Herkenbaar. Ik denk dat je om tips vraagt, ik heb niet de heilige graal en m’n baby is jonger dan de jouwe maar wat mij helpt is:
- niet meerdere dingen tegelijk doen (bv muziek luisteren tijdens het koken of podcast tijdens het wandelen met kinderwagen oid). Ik word daar heel onrustig van in mijn hoofd op de langere termijn
- rust inbouwen tijdens mijn mamadagen. Dus als de baby slaapt, ga ik ook chillen. Als ze wakker is doe ik de klusjes (was, koken, opruimen) en zij “doet mee”, ik schuif haar stoel aan en geef haar een pollepel tijdens het koken of gewassen kledingstuk tijdens de was oid; zodat ik dus kan chillen als zij slaapt en niet het gevoel heb dat ik dingen moet doen.
- wij slapen ook tijdelijk apart en omstebeurt met oordopjes. Zodat je om de nacht in elk geval een goeie nacht maakt. Mijn vriend offert zich op en slaapt telkens op de bank zodat ik in bed kan.
- niet de baby steeds vermaken. Ze moet ook leren om zichzelf te vermaken dus ik trek me vaak terug als zij speelt. Nu is dit nog makkelijk want ze kruipt nog niet echt dus voor jou een stuk moeilijker lijkt me.
- het zorgen voor kindjes delen. Dus met andere moeders en hun kinderen uit de buurt afspreken, samen koffie en spelen zodat je niet in je eentje telkens verantwoordelijk bent en ook even je ei kwijt kunt.
- en ik accepteer ook dat ik tijdelijk bepaalde dingen niet meer kan doen zoals regelmatig films kijken (want ga gewoon om 9u naar bed) enz. Komt ooit wel weer.