Werk (algemeen topic)

Er zijn op dit moment superveel IT traineeships, ik zou goed oriënteren en vooral kijken naar hoeveel opleiding en persoonlijke aandacht je werkelijk in de praktijk krijgt

1 like

Ik was ook geïnteresseerd in het bedrijf dat je noemt maar ik heb inmiddels besloten er niet aan te beginnen. Ik ken namelijk twee mensen die slechte ervaringen hebben met dit bedrijf. Op Trustpilot staan trouwens ook (vooral negatieve) reviews van werknemers en sollicitanten. Ik weet dat zulke sites vaak een scheef beeld geven, en er zullen vast ook veel succesverhalen zijn, maar al die negatieve ervaringen schrikken mij persoonlijk af.

1 like

Ik doe op dit moment een traineeship daar (bijna klaar!) en kan me eigenlijk in alle bovenstaande reacties wel vinden. Zelf ben ik heel blij met waar het me gebracht heeft, zeker omdat ik midden in corona daar ben begonnen en ik echt nog niet wist wat ik precies wilde doen. Zonder hen was ik niet op de plek gekomen waar ik nu ben en waar ik alle ruimte en kansen krijg om te ontdekken wat me ligt en wat ik kan. Maar ik denk ook dat ik daar best geluk mee heb gehad.
Van iedereen die tegelijk met mij gestart is zit iedereen wel echt op een plek die bij ze past en de springplank die het ze gegeven heeft, maar het is niet een werkgever die echt geeft om zn personeel en iedereen is blij als het traineeship straks klaar is en ze gewoon direct voor hun opdrachtgever kunnen gaan werken haha

4 likes

Hier sluit ik me bij aan. Denk dat de ervaring heel erg afhangt van je verwachting en voor mij was dat puur een ander werkveld snel in komen. Dat hebben ze me kunnen geven en ook echt snel. Ook bieden ze als je goed bent in zelfstudie wel veel recourses en de optie om aan de lopende band certificaten te halen. Maar ben zelf niet goed in zelfstudie en ze bieden niet meer dan oefentoetsen, studieboeken en betalen voor je certificaat examen. Iets van een training of groepsles zit er niet echt in. Maar ik ken ook mensen die bij andere plekken een it traineeship hebben gevolgd en die zijn vaak wel in dezelfde lijn. Heb zelf ook bij qissIT(?) gesolliciteerd en die raad ik nog meer af. Daar zit je bvb echt vast want de intentie is dat je na de eerste 2 jaar gewoon blijft als detacheerder en dat leek mij niks. Bij calco is het wel de bedoeling dat je overgenomen wordt na 2 jaar.

Mijn voornamelijk positieve punt van calco is vooral dat je zolang je trainee bent een ov jaarkaart krijgt die je ook privé mag gebruiken in bus tram en trein. Heel chill met familie aan de andere kant van Nederland.

Wat ik zelf ook prettig vind is dat ze vaste salarisverhoging momenten hebben en dit is mijn eerste “echte” werk dus vind het erg prettig dat dat gewoon vast staat. Denk dat als je al veel “volwassen” werk ervaring hebt dat niet zo boeiend is.

2 likes

Maar gebeurde dit ook? Want ik hoorde vaak verhalen dat het bedrijf jou als trainee voorhield dat je salaris iedere periode een x percentage zou stijgen, maar dat er altijd wel iets aan je prestaties was aan te merken waardoor je dit percentage eigenlijk nooit kreeg.

Ik ben ook ooit begonnen bij dit bedrijf, maar ik heb een bijzonder nare ervaring gehad. Is nogal een herkenbaar verhaal dus ik ga het hier niet weer neerplempen maar misschien vind je het nog als je helemaal terugzoekt in mijn posts.

