Werkende moeders

Als je een kindje krijgt, krijgt je een startbedrag als tegemoetkoming van de kosten van de uitzet. Bij de 1e baby rond de €1200 en bij de volgende baby’s iets minder.

2 likes

Ik werk officieel 24 uur, maar in laagseizoen wat minder en hoogseizoen een stuk meer.

Voor nu is mijn schema op maandag en woensdag een halve dag (meestal ‘s avonds als de kleine op bed ligt), vrijdag een hele dag en zondag een hele dag.
Ze gaat 1 dag naar de opvang, 1 dag schoonouders en 1 dagdeel naar mijn ouders.

Heel fijn dat ik mijn eigen dagen en tijden kan indelen, maar waarschijnlijk ga/moet ik van baan wisselen eind dit jaar, dus dan wordt het anders.

Ik weet niet zeker of dit de beste plaats is, maar ik vraag me gewoon even af: hoe doen andere werkende ouders dat?

Mijn peuter heeft namelijk een verschrikkelijk ochtendhumeur (appel valt niet ver van de boom, moet ik toegeven), en er valt de laatste twee weken 's ochtends geen land mee te bezeilen. Hij wil niet eten , niet aangekleed worden, zijn schoenen niet aandoen, niet in het fietsstoeltje kruipen, etc. Alles is een gevecht, maar ik moet wel een trein halen om op mijn werk te geraken. Meestal is het geen drama als ik een trein later moet nemen, maar ondertussen vertrek ik al drie kwartier later dan een maand geleden naar mijn werk, dat is toch niet zo handig meer. Bovendien heb ik ook het gevoel dat er al een halve werkdag op zit als ik dan net op de trein zit. Ik geloof nooit dat ik de enige ben in deze situatie, en daarom vraag ik me af: hoe doen andere ouders dat? en vooral: hoe doen ouders met meerdere kinderen dat?

Ik weet wel , het is een fase… Ik denk niet dat hij de stress van mijn ‘vertrekken’ voelt. Als mijn vriend pas laat moet werken, is er helemaal geen ochtendrush, maar heeft hij dezelfde problemen. Het is ook niet dat hij niet graag in het kdv is, want als we daar zijn, holt hij naar de speelgoedhoek en begint enthousiast te spelen. Het is enkel de ochtenden waarop hij het (momenteel) uithangt. En ook in deze fase zou ik graag op tijd op mijn werk geraken:)

Je zegt het zelf al, het is een fase… ik heb er drie waarvan er twee naar school moeten. We MOETEN dus ook gewoon weg. De jongste (1,5) heeft deze fase dus gehad en het was een kwestie van negeren, schoppen ontwijken bij het aankleden :joy: en een ‘dan eet je maar niet’ en zet ik je zonder schoenen in de auto. Had gewoon geen tijd voor zijn drama.

Inmiddels doet 'ie het niet meer. De truc is hier vooral zoveel mogelijk 's avonds voorbereiden. Met de oudste twee zoek ik vast kleding uit, leg ik voor ze klaar, kleding voor de jongste leg ik beneden klaar. Ik zorg dat alle bekers en trommels klaarstaan op het aanrecht, gymtassen bij de achterdeur. En mijn eigen werktas pak ik ook vast 's avonds in. Ik leg mijn eigen outfit in de badkamer en zet mijn wekker om 6.15 uur. Dan voed ik de jongste in bed, die doezelt daar ff verder, dan ga ik zelf douchen. Daarna 2 oudsten wakker maken. Dochter kleedt zichzelf aan, zoon help ik met aankleden. Ik maak ontbijt en vul alle bekers en trommels terwijl zij ontbijten. Daarna jongste pakken en aankleden en ontbijt geven en kinderkoppies schoonmaken, haren borstelen en een hand gel in het haar van de zoon. Vervolgens weer boven mijn haar föhnen en opmaken en ondertussen koffie drinken in de badkamer :joy::muscle:t2:

Oh even een edit voordat iedereen denkt dat ik alles op orde heb; ze ontbijten hier met zoet beleg (want geen gejank dan) en ze zitten allemaal voor een Ipad aan tafel. Mama moet ook tijd hebben om haar haren te föhnen :wave:t2:

