Werk (algemeen topic)

Dank je! Dus het zit eigenlijk zo dat als dat bedrag niet meer bij mijn bruto salaris wordt opgeteld ik over een lager bruto salaris inkomstenbelasting betaal en dus zo wat meer zou overhouden? Het gaat inderdaad ook om privé gebruik. Daarnaast zie ik nog een bedrag aftrek privégebruik wat volgens mij de eigen bijdrage die ik nog betaal is, dus dat zou ik ook extra overhouden natuurlijk want dat gaat dan niet meer van het netto salaris af, klopt dat? Haha sorry zo ingewikkeld.

En de loonstrook is niet zo duidelijk helaas vandaar dat ik er niet uit kom haha

2 likes

Klopt! Je betaalt dus zonder auto enkel over jouw bruto loon belasting. Trek dus van jouw totale belastbare inkomen de bijtelling af. Zo kun je berekenen waarover je loonbelasting zou moeten betalen. Verder kun je dan je volledige netto loon houden. Zonder dat daar een aftrek privé af gaat.

Aaah top, super bedankt voor je uitleg!

1 like

Je kan ook deze tool gebruiken, kan je alles met en zonder auto knvullen. De tool houdt ook rekening met je cao. Mocht je nieuwe baan een ander cao hebben, kan dat namelijk ook nog uitmaken. Sommige cao’s betaal je meer aan pensioen bijvoorbeeld :blush:

3 likes

Mensen met een zakelijke telefoon; gebruiken jullie dat toestel ook privé of een apart daarvoor?

Twijfel of ik niet twee toestellen wil behouden, vind het wel een voordeel dat je je werktelefoon dan ook gewoon echt thuis kan laten als je vrij bent.

Mijn vriend heeft 2, een privé en 1 zakelijk, de zakelijke zet hij na werktijd op stil of zelfs uit. Ik zou ook echt niet gestoord willen worden over werk in mn vrije tijd, zou ook altijd 2 doen.

3 likes

Ik heb precies hetzelfde, op papier is mijn nieuwe baan geweldig, meer salaris, hogere functie en helemaal in mijn straatje, maar wat ik uiteindelijk moet doen is niks voor mij. De collega’s zijn wel heel leuk en de dagen vliegen voorbij, maar ik twijfel enorm. Ik geef mezelf nog even de tijd en probeer op een rijtje te zetten wat ik nu precies wel en niet leuk vind. Romantiseer ik mijn oude werk ook bijvoorbeeld niet teveel? Ik weet dat ik mijn vorige baan ook vreselijk vond de eerste paar maanden en uiteindelijk kwam dat ook goed. Lastig hè? :woman_shrugging:

2 likes

Nee juist andersom, dus om ze allebei te houden. Het is in het bedrijf waar ik werk juist gebruikelijker om één toestel te hebben voor privé en zakelijk gebruik maar daar voel ik dus niet zoveel voor.

1 like

Ik gebruik alleen voor werk. Alleen als ik afspraken buiten kantoor heb of op kantoor ga lunchen loop ik met 2 telefoons. Als ik thuis werk en ga lunchen dan laat ik m lekker op mn werkplek liggen). En ik vind dit echt wel het beste.
Ben echt alleen tijdens kantoortijden bereikbaar. En ik zie op maandag ochtend vaak genoeg dat ik in het weekend gebeld, gesmst of geappt ben. Ook wel op zaterdag om 20.00u ofzo. Nouja als ik dan lekker op een festival sta of in de kroeg, zit ik er echt niet op te wachten dat ik vragen van klanten krijg. Of erger nog, per ongeluk een berichtje naar een klant stuur ipv naar een van mn vrienden, omdat ik met mn linkeroog in mn rechterbroekzak zit en het allemaal niet meer zo scherp heb

4 likes

Ik heb 1 toestel voor zowel werk als prive, vond het super irritant om met twee telefoons te slepen. Maar ik heb geen werkapps op mijn telefoon (zit toch de hele dag achter de laptop, dus mails zie ik wel), en heb twee simkaarten, dus als ik op vakantie ben zet ik mijn ene simkaart (en meldingen van werkwhatsapp) uit. Bevalt prima!

5 likes

Ik heb 2 telefoons. Mijn bedrijf werk 24/7 en ik niet. Het zou mij teveel afleiden.
Heerlijk om mijn werk telefoon uit te kunnen zetten of in mijn tas te kunnen laten zitten.
Op werk loop ik met 2 telefoons daardoor, maar dat vind ik niet hinderlijk.

