Werkende moeders

@Vloeistof Wat super attent dat je daaraan denkt en ernaar vraagt :heart: Ja het blijft zoeken. Ik heb inmiddels wel bedacht dat ik op vaste tijden kolf, namelijk half 10, half 1 en half 4. Vooral half 1 is voor op de groep geen handige tijd (want spitsuur, de boterham net op dus alles poetsen en kinderen moeten verschoond en naar bed, weet jij alles van natuurlijk) maar om 13:00 beginnen de pauzes en omdat ik in de pauzeruimte kolf heb ik anders een probleem.
Dus het kolven an sich heb ik echt wel een routine in en gaat goed, maar dat is ongeveer het enige op werk wat een beetje loopt.
Doordat ik de hele tijd van de groep af ben ben je er ook iedere keer ‘uit’, op welk punt van de dag je bent en wat er moet gebeuren. En ik heb een collega die ik als best wel onprettig ervaar en die ook behoorlijk dwingend is in dat ik zoekende ben en daar iets mee moet volgens haar (vind ik ook, maar ik voel nu druk vanuit haar en dat vind ik lastig). Plus ze is heel ouderwets in haar opvattingen dat ‘zij dit vroeger allemaal niet hadden met kolfrecht en ouderschapsverlof’ en heeft er dus eigenlijk geen begrip voor dat ik het moeilijk heb. Ik kan echt moeilijk aarden sinds ik weer begonnen ben na verlof, mis mijn baby de hele dag door en het voelt dus echt kut ook om wel met andermans baby’s in de weer te zijn, ik liep afgelopen week tijdens beide werkdagen eigenlijk een groot deel van de dag mijn tranen weg te slikken. En het 24/7 aanstaan vind ik ook heel zwaar. Heb dit na het verlof van de oudste helemaal niet zo sterk ervaren. Al met al ben ik dus eigenlijk van plan om me eventjes ziek te melden, omdat het thuis ook allesbehalve soepel verloopt en werk vind ik dan de laatste prioriteit. En eigenlijk zou ik ook van de groep af willen, de combinatie van dit werk en zelf 2 jonge kinderen thuis is echt killing vind ik.

Sorry ik loop helemaal leeg voor mijn gevoel, megalang verhaal dus kortom ja het kolven gaat goed maar dat is eigenlijk het enige dat goed gaat op werk.

En heel dapper dat jij voornemens bent om iets anders te gaan doen, ik begrijp je heel goed! Waarom zou je zoontje niet kunnen/mogen blijven, als hij het daar zo naar zijn zin heeft? Dat is het belangrijkste toch :blush: Ben heel benieuwd naar hoe je het gaat aanpakken en waar je uiteindelijk terecht komt. Zou een baan als bijvoorbeeld pedagogisch coach ofzo nog iets voor je zijn? Of zou je echt helemaal niet meer op locatie willen komen?

7 likes

Een kennis van me is na jaren op de groep om dezelfde redenen als jij gestopt en is nu pedagogisch coach. Wat ik van haar begrijp is het heel erg flexibel werk en daarmee goed te combineren met een gezin. En het betaalt ook nog eens beter dan op de groep.

Ik snap je beweegredenen goed, hoor. Ik heb zelf lang overwogen of ik juist terug de kinderopvang in wilde, maar ik vind die tijden en inflexibiliteit met een jong kind echt niet fijn. Hopelijk komt er wat leuks op je pad!

Het staat al sinds 1919 in de Nederlandse wet, ik wist dat de pensioenleeftijd opgeschroefd was maar dat het zo erg was had ik nog niet door :joy:

Verder geen tips, sorry, kinderopvang lijkt me een loeizware baan.

11 likes

Is de stap naar onderwijs of zorg misschien klein?
Ik weet dat wij wel onderwijsassistenten hebben die ook in de kinderopvang hebben gewerkt! Idem dito voor ambulant begeleiders

Bij ons werkt er nu een medisch secretaresse op de afd die uit de kinderopvang komt :slight_smile: hopelijk opties genoeg in zorg/onderwijs?

