Werkende moeders

Ouderschapsverlof is natuurlijk onbetaald! Dus kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan / wil (maar weet niks over @Rockstar wil dus ook niks suggereren overigens).

@Rockstar geen mom guilt nodig hoor! Ik ken inderdaad ook vrouwen die fulltime werken en daar ook gewoon heel gelukkig van worden / blijven. Ik kies voor 32 uur ivm eerdere burn-out maar ik wil zelf bijv nu ook echt niet minder.

2 likes

Ohjah stom, daar heb ik helemaal niet over nagedacht.

1 like

Drie dagen werken. Ben juf. Dochter heeft het prima naar haar zin op de opvang. Fijn ook dat het in hetzelfde gebouw is waar ik werk. Man werkt fulltime en is voor werk soms weg. Wel heeft hij 1 thuiswerkdag maar dan zit dochter bij de opvang. Verder is man gelukkig flexibel in dagen vrij vragen etc. Ik vind dit een mooie balans.

1 like

Iigt aan je cao! Na mijn 1e bevalling heb ik ouderschapsverlof opgenomen en ik kreeg 40% salaris doorbetaald over de eerste helft van het ov?! Is dus niet standaard onbetaald. (Daarna voor mezelf begonnen dus toen was het heel wat minder hahaha)

1 like

Ik werk in de zorg en doe zeker ook avond- en nachtdiensten. Ik ben na de zwangerschap minder gaan werken. Een normale werkweek bestaat eigenlijk uit 5 dagen van 8-18 (maar op papier 38 uur). En nu heb ik een vaste dag vrij in de week. Op papier werk ik 30,2 uur, wat in werkelijkheid ongeveer 40 uur per week is en dan nog een keer per maand een weekenddienst. Een keer per 3-4 maanden heb ik een blok van 3 weken met avond- en nachtdiensten, dat zijn echt te veel uren :sob::sob::sob:

Gelukkig werkt mijn man niet in de zorg en heeft hij een ā€œmaar een kantoorbaanā€ waardoor wij het prima kunnen managen. Hij brengt de kleine naar de oppas enzo. Ik doe het dan op Mn vrije dag.

Voor de rest passen Mn schoonouders 2x per week op en 2x per week gaat hij naar de KDV. Woensdag ip thuis met mij. Dit werkt voor ons goed zo. Als een tweede ons gegund is wordt het wel lastiger allemaal, maar komt ook wel goed.

Mensen vinden het vaak gek dat ik zoveel werk, maar ja met mijn baan kun je niet minder werken. Althans, vooralsnog niet. Later wel wat minder uurtjes.

En @360 ik woon in Belgiƫ en heb hier ook rechtbop ouderschapsverlof (4 maanden) en je krijgt een soort uitkering. Ik heb reeds 1 maand opgenomen aansluitend aan mijn bevallingsverlof. En had graag 4/5 e gewerkt maar mag van mijn wg enkel in 2 halve dagen opnemen wat ik niet ideaal vind. En ik zou ook een stuk achteruit gaan op loon ook al krijg je een stuk vergoed.

1 like

Ik ga 1 dag ouderschapsverlof opnemen en blijf 4 dagen werken. Vriend werkt voor zichzelf en wil 3 dagen blijven werken, maar zal in de praktijk ook 's avonds en in het weekend wel wat doen.

Mijn moeder woont te ver weg om op te passen en schoonouders willen we liever niet (denk btw dat een tweeling ook too much voor ze zou zijn) dus ze gaan 2 dagen naar de opvang straks

Ik werk vier dagen (1 dag ouderschapsverlof) en mijn vriend 5. Baby gaat 3 dagen naar de gastouder en 1 naar mijn moeder.

Als je in NL woont hoef je tot 6 maanden na je bevalling geen nachtdiensten te draaien. Ongeacht of je borst- of kunstvoeding geeft.

Binnen de sector waarin ik werk is het in de praktijk toch anders. Tijdens mijn 1e zwangerschap was ik nog aan het promoveren dus heb toen weinig last gehad van onregelmatige diensten. Maar nu ik in de praktijk werk en we voor een tweede gaan is het toch wel beangstigend allemaal. Als ik naar Mn collegaā€™s kijk die mogen dan vanaf week 20 geen onregelmatige diensten doen, maar 4 mnd na de bevalling (of 3 mnd als je geen BV geeft) kunnen ze weer ingeroosterd worden voor de diensten.

1 like

Oo ik ben stiekem wel jaloers op jullie verlof en vooral dat het voor de beide ouders geldt en zo ingeburgerd is. Hier in Belgiƫ mogen ook beide ouders 4 maanden ouderschapsverlof nemen maar er wordt in de praktijk nog steeds zeer vreemd gekeken als de vader dit opneemt.

En in mijn omgeving werken de meeste moeders ook fulltime of 4/5e. Ik ken denk ik niemand die minder werkt.