1 like

Dit is echt heel herkenbaar! Ik denk nu regelmatig zat ik nog maar bij m’n vorige werk :see_no_evil: terwijl ik daar minder verdiende en het werk eentoniger was, ik voor deze nieuwe baan meer uitdaging heb en een diploma mocht halen. Dus eerst was ik juist heel gemotiveerd dacht Yes leuk maar nu vind ik het tegenvallen allemaal ondanks dat het best goed gaat allemaal, dat diploma halen ging me makkelijk af en m’n collega’s zijn super aardig. Dat diploma, of eigk meer certificaat, is trouwens nu wel een klein dingetje dat als je binnen 6 maanden stopt dat je het deels moet terug betalen, misschien een reden om door te zetten en het nog aan te kijken aan de andere kant het gaat om een paar honderd euro dus in t ergste geval ook geen ramp. Tja ik denk dat ik het sowieso nog tijdje moet aankijken, ik heb eind augustus vakantie en tot die tijd moet ik van mezelf nog wel volhouden en hopen dat mijn kijk op de zaken veranderd. Misschien toch een kwestie van wennen en denk ik er straks heel anders over. Ik hoop het eigk wel echt! Zodat ik in ieder geval die 6 maanden gewoon normaal kan uithouden en dan kijk ik wel verder

1 like

Ik weet niet wat voor certificaat het is, maar als je een nieuwe baan aanneemt, willen zij die kosten overnemen.

1 like

Wellicht heeft iemand hier ervaring mee:
Ik heb twee banen, waarvan 1 voor 8 uur en de andere 32 uur. Ik merk dat ik in de praktijk vaak meer werk dan 40 u. Dat vind ik overigens prima, ik heb het bij beide banen erg naar mijn zin. Nu twijfel ik alleen of ik bij een werkgever m’n contract voor 2 uur ga ophogen. Ik weet alleen niet in hoeverre dit mag? Ik lees dat je gemiddeld max 48 uur mag werken in 16 weken. Alleen lees ik op een andere website dit:
‘Een voltijdse medewerker mag maximaal 8 uur per dag en 40 uur per week werken (gemiddeld 38 uur per week op jaarbasis). Een normale werkweek kent daarmee 38 uren.’ Iemand een idee?

1 like

Ik geloof dat dit richtlijnen zijn voor bedrijven, zodat bedrijven medewerkers niet te veel laten overwerken. Dus als jij 2 verschillende banen hebt en daarmee over die 48 uur overschrijdt, is dat niet “erg” aangezien het niet bij 1 bedrijf is. Of het wenselijk is voor je eigen mentale staat, is natuurlijk wat anders.

Wat betreft de 38 uur, ik neem aan dat je ook wel eens vakantie neemt en feestdagen hebt, dus dan is het best wel moeilijk om over dat gemiddelde te komen. Hoe die regels precies in elkaar zitten, weet ik niet.

1 like

Weet niet zo goed of ik het in dit topic kwijt kan/mag maar ik zit er al het hele weekend mee en wil het toch even kwijt.

Afgelopen vrijdag tegen het einde van de werkdag heb ik een aantal taken moeten overnemen van een collega die met spoed naar huis moest. Mijn leidinggevende kreeg namelijk een belletje van de moeder van die collega dat haar vader een hartaanval heeft gekregen. Ontzettend heftig natuurlijk. Ik weet dat die collega erg close is met weer een andere collega dus ik heb haar een appje gestuurd met: “hey, misschien moet je … even bellen of appen want het gaat niet zo goed met haar vader”. Ik dacht: ze kan vast wat steun gebruiken op het moment. Die collega was best geschrokken en heeft contact met haar gehad. Daarna heeft ze me een appje gestuurd met: laat het even weten als je thuis bent want ik moet je even spreken. Eindstand: bleek er dus helemaal niets aan de hand te zijn met de vader van de eerste collega. Dit is gewoon in scène gezet samen met haar moeder zodat ze dus wat eerder naar huis kon om eerder haar vakantie te starten (ook serieus twee uurtjes eerder). De tweede collega heeft ook nog een appje gekregen met: “ik ben al om 9 uur naar huis gegaan :joy:”. Terwijl mijn leidinggevende waarschijnlijk al een sterkte kaartje heeft klaarliggen en hier heel erg van geschrokken is.

Ik vind dit ten eerste echt ziekelijk gedrag, en ten tweede vinden mijn tweede collega en ik allebei dat we dit moeten melden. Ze heeft al vaker leugens verteld om eerder naar huis te gaan of periodes minder te werken.
En dat haar moeder ook meedoet met die leugens vind ik al helemaal bizar.

8 likes

Waarom zou je zoiets verschrikkelijks verzinnen om eerder te kunnen stoppen!? Mensen sporen soms echt niet :sweat_smile:

1 like

Ik zou dit zeker melden, echt bizar.

14 likes

Maar weet je echt zeker dat ze het verzonnen heeft? Of nemen jullie dat aan op basis van vage dingen die zij gezegd heeft? Want misschien heeft ze gewoon een gekke reactie op zo’n gebeurtenis oid? Kan me gewoon echt niet voorstellen dat je zoiets doet samen met je moeder (??) enkel en alleen om twee uurtjes eerder naar huis te kunnen :’’)

3 likes

Ik zou me er niet zo specifiek mee bemoeiend.

Hooguit als ze er is op de afdeling vragen hoe het met haar vader gaat.

5 likes