Hoi! ^^ Kom hier even random binnen vallen (sorry), maar zijn er hier mensen die als docent of docent-onderzoeker in het HBO-onderwijs werkzaam zijn? Eventueel ook specifiek mensen met een achtergond in het academische?
Ik rondde m’n PhD dit jaar succesvol - wel na een heel zwaar traject om meerdere redenen - af in het buitenland. Ben vervolgens teruggekeerd naar Nederland en hoewel ik onderzoek boeiend vond, zag ik het competitieve, onzekere en toch vooral op ego- en elleboogwerk-gerichte postdoc wereldje niet zitten met mijn - relatief softe - persoonlijkheid. Ik besloot daarna dat ik gewoon weer meer wil betekenen vanuit intrinsieke motivatie, zodat ik wat directer een gevoel heb iets voor een ander te kunnen betekenen. Hoe prestigieus een beroep (al dan niet) gevonden wordt, m.a.w. maatschappijke status boeit mij verder vrij weinig.
Ik heb de vorige paar maanden al parttime afstudeerbegeleiding gegeven aan vierdejaars HBO-studenten, maar nu stap ik binnen dezelfde scholengemeenschap/organisatie over naar een ander departement en ander team, zelfs een ander gebouw. Hier krijg ik wel een volledig aantal uren en ga ik dus ook echt les geven. (Algemeen thema van deze richting past trouwens ook beter bij m’n achtergrond.) Ik vind het leuk om weer écht iets nieuws en nuttigs te gaan doen, om studenten wat bij te brengen en om in teamverband te werken, maar word wel aan alle kanten (echt opvallend vaak!) gewaarschuwd dat onderwijs geven zo zwaar en tijdrovend is het eerste jaar, zonder didactische ervaring, m.n. het voorbereiden etc. Dat snap ik wel. Ik heb geen onderwijsachtergrond en volg nu dan ook de BKO (Basiskwalificatie Onderwijs) om me daarin wel te scholen.
Is het écht zó pittig in het begin? Ieder begin is natuurlijk moeilijk, en ik zal best m’n help-ik-verzuip-momenten gaan hebben, maar ik heb een depressie/burn-out gehad tijdens m’n PhD (overigens niet alleen werkgerelateerd) en wil eigenlijk echt vermijden dat m’n leven nog eens in die mate om werk gaat draaien. En dan bedoel ik vaker dan gezond is vrije dagen, weekenden etc. (moeten) opofferen en hobby’s op een heel laag pitje zetten. Ik refereer nu dus met name naar dat eerste ‘wenjaar’ puur omdat je moet leren doceren, en je de dingen maar moeilijk binnen de uren rond krijgt door de routine die er nog niet is.
Mocht iemand hier meer over weten ben ik geïnteresseerd in deze ervaringen. In de tussentijd laat ik het maar op me afkomen.
——————————————————————
Wordt wrs. later verwijderd wegens herkenbaarheid.