Werkende moeders

Hoeveel uur ben je blijven werken na je bevalling? Zijn hier ook moeders waarvan zij en partner wisseldiensten werken of zelfs periodes in het buitenland zijn voor werk? Hoe lossen jullie dit op?

1 like

Ik moet nog bevallen, maar hoe het er nu uitziet wil ik 2 dagen bij mijn ene baan werken en 2 avonden bij mijn andere baan. Dat is bij elkaar 28 uur. Mijn vriend is nu in overleg of hij 4 dagen 9 uur kan werken, dus 36 uur. Hij doet daarnaast nog wel een studie en hij moet elke zaterdag de hele dag naar school.
We hebben dan maar 1 dag opvang nodig en dan kunnen mijn ouders oppassen. Dat vind ik wel ideaal.

1 like

Ik ben 24 uur gaan werken op 3 vaste dagen.
Mijn man werkt 4 dagen ook vaste dagen. Onze dochter gaat twee dagen naar de opvang. 4x per jaar is mijn man een week weg . Dan kopen we een extra dagje kinderopvang bij.
Voor we over kinderen nadachten werkte ik in de zorg maar dat zouden we helaas qua opvang niet geregeld krijgen , dus voor een andere baan gekozen met regelmaat.

1 like

Oh bewust gekozen om opa en oma niet in te zetten als vaste opvang, omdat ik deze niet wil verplichten hun tijd vast te zetten en minder te reizen bijvoorbeeld en ze graag opa en oma wil laten zijn ipv opvoeder

5 likes

Ik ben 24 uur gaan werken op vaste dagen. Vriend werkt 5 dagen en veel uren met veel reistijd. Is ook vaker een paar nachten van huis. Voor mijn werkdagen gaat kind 1 dag naar mijn ouders en 1 dag naar schoonouders (wilden ze beiden heel graag) en 1 dag naar het KDV. Vriend heeft geen papadag dus als hij in het buitenland is hoef ik niets te extra te regelen omdat mijn werkdagen gewoon gecoverd zijn. (Alleen avondeten is goed vooruit plannen omdat wij beiden redelijk laat thuis komen)

2 likes

Ik werk in het onderwijs en heb een fulltime baan. Dat betekent in mijn geval dat ik woensdag en donderdag maar halve dagen werk. Ook maandag niet tot mega laat. Wel 5 dagen in de week weg voor werk.
Vriend zit volop in werk (ook fulltime) en studeert ernaast en extra baan bij KNVB. Dus die is niet heel vaak thuis.

Als baby 2 er is, dan hoeft m’n vriend nog maar een jaar te studeren en ik ga daarna 1 dag minder werken

1 like

Ik ben ondernemer en heb drie kinderen. Na mijn eerste bevalling ben ik eerst 2 dagen gaan werken, daarna 3. Mijn jongste kind is nu een jaar en ik werk nog steeds 24 uur, maar dan verdeeld over 4 dagen.

Ik werk twee dagen op locatie bij klanten, de andere uren werk ik vanuit mijn kantoor thuis. Alle drie de kinderen gingen/gaan naar het kinderdagverbijf. De oudste zit inmiddels op school, die gaat 2 dagen per week naar de bso.

3 likes

Ik werkte 28 uur, onregelmatig. Ook weekenden en avonden. Dat varieerde van 2 dagen tot 5 dagen per week. Onze dochter gaat 3 dgn naar de opvang. Mijn schoonouders werken nog (ook onregelmatig) en mijn ouders wonen niet in de buurt. Mn vriend werkt ook fulltime. Over n paar weken ga ik regelmatig werken, 3 dgn, 24 uur (ouderschapsverlof opgenomen). Dan gaat ze alsnog drie dagen

1 like

Ons kind moet nog geboren worden maar ik ga 4 dagen (32 uur) werken. Blijf een 36 uur contract houden en vul die 4 uur dus op met ouderschapsverlof. Man blijft in het begin 40 uur werken maar wil zodra onze zoon rond de 1 is naar 36 uur (4 dagen kantoor en een halve dag vanuit huis met zoon).

We hebben de luxe van 2 opa’s en oma’s die heel graag willen oppassen. Dus 2 dagen opvang, 2 dagen grootouders en ik 1 dag. En op termijn dan waarschijnlijk nog maar 1 of 1,5 dag opvang als man minder gaat werken.

1 like

Mijn contract blijft fulltime, ik neem ouderschapsverlof en werk dan 4/5. Ik werk in verschillende diensten, ook s’avonds, weekend en heel af en toe snachts. Mijn vriend blijft fulltime werken.
Baby gaat straks 4 dagen per week naar de opvang. Onze families wonen op minstens 3.5uur rijden, dus daar kunnen we helaas niet op terugvallen.

