Weet niet zo goed of ik het in dit topic kwijt kan/mag maar ik zit er al het hele weekend mee en wil het toch even kwijt.
Afgelopen vrijdag tegen het einde van de werkdag heb ik een aantal taken moeten overnemen van een collega die met spoed naar huis moest. Mijn leidinggevende kreeg namelijk een belletje van de moeder van die collega dat haar vader een hartaanval heeft gekregen. Ontzettend heftig natuurlijk. Ik weet dat die collega erg close is met weer een andere collega dus ik heb haar een appje gestuurd met: “hey, misschien moet je … even bellen of appen want het gaat niet zo goed met haar vader”. Ik dacht: ze kan vast wat steun gebruiken op het moment. Die collega was best geschrokken en heeft contact met haar gehad. Daarna heeft ze me een appje gestuurd met: laat het even weten als je thuis bent want ik moet je even spreken. Eindstand: bleek er dus helemaal niets aan de hand te zijn met de vader van de eerste collega. Dit is gewoon in scène gezet samen met haar moeder zodat ze dus wat eerder naar huis kon om eerder haar vakantie te starten (ook serieus twee uurtjes eerder). De tweede collega heeft ook nog een appje gekregen met: “ik ben al om 9 uur naar huis gegaan
”. Terwijl mijn leidinggevende waarschijnlijk al een sterkte kaartje heeft klaarliggen en hier heel erg van geschrokken is.
Ik vind dit ten eerste echt ziekelijk gedrag, en ten tweede vinden mijn tweede collega en ik allebei dat we dit moeten melden. Ze heeft al vaker leugens verteld om eerder naar huis te gaan of periodes minder te werken.
En dat haar moeder ook meedoet met die leugens vind ik al helemaal bizar.