Heel lang, en dan werd het zo lang mogelijk uitgesteld om het goed te keuren. Soms wist ik 2 weken van tevoren niet eens of ik dan wel vrij had. Wettelijk gezien mag dat helemaal niet, maar daar hadden ze lak aan.
Het zal aan mij liggen, maar het blijft in mân hoofd zitten dus nu ga ik toch alsnog reageren na een paar uur.
Maar ik vind het ergens best wel laag om een (moeilijk verlopende) kinderwens er zo random bij te halen op een stukje tekst met verder letterlijk 0.0 context.
Zal vast aan mij liggen en dat dat dan voorbij overdreven gevoelig ligt ofzo. Maar wmb gewoon zo onnodig.
Snap ik! Met mijn werk kan ik er regelmatig een paar maanden tussenuit dus gelukkig niet eenmalig
Ah dat is wel echt lekker ja! Dat mis ik nu wel, wat langere periodes er tussenuit kunnen. Na 3 weken vakantie ben ik net niet voldoende opgeladen. Al helemaal niet met een kind wat al 2 jaar waardeloos slaapt.
Oh man dit soort werkgevers snijden zichzelf toch alleen in de vingers. Zou ik al irritant vinden als ik geen kinderen had en spontaan een dag vrij wil hebben omdat het gewoon mooi weer is.
Herkenbaar dit. Ik zit momenteel in zoân dienstenblok. Is echt aanpoten. Man deed al brengen van de baby naar KDV en zoontje naar school (geen VSO) en afhankelijk van wie eerder klaar was haalde dan de kids op. Nu ligt gedurende 3 weken alles bij hem. Nog ruim een jaar dit soort ellende en dan ben ik er van af, hoop ik. Vind werken in de zorg zo niet flexibel.
Ik zag dat er vandaag als reactie op dit artikel een ingezonden brief in de krant stond vanochtend met als quote (verrassend): âVrouwen: doe ook water bij de wijnâ. Ik denk dat de ingezonden brief helaas precies laat zien waar het nog misgaat. In de brief schijnt het dat zijn vriendin ânogal perfectionistisch isâ en hij daarom sommige dingen maar gewoon niet doet.
linkje naar de brief (ik zie wel dat de titel hier wat is aangepast)
Hmm vind deze wel lastig. Ik vind de titel niet goed, vrouwen hoeven niet altijd âwater bij de wijnâ te doen en dit is ook zeker geen probleem wat we maar weer op de vrouw moeten schuiven. Maar tegelijkertijd ken ik genoeg vrouwen die inderdaad het liefste alles zelf doen âwant dan weten ze ten minste dat het goed gebeurtâ. Tot aan dingen met hun kind aan toe. Als je dan dingen graag beter wilt verdelen en zelf meer tijd wilt overhouden, moet je ook dingen kunnen loslaten.
Ik herken het wel, ik ben ook altijd een pietje precies geweest en ik kreeg op dit forum ook commentaar âwees blij dat hij het doet, al is het niet perfectâ. Maar mijn man wilde ook heel graag, dus hij vroeg om een briefje met welke temperatuur voor welke was en wat er al dan niet in de droger moet. Die had hij al snel niet meer nodig. En inmiddels snapt hij ook wel dat stofzuigen weinig nut heeft als je niet onder de bank stofzuigt :â)
Er was laatst ook een artikel hier gedeeld volgens mij van âdonât become the baby expertâ. Dus dat je niet meteen de baby afpakt als die begint te huilen en niet alles overneemt van je partner. Bij ons ging dat automatisch want ik kon niks vanwege de keizersnede, maar ik ben daar ergens ook wel dankbaar voor. Want ik ben wel lichtelijk perfectionistisch.
Maar de man is daar dan echt geen slachtoffer van hoor, die kan er ook aan werken. En de voorbeelden in die brief vind ik ook stom.
Alleen dat was opvouwen is wel een dingetje haha, ik heb een heel specifieke manier (beetje Konmari ook) dus dan past het gewoon niet in de kast. Inmiddels doet hij het wel volgens mijn standaarden maar eigenlijk is dat ook van mijn kant belachelijk en irritant. Want hij vouwt netter dan ik.
Oh ik vind dit helemaal niet raar. Ik heb hetzelfde met de was draaien, vouwen etc. Ik heb hem gewoon laten zien hoe ik dat dan doe en nu doet hij het ook op mijn manier. Hetzelfde geldt ook voor eten maken en speelgoed opruimen bijvoorbeeld.
Nou ja ik sorteer al het speelgoed op soort/kleur/formaat. Dat doet mijn man niet hij stopt gewoon alles terug in de kist. Inmiddels heb ik dat geaccepteerd maar hij probeert wel enigszins alles te sorteren op soort omdat anders alles zoek raakt.
