Werk (algemeen topic)

Voor de mensen die werken bij een bedrijf/werkveld zonder CAO. Hoe doen jullie dat qua salarisverhoging? Hebben jullie in je contract vast gelegd wanneer je het salaris opnieuw bespreekt of gebeurt het random/uberhaupt niet? En op basis waarvan is dan de verhoging: is er bijv vastgelegd van zo en zo moet je doen om het weer te stijgen

2 likes

Ja misschien heb ik t te lang door laten gaan maar je wil ook gewoon helpen. Maar toen ik nul reactie kreeg op wat ik zei dacht ik ja dit heeft geen zin. Hij maakte het gelukkig niet persoonlijk, noemde wel mannen in pakken klootzakken. Maar he. Als ie had opgenomen had ik t gewoon geprobeerd. Maar was blij dat het niet zo was, en had eigenlijk ook wel verwacht dat t niet zou werken dus dat scheelt.

Mensen zijn echt naar, hoezo begin je ook over je geslachtsdeel.

Hopelijk kan ik er de volgende keer beter tegen.

1 like

Het gaat nooit echt wennen, maar je word er wel beter in.

Als klanten bij mij een grens over gingen met hun gedrag mocht ik ook altijd tegen ze zeggen ‘als u nu nog doorgaat verbeek ik de verbinding’ en dat dan ook echt doen. Misschien eens aan een leidinggevende of meer ervaren collega vragen hoe ze daar bij jullie mee omgaan?

Over je eerdere vraag mbt salaris wilde ik ook nog reageren; die collega’s die meer verdienen dan jij, werken die via hetzelfde uitzendbureau als jij?
Ik heb ook wel eens ergens gewerkt (zelfde soort werk wat jij nu doet denk ik, ook zelfde soort werkgever) waar uitzendkrachten minder salaris kregen dan mensen die hetzelfde werk deden in dienst bij het bedrijf. Wij, de uitzendkrachten, vroegen toen ook salarisverhoging aan het uitzendbureau en die zeiden doodleuk ‘dan moet werkgever ons meer betalen, dan kunnen wij jullie meer geven’ dat was dus geen succes.
Ook wel eens ergens gewerkt waar mensen van verschillende uitzendbureaus hetzelfde werk deden, ook voor verschillend salaris.

4 likes

Je wordt hier echt wel beter in en je zult het op den duur ook wel gemakkelijker naast je neer kunnen leggen verwacht ik. Al zullen er altijd rottige telefoontjes tussen zitten die meer impact maken, daar ontkom je niet aan helaas.

Is er op je werk niet ergens een handleiding over agressie aan de telefoon? Je hebt verschillende soorten agressie en verschillende soorten manieren van daar op reageren. Als je de soorten kan herkennen, is er op reageren ook steeds makkelijker.

Of je te lang bent doorgegaan, dat kan je alleen zelf bepalen. Voor iedereen is de grens anders. Sommige die merken het niet eens, anderen zijn al veel eerder aan hun tax. Bij iedereen is de trigger anders (al zijn er natuurlijk ook algemene telefoontjes die iedereen wel wat doen. denk aan dreigen met een bom). De ene dag is de andere dag ook niet, soms heb je een korter lontje. Zolang jij voor jezelf kan nagaan hoe, wat, waar dan is dat prima. Als je dit gesprek naloopt en denkt hmm misschien had ik beter dit of dat kunnen zeggen dan… heb je al weer winst te pakken. De conclusie kan ook zijn natuurlijk dat alles gewoon prima verlopen is en je er geen invloed op had gehad op wat voor manier dan ook. Sommige mensen willen ook gewoon niet luisteren. Je hebt meer macht aan de telefoon dan de beller weet en denkt.

Je zou trouwens eens kunnen kijken nog naar geweldloos communiceren. Het is ook interessant om uit te zoeken waar je allergieën zitten, dan herken je je eigen reactie ook weer beter. Uiteindelijk ben je natuurlijk maar gewoon een mens, dus perfect reageren op zulke situaties kan je nooit altijd. Dat is ook niet nodig.

Edit: oh nog een ding. Laat je niet ontmoedigen door collega’s die zeggen dat ze nooit agressieve mensen hebben of nooit daar of daar tegen aan lopen. In mijn ervaring zijn veel niet eerlijk en/of hebben slechte zelfreflectie op hun eigen kunnen. Als je dit dan teveel op jezelf betrekt, dan krijg je een scheef beeld van je eigen werk.

