Werk (algemeen topic)

Hoe bedoel je dit? Wat ben ik dan verschuldigd?
Oh wacht, zij zijn dat met terugwerkende kracht (= twk)

En @chasingrainbows ik kreeg €78 en nu €168,—
Vind ik nogal een verschil!

We zijn begin dit jaar verhuisd dus voor iedereen is het aangepast. En nu hebben ze mij wel meegenomen in de aanpassing! Ik was gewoon vergeten? (En zelfs 5km dichterbij gaan wonen)

We reizen wel samen maar dan had er op voorhand afspraken gemaakt moeten worden daarover. Heb ik gelezen.
Die afspraken hebben we nooit gemaakt, ik werkte er al wat jaren voor ik een relatie kreeg en überhaupt samen ging wonen.

1 like

Ja goh haha

Wat heeft samenrijden hiermee te maken?
Carpoolen is super duurzaam en zouden ze toch moeten aanmoedigen?

Is het ook, maar als een werkgever daar afspraken over maakt dan kan het zo zijn dat alleen de persoon die rijdt reiskostenvergoeding krijgt.
Maar dat hebben we niet, dus niet van toepassing.

Mijn man gaat ook vaak op de fiets op dagen dat ik niet werk dus alleen hij al krijgt meer vergoeding dan we per maand tanken :smile:

Maar goed, ik ben benieuwd vrijdag! Hoe ze dit willen gaan oplossen. Bij twijfel zeg ik “ik kom er op terug” en dan bel ik de FNV

4 likes

Ja, dat jullie hier nu pas achter komen betekent niet dat je dan over de afgelopen periode pech had. Dit had juist toegepast moeten worden. Maar het gaat dus over 2025 en eerder?

Afhankelijk van de sector waar je in werkt en hoe flexibel een financiële afdeling is (want ik verwacht in elk geval niet dat semi overheid dit doet, maar dat is een aanname want die branches ken ik niet😅) kan ik me wel voorstellen dat ze hier een creatieve oplossing in opperen. Want menig partij zal geen zin hebben om reeds afgesloten boekjaren te heropenen en corrigeren. En in huidig jaar zal onbelast ook lastig worden. Dus ik kan me voorstellen dat de uitbetaling ineens anders op de verloning via een netto component komt. Je in elk geval niet laten paaien voor een deelse compensatie, gewoon de volle mep conform je cao/aovk

4 likes

Dank je!!

In ieder geval weet ik dat ik niet meegenomen ben in de overgang van €0.19 naar €0,21 ct/km
Dat was 2023 volgens mij. En ook de overgang naar €0,23ct in 2024 is niets gebeurd.
Ik heb het vanaf toen wel aangegeven, een aantal keer.
Het is geen groot bedrijf en personeelszaken worden gedaan via onze accountantskantoor.

Ik ga er morgen eens een excel op loslaten om te kijken waar ze op uit moeten komen ongeveer.

Edit: excel erop losgelaten en tering als ik terugreken vanaf 2020 heb ik heel wat misgelopen!
:sob:

3 likes

Nou ik krijg het met terugwerkende kracht vanaf 3-2022 gecompenseerd :star_struck:

62 likes

Ik heb (op uitnodiging want ik was niet perse op zoek) een sollicitatiegesprek aankomende week.
Na 3 jaar op mijn huidige werk ben ik eindelijk op mijn plek, veel gepsrekken gehad en nu meer vrijheid, rust en vertrouwen, ben echt in deze functie gegroeid zeg maar. Dat maakt dat het werk nu ook fijn te combineren is met thuis ( 2 kleine kinderen).
Wel is het vaak iets geweest, door de bedrijfscultuur, maar t lijkt er nu beter.

Het bedrijf waar ik gevraagd ben is groter, beter geregeld, flinke stap omhoog in functie en uitdaging. Ik zou me voor mijn gevoel weer in het diepe storten. Ik zit dus erg in de knoei met ambitie vs “comfort” maar heb momenteel ook al een goede functie/ vast contract.

Ik ga casual het gesprek aan maar t houd me nu al erg bezig. Ik stond een aantal jaar geleden voor dezelfde keuze en ben wel blij dat ik het gedaan heb. Al voel ik me soms wel wat schuldig dat ik 32 u werk. Maar ik ben bang dat zo’n nieuwe uitdaging met meer senior managementrol (en imposter syndrome) zorgt dat mijn focus weer minder op thuis komt te liggen. De mom-guilt. Vraag me sterk af of het mogelijk is zon pittige functie uit te voeren met dezelfde balans, want het zal me wel meer kruim kosten.

Zijn er anderen hier dit dit bewust wel of niet gedaan hebben? Met of zonder spijt?

