Werkende moeders

Ik snap dat je daar bang voor bent, maar ik denk dat dat wel meevalt.

Althans uit eigen ervaring, ik kolfde twee keer per dag en dat was genoeg om de productie goed te houden.

Wel je kind voeden vlak voor wegbrengen en gelijk na ophalen. En zoals Nefertiti al zegt, alle andere voedingen veel aan de borst doen en niet gekolfd geven.

We vervelend voor je deze situatie, ik snap dat je je lullig voelt naar je collega, maar je hebt er wel recht op.

Ik werk op dit moment 28 uur. Voor mij de ideale balans tussen werk en kinderen/privƩ. Maar ik heb gesollicitƫerd op een functie voor 32 uur, met een klein beetje hoop dat er wellicht misschien een mogelijkheid zou zijn om 28 te kunnen werken. Maar 32 uur is een verreiste en eigenlijk ook alle uren op werklocatie. Thuiswerken dus niet mogelijk.

De functie zelf ben ik zo onwijs enthousiast over. Zowel qua inhoud als de branche. Maar 32 voelt voor mij zoveel… en ook.om voor al die uren echt opvang te regelen. Ik denk dat ik het gevoel heb/krijg te weinig tijd met ze te bebben. De jongste is trouwens 3 en gaat vanaf volgend jaar augustus naar school.

Zou het wennen die 32 uur? Ik mag sowieso graag aan het werk zijn en in principe is.opvamg voor 32 uur ook niet echt een probleem. Alleen dus dat ik bang ben te weinig tijs met ze te hebben en ā€œte veelā€ voor mijn eigen gevoel ga wegbrengen.

Hoeveel uur werkende jullie met kleinere kinderen?

Ik werkte 28 en heb vorig jaar 7 maanden 32 gewerkt en daarna nog 2 maanden 36/40 uur.
Ik vond 32 supergoed te doen omdat we de nachten door sliepen en ik gewoon ook zoveel uur aan werk had. Haalde er heel veel voldoening uit.
Dit jaar was ik weer naar 28 gegaan en zit nu al een half jaar met een burn out thuis. Maar ik zou 32 zo weer doen. Mijn kind is 3 jaar en 3 maanden. Ik werk wel in de stad waar ik woon.

1 like

Kinderen wennen daar snel aan en het is voor hun normaal. Als ze normaal 2 dagen gaan en ze gaan een week 3 dan zijn ze helemaal afgedraaid maar gaan ze altijd 3 dan is het prima. Het is dus maar net wat het referentiekader is. Het een is niet beter dan het ander.

Verder; als het voor jullie niet goed voelt is het misschien een optie dat je partner ook 32 uur gaat werken? Dan heb je beide een dag met de kinderen.

Edit: kun je de vrije dag nog verdelen over twee dagen zodat je twee dagen ochtenden werkt en de middagen met de kinderen hebt. Dan heb je ze alsnog 2 dagen.

3 likes

Haha ik denk dat je niet blij zal worden met mijn antwoord.
Tijdens mijn opleiding gemiddeld 45-50 uur per week gewerkt, soms meer dan 60 uur. En nu op papier 36 uur, maar meestal wel meer (vanuit huis doe ik extra). Ik vind het balans nu prima. Ik zou niet minder willen werken. Mijn jongste is 3 jaar.

Edit mijn partner werkt nu 4,5 dag en brengt de kids naar opvang / school. Dat scheelt enorm. En ophalen doen we afwisselend. Dat geeft ons ruimte om te werken naar kunnen.

4 likes

Ook 32 uur en ik vind dit te doen, maar mijn partner werkt ook 32 uur en we hebben denk ik vrij ā€˜makkelijke’ kinderen. Ze vinden de opvang (drie dagen) over het algemeen leuk en zijn aan het eind van de dag niet kapot ofzo, wat ik wel eens van anderen hoor. Ze zijn ook bijna nooit ziek. Ze slapen alleen niet door, haha. Het blijft bij ons overzichtelijk omdat mijn partner dus ook niet fulltime werkt en omdat we allebei juist flexibel kunnen werken en zo voor ons gevoel ook wel tijd in de avond met de kinderen hebben. Huishouden enzo schiet er wel meestal bij in, maar daarvoor wil ik niet minder werken.
Dus lijkt me dat het ook belangrijk is wat je partner doet en of je anders beroep kunt doen op bijvoorbeeld opa’s en oma’s als er eens een zieke is.

1 like

Hoeveel reistijd zou je straks hebben? Voor mij zou alle dagen op kantoor een grotere dealbreaker zijn dan wat extra uren per week werken.

Ik werk overigens 36u per week in 4 dagen, met 1 kind. Partner werkt ook 4 dagen. Vind dat prima te doen, maar kan de helft van de tijd thuiswerken en 4 dagen is in mijn baan ook echt wel nodig om een beetje uitdagende taken en projecten te krijgen en door te kunnen groeien. Heb af en toe wel een periode ouderschapsverlof opgenomen en 3 om 4 dagen dagen gewerkt (32u).

10 minuten

En je hebt gelijk, voor mij is het ook de combi misschien wel. Als het 32 uur zou zijn, met 1 dag thuis, zou het wellicht ook al anders kunnen zijn.

1 like

10 minuten reistijd is wel chill en makkelijk te combineren met thuis. Ik zou het toch doen denk ik. Je bent heel enthousiast over de baan en de branche en dat is ook heel wat waard. Mocht die 32u toch niet wennen kun je ook (onbetaald) ouderschapsverlof opnemen totdat je kinderen wat ouder zijn toch? Zou dat niet direct na je proeftijd doen maar als het na een jaar nog niet went wel een optie

5 likes

Ik werk nu 29 uur per week en zou nu niet meer willen bij deze baan. Maar mijn kind slaapt nog steeds niet altijd door. En de baan die ik heb is totaal niet flexibel en lange dagen.