19 likes

Klinkt heerlijk strak gestroomlijnd haha

3 likes

Ik moet wel anders komen we echt nergens :joy:. Was even zoeken maar dit werkt voor ons het beste! Als mijn man erbij is duurt alles langer want hij gooit altijd mijn strakke ritme in de war :crazy_face:

2 likes

Kerels. Wat heb je eraan? :laughing:

1 like

Als je weg moet, helemaal niks. Want dat moet 'ie sowieso altijd eerst kakken

13 likes

Ja, hier vanochtend ook enkel nog zoet beleg en geen fruit meer, want dan heeft ie toch iets binnen…'s avonds staat alles ook klaar (met dank aan mijn vriend!) , dus daar moet ik me 's ochtends ook niets meer van aantrekken. En koffie drinken in de badkamer is ondertussen ook standaard. Maar ondertussen heb ik een eeuwig respect voor ouders die hun drie kinderen op drie verschillende scholen (kleuter, lager en kdv) op tijd krijgen!

Overigens, ik probeer hem te negeren terwijl hij naar z’n boterhammen zit te krijsen, dus meestal heb ik wel een artikeltje of twee in de krant kunnen lezen, dat dan weer wel:)

1 like

Ik vond het ook altijd magisch als ik al die moeders met een club kinderen op tijd zag komen. Maar het is echt voorbereiden, vroeg opstaan en zoveel mogelijk negeren :joy:.

Vooralsnog heb ik maar een peuter en het is idd voorbereiden. En dingen negeren. Als hij niet wil eten dan niet, op KDV beginnen ze toch meteen met een thee ronde en fruit … en als hij naar z’n oma gaat staat z’n ontbijt binnen paar minuten klaar. Meestal doe ik alle voorbereidingen en doet mijn man in de ochtend hem aankleden en wegbrengen. Mocht een tweede ons gegund zijn dan wordt het denk ik wel erg lastig :sweat_smile:

en iPad’s :joy:

2 likes

OMG dit is echt een ding he??? Vaste prik hier ook, altijd nog ff kakken als ik al in mn jas en schoenen sta

3 likes

Sowieso zijn Ipads leven. Zonder was ik uberhaupt niet aan een tweede, laat staan aan een derde begonnen

2 likes

Ik ben ook een drill sergeant in de ochtend hoor, vooral nu mn man er een tijdje niet is. En werken ze niet mee, dan hebben ze een beetje pech.
Is trouwens niet super leuk om te doen, maar anders is mijn oudste pas klaar als school weer uit is

4 likes

Ik werk dan weliswaar niet. Maar om vier kinderen de deur uit te krijgen, kan alleen als het een militair opleidingskamp is net als bij @Bennielava

Maar die koffie in de badkamer van @Tessa is wel een goed idee. Ik ontbijt namelijk soms pas om 10:30 als het derde kind een dutje gaat doen.

4 likes

Ontbijt doe ik ook pas na de schoolrun of op mijn werk, maar koffie heb ik echt nodig hoor :joy:

1 like

Hier ook pas ontbijt op werk en vind de koffie in de badkamer een briljant idee!

Schoonouders en mijn ouders passen op de jongste van twee en de oudste is net vier en gaat dus naar school.
Ik werk twee dagen van 6:15 tot 14:15 en haal dan gelijk de oudste uit school en de jongste bij oma. Oké, ik lieg, ik haal niet altijd de jongste direct op. Soms geniet ik met de oudste van een rondje markt of even samen naar de speeltuin oid.

Die twee werkdagen zijn zo heerlijk rustig aan mijn hoofd haha. Geen ochtendspits, geen gemuts, geschreeuw en gezeur gedurende de dag…

1 like

Of gewoon even een rondje extra over de rotonde omdat het evennnnn maximaal genieten is met 1 kind :joy:

2 likes

Haha maar echt! Ik hou van ze, maar ze maken me ook helemaal gek! En dan nog heb ik rammelende eierstokken…