2 likes

Had jullie kindje ook moeite met wennen op de opvang? En is dit uiteindelijk goed gekomen, en wanneer ongeveer? Mijn kindje is bijna één en is sinds kort begonnen op de opvang maar ze heeft het lastig. Veel nabijheid nodig en ze is veel verdrietig, terwijl ze normaal veel vrolijk en blij is. Ik weet dat het normaal kan zijn en dat dit een lastige leeftijd is, maar het maakt me wel wat onzeker. De eerste paar keer was ik thuis zodat ik haar evt eerder kon ophalen, maar de volgende keer moet ik gewoon werken. Al geven ze wel aan dat de kans wel aanwezig is dat ze de volgende keer ook eerder opgehaald moet worden want dan gaat ze in principe gewoon een hele dag. Vind het zo verdrietig en voel me zo schuldig dat ik moet werken terwijl zij het zo lastig heeft.

Ik heb overigens ook een man, maar voor hem zijn die dagen extra lastig om eerder naar huis te komen en hij heeft het afgelopen jaar echt al heel veel opgevangen en nog steeds, maar daar zit natuurlijk ook een keer een grens aan.

Heb je het al besproken met je werk? Snap dat het heel lastig is. Emotioneel gezien maar ook met werk. Maar, ooit komt het goed het heeft alleen tijd nodig. En dat kan echt wel even duren. Dan is het fijn als de dagen niet te lang zijn. Misschien kan je nog iets opnemen aan onbetaald ouderschapverlof. Heb je een fijn gevoel bij de leidsters? En hoeveel dagen gaat ze?

3 likes

Alle 3 mijn kindjes vonden het in het begin heel erg moeilijk. Nu is mijn jongste (net 2) van de babygroep naar de peutergroep verhuist en is ze weer veel verdrietig.

Het is hier elke keer goed gekomen. Maar wat bij mijn kindjes helpt is niet gelijk weggaan. Ik zorg dat ik er op tijd ben en blijf wel een paar minuten hangen. Meestal even samen met haar kijken wat ze kan gaan doen qua spelen. Zeggen kijk pietje puk is er ook en die en die ook ga je met die kindjes spelen. En daar geef ik haar aan de juffen en gaan ze samen naar de schaapjes kijken. Zij weet dan dat dat het moment is dat ik weg ga. Vooral de jongste is het bij mij echt vanaf 16u zat. Dus ik probeer haar zo vroeg mogelijk te halen. En verder er heel positief over praten vooral onderweg er naar toe. Wat leuk we gaan vandaag naar school! Wat ga je doen vandaag? Van de glijbaan? En ga je met de popjes spelen? En ook bij op halen wat een leuke dag was het vandaag he! Wat is het leukste wat je hebt gedaan?

1 like

Het ooh dat onbetaald ouderschapsverlof is wel een ideetje idd! Ga eens kijken wat de opties zijn.
Ze gaat straks 3 dagen, dus ook best veel.

@Coco oohja dat is ook echt weer een verandering! Ja, het liefst blijf ik ook even hangen, maar dat is hier niet echt de bedoeling geloof ik. Snel snel weer weg heb ik het idee… Positief praten doen we zeker en ik laat ook niet merken dat ik het zo lastig vind maarja ze is ook gewoon nog echt jong en ik heb echt geeeen idee wie de andere kindjes zijn omdat ik dus ook zo snel weer weg moet.

Ik moet het inderdaad even de tijd geven denk ik. Maar pfoe wat is het pittig om weg te gaan als je kindje zo overstuur is.

