Werkende moeders

Ja oke dit is natuurlijk wat ik moest horen dus mn vriend heeft net een mail gestuurd met een akkoord op het aanbod van het kdv. Bedankt en ook iedereen bedankt voor het meedenken!!

22 likes

Ik zou ook een extra ochtend peuterspeelzaal aanraden. Mijn dochter gaat ook naar de opvang en naar de peuterspeelzaal en vindt het beide heel leuk. Heb je een extra ochtend met je baby en qua kosten is het maar 4 uur extra ipv 11 uur als ze naar de opvang zou gaan (als ik van onze opvang uitga).

@death_by_sexy Mosterd na de maaltijd misschien want je hebt al besloten lees ik, maar mijn kinderen schelen ook precies 1,5 jaar en ik denk dat ik precies de periode vanaf dat de jongste 6 maanden was het pittigste vond. Zij is nu bijna 13 maanden en ik voel nu ietsje meer routine en ruimte af en toe. 6 maanden is in mijn ervaring precies zo’n fase dat ze wat veeleisender worden (qua behoeftes maar ook qua gedrag) en je ze minder makkelijk gewoon bij je kunt dragen om dat op te lossen, dus echt moeilijker om je aandacht goed te verdelen. Je kunt het tzt altijd nog cancellen, en dan bijvoorbeeld kijken of je met een vriendin of familielid met enige regelmaat bijvoorbeeld een ochtend of een middag kunt afspreken om je wat te ontlasten ofzo? Maar ja goed dat je voor jezelf kiest.

1 like

Ik ben 8 weken zwanger en nog niet gedeeld op het werk, maar ik ben laatste weken zo moe. Ik heb wel geluk met redelijk flexibele baan met 2 kantoordagen en kan de uren ook later inhalen.

Ik neem sowieso wat meer pauze maar merk alsnog dat dat niet echt genoeg is. Dreumes die elke nacht nog veel wakker is helpt ook niet mee.

Hoe hebben jullie dit aangegeven of gedaan met werk?

2 likes

Ik heb mijn zwangerschap heel vroeg gedeeld maar in die eerste periode niet elke keer gemeld als ik ging liggen oid. Zorgen dat de agenda het toe laat en dan ging ik gewoon tussen de middag een uurtje slapen of ik stopte eerder. Na kantoordagen was ik wel echt gesloopt, dat was naar huis rijden, snel eten en dan viel ik om 7 uur in slaap.

4 likes

Ik heb het vrij snel aangegeven op werk en toen ook dus snel kunnen afspreken dat ik 50/50 kon kon verdelen met thuiswerken en op kantoor werken. Dat hielp goed, want dan kon ik vaker langer blijven liggen en tussendoor ook makkelijker even liggen.

1 like

Dank je voor je reactie! Cancellen kan inderdaad altijd nog :slight_smile:

Hoe is het met jou? Ik heb een paar maanden geleden meegelezen met je heel nare situatie, ik hoop heel erg dat je inmiddels in iets rustiger vaarwater zit…?

1 like

Wat is weer studeren toch moeilijk en duur met een gezin erbij. Ik overweeg omscholing, om een baan met meer maatschappelijk belang te doen. Maar dan moet je óf voltijd en jarenlang je salaris inleveren, of nog langer deeltijd, zodat je ook tijd met je kinderen hebt of parttime kan werken, of leren-werken combineren voor een heel laag startsalaris… Het is natuurlijk allemaal privilege, want ik heb al een diploma in mijn zak en nu een goedbetaalde baan, maar wel balen hoeveel moeite en gedoe het zou zijn. Ik moet waarschijnlijk gewoon de komende jaren sparen en wachten tot de kinderen op school zitten en kijken of ik het dan nog wil.

Iemand ervaring met omscholing naast een gezin?

1 like

Ja ik heb een post hbo gedaan toen de oudste zes maanden was. Wel betaald door mijn werkgever. Laatst moest ik op de locatie zijn waar ook mijn lesdagen waren en daar kwam ik pas na een halve dag achter. Ik kan me echt weinig meer herinneren van die dagen, van de lesstof. Wie er bij mij in de groep zaten, echt geen idee. Ik was toen zo aan het overleven, en coronatijd en een baby en super slecht slapen.

