Werkende moeders

Herkenbaar. Ik denk dat je om tips vraagt, ik heb niet de heilige graal en m’n baby is jonger dan de jouwe maar wat mij helpt is:

• niet meerdere dingen tegelijk doen (bv muziek luisteren tijdens het koken of podcast tijdens het wandelen met kinderwagen oid). Ik word daar heel onrustig van in mijn hoofd op de langere termijn
  • rust inbouwen tijdens mijn mamadagen. Dus als de baby slaapt, ga ik ook chillen. Als ze wakker is doe ik de klusjes (was, koken, opruimen) en zij “doet mee”, ik schuif haar stoel aan en geef haar een pollepel tijdens het koken of gewassen kledingstuk tijdens de was oid; zodat ik dus kan chillen als zij slaapt en niet het gevoel heb dat ik dingen moet doen.
  • wij slapen ook tijdelijk apart en omstebeurt met oordopjes. Zodat je om de nacht in elk geval een goeie nacht maakt. Mijn vriend offert zich op en slaapt telkens op de bank zodat ik in bed kan.
  • niet de baby steeds vermaken. Ze moet ook leren om zichzelf te vermaken dus ik trek me vaak terug als zij speelt. Nu is dit nog makkelijk want ze kruipt nog niet echt dus voor jou een stuk moeilijker lijkt me.
  • het zorgen voor kindjes delen. Dus met andere moeders en hun kinderen uit de buurt afspreken, samen koffie en spelen zodat je niet in je eentje telkens verantwoordelijk bent en ook even je ei kwijt kunt.
  • en ik accepteer ook dat ik tijdelijk bepaalde dingen niet meer kan doen zoals regelmatig films kijken (want ga gewoon om 9u naar bed) enz. Komt ooit wel weer.
5 likes

Dit heb ik ook echt moeten leren, maar scheelt zoveel! Wel wat lastiger met een kindje van 1,5 maar het is te doen.

4 likes

Ja veel van de dingen die ik noem zijn denk ik makkelijker met een baby haha.

Wat ik ook nog doe trouwens, ik ga veel met haar op pad en dan doen we dingen die ik leuk vind zoals ergens koffie drinken of picknicken (waar ook andere mensen zijn). Zij maakt graag contact met anderen dus dan is zij lekker mensen aan het kijken en kan ik een beetje chillen. En we gaan ook naar babyzwemmen en dat vinden we allebei heel leuk ook dus dat geeft mij ook energie.

Misschien doe je dit allemaal wel al maar goed hopelijk zit er iets tussen dat je rust kan geven.

3 likes

Ik ben met 34 weken met verlof gegaan. Heb een redelijk pittige baan met veel reistijd. Heb na m’n bevallingsverlof direct 6 weken ouderschapsverlof opgenomen. De overige 3 weken gebruik ik nu om 3 maanden 1 dag per week minder te werken.

Ik ben wel blij die 6 weken extra gehad te hebben, die laatste maand verlof was best pittig met sprong4/slaapregressie. Heb het zelf ook nodig gehad om lichamelijk te herstellen, zonder ouderschapsverlof had ik nog geen hele dagen kunnen werken helaas lichamelijk gezien. Ik was aan het eind van m’n verlof mentaal er wel heel erg aan toe om weer te gaan werken.

1 like

Ik heb na de bevalling (vanaf juli t/m december) 5,5 maand verlof en ik zit nu op de helft en de tijd vliegt echt voorbij, al helemaal als het je tweede is.

Na ons eerste kind ben ik na 12 weken gaan werken en dat ging wel goed , was er zelf ook klaar voor om weer te gaan werken.
Maar nu met de tweede ben ik dankbaar voor zo lang mogelijk verlof haha.

Het zal vast per persoon verschillen, maar tijd gaat snel voorbij met een extra kind. En ik geniet nu ook wat meer van de babytijd, wetende dat het maar kort is.