1 like

Ik zou het ook eens bespreken met de mensen die bij je kindje op de groep staan. Hoe doen ze dat bij andere kinderen die het moeilijk vinden? Misschien is het fijn voor je kind als het als één van de eerste gebracht wordt en rustig kan wennen. Of misschien is het juist fijn als er al andere kinderen zijn met wie ze kan spelen. Samen kijken wat helpt en mogelijk is. En een vast ritueel zoals @Coco aangeeft, kan ook helpen bij het afscheid nemen.

1 like

Hoe hebben jullie het zwangerschaps/bevalverlof en betaald ouderschapsverlof opgenomen? Ik twijfel heel erg.

Mijn oorspronkelijke plan was om met 35 weken met verlof te gaan en als de baby op basis van de uitgerekende datum 3.5 maand is weer aan het werk voor 3 dagen per week in de eerste maand en daarna weer full time.

Maar nu vind ik 3.5 maand opeens nog zo klein klinken en lijkt met 34 weken met verlof me toch ook wel heel lekker omdat ik al 4 dagen per week een peuter heb rondlopen dus m’n verlof toch al minder tijd voor mezelf is. Vorige keer ben ik met 36 weken met verlof gegaan en na 1.5 week bevallen dus dat was niet heel lang, maar als het nu wel 42 wordt dan zit je wel echt lang thuis niks te doen.

Ben heel benieuwd naar jullie afwegingen en hoe je het uiteindelijk ervaren hebt!

2 likes

Ik ga zelf met 36 (alle keren gedaan). Daarna ga ik met 4mnd weer aan het werk (dat komt omdat mn vakanties gecompenseerd worden in het onderwijs. Dus ik krijg 3 weken vakantie zegmaar er aan vast).
Ik ga dan een periode 2 ipv 4 dagen werken (5mnd iets van 280u geloof ik, en je krijgt 9x32u tegen 70% in het eerste jaar) en de dagen dat ik werk is mijn man dan thuis. Uiteindelijk gaat de baby daardoor pas met 10 mnd voor het eerst naar een vorm van opvang (in ons geval gastouder aan huis).
Daarna gaan we beide weer terug naar onze 3.5-4 dagen.

In ons geval stopt de opvang van de kinderen trouwens gedurende die 11 maanden.

Edit; ik denk dat je in jouw bericht dan ook nog heel veel osv overhoudt? Als ik het goed begrijp werk je fulltime, dan kan je 360u betaald (70%) osv opnemen.
Je neemt nu 2 weken (80) en 4x2 dagen (64) op. Dan zou je dus nog ruim 200 overhouden en niks mee doen.

3 likes

Ik ga met 34 omdat ik ziek gemeld sta, maar wil ook na 3,5e maand weer beginnen. Ik neem vakantiedagen van dit jaar mee en bouw natuurlijk ook vakantie op tot ik weer aan de slag ga volgend jaar. In totaal wil ik dus 6 weken vooraf verlof, dan 10 weken zwangerschapsverlof en afhankelijk van de geboortedatum 3 of 4 weken vakantie inzetten, waarvan 2 weken nog van dit jaar.

Verder ga ik 4 of 8 uur per week betaald ouderschapsverlof inzetten tot het op is en dan 4 uur per week onbetaald, omdat ik graag mijn contract zo lang mogelijk aanhoud met mijn huidige uren op papier.

Edit: en mijn partner is flexibel in werkdagen en tijden dus die vangt veel van mijn werkdagen op, wij gaan tot 1 jaar helemaal geen gebruik maken van opvang buiten oma’s om.

2 likes

Ik heb tot week 31 gewacht met beslissen wanneer ik mijn verlof zou laten in gaan. Ik had ook de luxe dat ik zo lang kon wachten, omdat mijn vervanger sowieso al in week 29 begon. Ik had met werk afgesproken dat ik het bijna per dag mocht aankijken of het nog ging, dus als ik alsnog een week eerder of later gewild was, was dat goed geweest. Uiteindelijk ben ik met 35 weken gegaan en vond dat lang zat, maar ik had niet nog een kind rondlopen.