Ik zou iedereen aanraden om het pas te doen als de kinderen iets ouder zijn, in ieder geval goed slapen. Vanaf basisschool leeftijd denk ik?

3 likes

Niet helemaal hetzelfde, maar ik heb in het eerste jaar van mijn deeltijd Hbo SJD studie mijn eerste kind gekregen, en 1,5 jaar later mijn tweede. Ik werkte 32 uur en ging daarnaast 1 dag naar school van 10- 22.
Het was pittig maar als ik nu de keuze had zou ik het zo weer doen.
Mijn partner heeft in die periode wel veel op zich genomen, anders was het me nooit gelukt om het in 4,5 jaar af te ronden

1 like

Ik begin in september weer met een opleiding! Ik ga voltijd doen, en daarnaast 2 dagen werken. Gelukkig ben ik al gewend om het minimale financiƫle middelen te doen (:smiling_face_with_tear:), dus dat zal voor mij het verschil niet maken. Ben wel heel benieuwd hoe ik het ga trekken qua drukte, zal weinig tijd voor mezelf overhouden verwacht ik zo. Dus ik ben ook wel benieuwd naar tips en ervaringen!

2 likes

Dit klinkt heel zwaar en ook als een lastige keuze. Als hij in het najaar pas drie wordt dan is dat best lang volhouden bij een baan die niet leuk is. Is het een idee om in je eigen omgeving rond te kijken en sfeer te proeven bij een andere opvang voor hem? Gewoon daar eens kijken hoe het voelt en vragen of er überhaupt plek is en op welke dagen? Als er mogelijkheden zijn dan kun je misschien gerichter solliciteren?

Ik vind een paar maanden ergens blijven vanwege praktische redenen prima, maar dit is best lang. Kinderen zijn flexibel en een andere opvang is misschien net zo leuk, dus ik zou niet daarom langer blijven.

4 likes

Zou je gastouderchap willen overwegen? Bijv bij anderen aan huis? Daar is volgens mij veel vraag naar (wij zijn een half jaar opzoek geweest en dit was wel normaal volgens het bureau). Wij hebben bijv ook aangegeven destijds dat we er voor open staan als de gastouder haar eigen kind mee wilde nemen. Dan kan je dat doen tot hij naar school gaat en daarna wellicht gewoon BSO bij school?

3 likes

Nee haha… ik wil juist minder met kinderen werken. Ik vind juist de combi werk maar zelf ook een jong kind hebben soms zo’n blur. Altijd schoonmaken, opruimen, zorgen.

Maar lief dat je meedenkt.

Het liefst wil ik iets administratiefs maar wel binnen de kinderopvang/zorg/onderwijs

2 likes

En op de planning van kantoor oid dan? Dat zie ik de dames van ons kdv nog wel eens doen als ze wat anders willen.

Ja kijk ik ook zeker voor!

2 likes

Wauw, hele stoere keuze! Hopelijk is het een goede investering voor daarna, dn krijg je ook financieel meer ruimte er voor terug. Hopelijk is de combi te doen. Heb je veel opvang of ga je veel studie in de avonden en weekenden doen?

Ik overweeg nu toch deeltijd studie naast deeltijd baan. Dan duurt het wel jammer, maar ik moet ook maar nog zien of het echt is wat ik er van verwacht en of ik er in wil/kan werken.

Vind het zó’n rare blur om over studeren na te denken in combinatie met zo’n andere fase waar ik nu in zit. Ik associeer studeren zo met hoe ik flexibel en alleen leefde als twintiger.

@Lipglossy Goed punt! Ik wilde ook zeker weten dat ik het voor de juiste reden doe en niet vanwege hormonen of ontevredenheid van mijn huidige situatie. De jongste is nu 1,5, en slaapt allesbehalve door, dus ik heb ook nog behoorlijke mom brain…

@Quinn Wat goed! Fijn dat je er goed op terugkijkt en blij bent dat je het gedaan hebt. Het is natuurlijk ook echt een investering voor daarna.

2 likes