Als jij een beetje weet bij wat voor een soort bedrijf je wilt werken, en welke functie je zou willen vervullen, zou ik geen traineeship gaan volgen. Maar ga op een andere manier kijken hoe je kan leren wat je wilt leren, investeer een klein beetje en ga gewoon aan de slag in een junior functie. Is misschien wat lastiger maar wel een snellere weg naar waar jij wilt komen. Houd namelijk altijd in je achterhoofd dat jij het product bent van c.a.l.kut en ze aan jou geld verdienen. Ze hebben jouw persoonlijke ervaring en jouw ambities niet als prioriteit. Maar wil je gewoon een ingang in de IT, en vind je het prima om bijvoorbeeld applicatiebeheerder bij Shell of ABN AMRO te worden, dan prima.

Zoals ik zei is mijn ervaring dus bijzonder naar geweest dus ik ben ook heel negatief en cynisch over dit bedrijf. Van mijn startgroep zijn de ervaringen heel wisselend geweest. Het hoeft niet altijd super negatief te zijn hoor. Maar denk heel goed na wat je wilt en of dit bij je past. En neem alles wat de docenten en recruiters tegen je zeggen met een heeeele grote korrel zout. Al hun woorden kunnen zomaar verdraaid worden als het hen goed uitkomt.

Edit: Ik ben dus uiteindelijk gestopt met dat traineeship en ben op eigen houtje, zonder opleiding, een carriere in de IT begonnen. Je mag me een pb sturen als je daar meer over wilt weten! @macchiato

4 likes

Vervelend dat jij zon kut ervaring is gehad hebt! Ken er wel meer inderdaad en weet ook dat degenen die hun proeftijd niet doorgekomen zijn die ik ken vrij snel wel ergens anders in de it zijn aangenomen.
In mijn ervaring krijgt wel iedereen die salarisverhoging ja!

2 likes

Ooh dat is wel goed om te horen! Kan ook zijn dat ze iets beter zijn geworden in het behandelen van trainees hoor. Want dat van mij is al weer járen geleden, en ze kregen toen echt heel veel negatieve recensies. Hopelijk is er sinds toen wel wat veranderd.

Ik blijf wel sowieso bij mn punt dat c.a.l.kut een commercieel bedrijf is en jij hun product bent en je je daar goed van bewust moet zijn. (Maar dit geldt voor alle traineeshipaanbieders) En dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden!

2 likes

Wat een interessante link. Geweldloos communiceren doet mij hier ook wel aan denken.

1 like

Wow wat een reacties, bedankt allemaal! Ik ben er niet van overtuigd dat ik de IT in wil (al ging het me eigenlijk om hun Finance traineeship) maar kwam na veel brainstormen vandaag al tot de conclusie dat ik liever bij iets kleinschaligers werk en liefst ook met duurzame impact. Maar wel iets waar ik kan groeien en een fijn startsalaris heb. Ooit heb ik best uitgebreide loopbaancoaching gedaan en daar kwam oa uit dat werk als projectmanager mij goed zou liggen. Dus ga nu even daarop voortborduren.

2 likes

Ja heb wel gehoord dat dat vooral tijdens Corona ook veel geprobeerd werd, maar ik heb denk ik geluk dat ik bij een bedrijf zit met een manager die gewoon zegt ze doet het helemaal top. Heb een collega die wat langer terug trainee was en die tijdens Corona ook en verhoging eerst niet kreeg en die heeft bij onze manager dat aangegeven en die manager is toen bij het bedrijf gaan afdwingen dat hij het gewoon kreeg. Dus vlekkeloos gaat het niet altijd. Ze maken je ook wel erg bang met dat je doelen moet stellen en op basis van die prestatie hoeveel het omhoog gaat en dat hebben ze vooraf niet ge zege bij het verkoop praatje, maar vind het ergens nie tv gek dat je moet laten zien dat je een salarisverhoging hebt verdiend. De manier waarop is alleen heel ruk.