1 like

Ik weet niet of je een partner hebt maar ik zal
Je wensen wel bespreken en kijken of de andere ouder van je kinderen bereid is om daar flexibel in te zijn. Jezelf ontwikkelen is altijd goed en blijf je toch voor de comfort ook helemaal goed. Een goed vangnet voor jezelf en kinderen als het best veel is is ook nodig.

Ik herken het wel maar heb zelf wel altijd veel uitdagingen nodig om goed bij mijn werk te blijven maar het is bij mij wel een grote valkuil geweest. Al was het bij mijn werk geen 32u werkweek maar werd er verwacht dat je per week uren overwerkte en dat heeft mij genekt destijds aangezien ik het lastig vond om in een keiharde zakenwereld daar grenzen in te stellen

3 likes

Heeft iemand hier ooit een wat al te handtastelijke collega gehad? Ik heb een nieuwe collega die wat al te graag aan mij zit, als in zijn hand op m’n rug leggen als ik ergens sta waar hij moet zijn. Dat was meteen al de eerste keer met hem moest werken, nou gebeurde er afgelopen vrijdag zoiets bizars, ik had de dag gewerkt en die nieuwe moest de avond dus dan zie je elkaar bij het wisselmoment, hij kon de app die we gebruiken om onze uren bij te houden niet vinden en vroeg mij of ik wist hoe dat moest, dus ik tik op die app en wou opzij stappen toen hij mij ineens aan m’n oor trok, echt zo bizar dat ik even niet wist wat te zeggen. Dus ik heb daar later m’n manager over gebeld en ook gezegd van z’n hand steeds op m’n rug.

Nou zegt m’n manager dat ik het allemaal niet te groot moet maken, hij heeft alleen maar aan m’n oor en rug gezeten en hij bedoelde het vast niet verkeerd en meer blabla en ben ik daar best wel geïrriteerd over dat ie het zo makkelijk afdoet met het is gewoon een aanrakerig persoon, en dat ik zelf maar moet zeggen dat ik niet wil dat hij mij aanraakt terwijl ik die man nu pas 2 keer heb gezien en een keer mee heb gewerkt,
die gek trok nota bene aan mn oor en bleef die ook vast houden. Zelfs m’n andere collega die het zag gebeuren was te flabbergasted om ook maar iets te zeggen. M’n manager doet nu alsof ik me aanstel en dat ie het vast allemaal niet deed met slechte intenties. Uiteraard zal ik volgende keer meteen zeggen dat ik daar niet van gediend ben maar overweeg nu wel om ander werk te zoeken, die nieuwe wordt nl ook floormanager en dat betekent dus dat ik ook alleen met hem daar moet zijn als de zaak gesloten is en ik heb geen zin om steeds bang te moeten zijn dat ie me toch een keer grijpt, we hebben wel overal camera’s maar bijv niet op de toiletten of in de personeelsruimte.
Tips om dit te handlen tot ik iets anders heb gevonden?

Echt niet oke. Net zoals de reactie manager om dit te bagatelliseren en af te zwakken. Jij geeft je grenzen aan en dat is genoeg. Het is niet aan hem om te bepalen waar jouw grenzen liggen. Sterker nog hij is wettelijk verplicht om te zorgen voor een veilige werkomgeving en dit te onderzoeken. (helaas gebeurt dit in de praktijk nog te vaak niet).

En ook ervaring mee. Reactie van manager was toen dat het ook positief was want mensen vonden me dan wel een mooie vrouw! (Ja echt om te janken). Mijn eerste reactie was toen ook: ik zoek ander werk. Ik ben uiteindelijk met een vertrouwenspersoon gaan praten en die heeft samen met mij gekeken wat we het beste konden doen.

Ik zou je aanraden om met de vertrouwenspersoon te gaan praten. Sommige bedrijven hebben ook een extern vertrouwenspersoon of bedrijfsmaatschappelijk werker waar je naartoe kan. En schrijf het op; noteer de datum, handeling, collega’s die erbij waren.

Je hoort je niet onveilig te voelen op je werk. En dat zou niet de reden moeten zijn om weg te gaan. Ik kan me voorstellen dat je je door de reactie van je manager alleen maar kwetsbaarder voelt, maar je staat sterker en je bent minder alleen dan je denkt.

1 like

Dit maakt mij echt boos! Ik zou zeggen, maak het juist wel heel ‘groot’. Vertel het aan al je collega’s, vooral dat verhaal van je oor. Zeg dat je het niet prettig vindt met hem alleen te zijn. Misschien kunnen collega’s daar rekening mee houden en wellicht komen er ook verhalen van andere vrouwen naar boven. En heeft je manager nog iemand boven zich? Ik zou het dan zeker escaleren! Dit gedrag kan juist blijven bestaan omdat iedereen doet alsof het allemaal wel meevalt.

