Ik heb een vraag wat betreft mijn performance review.
Ik werk hier nu meer dan 1,5 jaar. Vorig jaar was mijn performance review prima. Ik had gevraagd om salarisverhoging, maar niet gekregen. De reden was, omdat ze vonden dat mijn salaris toen ik begin al aan de hoge kant was (2800 voor 32 uur in een contentfunctie) en ze konden niet iedereen in het team salarisverhoging gekregen, dus sommigen hebben het wel gekregen en ik niet. Mijn manager zei toen: volgend jaar krijg je het waarschijnlijk wel.
Maar nu is mijn manager weg en komen de performance reviews er weer aan. Ik ben een paar maanden geleden van functie veranderd, geen hogere functie, maar in dezelfde lijn, alleen net wat andere taken. Bij ons is een vast moment voor salarisverhoging, namelijk met de performance reviews, dus heb toen ook niets gedaan daaraan.
Probleem is:
Oude functie ging wel oké, maar niet top. Ik had eigenlijk te veel dingen waar ik me op moest focussen, waardoor ik mijn werk niet goed kon doen.
Nieuwe functie mocht ik zelf bedenken (in overleg) en die doe ik nu sinds een paar maanden. Dat loopt wel lekker, maar in een paar maanden kun je nog niet echt zeggen van: dit en dit heb ik bereikt. Het zit ook echt nog in een opstartfase.
Je moet ook aangeven hoe je vindt dat je overall performance was het afgelopen jaar in een schaal van 1 t/m 5. Als ik eerlijk zou zijn, zou ik 3 invullen (want voor mijn oude functie ging het mwah en had ik ook veel last van frustratie en mensen die me gingen controleren, in mijn nieuwe functie heb ik veel meer vrijheid en daar vaar ik beter op). Maar als ik salarisverhoging wil, kan ik beter 4 invullen.
Nou dat gedeelte kan ik zelf nog wel bedenken, maar ik zat dan wel een beetje met het gesprek wat erop gaat volgen. Wat als ik namelijk geen salarisverhoging krijg? Tegen die tijd werk ik er 2 jaar met hetzelfde salaris en in deze fase van mijn leven is salaris ook belangrijk (om uiteindelijk een huis te kunnen kopen, wil ook kinderen etc). Maar is dat iets wat je kan gebruiken als argument van, als ik geen salarisverhoging krijg, dan raken jullie me kwijt? Of hoe kun je zoiets het beste aanpakken? Want ik vind het grotendeels een leuk bedrijf, maar op dit moment is salaris ook gewoon een belangrijk punt.
Dus punt is eigenlijk: hoe kan ik mezelf verkopen dat ik die 4 wel echt waard ben en daardoor salarisverhoging krijg en wat moet ik doen als ik het niet krijg?