Er gaat de laatste tijd zoā€™n plaatje rond op het internet. Als werkende moeder wordt verwacht dat je een moeder bent alsof je niet werkt en op je werk alsof je een werknemer bent die geen moeder is. Ik heb dit gevoel ook echt. Ik vind het wel lastig om een goed evenwicht te vinden.
Ik zou in principe geregeld kunnen (moeten) overwerken maar ik wil ook mijn kind op tijd van de opvang halen of hem nog zien, nog even mee spelen voor hij gaat slapen dusjaā€¦

1 like

Ik werkte voorheen 36 uur (4.5 dag), heb 4 uur ouderschapsverlof en werk nu 32 uur waarvan 4 thuis. In de praktijk heb ik dat overigens nog nauwelijks hoeven doen, door er voor te zorgen dat mijn werkzaamheden steeds af zijn haha (en ja dat vinden ze goed, ben er ook regelmatig juist langer en heb bijvoorbeeld tijdens mijn verlof ook nog gewerkt dus dit is op basis van wederzijds vertrouwen). Mijn vriend werkt fulltime.

Onze zoon gaat twee dagen naar de opvang en anderhalve dag naar mijn moeder. Mijn schoonouders hadden ook wel willen oppassen (denk ik), maar behalve dat ze een stuk verder wonen wilde ik het aantal verschillende opvoeders graag beperkt houden. Als kinderopvang goedkoper was geweest had ik denk ik ook voor nog een dag opvang gekozen, maar dat is nu eenmaal niet zo en dit werkt gelukkig vooralsnog perfect voor ons.

Ik ben net bevallen, maar ga 3 dagen werken (24 uur). Alledrie de dagen worden opgevangen door familie. Echt een privilege vind ik dat. Ben benieuwd hoe het zal zijn weer aan het werk gaan, ritme zoeken etc!

2 likes

Ben wel benieuwd; hoe is kinderopvang bij jullie geregeld? Krijg je ook toeslag/tegemoetkoming oid voor de opvang?

Je kan kiezen uit opvang waarbij je betaald adhv je loon of gewoon opvang met een vast bedrag.
Wij hebben toevallig een opvang met vast bedrag, sinds januari ā‚¬23/dag ervoor was het ā‚¬21/dag, hierin zit hun groentenpap of warme maaltijd 's middags en fruitpap in de namiddag. Pampers, doekjes en melk moet je zelf meegeven.
Via onze belastingen krijgen we hier een stuk van terug. Volgens mij iets van ā‚¬10/ dag, wat mooi is maar je moet het natuurlijk eerst betalen.
En sinds januari 2019 is het systeem van ons kindergeld aangepast en krijg je nu ook een toeslag van ā‚¬3/dag bij het kindergeld wanneer je kind naar een erkende opvang met vast bedrag gaat.
En ons kindergeld is sinds de verandering ā‚¬160/maand per kind. Maar mijn zoontje valt in het oude systeem en krijgt ā‚¬92 / maand + die toeslag van de opvang dan.

Volgens mij wel financieel beter dan in Nederland of niet? Ik heb niet een volledig beeld van hoe het bij jullie zit maar krijg af en toe iets mee via het forum.

@Rockstar Ik ben Nederlandse in Belgiƫ en volgens mij heb je hier inderdaad meer financiƫle voordelen als je een kindje hebt. Zoals ook het kraamgeld dat je krijgt.

Kraamgeld is inderdaad ook een leuke meevaller :smile:

Ik werk 24 uur verdeeld over 3 vaste dagen. Vind dat voor mijzelf heen fijn zo. Werk in het onderwijs en in de praktijk komt dat wel neer op 30-35 uur in de week.
Mijn schoonouders passen 1 dag op, en ze gaan 1 dag naar het kdv. De andere dag is afwisselend mijn man thuis of mijn moeder past op.
Zou zelf niet fulltime thuis willen zijn, maar merk wel dat de kinderen het heel fijn vinden als ik op do en vrij zelf thuis ben en de oudste zelf naar school kan brengen.

2 likes

Ik werk sinds enkele weken weer 36uur. Toen ik 2 jaar geleden weer aan het werk ging begon ik met 28 uur, daarna 32 en dus nu weer 36 uur. In de praktijk is er niet veel veranderd. Ik werkte eerst 3 dagen op kantoor en een halve dag thuis, daarna 3 op kantoor en 2 ochtenden thuis en nu is het hetzelfde met het verschil dat ik op de werkdagen een uurtje langer maak en thuis een half uur langer dan voorheen.
Ik vind het ideaal geregeld zo. Ik ben veel thuis bij mijn dochter maar toch werk ik fulltime. Opvang gebeurd door familie. Wel heel erg fijn als je een flexibele opvang hebt maar ook zeker flexibel werk.

1 like

Ik ben nog zwanger, maar hoe wij het een beetje voor ons zien is dat ik eerst 9 maanden betaald verlof heb (Duitsland). Mijn vriend dan direct na de bevalling ook 3. Daarna zouden we het liefst allebei weer aan het werk gaan, alleen dan 4 dagen in plaats van 5. We hebben helaas geen familie in de buurt wonen, dus hij zou dan rond de 10 maanden oud naar de Kinderopvang gaan.

2 likes