellicht moet je één maand een paar keer naar het ziekenhuis om 7.45 's ochtends en ben je dan zwanger, of misschien wordt het een traject van maaaaaanden en lukt het stimuleren niet goed of is je ovulatie onduidelijk en moet je veel vaker echo’s. Wellicht zit het ziekenhuis naast je werk, maar misschien moet je er ook wel een half uur voor de in de auto zitten? Misschien heb je geen last van hormonen, maar misschien ook wel heel veel en zou je het liefst tijdelijk minder werken? Ken je de leidinggevende al die je dan krijgt, of nog helemaal niet? Zitten er fijne mensen in het team met wie je dit eventueel zou kunnen en willen delen? Zou je van je huidige manager wel ondersteuning krijgen, of ook al niet (want dan maakt het ook minder uit of een nieuwe manager dat wel zou doen)?
Op basis van mijn eigen ervaring: ik heb trajecten meegemaakt die ik echt prima had kunnen combineren met een nieuwe baan, waar alles van een leien dakje ging en ingrepen waar ik eventueel twee dagen van zou moeten herstellen in het weekend gepland werden (en mijn werk dus eigenlijk niets merkte van het traject), maar ik heb ook trajecten meegemaakt die ik echt niet had willen combineren met een nieuwe baan en waar ik de support van een fijne werkplek en leidinggevende nodig had (en ook kreeg) om een beetje overeind te blijven .
In principe vind ik dat je je keuzes niet moet baseren op angst, en dat je best van het positieve uit mag gaan (zo’n fertiliteitstraject kán ook meevallen qua angst en zorgen en ingewikkeldheid), maar tegelijkertijd moet je het jezelf ook niet nog ingewikkelder maken dat het al is. Dus als je nu al denkt: oh nee komt dit allemaal wel goed, zou ik deze kans geloof ik aan me voorbij laten gaan, zeker als het niet je droombaan is. Maar als je denkt: ah joh zal wel loslopen allemaal en linksom of rechtsom komt dit wel goed, ja, ga ervoor toch?