1 like

Natuurlijk is het af en toe wel een beetje saai, maar het was ook snel wennen? Met een oudere broer/zus erbij ga je sowieso dagelijks ophalen/brengen naar school, even boodschappen doen etc.
Daarnaast kon ik niet onbeperkt chillen omdat ik ook meer activiteiten na schooltijd/weekend deed voor mn oudste dochter, dus tijdens slaapjes van de baby zat ik vaak op de bank.
En; ik wilde zo min mogelijk dagelijks kolven op werk, vond het juist fijn om zo laat mogelijk te werken haha

1 like

Misschien een open deur, maar heb je je bloedwaarden laten checken op ijzer, ferritine en B-12?

@death_by_sexy @Tostibrood @thekellyfam

Dank voor de behulpzame reacties! Denk dat ik toch ergens de lat lager ga leggen op een paar gebieden en zonder “schuldgevoel” ga genieten als hij slaapt 's middags. Het was afgelopen weken even uitzichtloos terwijl m’n kind juist vrolijk was.

Ik ga inderdaad af en toe wat ouderschapsverlof dagen opnemen als kind op opvang is, al vreet dat soms echt aan me want voor mn gevoel zie ik hem zo weinig, terwijl dat niet waar is. Ik ben vaak geneigd mn werk mee naar huis te nemen en zit nog allerlei gesprekken te verwerken terwijl hij dan aan het spelen is. En dat is niet omdat hrt werk zwaar is oid, maar omdat ik gewoon wat meer tijd nodig heb om werk en privé goed te kunnen scheiden overdag. Zo’n vol hoofd altijd…Ga proberen wat mindfulness oefeningen meer onderdeel te maken van m’n dag, hopelijk brengt dat wat mentale rust mee.

En @thekellyfam had eerst inderdaad een ijzertekort maar dat is inmiddels wel verbeterd door de ijzertabletten. Denk dat m’n vitamine D tekort nu wel even aandacht nodig heeft

4 likes

Het klinkt alsof je heel streng voor jezelf bent. Je mag zeker zonder schuldgevoel chillen! Het moederschap is zo intens heftig, je hebt gewoon heeeel veel tijd nodig om daarvan bij te komen, is tenminste mijn eigen ervaring (zal per vrouw verschillen).

Ik heb hier de tip gekregen om het boek Moederteit te lezen, misschien helpt dat je ook om met wat compassie naar jezelf te kijken, het hielp mij in elk geval wel.

En mijn POH heeft me de tip gegeven om na werk en voor thuiskomst een kwartiertje voor mezelf te nemen, zonder klusjes, baby en werk, om het zo gemakkelijker maken om werk en thuis te scheiden.

4 likes

Goede tip dat laatste, dat ga ik ook eens proberen. Merk dat dat ook stress geeft bij mij, van altijd haasten van werk, koken, opvang, naar bed.

Ik herken het erg, van het rusteloze gevoel. Helaas niet echt de tip, maar wat al eerder is gezegd, ik neem elke 2 weken een halve ochtend vrij terwijl mijn kind naar de opvang gaat. En hang dan soms ook gewoon die hele ochtend op de bank met netflix aan, en soms bv een massage.

Verder helpt het bij mij ook om de deur even uit te gaan met mijn kind, bieb, hema (met speeltoestel), winkelen. Breekt een beetje de dag.

3 likes

De puzzel is rond. We hebben beiden nieuw werk en nemen allebei 1 dag ouderschapsverlof op (fulltime is bij mij 36 en bij m’n vriend 40). Ik werk om het weekend, hierdoor gaan we van 2 dagen opvang/bso naar 1 dag opvang/bso.

En gelukkig maar want de bso was niet mogelijk op vrijdag en de opvang niet op maandag.

2 likes

Ik heb zoveel moeite om voldoende te kolven op mijn werkdagen. Ik kolf 3x en gemiddeld ongeveer 100ml, terwijl ze 3x150 drinkt. Anderen die dit ook zo ervaren of tips hebben? Mijn dochtertje is nu 20 weken en ik werk weer sinds ongeveer 7 weken. De eerste twee weken had ik bij de eerste sessie in de ochtend wel vaker 180ml ofzoiets, nu in de middag soms maar 70, soms nog wel eens 120/130.