Ik wil wel binnenkort gaan solliciteren en zou wel open staan voor 32 uur maar ligt inderdaad aan de reistijd, flexibiliteit en zou dan wel ook nadenken over een schoonmaakster.

Ik werk 32 uur met 10 minuten reistijd en vind het absoluut niet veel. Ik zou het hoogstens lekker vinden om ook wat vrije tijd voor mezelf te hebben (m’n vrije dag nu is met kind) maar juist door de korte reistijd heb ik ook een rustig begin en einde van de werkdag. Zo drink ik regelmatig even koffie thuis op de bank als kind naar de opvang is en voor ik naar werk ga.

Als ik nu niet zwanger zou zijn, zou ik denk ik op korte termijn 4x9 zijn gaan werken.

Gemiddelde dag: kind 6 uur wakker, half 8 op de opvang, ik ga 8 uur naar werk. Ben meestal uiterlijk 17.15 thuis. Mijn man of ik ga dan koken en de ander haalt tussen half 6/kwart voor 6 kind op. We eten om 6 uur en kind gaat om 19 naar bed. Ik heb de hele vrijdag met haar en natuurlijk ook in het weekend. Vind dat wel prima zo! Kind is ruim 2.5 en er is er dus nog een onderweg. Ik ga de eerste maand na mijn verlof 24 uur werken en daarna gewoon weer 32.

1 like

Heb je een partner? Blijft die evenveel werken? Toen ik naar 32 ging is mijn man ook naar 32 gegaan (ik dus 1 dag erbij en hij een dag eraf). Daardoor hebben we alsnog evenveel opvang nodig, dat vonden wij belangrijk omdat onze kinderen de opvang dus wel een ramp vinden haha. En we ze op jonge leeftijd (dus baby/dreumes) meer thuis dan elders wilden hebben.

Als jij een dag meer gaat werken en misschien wat meer verdienen, kan hij/zij misschien iets minder uur?

Ik vind zelf 32u goed te doen! Heb wel alle schoolvakanties vrij (onderwijs).

1 like

Vandaag dag 2, de pauzeruimte is nu bezet dus zit ik in een hoekje bij een keukentje van de bso. De schuifdeur is dicht maar vlak erachter zijn kinderen aan het spelen en er hangt een rood briefje op bij wijze van niet storen (niet alle kinderen kunnen lezen). Er zitten ook 2 ramen in deze ruimte zonder gordijnen dus ik zit in een hoekje tegen een kast aan met mijn rug naar het andere raam zodat ik zoveel mogelijk uit het zicht zit. Ik kan niet achterover leunen want dan ben ik wel in het zicht. Dit is echt niet ok, ga hier zo wel iets van zeggen.

5 likes

Ah nee dat is echt niet prettig. Ik voelde me (8 jaar geleden wel) echt een enorme zeur dat ik de voorgestelde ruimte niet goed vond. En er was ook niet echt een andere plek. Toen zijn we een rondje gaan lopen door het gebouw en zijn we uiteindelijk uitgekomen bij een kast/opslaghok. Maar daar konden ze wƩl een slot op zetten, had ik een tafeltje en een stoel, en ze hebben een mini koelkast aangeschaft. Dat was voor mii toen voldoende privacy en rust en fijn dat de concierge zo mee wou denken (de directrice vond dat het gewoon achter mn bureau op kantoor kon, had zij 100 jaar geleden ook gedaan) dus hopelijk kun je toch een plek vinden die voor jou prettig is, want zoals nu is echt niet oke

2 likes

Als je daar nu in zou zitten en kolven ga je denk ik dood door de hitte.

@Junebug85 heb je van te voren niks aan gegeven qua kolfruinye ? Of ben jij de eerste die hier tegen aan loopt? Ik hoop dat je snel een oplossing hebt en anders overwegen om je tijdelijk af te melden of steeds naar huis te gaan?

Nog een tip, wellicht een open deur, maar een slot op de deur hoeft niet moeilijk te zijn mocht dat een issue zijn. Je kunt gewoon een schuifslotje doen ipv echt een slot in de deur zelf.

Balen zeg! Dus je gesprekken met leidinggevende heeft niets uitgehaald?

Ik ben misschien een beetje zakelijk in mijn antwoord maar ik denk dat je levensgeluk ook afhangt van leuk werk. Die 4 uur per week gaat voor je kinderen minimaal verschil maken verwacht ik. En mijn stokpaardje: werkt je man ook minder om deze reden? Of kiest hij ook voor zijn werk?

O grapje en om antwoord te geven op je vraag. Ik ben nu zwanger en houd mijn 36 uur contract, ga tijdelijk 32 werken met osv en hoop daarna naar 32 te kunnen.

1 like

Gewoon je rechten vragen en anders aangeven dat je naar huis wil om te kolven!

2 likes

Ik heb de stap ook gezet om de groep af te gaan en nog geen dag spijt gehad. Ik heb het altijd fantastisch werk gevonden, maar wat je zegt, wel heel zwaar. Jij werkt bij een kleine organisatie toch? Dus doorgroeien daar is lastig toch?

Ik werk inmiddels op het hoofdkantoor van een kinderopvang organisatie en daar werken heel veel mensen die van de groep komen. Als ik jou was zou ik eens bij organisaties gaan kijken wat ze hebben aan vacatures. Wij ervaren het echt als prettig als op bepaalde afdelingen je groepservaring hebt.

3 likes