5 likes

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is de eerste week uit de opleiding. Dus heb ook gewoon nog veel te leren. Ik ben gewoon niet goed in confrontaties, bleef soms ook stil omdat ik dacht laat maar lullen want wat moet ik hier mee. Maar zeker nu al veel geleerd van deze ene ervaring. Merk wel vaker dat ik lichtelijk in de stress schiet als iemand er niet mee eens is oid, maar denk dat het ook te maken heeft met dat ik nog zo nieuw ben hierin en gewoon een lekkere angst en paniekkip ben. En heb hiervan al geleerd dat ik t wel kan, al is dit in dit geval de verbinding verbreken. We mogen inderdaad ook de verbinding verbreken als iemand agressief word. Als ik nog een fysiek zo reageer(mn hart klopte echt mn borstkas uit en dacht meteen al bij mezelf doe normaal maar toen gebeurde t al :joy:) dan zal ik wel tips bij mn senior of teamlead vragen. Weet ook niet of t kwam door zn boosheid, of meer mijn gevoel van onkunde. In ieder geval veel geleerd. Nu weekend!

1 like

Ik kon vandaag wat eerder weg van werk maar net kreeg ik een scheef gezicht van een collega. En dan kan ik dat echt moeilijk loslaten.

Vraagje, ben benieuwd naar de ervaringen van anderen en hoe je dit het beste aan kan pakken.

Ik zou heel graag salarisverhoging willen. Niet alleen omdat het gewoon leuk en fijn is meer geld te krijgen, maar omdat ik ook vind dat ik het echt verdien. Ons takenpakket is in de jaren veel groter geworden, de werkdruk ontiegelijk veel hoger en ik vind dat ik mezelf ook erg heb ontwikkeld (wat ook wordt beaamd tijdens evaluatiegesprekken). Als ik kijk naar soortgelijke functies en de salarisindicatie, weet ik dat ik minimaal een paar honderd euro meer zou kunnen verdienen. Kortom, ik vind dat ik meer geld waard ben dan mij nu betaald wordt.
Nu wil ik dit tijdens een aankomend evaluatiegesprek op tafel gooien. Ik heb het al eerder voorzichtig ter sprake gebracht, maar dat was bij een andere leidinggevende dan nu. Er werd altijd gezegd: salarisverhoging gebeurt hier eigenlijk niet (op de jaarlijkse verhoging die ongeveer iedereen krijgt na), tenzij je echt een andere functie krijgt en in een andere schaal komt. Bij ons zijn daar helaas beperkte mogelijkheden voor, dus dat stimuleert ook niet.
Heb er nu uitvoerig over nagedacht, maar ik wil gewoon voor mezelf opkomen en gaan strijden voor die salarisverhoging. Want verder heb ik het erg naar mijn zin op mijn werk, maar ik vind wel dat mijn verdiensten naar behoren beloond horen te worden.
Zijn er do’s en dont’s op dit gebied? Is het bijvoorbeeld slim om te zeggen dat je om je heen gaat kijken naar een andere baan, als die verhoging of promotie er op de kortere termijn niet in zit? Hoe ging dit bij jullie, als je in een soortgelijke situatie zat/zit?

2 likes

Je hebt duidelijk op een rijtje waarom je opslag wilt. Maak dat in je gesprek heel concreet: welke taken doe je extra, op welke punten heb je je ontwikkeld.

Ik zou niet bluffen dat je overweegt om te vertrekken als je dat niet meent. Ik zou het persoonlijk sowieso niet opbrengen in het gesprek. Als je de loonsverhoging enkel op basis daarvan krijgt, wordt het er niet gezelliger op. Ik zou wel zeker aangeven dat je loon lager ligt dan marktwaarde. Dat is een argument voor verhoging, en je geeft zo aan dat je je er heel bewust van bent dat je onderbetaald wordt.
Krijg je de opslag niet, kun alsnog rustig op zoek gaan een andere baan met beter loon.

2 likes

Morgen is mijn eerste werkdag bij een nieuwe werkgeversverklaring. Ben echt zo zenuwachtig en heb er eigenlijk geen zin meer in :rofl::rofl:. Opnieuw beginnen alles en iedereen opnieuw leren kennen, kijk daar nooit echt naar uit.

3 likes

Goeie tips. Dat bluffen zou ik, los van dat het misschien niet verstandig is, denk ik ook niet durven hoor. Ook omdat ik het er gewoon enorm naar mijn zin heb. Maar hopelijk zijn de argumenten genoeg en is er mogelijkheid tot verhoging. Spannend!

