Werk (algemeen topic)

Pff ik weet sinds vorige week dat mijn afdeling wordt opgedoekt en ik dus vanaf het voorjaar iets anders zal gaan doen en nu zit ik echt in een identiteits-carrière-crisis.
Mijn manager zegt dat ze me heel graag willen houden en wil dat ik zélf met ideeën kom ivm hoe ik mijn toekomst zie binnen het bedrijf waar ik werk.
Ik wordt nu zo extreem erg uit mijn comfortzone gehaald en weet even echt niet wat te doen. Het grote probleem is dat ik geen concrete plannen heb voor mijn toekomst of mijn carrière. Ik zie wel wat er op mijn pad komt en wat werkt en wat niet en nu word ik opeens zélf verantwoordelijk voor de invulling van mijn baan. Zo eng! Ik voel enerzijds de druk om deze kans optimaal te benutten en ben ook wel geflatteerd dat het management me de vrijheid wil geven om zelf een richting te kiezen (is op zich niet heel opmerkelijk misschien, maar binnen het bedrijf waar ik werk best wel zeldzaam) anderzijds vind ik het zo confronterend om eerlijk na te denken over wat ik wil en wat ik leuk vind. Ik kan bijvoorbeeld niet concreet zeggen welke aspecten aan mijn huidige functie ik het leukst vind, maar wel meer vage dingen zoals dat ik het fijn vind om de vrijheid te hebben om mijn eigen agenda te bepalen. Ik weet gewoon niet waar te beginnen! Zeker ook omdat ze aangaf dat ik me niet gebonden moet voelen aan de huidige functie-onderverdeling.

Toen ik het nieuws net had gehoord heb ik ook nog gesolliciteerd bij een ander bedrijf. Ik was er eerst vast van overtuigd dat ik weg wilde, maar nu hebben ze mijn ego gestreeld en wil ik wel ontdekken welke kansen er voor mij zijn.

Goed verhaal dit.
Ik vind het gewoon eng en moeilijk en ik ga het helemaal overthinken omdat ik dit soort situaties normaal altijd actief vermijd. Ik maak niet graag belangrijke beslissingen over mezelf maargoed ik word bijna 30, misschien toch eens stilaan tijd om ownership en verantwoordelijkheid te nemen over mijn carrière

Ik weet uit ervaring dat supermarkten echt staan te springen om leuke gemotiveerde mensen.
Voor allerlei afdelingen.

Mocht je je werk leuk vinden bieden ze soms ook interne cursussen aan of opleidingen.

Ik heb volgende week functioneringsgesprek, met gelijk planning voor 2019. En ik heb er echt zó geen zin in.
Omdat 1. ik niet zo goed tegen kritiek kan (rationeel kan ik het er wel mee eens zijn maar ik reageer er vaak emotioneel op), en ik moet een paar mensen vragen maar ik zit maar in een klein team, dus moet eigenlijk ook nog aan wat mensen die iets verder weg staan vragen, en dat vind ik eng.
En 2. het kan me eigenlijk zo weinig schelen. Het eerste en tweede jaar had ik wel duidelijk doelen, omdat ik nieuw in het vak was en veel moest leren. Maar nu richting het derde jaar heb ik de basis wel onder de knie, en ik vind het wel best zo. De verdere diepgang leer ik al doende wel. Maar daar kan ik niet echt mee aankomen natuurlijk.

Heb ook net assesment gehad (het hele team). Bij ons vond echt iedereen het spannend. Is denk ik ook wel normaal.
Lukt het om een leerdoel te formuleren? Hoeft ook niet iets mega groots te zijn natuurlijk. Als alles goed loopt, loopt het goed.

Wij hebben op mijn werk zo’n 360 feedback proces voor je beoordeling, waarin je dus je collega’s feedback geeft op een aantal punten.
Ik ben er nog vrij nieuw dus dit was de eerste keer dat ik hier aan mee deed. Ik ben vrij eerlijk en scherp geweest naar mijn collega’s en lees nu mijn ontvangen feedback en iedereen is alleen maar positief en superlief! Ohhhh voel me nou een beetje lullig haha.

Ik weet dat het objectief gezien nergens op slaat, zij hebben meer aan mijn opbouwende feedback dan dat ik heb aan hun lieve feedback maar toch. Het staat nu een beetje uit verhouding.

Is toch juist goed da je opbouwende feedback hebt gegeven aan je collega’s. Als iedereen alleen maar poeslief is dan kun je het net zo goed niet doen :woman_shrugging:

Ik ga op 01/02/2018 beginnen bij mijn nieuwe (oude) werk. Ik heb al ontslag genomen bij mijn werk en het voelt een beetje als een tussenfase nu. Want ik moet er nog twee maanden werken, maar toch ben ik alles al een beetje aan het afsluiten en boeien sommige dingen mij niet zo veel meer op het moment. Alleen duurt het nog best lang voordat ik weg ga dus ik moet eigenlijk nog wel een beetje interesse tonen. Het is ook een beetje tegenstrijdig want soms denk ik wel van ‘Waarom heb ik hier ontslag genomen?’ en zie ik alles door een roze bril terwijl ik het daarvoor helemaal niet leuk vond.