Na mijn zwangerschapsverlof neem ik direct die 9 weken deels betaald ouderschapsverlof op. Vooral om wat jij zegt, eerder is ze nog zo klein. Ook hebben we pas opvang vanaf februari, dus komt het ook gewoon beter uit. Dit betekent wel dat ik na mijn verlof wel direct volledig (32 uur) aan het werk ga/moet.

1 like

Ik ging bij mijn eerste zwangerschap met 36 weken met verlof en heb mezelf beloofd een volgende keer met 34 weken te gaan. Ik vond het zó pittig aan het einde, fysiek. Van mijn 9 weken betaald osv heb ik er 5 achter mijn bevalverlof geplakt en de rest over 3 maanden 1 dag per week uitgesmeerd.

Bij de eerste met 36 weken met verlof gegaan, bij de tweede met 34 weken en vond dat echt een hele goede keuze achteraf.
Verlof met al een kind thuis rondlopen is echt heel anders en zwaarder vond ik zelf. Heb me ook geen moment verveeld of het gevoel gehad dat ik niets aan het doen was.

Ik neem na m’n verlof nog 3 weken vakantie op (heb echt nog heel veel vakantiedagen) en ga daarna weer aan het werk.
Mijn partner neemt zijn ouderschapsverlof zo op dat onze dochter pas met 6 maanden naar de opvang moet.

1 like

Ik ben met 36 weken met verlof gegaan, heb er na mijn verlof nog 4 weken vakantie en 2 weken osv achteraan geplakt en vervolgens een jaar lang 32 uur gewerkt ipv 40 (dus 8 uur osv per week). Toen waren de uren precies op bij zn eerste verjaardag

1 like

Onze kleine ging toen uiteindelijk met 4,5 maand naar de opvang, wat helemaal prima was.

1 like

Nee, ik werk ook 32 uur! En wil 6 weken aan het eind (vlak voor de baby 1 wordt) opnemen zodat we nog langer weg kunnen voor de oudste 4 wordt. Maar dat kan ook met vakantiedagen of desnoods onbetaald verlof. Maar dan hou ik wel 3 weken over en vakantiedagen. Er zijn gewoon zoooo veel opties en niks voelt op dit moment al echt goed. Er is ook geen andere oppas dan kinderopvang en mijn man moet/wil ook minimaal 3 dagen werken. Dat klinkt wel heel luxe als je het zelf op kan vangen of met opa’s oma’s! (@Frambozentaartje)

Oh ja dat is ook fijn! Mijn manager roept steeds dat er bij 32 weken iemand gaat beginnen maar dat moet ik ook maar zien gebeuren.

Haha, herkenbaar! Daarom twijfel ik ook steeds zo. Maar dat kost aan het eind wel weer 2 weken (mits baby rond de uitgerekende datum geboren wordt) en dat voelt ook zonde.

Edit - lees nu ook jouw ervaring als er ook een tweede is @fullmoon en vind dit zooo lastig in te schatten, maar hoor het wel vaker ja!

4 likes

36 weken verlof, maar met 41,3 bevallen. Vond die tijd voor bevAllen wel chill. Had echt niet tot rust kunnen komen als baby er met 38 weken was. Toch meer chaos met een peuter erbij.

Ik heb betaald verlof en 2 weken vakantie erachter geplakt. Heb in totaal zo’n 7 maanden thuis gehad en het was super chill :ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2:
Raad het iedereen aan, had er zo nog wat achter kunnen plakken. Nu ik werk (nu 32, voor verlof 40) is het ook chill en met de woensdag vrij heb ik het van vrije dag naar vrije dag te gaan. Tot nu toe ook top.

(Ben laatste maand trouwens thuis wel gestart met opvang van baby en peuter is in die tijd vnml 2 dagen per week naar opvang gegaan en 1 dag oma). Als alles fulltime thuis zou zijn, zou ik t wel minder relaxed hebben ervaren denk ik.

2 likes