Ik zat/zit in precies dezelfde situatie als jij, heb dit 3 jr geleden besproken met mn ex-teamleider nav extra taken die ik had en de groei die ik had doorgemaakt…
Zij gunde het mij, maar had er geen ervaring mee dus heeft t voor mij nagevraagd bij hr.

Meest droge antwoord van hr; je moet een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd voor een extra trede. Wat die uitzonderlijke prestatie is, no one knows🤣

Nu een andere teamleider en een andere collega heeft het ook ter sprake gebracht, ook tegen haar is er gezegd dat er geen onderhandeling mogelijk is…

Er is intern echter wel onrust over en nu vanuit het bestuur willen ze het een en ander doen wbt onze functiewaardering. Maar heb er weinig vertrouwen in.

1 like

Ik heb dit ook meegemaakt, ik heb het toen aangekaart omdat ik erachter kwam een paar honderd euro bruto minder kreeg dan andere collega’s en er zat duidelijk verschil tussen onze taken en mijn toevoeging. Ik wist wel dat ze het niet zouden kunnen veranderen, maar wilde het toch gezegd hebben. Dus bij beoordelingsgesprek aangekaart, mijn leidinggevende was het met mij eens en had blijkbaar het eea al uitgezocht voor mij.

Wat ze toen hebben gedaan is mij in een hogere schaal geplaatst, de hoogste beoordeling gegeven en elke 6 maanden een beoordelingsgesprek ipv 1x per jaar. Om zo in een kortere tijd mijn salaris te verhogen. Had dit oprecht niet verwacht dus was daar toen heel blij mee.

8 likes

Wat irritant is dat, ook dat dan niet toegelicht wordt wat zo’n uitzonderlijke prestatie dan is. Dan kan je niet eens proberen om daar naartoe te streven. En zo’n prestatie is denk ik ook afhankelijk van geluk hebben, lijkt me.

Ga voor je duimen dat er ook daadwerkelijk actie over ondernomen wordt! Maar in elk geval goed dat jullie iets hebben gezegd, anders zou er helemaal niets gebeuren.

1 like

Oh wow, dan wordt er echt wel met je meegedacht! Hoe kwam je erachter dat er verschil was? Ik heb best veel collega’s met (min of meer) dezelfde functie als ik, maar zou niet echt naar hun salaris durven vragen, stom eigenlijk.

Ik durfde dat ook niet, maar bij mij was het echt dat ik er per ongeluk achterkwam. Mede doordat ik van andere functies de salarissen te horen kreeg. Ooit daar gesprekken over gehad met collega’s. Daaruit kon ik aan de reacties ontdekken wat ze verdienden. Meer dan de andere functies, meer dan ik ook. De andere functies waren overigens hoger geschaald dan ik, terwijl de functies nagenoeg qua inhoud overeenkwamen.
Toen mijn leidinggevende er zelf mee aankwam was het nog een extra bevestiging dat ik echt te weinig verdiende dan gemiddeld.

Dus nu maak ik die fout nooit weer. Eerst goed onderzoek doen, vertrouwen in wat je kan bieden en hier echt open en eerlijk over zijn. Laat het sowieso altijd horen, jij hebt duidelijk mooie argumenten om het in ieder geval aan te kaarten. Je weet nooit wat voor opties er zijn als je er niet om vraagt. Niet geschoten is altijd mis!

3 likes

Wat goed, gefeliciteerd!

2 likes

Wat leuk om te lezen! Gefeliciteerd!

2 likes

Wow, goed zeg! Ja, goeie tips. Ga ik allemaal rustig op een rij zetten :blush:

3 likes

Ik ben even benieuwd naar de mening hier. Ik ben bijna klaar met m’n studie geneeskunde (eind augustus) en was bezig met solliciteren. Nu is het zo dat de plek waar ik graag zou willen starten vanaf 1 september plek heeft. Ik zou echter door allerlei factoren pas 1 oktober willen starten (maar dat is op die plek geen optie en ze laten me weten als dat zou veranderen). Ga ik tóch voor de zekerheid van de plek die ik wil, of kijk ik verder en probeer ik het verder in m’n loopbaan weer hier? Stap ik meteen in de trein van een artsenbaan of ga ik er eerst nog even tussenuit?

2 likes

Heb je al een lijstje gemaakt met voor- en nadelen? :slight_smile:

2 likes