Ik cringe-lees wel eens op het forum van 24Baby, daar was laatst een topic over vader/moeder-verdeling, de ‘hij hoort het gewoon niet’, ‘het zit niet in zijn systeem’ en ‘hij is daar gewoon niet zo goed in’ vlogen om je oren. Schokkend dat er dus echt vaders zijn die geen vinger uitsteken als hun kind naast ze ligt te huilen, tenzij moeder (aka de gezinsmanager) vraagt of ze het kind even willen oppakken. In mijn eigen omgeving zie ik dat gelukkig anders.
Wij werken allebei 4 dagen, maar met fulltime dienstblokken (voor mij is dat 87%, voor mijn vriend 92%, maar allebei komt het neer op gemiddeld 42 uur per week). Kind gaat 3 dagen naar de opvang. Wij hebben vrijwel geen flexibiliteit in werktijden, ik heb meer reistijd, dus vriend brengt naar de opvang. Ik ben iets eerder klaar meestal, dus ik haal. Vriend begint dan met koken. Kind is wel vrij vaak de eerste en de laatste aanwezige op zijn groep, eerst vond ik dat een beetje zielig, maar eigenlijk heeft hij gewoon extra veel privé-knuffeltijd met de leidsters.
En in de dienstblokken is het gezeik, want dan is ineens alle normale precies passende structuur weg, dus we regelen dat we dat niet tegelijk hebben, en nemen extra dagen vrij of vragen toch een klein beetje flexibiliteit op het werk (bij nachtdienst van vriend moet ik kind wegbrengen, maar dan ben ik een kwartier te laat, dat is dan soms maar niet anders).