Werk (algemeen topic)

Waarom zou je zoiets verschrikkelijks verzinnen om eerder te kunnen stoppen!? Mensen sporen soms echt niet :sweat_smile:

1 like

Ik zou dit zeker melden, echt bizar.

14 likes

Maar weet je echt zeker dat ze het verzonnen heeft? Of nemen jullie dat aan op basis van vage dingen die zij gezegd heeft? Want misschien heeft ze gewoon een gekke reactie op zo’n gebeurtenis oid? Kan me gewoon echt niet voorstellen dat je zoiets doet samen met je moeder (??) enkel en alleen om twee uurtjes eerder naar huis te kunnen :’’)

3 likes

Ik zou me er niet zo specifiek mee bemoeiend.

Hooguit als ze er is op de afdeling vragen hoe het met haar vader gaat.

5 likes

Wow echt bizar dat je daarover zou liegen. Zo iemand kun je toch nooit meer vertrouwen. En dat voor 2 uurtjes.

Ik zou dan zelf wel zo zijn dat ik de hele tijd naar die vader zou vragen hoe het gaat en om allerlei details vragen enz. Net zolang tot ze zich klem praat of zelf moet opbiechten dat het verzonnen is.

Of haar lekker laten zweten op haar vakantie door te zeggen dat je het weet en het misschien wilt gaan melden.

2 likes

Zolang jij nog niks hebt getekend is het contract niet rechtsgeldig en kan jij dus nog gewoon onderhandelen. Wel gek dat ze het zo doen inderdaad. Zoiets hoort meer aangeboden te worden toch, en niet ff vertellen dat je al bijna een maand een vast contract hebt.

1 like

@monkeyslut volgorde vind ik vreemd. Maar bij ons is er bijv echt geen ruimte tot onderhandelen als je overgaat naar een vast contract, weet niet of dat bij jou wel zo zou moeten zijn?

2 likes

Er is geen CAO waardoor het op voorhand al in beton gegoten is? Ik zou kijken of je toch nog het gesprek kunt aan gaan

2 likes

Maar zelfs van een CAO mag je positief afwijken natuurlijk. Op zo’n manier aanpakken is voor het bedrijf vast makkelijk en in hun voordeel. Ook dat eeuwige er is geen onderhandelmogelijkheid, zo star en ja. Typisch bedrijven hè het gaat echt alleen om zoveel mogelijk geld binnen harken en houden.

Hele rant maar ik ben laatste dagen echt zuur als het hierover gaat merk ik haha

7 likes

Ja ik heb ook een CAO maar wacht nog altijd op reactie van de manager :upside_down_face: want CAO is niet voldoende vind ik. Maar dan is dat vaak wel het ‘argument’ wat kolder is. En zich maar afvragen waarom het zo moeilijk is om bestaande medewerkers binnen te houden :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

2 likes

Dat is niet persé zo. Sowieso krijg je na 2 jaar of 2 verlengingen van tijdelijke contracten automatisch en rechtsgeldig een vast contract, als jij dan vooraf niks aangeeft dan ga je daarmee automatisch accoord.

En er zijn zo veel bedrijven waar je niet kunt onderhandelen, ik weet niet wat de hoogte van het bruto salaris is maar voor mij zou 200 euro verhoging bijvoorbeeld al heel hoog zijn.

3 likes

Nou vooral dat laatste inderdaad! Maar goed zo lang de hoogste bazen hun zakken nog goed vullen zal het niet snel veranderen vrees ik

Ik heb door eigen omstandigheden mijn 3 weken zomervakantie gesplitst waardoor ik nu 2 weken vrij ben en over 2 weken weer 1 week.

Maar ik heb vandaag echt het gevoel van " is dit het nou". Wil ik werken voor letterlijk 4 of 5 weken vakantie? Ik snap dat ik moet/mag/kan werken, maar jeetje mis wel bepaalde vrijheden.

14 likes

Dat gevoel snap ik heel goed. Ik zit er ook over na te denken om samen met m’n vriend te gaan sparen zodat we in de toekomst af en toe beiden een aantal maanden onbetaald verlof op kunnen nemen, lijkt me echt heerlijk. Vind de hele werk/vrije tijd verdeling ook zo ruk.

5 likes

En heb inmiddels uitsluitsel. Het is meer geworden :tipping_hand_woman:. Maar ben ook met wat anders bezig en hoop héél erg dat het wat wordt 🥹

3 likes

Ik zat vandaag ook te puzzelen met mijn vakantiedagen. Ik heb het geluk dat ik nog een week aan vakantie heb meegenomen van vorig jaar. Dit jaar gaat wel alles op :joy:

Dit is heel naar, maar wel goed dat je erachter ben. Ik heb hetzelfde meegemaakt en duurde even voordat ik door had wat er speelde. Heb het op de volgende manier voor mezelf inzichtelijk gemaakt.

Heb letterlijk een overzicht gemaakt met taken waar ik energie van krijg en taken die mij juist energie kosten. Daarnaast online gekeken naar diverse functies waarmee ik het lijstje ‘krijg ik energie van’ kon matchen aan de functies en verantwoordelijkheden. Zo kreeg ik een beeld van wat ik zou kunnen doen en wat niet.

Als tweede gekeken naar wat ik belangrijk vind bij een bedrijf en wat ik van ze verwacht. Dit gebruik ik dan tijdens sollicitatiegesprekken om te achterhalen of het past bij mij.

Deze manier werkte prima voor mij, wellicht heb je er ook iets aan!

8 likes

Ik heb dus 2 maanden geleden vakantie uren bijgekocht want anders zat ik met maar een week vrij tot het einde van het jaar en dat vind ik echt te weinig.
Nou had ik wel een maand vakantie achter mijn zwangerschapsverlof geplakt maar niet echt rekening gehouden dat ik dan bijna niets meer overhield van maart t/m december :sweat:.

2 likes

Ik start binnenkort met mijn eerste echte (kantoor)baan! Ik vind het wel best spannend, want tijdens mijn stage kwam ik er maar moeilijk in merkte ik. Ik vond het heel lastig om om te schakelen van studeercultuur naar werkcultuur. Wat betekenen al die afkortingen en termen en waarvoor is elke meeting bedoeld? En dan bedoel ik niet het bedrijfsspecifieke, maar eerder de algemene kantoorcultuur zeg maar. Ik merkte dat andere stagiairs daar veel sneller inkwamen. Daarom ben ik benieuwd of jullie tips hebben, bijvoorbeeld qua boeken voor beginnende werknemers (en dan niet gericht op leidinggevenden, die boeken kom ik heel vaak tegen).

En heeft iemand tips om aantekeningen en to do lijsten goed bij te houden? Ik werkte altijd met een a5 schriftje, maar dat werd snel rommelig (niet alles over 1 project stond dan nog bij elkaar). Is OneNote daarvoor fijn?

1 like

Ik vind onenote wel heel fijn ja, voor aantekeningen/notities van vergaderingen etc

1 like