Ja ik heb dit bij m’n eerste dochter ook gehad. Ik zat vaak ook op ongeveer 100 en vond het echt een gedoe om genoeg te kolven. Bij ons kwam er wel bij dat ze niet voldoende groeide, dus uiteindelijk zijn wij gaan bijvoeden met kunstvoeding. Ik zag het toen niet zitten om te proberen om de productie op te krikken. Ik heb ook wel eens, ik dacht bij Teddy Roorda, gelezen dat je gewoon kunt meegeven dat je kolft. Dat het voldoende zou moeten zijn / dat je baby het anders wel inhaalt. Maar een ontevreden baby is ook niets… lastig he! Ik ga over 2 weken weer beginnen met werken en ben heel benieuwd hoe het me dit keer vergaat.

Trouwens een dip rond deze leeftijd schijnt ook wel bekend te zijn. Ook ivm weer werken. 4-maandendip? – Borstvoedingsorganisatie La Leche League

1 like

Wat bij mij hielp toen het niet op gang kwam (ander verhaal maar deze tips kreeg ik van lactatiekundige en die gaf aan dat ik het ook weer kan gebruiken in werk/kolf situatie):

• Echt even momentje van maken: ontspannen houding, schouders omlaag, goed diep in en uitademen. Niet snel-snel tussendoor.
  • Foto’s/video’s kijken van je kindje terwijl je kolft.
  • Warmte: borsten vooraf masseren met je handen of warme compressen ertegen houden als dat mogelijk is.

Daarnaast krijgt de kolf er nu eenmaal minder uit dan je kindje. En werkstress / je werkomgeving helpt ook niet mee…

2 likes

Ik kolfde ook te weinig maar mijn dochter heeft ook nooit zulke grote flessen gekregen (max 110ml en 2 keer op een dag, 3e voeding deed ik thuis gelijk live) waardoor het gat tussen wat ik kolfde en wat ze nodig had niet zo groot was. Ik kolfde dan 3 keer voor ongeveer 2 tot 2.5 voeding. Heeft ze echt 150ml nodig? Of kan je eens proberen of ze ook met kleinere porties tevreden is (borstvoeding past aan naar behoefte, toch? Dus minder melk is niet per see minder voedingsstoffen).

Het is wel de reden dat ik op een gegeven moment kunstvoeding en borstvoeding ben gaan combineren. Ze kreeg dan 1 fles kunstvoeding en 1 borstvoeding. In het borstvoeding topic heb ik (en anderen ook dacht ik) recent tips gedeeld om.je productie te verhogen. Ik heb daar bovenop ook nog oxytocine spray geprobeerd voor een betere en tweede toeschietreflex maar dat deed voor mij weinig, kreeg er alleen een soort weeën van.

2 likes

Heb je bij een nieuwe werkgever recht op ouderschapsverlof, voor een baby die al geboren is voordat je daar in dienst ging?

1 like

Ja ik denk dat ze met minder ook tevreden zou kunnen zijn, maar ze gaat naar opa’s en oma’s (drie verschillende adressen) en zij zijn allemaal nog best onzeker (eerste kleinkind) en erg gefocust op dat er genoeg melk is. Dus dat helpt niet echt mee om daarin wat meer te proberen of los te laten. Ik kan het wel vragen aan mijn vriend om te proberen op zijn “papa-dag”.

Bedankt voor de andere reacties ook!

2 likes

Ja, dat neem je gewoon mee. Je nieuwe werkgever vraagt hoeveel verlof je nog over hebt. Ik kreeg daarvoor een overzicht van mijn oude werkgever.

Ohh wat goed!
Ik kom zelf vanuit ZZP’er-schap dus dan lijkt het me een ander verhaal denk ik toch?

Oh heel herkenbaar, als ik tegen mijn schoonmoeder zei dat er ook een extra fles stond mocht het nodig zijn dan ging die er sowieso in :crazy_face: Terwijl mijn man hem gek genoeg nooit nodig had. Lekker aan je vriend vragen dus! En misschien werkt het voor jouw baby helemaal niet hoor. Misschien kan je ook nog af en toe wat extra tussendoor kolven of opvangen (met bv een haakaa) tijdens het voeden zodat je dat bij de melk kan doen die je op werkdagen kolft?

@toverfee geen idee maar UWV kan je daar vast antwoord op geven.

1 like