En denk inderdaad dat als het op een andere manier kan je dat beter kan doen, maar ik heb er geen spijt van. Ken ook hele slechte verhalen en zelfs iemand die uiteindelijk uitgekocht is, maar ik heb er vrede mee dat ik Max 2 jaar in een niet ideale situatie zit om te weken in de sector die ik wil.

De voordelen die ik heel belangrijk waren en die geboden werden waren vooral het meteen hebben van een vast contract, geen it ervaring nodig, langere “opleiding” periode dan de andere traineeship die ik had bezocht, de ov kaart, dat je nee mag zeggen op de matches die ze maken (kan soms wel voelen alsof dat niet mag als het meermaals is, dus dat is wel kut) als je aangeeft toch niet op je plek te zitten gaan ze opzoek naar iets anders en na 2 jaar ben je er ook echt van af

2 likes

Als je trouwens al een bedrijf in gedachte hebt bieden die steeds vaak zelf ook intern traineeships aan. Het bedrijf waar ik nu zo bijvoorbeeld ook en als ik dat had geweten en wist hoe chill dit bedrijf kan zijn had ik daar misschien eerder voor gekozen. Maarja ik wist totaaaal niet wat ik wou dus dan wordt dat lastig :sweat_smile:

2 likes

Dank, interessante theorie. Net het gesprek gehad maar ik weet het niet. Denk dat ik wel op een redelijk volwassen manier mijn wensen en argumenten uiteen heb gezet, maar ik merk dan dat ik aan het eind onbewust denk ‘nog even small talk doen en interesse tonen in de privesituatie van deze persoon zodat ze me nog wel aardig vindt’. Handel ik dan vanuit de kindrol?

(Ik hoor pas over een paar weken wat m’n salaris wordt trouwens dus weet nog niet of het gesprek succesvol was)

Hm ja ik denk dat ik wel teveel een pleaser ben, maar ben niet ontevreden hoor. Heb er uiteindelijk nog een mail achteraan gestuurd met mijn argumenten op een rij, was een tip van m’n vriend en vond ik wel een goede (stiekem denk ik dan ook wel 'help kom ik niet over als een bitch als ik zo’n mail stuur, maar f*ck it). Tijdens het gesprek ging het ook heel snel en op de argumenten/redenen waar zij mee kwam had ik me helemaal niet kunnen voorbereiden.

Hopelijk krijg jij positief nieuws!

2 likes

Mijn studenten kunnen een prijs winnen. Ik zit hier als een soort trotse ouder ze toe te juichen :joy:

15 likes

Help ik had zojuist voor t eerst een klant waar ik niets mee kon en die ook echt boos was. En kreeg echt een hartslag van 300. Omdat klant totaal niet meer luisterde heb ik uiteindelijk verbinding verbroken. Toen moest ik m ivm wat ik voor hem moest doen terugbellen, godzijdank deed dat nummer t niet. Maar echt arme collega die hem later aan de lijn krijgt.

Hoe de F word je hier weerbaarder in. Gaat t ooit beter?

1 like

Goed dat je de verbinding hebt verbroken! Volgens mij vinden veel mensen dat al best eng en gaat zo’n gesprek dan te lang door. Ik zou dit de volgende keer melden bij een leidinggevende en ook aangeven dat jij de klant liever niet terug wil bellen. Heb er ooit eens een gehad die en naar me schreeuwde en over zijn geslachtsdeel begon. Nou sorry maar dikke doei, die ga ik niet terugbellen. Dat heb ik mooi aan een leidinggevende overgelaten

1 like

Voor de mensen die werken bij een bedrijf/werkveld zonder CAO. Hoe doen jullie dat qua salarisverhoging? Hebben jullie in je contract vast gelegd wanneer je het salaris opnieuw bespreekt of gebeurt het random/uberhaupt niet? En op basis waarvan is dan de verhoging: is er bijv vastgelegd van zo en zo moet je doen om het weer te stijgen

2 likes

Ja misschien heb ik t te lang door laten gaan maar je wil ook gewoon helpen. Maar toen ik nul reactie kreeg op wat ik zei dacht ik ja dit heeft geen zin. Hij maakte het gelukkig niet persoonlijk, noemde wel mannen in pakken klootzakken. Maar he. Als ie had opgenomen had ik t gewoon geprobeerd. Maar was blij dat het niet zo was, en had eigenlijk ook wel verwacht dat t niet zou werken dus dat scheelt.

