Ik lees het als: woensdag jongste thuis, oudste naar school en ‘s middags oudste vrij van school. Vrijdag jongste opvang en oudste school en ‘s middags oudste thuis. Bij veel scholen zijn kinderen in de onderbouw vrijdagmiddag ook nog vrij
Je hebt gelijk! Mijn oudste gaat inderdaad woe en vr tot 12.30 naar school.
Niet alle reacties gelezen maar ik doe dit. Ons schema ziet er zo uit:
Maandag van 9-17.00, dochter naar BSO
Dinsdag van 9-17.00, dochter naar oma
Woensdag van 9-12, dochter zelf ophalen
Donderdag van 9-14.00, dochter zelf ophalen
Vrijdag van 9-17.00, dochter naar BSO.
In het weekend haal ik dan nog 2 uur in van de ochtenden (red het niet om om half 9 te beginnen aangezien ik dochter naar school moet brengen)
In de vakanties vraag ik extra BSO aan voor de donderdag en werk ik dus weer 4 dagen, de woensdag ben ik dan vrij. Tot nu toe altijd plek gehad, ben benieuwd of dat in de zomervakantie ook zo is maar de planner van de BSO denkt dat het goed komt (ze mag geen garantie geven natuurlijk). Als er wel een keer geen plek zou zijn kan ik nog met vriendinnen iets regelen of zelf een keer verlof nemen. Ik vind het heerlijk dat ik haar 2 dagen zelf kan ophalen!
Goed dat je dit zegt, ik ben er vanwege de cryptische omschrijving in het BSO contract vanuit gegaan dat dit geen mogelijkheid was, maar ik ga het toch een expliciet navragen. Dat zou namelijk voor ons een perfecte noodoplossing zijn.
Zitten hier ook moeders die als zzp’er werken? Dus elke paar maanden een andere opdracht hebben binnen een organisatie?
Ik wil dit dus heel graag gaan doen, maar zit wel vast aan bepaalde dagen ivm opvang van de kinderen. Ben benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan en of dit lastig gaat.
Ja ik, maar ik heb wel een functie waarin veel flexibiliteit mogelijk is. Verder wel 3 dagen KDV afgenomen altijd en 2 dagen was mijn vriend overdag thuis (werkt in de horeca). Ze gaan nu beiden naar school en hij kan ze altijd brengen etc, dus ik zit nooit met de ochtendshift. En nu hebben we nog maar 2 BSO dagen nodig want ik ben ook 1 middag vrij.
Daartegenover werkt hij wel veel in de weekenden…
Ik ben ook zzp’er en mijn man werkt onregelmatig ook ‘s nachts en ‘s avonds. Hierdoor is iedere week anders dus ik plan mijn werk in op basis van zijn rooster. Als hij vrij is haalt hij de kinderen en werk ik, en andersom. We hebben 1 dag BSO en 1 dag opa en oma dus dan zorg ik dat ik sowieso veel werk inplan.
Ik werk dus heel flexibel en bijna altijd vanuit huis dus dat is misschien wel anders… maar je zou toch als zzp’er moeten kunnen aangeven op welke vaste dagen jij kan werken?
Ik werk niet als zzp’er maar wel als consultant en heb met hetzelfde te maken. Over het algemeen is men heel meedenkend hoor. Ik werk wel veel in de overheid/ semi-overheid. Ik werk ook de helft thuis en mijn vaste vrije dag is geen probleem.
Het helpt wel dat mijn vriend in de ochtenden wat flexibeler is, want de dagen dat ik op locatie moet zijn moet ik wel echt vroeg weg.
Yes hier. In 7 jaar nog nooit op opvang stukgelopen, maar flexibele partner + netwerk helpt wel.
Ik weet niet wat de beste plek is om dit te vragen maar wij zullen de komende tijd vaker met ons kindje naar het ziekenhuis moeten. Onder welke verlofregeling zou dit vallen, heeft iemand hier (helaas) ervaring mee? Of moeten we deze uren waar mogelijk zelf compenseren? Ik ga het uiteraard bespreken op werk maar onze hr is niet altijd goed op de hoogte heb ik gemerkt en mijn ervaring met het ziekenhuis tot nu toe is dat het vrij lastig is om een eigen voorkeur aan te geven voor de momenten van de afspraken waardoor het vaak toch tijdens een van onze werkdagen valt. Op de dagen dat een van ons voor haar zorgt is het lastiger om dan uren in te halen omdat je toch ook gewoon je handen vol hebt aan je kind. Eventueel zouden opa en oma wat meer kunnen oppassen en ik werk kan inhalen maar als het onder zorgverlof oid valt is dat natuurlijk fijner, ik ben al moe genoeg ![]()
Geen ervaring voor kind, maar voor partner kon ik zorgverlof aanvragen na een operatie. Volgens mij geld dat als je huisgenoot afhankelijk is van jouw hulp, je zorgverlof kan opnemen. Dat lijkt me het geval bij een kind. Sterkte!