Ik been zelf nog niet zwanger maar dit is bij ons wel een “zorg”. Ik werk in de zorg, doe momenteel een opleiding en zou dus, mocht ik zwanger raken, niet voor een andere baan willen kiezen anders is die opleiding voor niets geweest. Mijn partner werkt zeer onregelmatig en we weten soms een paar dagen tot een paar weken van te voren hoe het er qua werk voor hem uitziet… incl bijv 4-6 wkn buitenland. Hij is kostwinnaar, maar is wel flexibel om te zeggeb wat hij wel/niet wilt doen. Ik niet door mijn rooster. Qua opa’s en oma’s denk ik dat we miss bij 1 kans hebbn op vaste oppas maar eigenlijk wil ik dat niet omdat ik wil dat ze ook gewoon opa en oma kunnen zijn ipv opvoeders. Dus hoop dat ik tegen die tijd 2 tot 3 dagen zou kunnen gaan werken en de rest maar aanvul met kdv. Zijn kdv’s eigenlijk flexibel (doordat je j3 p/w inschrijft op welke dagen nodig zijn) of moet je vaste dagen opgeven?

Mijn verlof loopt bijna af. Ik ga dan 24 uur werken verdeeld over 3 dagen.
Mijn man werkt in een vijf ploegendienst, dus onregelmatig.

Wij brengen onze zoon sowieso 1 dag per week naar de kinderopvang. Op 1 dag past mijn schoonmoeder op. Dan zijn 2 van mijn 3 werkdagen al opgevangen.
Voor mijn andere werkdag hebben we een flexibel contract bij de kinderopvang. Als mijn man vrij is, dan is opvang niet nodig. En anders gaat hij dus nog een halve of hele dag extra naar de kinderopvang.

2 likes

Ligt heel erg aan de opvang. Wij hebben vaste dagen maar kunnen 1 maand vooruit of 1 maand later, ruilen (mits plek)!

Ik werk 3 dagen 24 u, en partner fulltime onregelmatig. Hier vangen de oma’s kind op van 1,5. Zij willen het beiden heel graag. Als ze 2 is mag ze naar de psz. We hebben de luxe dat zij het eerste kleinkind is aan beide kanten dus oma’s vinden het nog niet heel erg belastend. Ik denk dat als de 2e er is, wij wel eerder zullen kiezen voor professioneel opvang. Merk wel ivm vakanties en ziekte enz dat het een geregel is.

Bij ons zijn het echt vaste dagen/groepen. Je kunt wel een wissel aanvragen maar dan kijken ze of er plek is omdat er niet teveel kindjes per leidster mogen zijn.

Hier hebben de opa en oma’s nog net geen ruzie over wie mag oppassen. Dus daar gaan we als de baby er is ook veel gebruik van maken. Ik werk 4 dagen, wel onregelmatige uren en soms in het weekend. Mijn man is nog aan het afstuderen dus dat is lastig te zeggen.
Ben nu aan het denken om Ă©Ă©n dag de baby naar de kinderopvang te brengen. Dan zou ieder opa/oma koppel 1 dag in de week kunnen oppassen zodat mijn man zich kan richten op zo snel mogelijk afstuderen.

Ligt aan de opvang! Wij hebben een flexcontract bij een kdv die speciaal is opgezet voor ondernemers, mensen die onregelmatig werken etc etc. Ik geef een week van te voren de uren door voor de week erna. Je betaalt iets meer dan reguliere opvang maar de flexibiliteit is het waard.

2 likes

Ik werk 32 uur in de week ongeveer, ik heb 2 kinderen van 4 en bijna 3. Ze gaan 2 dagen in de week naar de opvang, 2 dagen in de week naar hun vader en mijn ouders passen op

Ok volgens mij tot nu toe de enige ( gelukkig irl niet want WoW mom guilt komt omhoog)
Maar ik werk fulltime dus 5 dagen per week 7 a8 uur per dag. Mijn vriend net zo. Hij is af en toe ook een week weg naar het buitenland ( pittig vind ik dat en heb er tonnen respect voor single parents door gekregen).
Zoontje ( 11maand) gaat dus fulltime naar de crèche. 1 dag om de 2 weken gaat hij naar mijn schoonmoeder.
Ik zou wel minder willen werken maar financieel zien we dit momenteel niet zitten, mss in de toekomst.
Mijn zoontje gaat heel graag naar zijn crèche en die vaste structuur vind ik ook wel goed

8 likes

Heb je geen ouderschapsverlof of heeft niet iedereen daar recht op?

1 like