Werk (algemeen topic)

Bijzonder dat je dat zegt. Voordat ik in het onderwijs ging werken heb ik een aantal maanden de opleiding HBO V gevolgd. Van kleins af aan wilde ik ontzettend graag de zorg in. Tot de opleiding… ik merkte dat ik het te veel mee naar huis nam. Ik denk er nog vaak aan, de zorg trekt mij en ik vind het werk van een verpleegkundige heel mooi. Misschien dat ik werk en privé nu beter kan scheiden, toch nog maar eens over nadenken.

6 likes

Ja het kan heftig zijn hè (werk niet als vpk maar wel in de zorg). Merk het op z’n tijd ook nog maar je zal inmiddels een bak meer levenservaring hebben en dat slijt ook. Al blijven er altijd situaties die je echt bij blijven. Als je dingen kunt toevoegen is er juist ook wel voldoening.

2 likes

Je kan met de vpk opleiding bijvoorbeeld ook bij CJG gaan werken, dus dan zie je kinderen ook opgroeien.

1 like

Heel herkenbaar wat je zegt, helaas. Ik zou niet precies weten wat ik dan wel wil, in het onderwijs hou ik heel erg van het contact met kinderen en de afwisseling in het werk. En ook een stukje vrijheid (binnen je klaslokaal zegmaar). Ik ben bang dat dat in een andere baan niet bestaat. Al denk ik wel dat ik op andere plekken wel aan de slag zou kunnen met mijn opleidingen en ervaring.

3 likes

Ik zie echt op tegen de rest ban de week. Ik heb een nieuwe baby op werk en hij huilt alleen maar. Hij drinkt ook niet uit de fles. Dus het is zo zwaar. Ik weet dat het ooit beter wordt. Maar het kan ook nog weken duren.

3 likes

@Huismus Ik reageer even hier.

De HR-medewerkster zei dat inderdaad ook. Dat ze bij verandering van schaal naar een trede gaan zo dicht mogelijk bij je vorige salaris. Maar in mijn geval ga ik van secretaresse naar coördinator. Dan zou je toch ook denken dat je meer zou gaan verdienen? Maar dat kan dus cao-technisch niet altijd?

@SpeedOfSound Ik plak mijn reactie ook even hier!

Kun je niet nog verder in onderhandeling? Als je meer verantwoordelijkheid krijgt lijkt dat me een goed argument om naar een hoger salaris te gaan. Je kan eventueel ook wat vergelijkbare vacatures opzoeken en kijken welke salarissen daar aan hangen. Ik ben nu ook met een aantal personen in onderhandeling en als zij goed kunnen onderbouwen waarom ze een hoger salaris verdienen ga ik daar in mee.

Ja, ik kan met mijn manager nog wel hierover spreken, maar veel ruimte zit er niet. Het is onderwijs, en de onderhandelingsmogelijkheden zijn echt minimaal hier. Daarnaast heb ik dus een ondersteunende functie waarvoor ik zelf een functieprofiel heb moeten schrijven en ik kan niet echt soortgelijke vacatures vinden hiervan. Dat maakt het ook lastig, want ik sta dan voor mijn gevoel minder sterk.

@Frambozentaartje Ik reageer hier ook even op jou. Ik werk dus niet in de zorg, maar onderwijs, dus dat gaat iets anders.

2 likes

Ik was al bang dat 't onderwijs was. Daar is het idd heel strict geregeld. Als je een master afrondt mag je ook naar een hogere leerkracht schaal maar word je teruggeplaatst naar hetzelfde salaris. Ik weet dat @influencer laatst met succes onderhandeld heeft over d’r salaris. Maar ik weet daar de details niet van. Bij sommige stichtingen kom je ook wel met meer weg. Ik zou zeker eht gesprek met je manager aangaan.

1 like

Mijn bibliotheek wordt twee keer zo groot in het nieuwe ontwerp van de verbouwing. :sunglasses: Het heeft alles wat ik er in heb willen staan. Kan echt niet wachten haha.