Ja die ervaring heb ik inderdaad ook met een operatie van mijn partner. Dat was heel fijn, hopelijk vallen de toekomstige afspraken ook onder deze regeling. Dank voor je ervaring!
Ik heb een aantal keer hiervoor zorgverlof aangevraagd, totdat mijn manager aangaf dat ik ook de uren thuis kon maken/inhalen omdat dit me loon koste. Kennelijk was het bij ons zo dat ik dan 70% loon kreeg. En ik nam dan een hele dag op omdat me dat logisch leek op dat moment. Dan was het handiger om gewoon die paar uren thuis in te halen ergens die week
Zorgverlof inderdaad. Nu las ik toevallig wel laatst bizar genoeg dat als je kind in het ziekenhuis ligt, het officieel zo is dat je geen zorgverlof ‘hoeft’/mag opnemen omdat het personeel voor je kind zorgt. Gelukkig snappen veel werkgevers wel dat het in de praktijk niet zo werkt…
Bedankt @Bennielava en @kleinmeisje. Ik ga dan denk ik toch kijken of ik de uren kan compenseren afhankelijk van hoeveel het er steeds zijn. 70% betaald worden is ook een beetje matig en ik kan denk ik ook nog wel wat regelen met familie qua opvang om wat uren op een ander moment in te halen. Blijft hoe dan ook gewoon stom en gedoe maar daar doen we niks aan nu.
Ik vind dat hier altijd wel fijn advies wordt gegeven dus ik kom even met een vraag. Ik heb straks twee kinderen met 1,5 jaar verschil ertussen zitten. Als ze 6 maanden en precies 2 jaar zijn ga ik weer werken na mijn verlof. Ik ga 3 dagen werken en de kinderen zijn die dagen op opvang, bij opa en oma en met mijn partner die 4 dagen werkt. Dat gaan we een half jaar zo doen en daarna ga ik mogelijk 4 dagen werken dus een dag opvang erbij.
Nu twijfelen we of ik dat halve jaar 2 dagen in mijn eentje met 2 kinderen ga zijn, of dat we voor de oudste een extra dag opvang aanvragen.
Redenen voor een extra dag opvang zijn dat ik postpartum bij haar mentaal het heel zwaar had, dus mocht dat weer gebeuren, dan heb ik wat verlichting. Bovendien vinden we opvang ook wel goed voor haar ontwikkeling. En het is misschien leuk om een dagje in mn eentje met de kleinste te hebben.
Redenen om het niet te doen is het geld (we hebben het wel, maar wordt krap) en het feit dat ik toch thuis ben met de kleinste. En daarnaast vind ik het emotioneel moeilijk te verkroppen om een dag minder met de oudste te hebben want ze is zo leuk (meestal, soms ook niet haha).
Ik kan het even niet overzien, ben superhormonaal want hoogzwanger en kan me nog geen voorstelling maken van 2 kinderen tegelijk hebben. Ik neig naar geen opvang, vriend wil mij ontlasten en neigt naar wél opvang. Een tussenweg zou misschien de voorschool zijn, maar weet niet of dat 0,5 dag per week kan en wenselijk is, want dat is een andere locatie dus dan heeft ze 2 verschillende opvangplekken.
Sorry lang verhaal, maar wie weet heeft iemand een tip, eigen ervaring of leest iets in dit bericht dat ik zelf niet niet bedacht had.
Ik heb zelf als oppas bij een gezin maandenlang een ochtenddeel extra opgepast zodat de moeder alleen was met de baby. Ik ging dan met de oudste altijd iets leuks doen buiten de deur. Misschien dat nog een optie?
(Werd ook wel eens omgedraaid dat ik bij de baby bleef en moeder met de oudste wat leuks ging doen)
Ik zou wel voorschool (bij ons heet dat peuterspeelzaal) doen! Vond mijn kind heel leuk, is ook niet iedere week want schoolvakanties is het dicht en scheelt veel geld tov kinderopvang. Daardoor kende ze toen ze 4 was ook weer meer kinderen die naar dezelfde school gingen. En met 2 doet ze misschien ook nog een dutje, waardoor ze ‘s ochtends daar is, even ophalen + broodje eten en dan een dutje. Heb je alleen nog de middag!
Zou even checken wat de voorschool kost met 2 werkende ouders. Bij ons droeg gemeente grootste deel want 1 inkomen maar geloof dat dat met 2 inkomens soms anders kan uitpakken.
Schat neem die extra dag opvang. Je kunt hem altijd weer afzeggen, of je kind een dagje niet brengen. Maar als het bij de eerste pittig was, geef jezelf dan even wat ruimte om aan de nieuwe situatie te wennen als dat mogelijk is. Ik zou niet gaan kloten met de extra mental load en veranderingen van een oppas en/of een extra locatie in de vorm van voorschool (waar ik woon kan dat ook helemaal niet een ochtend per week en is dat alleen voor kinderen die niet naar de opvang gaan). Probeer te zoeken naar manieren om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken ipv meteen weer het maximale op je te nemen!