Mensen zijn echt naar, hoezo begin je ook over je geslachtsdeel.

Hopelijk kan ik er de volgende keer beter tegen.

1 like

Het gaat nooit echt wennen, maar je word er wel beter in.

Als klanten bij mij een grens over gingen met hun gedrag mocht ik ook altijd tegen ze zeggen ‘als u nu nog doorgaat verbeek ik de verbinding’ en dat dan ook echt doen. Misschien eens aan een leidinggevende of meer ervaren collega vragen hoe ze daar bij jullie mee omgaan?

Over je eerdere vraag mbt salaris wilde ik ook nog reageren; die collega’s die meer verdienen dan jij, werken die via hetzelfde uitzendbureau als jij?
Ik heb ook wel eens ergens gewerkt (zelfde soort werk wat jij nu doet denk ik, ook zelfde soort werkgever) waar uitzendkrachten minder salaris kregen dan mensen die hetzelfde werk deden in dienst bij het bedrijf. Wij, de uitzendkrachten, vroegen toen ook salarisverhoging aan het uitzendbureau en die zeiden doodleuk ‘dan moet werkgever ons meer betalen, dan kunnen wij jullie meer geven’ dat was dus geen succes.
Ook wel eens ergens gewerkt waar mensen van verschillende uitzendbureaus hetzelfde werk deden, ook voor verschillend salaris.

4 likes

Je wordt hier echt wel beter in en je zult het op den duur ook wel gemakkelijker naast je neer kunnen leggen verwacht ik. Al zullen er altijd rottige telefoontjes tussen zitten die meer impact maken, daar ontkom je niet aan helaas.

Is er op je werk niet ergens een handleiding over agressie aan de telefoon? Je hebt verschillende soorten agressie en verschillende soorten manieren van daar op reageren. Als je de soorten kan herkennen, is er op reageren ook steeds makkelijker.

Of je te lang bent doorgegaan, dat kan je alleen zelf bepalen. Voor iedereen is de grens anders. Sommige die merken het niet eens, anderen zijn al veel eerder aan hun tax. Bij iedereen is de trigger anders (al zijn er natuurlijk ook algemene telefoontjes die iedereen wel wat doen. denk aan dreigen met een bom). De ene dag is de andere dag ook niet, soms heb je een korter lontje. Zolang jij voor jezelf kan nagaan hoe, wat, waar dan is dat prima. Als je dit gesprek naloopt en denkt hmm misschien had ik beter dit of dat kunnen zeggen dan… heb je al weer winst te pakken. De conclusie kan ook zijn natuurlijk dat alles gewoon prima verlopen is en je er geen invloed op had gehad op wat voor manier dan ook. Sommige mensen willen ook gewoon niet luisteren. Je hebt meer macht aan de telefoon dan de beller weet en denkt.

Je zou trouwens eens kunnen kijken nog naar geweldloos communiceren. Het is ook interessant om uit te zoeken waar je allergieën zitten, dan herken je je eigen reactie ook weer beter. Uiteindelijk ben je natuurlijk maar gewoon een mens, dus perfect reageren op zulke situaties kan je nooit altijd. Dat is ook niet nodig.

Edit: oh nog een ding. Laat je niet ontmoedigen door collega’s die zeggen dat ze nooit agressieve mensen hebben of nooit daar of daar tegen aan lopen. In mijn ervaring zijn veel niet eerlijk en/of hebben slechte zelfreflectie op hun eigen kunnen. Als je dit dan teveel op jezelf betrekt, dan krijg je een scheef beeld van je eigen werk.

5 likes