7 likes

Ik doe het werk al 1.5 jaar maar als functieprofiel secretaresse. Krijg ook met half jaar terugwerkende kracht, meer wilden ze niet. Heb dit argument wel gezegd, en ze zou kijken wat ze kon doen.

Ik vind onderhandelen echt rete lastig. Zat ook echt zwetend achter mijn bureau (was ook nog eens online gesprek), zo vreselijk. En het is ook heel dubbel want ik heb hele goede arbeisvoorwaarden, en wil er ook niet weg. Maar ik weet ook dat ze mij niet kwijt willen, dus dan denk ik ook: doe dan wat meer moeite.

@Huismus Ging wat minder dan ik had verwacht/gehoopt. Ik ga dan wel 3 schalen omhoog, maar ze willen dan de trede nemen die overeenkomt met mijn huidige salaris. Terwijl ik dus eerst administratief werk deed, en nu coördinator ben. Het staat nog niet vast, en ik ga er nog met mijn manager over praten want op deze manier kan ik nog beter administratie blijven doen, want krijg dan hetzelfde betaald met minder verantwoordelijkheid.

Ben wel weer opgeknapt trouwens. Alleen nog super snel moe en zweten, maarja, dat gaat ook wel weer over.

11 likes

Jammer, positief is wel 3 treden omhoog. Maar zit je dan einde van je schaal? Wat was hun reden voor dezelfde schaal? Meestal is hogere functie ook hogere schaal.
Zou proberen met je manager voor die schaal hoger met zelfde salaris in die 3 treden omhoog. Vaak zit er overlap in. Hogere schaal is vaak lastiger dan trede omhoog.

Ik ga dus 3 schalen omhoog, maar begin dan weer bij trede 1. Dat salaris komt overeen met mijn huidige salaris 3 schalen lager (maar hogere trede). Dus het is wel hogere functie, hogere schaal maar niet meer salaris in dit geval. En dat vind ik een beetje vreemd.

Wat jammer!
Meestal krijg je er wel een trede bij met een hogere schaal. In sommige cao’s mag je zelfs maar 1 trede hoger als je in schaal omhoog gaat, misschien is dat bij jou ook? Mijn man en ik hebben dat allebei gehad geloof ik (zorg en cultuur). Zou iig even de cao bekijken.

1 like

Ja en achter de cao, das gewoon de basis volgens mij en meer kan en mag gewoon. Willen ze vaak alleen niet.

Ik zou in ieder geval echt niet akkoord gaan en bedanken als ze hierbij blijven @SpeedOfSound. Mooi verhaal, meer werk en verantwoordelijkheid maar zelfde verdienen. Dan kan je net zo goed stage gaan lopen

4 likes

Oh ik had het verkeerd gelezen mbt schalen en treden.
Raar dat je niet meer gaat verdienen. Dat is toch juist de bedoeling als je hogere functie gaat doen en meer verantwoordelijkheid krijgt.
Laat ze maar duidelijk uitleggen waarom.

Hoe langer ik er over nadenk, hoe stommer ik het aanbod eigenlijk vind. Het slaat inderdaad nergens op dat ik vrijwel hetzelfde blijf verdienen terwijl ik een andere functie met meer verantwoordelijkheid krijg.

Ik heb mijn manager geappt of hij me vandaag nog even kan bellen om eea. te bespreken (mail leest hij alleen in de avond en nu zit het nog vers in mijn geheugen). Hoop dat hij nog wat kan betekenen hierin. Ben in elk geval blij dat ik nog nergens mee akkoord ben gegaan behalve de functie zelf.

12 likes

Misschien helpt het om wat punten op papier te zetten? Ook al kun je er dan pas morgen over bellen heb je gewoon de punten die je wilt noemen. Ik zou uiteenzetten wat je nu ook zegt; ik ga iets heel anders doen, met andere/grotere verantwoordelijkheid en verdien dan hetzelfde en daar kan ik niet mee akkoord gaan.

1 like

Ja, heb inderdaad ook wat opgeschreven!

3 likes