Daarnaast denk ik ook wel dat het iets natuurlijks is voor nieuwe moeders dat je graag de controle over je baby en alles daaromheen wilt houden. Volgens mij gaat dat bij iedereen geleidelijk aan wat minder.
Maar waarom zou alles op de manier van de vrouw moeten? Dat vind ik gewoon een beetje gek, want mijn man heeft ook zijn eigen huishouden gehad.
En dat onderste, tsja dat kan misschien maar het klinkt voor de partner dan waarschijnlijk alsof je hem totaal niet vertrouwt met de baby. En je leert ook niks als de baby steeds van je weg wordt genomen. Tuurlijk is het logisch, maar je moet ook proberen los te laten.
Wellicht spelen hormonen een rol, ja. Maar dat betekent niet dat je je daar per se aan over moet geven, toch? In nederland is het momenteel zo geregeld dat je als bevallende ouder drie maanden fulltime bij je baby kunt zijn en daarna kan de vader ook drie maanden⊠oh nee de niet-bevallende ouder kan hooguit vijf weken daarna bij de baby zijn
als je het kunt betalen tenminste
dus als je in die eerste drie maanden al een soort Hoofdouder bent geworden, lijkt het me best wel lastig om dat daarna weer recht te breien als er op dat bevalverlof niet een periode volgt voor de andere ouder waarin die óók Hoofdouder kan worden. Dus mij lijkt âdonât become the baby expertâ juist een heel zinnig advies. Ook als het iets natuurlijks zou zijn voor de bevallende ouder om wel de baby expert te willen worden
Hier zitten nog negen weken extra ouderschapsverlof bij maar inderdaad wel slechts 70% betaald, wat voor veel mensen niet te betalen is nu.
Ik ben zelf in ieder geval heel blij dat ik de zorg voor mijn zoontje heb losgelaten en we nu geen âdefault parentâ hebben.
Ik denk dat het ook niet meehelpt dat het nogsteeds âgrappigâ is om mannen weg te zetten als een soort goedbedoelende klunzen rondom huishouden/kinderen. Dat het op papadag een grote chaos is in huis met kinderen die in de meest onmogelijke kledingcombinaties rondlopen en een tosti als avondeten het hoogst haalbare is. Hoeveel vaderschapsboeken/films/memes zijn er bijv. wel niet met die boodschap.
Alleen al de Albert Heijn reclames ![]()
ik moet zeggen dat het bij ons in dit geval 100% meehelpt dat ze een dag helemaal met zân 2en zijn.
we hebben weleens besproken of we zouden kunnen schuiven met werkdagen/minderen etc. maar dan houdt hij altijd vast aan die ene dag van hun samen. blijkbaar is dat toch anders als ik er niet bij ben (en dat snap ik ook wel).
vaak gaan ze dan ook dingen doen waar ik 0 zin in heb, zoals samen koken of iets bakken, kliederen met verf of naar het zwembad. vind het heel leuk om te zien dat ze echt hun ding hebben samen haha
In ons geval scheelt het minder dan 70% omdat we in de periode geen kinderopvang nodig hebben. Doordat in de periodes (want zowel voor mij als mijn man dus 2x 9 weken) minder jaarinkomen hebben krijgen we ook meer toeslag in de periode dat er wel opvang is. Dus onder aan de streep is het inkomen verlies wel een stuk minder dan 30%. Maar goed dan moet ten eerste die kennis wel hebben, niet de meest simpele materie. Ten tweede is voor iemand die een minimumloon verdiend âŹ100 al een hoop geld.
Het is natuurlijk gevaarlijk om aannamen te doen over iemand besteedbaar inkomen maar ik zie het argument â70% is te weinigâ wel heel vaak voor bij komen bij mannen die dat iig van buitenaf gezien prima zouden kunnen betalen.
Verder vind ik die brief als reactie zeer kinderachtig. Klopt dat er vrouwen zijn die het liefst alles naar zich toe trekken maar dat zijn incidenten vergeleken bij hoe scheef huishoudelijke taken nog verdeeld zijn.
Ik ben in juni uitgerekend van de tweede en wij willen misschien nu ook gebruik gaan maken van die regeling, dus mijn vriend een jaar lang 1 dag per week minder werken, zodat we ook 1 dag minder kinderopvang nodig hebben. Vind het alleen wel een erg ingewikkelde rekensom om te kijken of we nou onder de streep hier wat op voor of achteruit zullen gaan qua verhouding loon/toeslag ![]()
Ja ik ook hoor. Wij gaan er van op vakantie, 2 maanden.
Dus het zal ons sowieso meer geld gaan kosten dan opleveren. Denk dat de opvang van de eerste dan ook gewoon doorloopt dus dan scheelt het sowieso veel minder omdat het tweede kind een stuk goedkoper is.