Het voelt echt een beetje als dit:

Mijn teamleider wou dat ik meer verantwoordelijkheden zou opnemen en een actieve rol zou nemen in een groepsverdeling, maar ik voelde me alleen maar geïntimideerd om diverse redenen: ik ben het jonkie van de groep, minst ervaren, ik hoor niet zo goed, laat staan het verstaan van een hele groep die aan het discussieren is over de gespreksonderwerpen om daar dan weer zinnig mee over te kunnen praten. Iemand anders heeft de positie op zich genomen.

Aan de ene kant durf ik mijn teamleider niet onder ogen te komen, want die gaat aangeven dat hij me het liefst op die positie zag, ondanks dat ik eerder had aangegeven dat dat zeker niet mijn plek is (al was ik wel gevleid dat hij me die positie wel had willen zien innemen) en dat ik misschien moet gaan uitleggen waarom dit zo is geëindigd. Aan de andere kant ben ik erg opgelucht, want die positie vereiste ook minstens een jaar inzet en ik weet niet of ik mezelf nog een jaar bij dezelfde werkgever zie en dan vind ik het ook maar jammer om halfslachtig wat te doen.

Het klinkt bijna alsof ik mezelf neerhaal in mijn eerste paragraaf, maar ik denk dat mijn werkgevers en ik soms gewoon moeten aanvaarden dat bepaalde taken niet lukken (maar er lukken al zoveel taken niet, bellen dat verschrikkelijke bellen ).

Ik vind het maar erg vervelend allemaal om zo vlot met elkaar te moeten kunnen vergaderen en weerwoorden geven. Niet dat ik het niet leuk vind om te praten of dingen te bediscussieren, maar in groep volg ik er gewoon te weinig van en ik wéét dat ik dingen mis.

Of het bij een ander beter is, weet ik niet zo. Maar een baan waar ik minder het gevoel krijg dat ik maar 50% kan uitvoeren zou misschien leuker zijn.

Wilt iemand mij hier helpen met een contract dat ik moet ondertekenen? Er staan een hoop voorwaarde in waar ik echt mijn vraagtekens bij zet.

Bedankt voor het aanbod! Niet meer. Heb een oud klasgenoot met rechten gevraagd of zij kon kijken.

Ik heb straks een functioneringsgesprek en moet daarvoor een vragenlijst invullen maar ik heb bij sommige vragen echt geen id…

Succes straks! Wat voor soort vragen zijn het, over je eigen functioneren?

1 like

Ja of er bijv. dingen zijn die mijn functioneren kunnen belemmeren en waar ik mezelf zie over 1 en 5 jaar, maar ook over collega’s en mijn werkplek en de begeleiding.

Hey, ik ook! Succes straks.

1 like

Jij ook!

Ah ja dat soort vragen… vind ik ook vaak lastig. Misschien voor jezelf los opschrijven wat je van je werk vind en kijken of de punten die je hebt in een categorie/vraag passen?
@Lula succes ook!

2 likes

Heeft iemand tips bij het vragen / onderhandelen voor meer loon bij je contractverlenging? Ik zie er echt heel erg tegenop. :frowning:

Niet echt specifieke tips, maar ik zou het zeker proberen! Ik heb zelf best wel spijt dat ik niet echt onderhandeld heb toen ik een vast contract kreeg. Ik ging namelijk van een oproepcontract naar een vast aantal uren en daar was ik blij mee op dat moment maar achteraf denk ik dat als ik was gaan onderhandelen meer salaris had kunnen krijgen

1 like

Hoe weet je nu of je werktechnisch klaar bent voor de volgende stap (doorgroeien).

Ik heb volgende week een beoordelingsgesprek waarvan ik verwacht dat het niet al te positief zal zijn. Ik weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan en maak me er veel te druk over.

Ik heb het momenteel helemaal gehad op mijn werk! Twee collega’s hebben mij 6 maanden geleden belooft om een deel van mijn project over te nemen. Vervolgens hebben ze er niks aan gedaan. Meerdere keren heb ik mijn collega’s er aan herrinert dat ze de verantwoordelijkheid op zich hebben genomen. Iedere keer beloofde ze aan de slag te gaan.
Maandag moet ik bij mijn chef komen omdat ze klachten over me heeft wat betreft dit project. Chef heeft al duidelijk gemaakt dat ze vindt dat het allemaal mijn schuld is.
Daarnaast kwam mijn chef met de mededeling dat ik vorige jaar 18 uur te weinig heb gewerkt. Ze wil hier niet over in discussie en eist dat ik die 18 uur inhaal.
Ik wil geen conflicten op mijn werk maar ik heb ook absoluut geen zin om dit over mijn kant te laten gaan.