4 likes

Naast wat anderen al zeggen is het denk ik fijn dat een collega het ook heeft gezien? Zou er met die collega ook over praten.

En ja die hand op je rug, daarvan kán je nog denken oké het is een aanrakerig persoon (zonder dat het dan oké is hoor, je moet echt zsm kenbaar maken dat hij van je af moet blijven en je manager is echt een fucking slappe zak dat hij je niet serieus neemt), maar dat oor is echt zo fucking raar?? Zelfs m’n partner zou daar boos om worden :sob:

2 likes

Ja ik heb ook aan mijn twee andere vrouwelijke collega’s gevraagd of hij dat bij hun ook doet maar bij hun doet hij dat niet. En de collega die er bij was had ik al dat hand op m’n rug probleem aan uitgelegd dus die kwam ook meteen naar voor toen die nieuwe binnenkwam.

En ja ik vind de reactie van m’n manager echt heel slap ook, nou gaan ze vrijdag met hem in gesprek maar wel meteen erbij zeggen och hij heeft je niet bij je borsten of billen gegrepen en je bent een volwassen vrouw sheepy dus je kunt daar ook zelf iets van zeggen. Voor de beeldvorming ik ben 1.60 en die kerel is zeker 1.85.

Wij hebben twee vestigingsmanagers dus deze ene manager alleen moet sowieso met die andere overleggen en die andere wilde ook perse bij dit gesprek aanwezig zijn daarom is het nu verzet van vandaag naar vrijdag. Het lulligste van alles vind ik dat als gasten personeel ongewenst aan raken ze dan zonder pardon voor twee jaar op de zwarte lijst gaan. Ik denk dat ik me maar gewoon ziek meld en dan op zoek ga naar iets anders.

Wat een onwijs slechte situatie. Voor jou is dit heel duidelijk ongewenst gedrag. Daar moet je manager zeker wat mee moet doen. Heb je iemand die boven deze manager staat?
Dit mag niet meer gebeuren, het aangeven dat je het zelf maar moet zeggen en dat het maar je rug is, kan absoluut niet door de beugel.

Het stuk dat je aangeeft over gasten kun je absoluut gebruiken in deze gesprekken.

Vertrouwenspersonen kunnen mogelijk helpen, maar niet hebben vaak niet zoveel ‘slagkracht’ als een manager.

goed voor jezelf kiezen hierin.

1 like

Ik heb hier de advocaat over gebeld, zijn antwoord was dat mijn manager mijn klacht serieus moet nemen wat hij nu dus niet niet doet en daarmee blijft het bedrijf in gebreke. Maar dat het voor mijn eigen gemoedsrust is het beter als ik iets anders zoek is hij het mee eens.
Deze zelfde manager heeft op een drukbezochte bingo avond met een bekende bingomaster (Johnny Valentino die ook het personeel in zijn show betrekt) ook informatie over mij gegeven en vervolgens roept de bingo master mij om aan het publiek te vertellen dat ik net gescheiden ben en een nieuwe vriend zoek incl inschrijflijst terwijl ik vooraf al had aangegeven dat ik dit absoluut niet wilde, en dat terwijl hij mij eerst bij hem riep, ik was dus een prop in zijn show. Ik was toen ook zo boos maar dit is de druppel

1 like

Ja nu ik dit allemaal opschrijf zie ik zelf ook wel dat dit bedrijf ook echt toxic is en het tijd is voor een nieuw avontuur.

9 likes

Dat is echt verschrikkelijk zeg, zou me zo niet veilig voelen. Op mijn nieuwe werkplek werd heel veel aandacht geschonken aan integriteit en bij ongewenst gedrag dat je vertrouwenspersonen hebt, melding kan maken en je leidinggevende neemt je altijd serieus (zoals het hoort). Ik gun je echt ook zo’n werkplek

Nee ik voel me ook niet veilig meer daar nu. Ik heb eerder seksueel geweld op m’n werkplek meegemaakt en ik ben ontzettend bang voor mijn nieuwe collega nu, ik voelde hoe hij mij bij mijn oor greep en dat was de derde keer dat ik hem zag, die hand zo’n 15 keer op m’n rug was tot daar aan toe, maar dat oor trekken startled me real bad zeg maar. En zeker het feit dat een van mijn managers het downsized, heb vandaag meerdere sollicitaties de deur uitgedaan. Vind het wel sad, heb daar 8 jaar met plezier gewerkt en nu vlucht ik weg omdat ik weer bang ben voor een mannelijke collega en mijn manager het downplayed. So be it, miss tijd voor nieuwe avonturen

Dankjewel​:heart::heart::heart: ja I know tijd om te vertrekken en iets nieuws te zoeken. Mijn advocaat wilde me wel bijstaan in evt onderhandelingen

3 likes